@
multimedia @ VU
PDF
Samen met de onderwijs activiteiten voor de opleiding
creative technology waarvoor ik in een 0.4 fte aanstelling
vier eerste jaars vakken en vier tweede verzorg (en opgezet heb),
heb ik, in de overige 0.6 fte, met
de vier vakken, de afstudeerders, en de individuele projecten
multimedia & game development aan de VU een zonder
meer drukke (onderwijs) agenda.
Gelukkig bestaat er een duidelijke relatie, en bv door het gebruik
van XIMPEL, waarvoor bij de Universiteit Twente een bedrag van 2000 euro
is vrijgemaakt voor de verdere ontwikkeling,
een zekere overlap tussen de onderwijsactiviteiten
aan de beide instituten.

De onderwijs evaluaties voor multimedia @ VU zijn over het algemeen
goed, ook voor het eerste jaars vak project interactieve multimedia, hoewel het voor multimedia authoring dit jaar iets minder
was, en een student de opmerking maakte: het is te hopen
dat er volgend jaar een docent is die wel zin heeft om les te geven.
Die zijn er, met twee enthusiaste jonge collegas,
Michiel Hildebrand en Victor de Boer,
beiden met oog voor de creatieve aspecten van de multimedia
vakken en met een gedegen wetenschappelijke ondergrond.
Het inwerken van Michiel en Victor gaat buitengewoon plezierig
en ik ondersteun hun beslissing de twee vakken, project
interactieve multimedia en multimedia authoring,
samen te verzorgen.
Ook hoop ik dat ze mede door hun (betere) inbedding in de
semantic web group de brug kunnen slaan
tussen linked open data en de meer creatieve technische
multimedia, en ook afstudeerders zullen en kunnen begeleiden
bij serious games en data-driven multimedia mashups.
Mede dankzij zeer getalenteerde en enthusiaste studenten
blijft het (multimedia & game development) een mooi vakgebied
en, met inspiraties zoals PICNIC, TEDX Amsterdam,
en de verkenning van Stichting Toekomst der Techniek
naar serious games, een uitdaging
om dit in onderwijs en onderzoek vorm te geven.
Hopelijk is er na mijn terugkeer van mijn sabbatical jaar
ruimte om deze uitdaging weer op te pakken, en dan
met de ondersteuning die deze activiteiten verdienen.

Het mentoraat 2010/2011 is me ondanks mijn toch al drukke agenda,
tot mijn ongenoegen,
als taak opgedragen.
Desalniettemin heb ik het als een zinvolle uitdaging ervaren,
en heeft het ook het probleem wat met eerste jaars studenten
speelt wat duidelijker gemaakt, samen te vatten in de vraag:
hoe kunnen wij onze eerste jaars voldoende motiveren en het
vertrouwen geven dat hun inbreng van belang is?
Het antwoord daarop heb ik in het eerste jaars docenten team
als volgt kort verwoord: (1) wij als docenten moeten mede
zoeken naar aanknopingspunten bij de interesse van studenten,
(2) studenten moeten aangezet worden tot actieve bijdragen,
wat ik aanduidt met SGC (student generated content),
en wel door (3) het actieve gebruik van sociale media,
zoals bijvoorbeeld facebook, of (beter nog) een eigen sociaal
netwerk voor studenten.
Mijn ervaringen en bevindingen zijn beschikbaar via:
sites.google.com/site/multimediavu

Ondanks de over het algemeen positieve werksfeer kan
ik niet nalaten op te merken dat ik het zeer teleurstellend
vind dat het door mij aangevraagde beoordelingsgesprek
nooit formeel is afgesloten. Ook het daaraan voorafgaande
functioneringsgesprek is nooit formeel afgesloten, en voor beide
ben ik dan ook niet in staat geweest eventuele onenigheid
met de bevindingen en/of uitslag daarvan tot uitdrukking te
brengen. Meer concreet, het al jarenlang uitblijven van erkenning
in de vorm van een bevordering tot een hogere schaal,
ervaar ik als een demotiverende en negatieve invloed, die
gelukkigerwijs door het aanbod van zeer getalenteerde studenten
en een interessant kennisdomein ruim gecompenseerd wordt,
maar die me, met het oog op mijn relatief grote onderwijslast,
ten aanzien van de organizatie en het management het gevoel geeft:
overbelast en ondergewaardeerd.
Kortom, tijd voor een sabbatical jaar er tussen uit!

ter afsluiting
Ook heb ik enige bezorgdheid ten aanzien van de
continuiteit van de specialisatie mCS/MM, zoals
verwoord in de regeling voor mijn sabbatical:
- technical support for multimedia courses and projects
- supervision of mCS/MM master thesis projects
- guidance and mentorship for (foreign) mCS/MM students
Hieraan zou ik echter willen toevoegen dat ondanks het overduidelijke
enthusiasme van mijn vervangers, Michiel Hildebrand en Victor
de Boer, ze het toch enigszins aan de ervaring en technische kennis ontbreekt, ook op het gebied van game development,
om master studenten mCS/MM adequaat op te vangen, en ik hoop
dan ook dat ze daarin ondersteund zullen worden door senior collegas.

(C)
Æliens
2014