Managing Feedback in Different Environments

Tom Tol

Alessandro Tadema

Concept & Scenario


Het concept van onze interactieve video is het leveren van negatieve feedback als manager zijnde aan je medewerkers. Hiervoor hebben we twee verschillende gedeeltes in onze interactieve video. Het eerste is het test gedeelte. Hierin kijken we aan de hand van 4 video’s en bijbehorende vragen wat voor soort manager je bent. Bij iedere vraag kan je punten scoren, hoe meer punten hoe betere manager je bent. Het tweede gedeelte is het learn gedeelte. Hierin laten we 3 video’s zien van verschillende situaties en daarbij moet aangegeven worden in welke categorie de reactie van de medewerker geplaatst kan worden. Wanneer het antwoord gegeven is wordt het juiste antwoord gegeven waarna kan worden doorgeklikt naar de volgende video.



Test

  1. Video:
    De Manager zegt dat hij niet tevreden is over de werkzaamheden van het personeelslid reactie personeelslid: ja maar pietje doet dat ook niet goed.
  2. Keuzes:
    1. Pietje doet alles prima, dat kan ik niet over jou zeggen.
    2. Maar we hebben het hier niet over pietje, we hebben het hier over jou.
    3. Je erkend dus wel dat dat niet goed gaat, maar omdat pietje het ook niet doet zal het wel niet zo belangrijk zijn.

  3. Video:
    Iets gaat niet goed, maar de schuld hiervan wordt afgeschoven naar andere personeelsleden/personeelslid.
  4. Keuzes:
    1. (ja maar) Jij moet er gewoon voor zorgen dat dit goed gaat, en dus ook dat je andere collega’s dit niet verprutsen.
    2. Maar wat ga je dan doen om ervoor te zorgen dat je collega’s dit niet verprutsen.
    3. vraag of er niet nog een andere oorzaak is naast het ‘verkeerde gedrag’ van andere collega’s, en geef zo nodig een voorbeeld van wat het personeelslid niet goed doet.

  5. Video:
    De manager zegt dat iets niet goed gaat of beter kan en medewerker antwoord daarop: waarom zeg je dat dan nu pas en niet eerder?
  6. Keuzes:
    1. Omdat ik ook nog andere dingen aan mijn hoofd heb dan steeds jou corrigeren.
    2. Dat heb ik al wel gedaan maar dat is blijkbaar niet helemaal bij je doorgedrongen.
    3. Maar je vindt dus dat het wel goed gaat? Zal ik je anders een voorbeeld geven van dat het toch niet zo goed gaat?

  7. Video:
    M: Ben je weer een middagje niks aan het doen?
    W:Ook hallo, volgens mij ben jij ook niks aan het doen.
    Reactie:
    Correct: Maar je geeft dus wel toe dat je niks aan het doen bent.
    Gemiddeld: Ja maar, ik heb mijn werk al af voor vandaag en dat kan ik niet van jou zeggen
    Aggresief: Arrogante Lul! Hoe durf jij zo tegen mij te praten!

  8. Resultaat, wat voor manager ben ik:
    • 3 - 4/5 : Zeer slechte manager, neem ontslag of ga meerdere cursussen volgen om jezelf te verbeteren.
    • 5/6 - 8: prima manager maar er is nog ruimte voor verbetering. Probeer om te kijken waarop je jezelf kunt verbeteren of volg een kleine cursus.
    • 9: Gefeliciteerd, alles is goed beantwoord. Vraag promotie aan je werkgever.

Learn

Bij dit onderdeel leren we in welke van de 3 categorieën de reactie van een medewerker geplaatst kan worden na het krijgen van negatieve feedback. Deze 3 categorieën zijn:
  1. De medewerker erkent dat iets niet goed gaat en snapt ook dat het belangrijk is dat dit wel goed moet gaan.
  2. De medewerker erkent niet dat iets niet goed gaat maar erkent wel dat dit goed moet gaan.
  3. De medewerker erkent dat iets niet goed gaat, maar ziet niet dat het belangrijk is dat dit wel goed moet gaan.
Nu komen er verschillende situaties, waarbij na iedere situatie aangegeven moet worden in welke reactie categorie de medewerker zich bevindt. Eerst moet de manager bij iedere situatie zeggen dat iets niet goed gaat, vervolgens komen de volgende situaties.
  1. M:Ik zit hier naar jouw verkoopcijfers te kijken, en die zijn de afgelopen tijd steeds meer gedaald.
    W:Ik weet dat het niet helemaal lekker verloopt, maar ik ben onlangs al begonnen om dit te verbeteren.

  2. De Medewerker herkent het oordel, snapt het belang en ik al begonnen met het verbeteren.

  3. M:De manier waarop jij met klanten omgaat, past niet helemaal binnen ons bedrijfsbeleid.
    W:Huh maar hoe bedoel je? Ik ga toch altijd hartstikke goed met klanten om.

  4. De medewerker herkent het oordeel niet, maar snapt wel het belang van de afspraak. Volgens mij gaat dat hartstikke goed, daar ben ik ook veel mee bezig.

  5. M:Jouw houding tijdens het werk en in de omgang met collega’s, daar ben ik niet tevreden over.
    W:Ja maar dat maakt toch niet uit. Het er om dat ik mijn werk af krijg.

    Dat dat niet helemaal goed gaat maakt toch niet zoveel uit, dat andere gaat wel goed en is toch veel belangrijker.

Storygraph


Viral Clip


Interactive Video


Essay