De Tweede Wereldoorlog geeft een enorme impuls aan het maken van computers. Geheime codes die de verschillende partijen moeten ontcijferen kosten namelijk veel rekenwerk en rekenen is iets waar computers uitermate goed in zijn. Sindsdien ontwikkelt de computer zich steeds verder. De eerste computers hadden bijna een klein huis nodig aan ruimte, maar langzamerhand worden de computers kleiner en wordt de rekenkracht groter.
De eerste bug (nu bekend als een fout in een programma of computer) die ooit veroorzaakt werd in 1945, was veroorzaakt door een echte "bug": een mot vloog naar binnen bij een van de eerste computers en kwam vast te zitten in het systeem. De computer liep hierdoor vast, maar nadat de mot er uit was gehaald werkte hij weer. Hier komt de term "debugging" dan ook vandaan. Een ander interessant feit is dat er in 1955 244 computers in de Verenigde Staten waren, samen hadden deze computers minder rekenkracht dan een kleine computer in 1980.
Met de grote ontwikkelingen op computer gebied zijn opeens veel meer dingen mogelijk. In 1958 wordt het eerste spel gemaakt, maar dit werkt nog volledig hardwarematig. In 1961 is het eerste spel op een computer een feit.
Tussen 1960 en 1970 worden veel ontwikkelingen gedaan. In 1962 krijgen de Amerikanen het voor elkaar om met hulp van alle nieuwe ontwikkelingen op computergebied hun eerste astronaut de ruimte in te krijgen en in 1969 land de eerste man op de maan. Verder is in 1968 de eerste spelcomputer voor thuis werkelijkheid. Ook is de eerste spelautomaat in ontwikkeling, hoewel deze pas later in de automatenhallen te vinden zal zijn.
Belangrijke data:
De trend in computers om alles steeds kleiner en sneller te maken zet zich door. Gordon Moore ziet dit en doet in 1973 de voorspelling dat elke 1.5 jaar het aantal transistors op een computer chip zal verdubbelen. Ruim 20 jaar later gaat zijn voorspelling nog steeds op. Eind jaren '70 beginnen de thuiscomputers op te komen.
In 1970 wordt een volledig geautomatiseerde supermarkt opgezet. De vraag is zo groot dat de supermarkt het niet bij kan benen en uiteindelijk gaat de supermarkt hieraan ten onder. Wanneer in 1976 een computerspel gebaseerd op de film Deathrace 2000 uitkomt, is dit het eerste spel dat om morele redenen verboden wordt. Het was in dit spel de bedoeling om punten te halen door mensen omver te rijden. Jaren later zal het spel Carmageddon dat hetzelfde principe bevat ook nog voor veel discussie zorgen. Bij eerdere computer spellen wordt vaak niet vermeld wie het spel gemaakt heeft. Sommige programmeurs zijn het hier niet mee eens en beginnen stiekem hun naam te verstoppen in hun spellen.
Steve Jobs en Steve Wozniak die later Apple op zullen richten werkten eerst voor Atari. Voor Atari maakten zij het spel Breakout, wat uiteindelijk het beste spel van 1976 wordt. Hoewel Jobs zo ongeveer $5.000 ontvangt hiervoor, vertelt hij Wozniak dat het slechts $700 was. Wanneer Jobs en Wozniak hun eerste reeks computers maken doen ze dit voor een groot deel met van Atari "geleende" onderdelen. Atari zelf is ook in deze tijd opgericht, net als Microsoft. Microsoft is nog steeds een van de belangrijkste spelers op de markt, Apple doet ook nog leuk mee. Van Atari wordt weinig meer vernomen.
Belangrijke data: