Inleiding Multimedia -- eindtermen en doelstellingen

Anton Eliëns

Deze notitie geeft een overzicht van de eindtermen en leerdoelstellingen van de cursus Inleiding Multimedia, gepland voor de propedeuse Informatica aan de vrije Universiteit Amsterdam, aan te vangen 1999/2000. De notitie is tot stand gekomen in samenwerking met de onderstaande Multimedia Klankbordgroep.
Online versie: www.cs.vu.nl/~eliens/mm/voorstel.html

Multimedia Klankbordgroep

Achtergrond

Inleiding Multimedia neemt een centrale plaats in bij de nieuwe variant Multimedia en Cultuur. Tevens wordt beoogd in Inleiding Multimedia ook voor andere Informatica en Bedrijfsinformatica studenten relevant materiaal aan te bieden.

Eindtermen

De student moet na het volgen van Inleiding Multimedia inzicht hebben in de structuur van multimedia informatiesystemen, ervaring met het ontwerp van multimedia presentaties, en gevoel voor de aesthetiek en de functionaliteit van multimedia. Onder structuur verstaan we zowel de conceptuale structuur van de informatie alsook de architectuur van de systemen waarin multimedia informatie opgeslagen is, waarbij inbegrepen technische aspecten zoals compressie en bandbreedte bij transmissie over een netwerk.

Leerdoelstellingen

De aangegeven eindtermen leiden tot een duale leerdoelstelling voor het vak Inleiding Multimedia, namelijk een theoretische en een praktische. In het theoretisch deel wordt aandacht besteed aan de organisatie en query aspecten van multimedia informatie, alsook aan technische aspecten van 'networked multimedia'. In het praktisch deel doet de student ervaring op met het ontwikkelen van een multimedia presentatie, zodanig dat daarin conceptuele organisatie, aesthetische effectiviteit, en 'bevraagbaarheid' aan de orde komen.

Theoretische aspecten

Praktische aspecten

Inleiding Multimedia -- realizatie

In het onderstaande wordt een schets gegeven van de organizatie en de inhoud van het vak Inleiding Multimedia. Getracht is om in de beperkte tijd die voor het vak beschikbaar is (2 studiepunten), voldoende materiaal en oefeningen op te nemen.

Algemene organizatie

Het blok voor Inleiding Multimedia beslaat 4 weken, die halftijds aan het vak besteed kunnen worden. In de eerste twee weken zal de nadruk op de theorie liggen, daarna zal meer aandacht besteed worden aan de praktische aspecten. Het ligt in de bedoeling gastsprekers uit te nodigen, waarbij voor het theoretische deel vooral gedacht wordt aan leden van de klankbordgroep, en voor het praktische deel aan ontwerpers uit de praktijk. Dit laatste is overigens alleen mogelijk als er budget voor is.

Literatuur

V.S. Subrahmanian, Principles of Multimedia Database Systems, Morgan Kaufmann (1998), ISBN: 1-55860-466-9 ($54.95)

Dit boek is gekozen omdat daarin de theoretische aspecten van multimedia informatie systemen op academisch aanvaardbare wijze worden uiteengezet. Tevens biedt het boek een multidisciplinair perspectief, waardoor raakvlakken met de verschillende disciplines binnen de Informatica (zoals Informatie Systemen, Kunstmatige Intelligente en Computersystemen) duidelijk aangegeven kunnen worden.

Authoring Tool

Macromedia Director Internet Studio 7, www.macromedia.com/director

Macromedia Director is een toonaangevend authoring tool waarmee professionele multimedia presentaties vervaardigd kunnen worden, die ook voor het Internet geschikt zijn. Van de studenten wordt verwacht dat ze een tweetal presentaties met deze tool maken. Het ligt overigens in de verwachting dat de tool ook in andere onderdelen gebruikt zal worden.

Indeling College

  1. Multimedia Applicaties en voorbeeld 'scenarios'
  2. Multimedia databases en multidimensionale datastrukturen
  3. Images: similiarity-based retrieval, Text: precision and recall
  4. Video: content organizatie en video query talen
  5. Architectuur van gedistribueerde multimedia informatie systemen
  6. Ontwikkeling van gedistribueerde multimedia presentaties
  7. Visuele Communicatie Technieken
Hierbij is uitgegaan van 8 colleges van elke twee maal drie kawartier. Het laatste college zal gebruikt worden voor een tentamen, bestaande uit enkele open vragen. Gezien de geringe tijd die beschikbaar is zal in een aparte studiehandleiding aangegeven worden welke stof de studenten geacht worden te beheersen.

Indeling Praktikum

  1. 30 uur: opdracht I: Annotated Tour in Amsterdam (3 min.)
  2. 10 uur: opdracht II: vrije opdracht (nader te bepalen) (1 min.)
In opdracht I (ontwikkeld ism. Lloyd Rutledge) is het de bedoeling dat aan de hand van een routebeschrijving door Amsterdam (eventueel als video aangeleverd) een presentatie wordt gemaakt waarin extra informatie wordt aangeboden over de locaties die bezocht worden. Daartoe kan gebruik gemaakt worden van het Amsterdam Monumenten archief. Deze informatie is zowel langs een tijd-dimensie, dwz. een historisch perspectief, te plaatsen, als een spatiele dimensie, zoals vergelijkbare panden en architectuurstijlen in andere delen van de stad. Ook is een thematisch perspectief denkbaar waarin de nadruk ligt op een architectuur-stijl of architectuur-element. In deze opdracht wordt de studenten een strak formaat opgelegd: (a) een deel waarin alleen de tijds-dimensie aan de orde komt, (b) een deel waarin de informatie van spatiele of thematisch aard mag zijn, en (c) een deel waarin de student de vrije hand wordt gelaten.

Voor beide opdrachten moet zowel een presentatie ingeleverd worden, alsook een beschrijving van het 'draaiboek' en een rechtvaardiging van het gebruik van multimedia middelen. Ook moet aangegeven worden op welke wijze de presentatie middels een adequate query-taal te bevragen is.

De beoordeling omvat zowel de organisatie van de inhoud, als de aesthetische kwaliteit van de presentatie, dwz. de effectiviteit waarmee de multimedia middelen toegepast zijn.

Het ligt in de bedoeling gedurende het prakticum gastsprekers/begeleiders uit te nodigen die werkzaam zijn op het gebied van multimedia en ontwerp. Het prakticum wordt afgesloten met een klassikale presentatie van de werkstukken waarbij de studenten commentaar op elkaars werk kunnen leveren.

Budget

Licenties voor Macromedia zijn te verkrijgen via SURF diensten.

Om het prakticum soepel te laten verlopen, is het nodig voor opdracht I een haalbaarheidsstudie uit te laten voeren, dwz. de opdracht in zijn geheel door een studentassisten/programmeur uit te laten voeren. Tevens dient op het practicum toegesneden documentatie te worden ontwikkeld.

Met het oog op het snel groeiende aanbod van authoringtools, en plugin extensies voor Macromedia Director, wordt tevens aanbevolen om een budget van fl. 5.000/jaar te reserveren voor de aanschaf van additionele authoring software.

Relatie tot andere onderdelen

Hieronder is beknopt de relatie van het vak Inleiding Multimedia tot andere (mogelijke) vakken uit het Informatica curriculum aangegeven.

Voorkennis

Vervolg/Verdieping

Relevante onderwerpen voor andere vakken

Interessante links