multimedia @ VU
[_]
readme
register
courses
minor
master
project(s)
resource(s)
(...)
_
#
@
!
PDF
www.cs.vu.nl/~eliens/multimedia/proposal-amt.html
update onderwijs multimedia
status: in discussie
auteur: A. Eliëns
datum: 23/03/2004
achtergrond
Vanuit de zijde van de studenten is er behoefte geuit
aan enerzijds meer aandacht voor krachtiger multimedia
(zoals gebruikt bij games) en anderzijds aan het gebruik van
meer geavanceerde tools.
Tot nu toe wordt er in de multimedia authoring vakken
en de multimedia casus vooral
gebruikt gemaakt van VRML.
De VRML technologie kan langzaamaan als een verouderde
technologie gezien worden, die niet opkan tegen de nieuwe
ontwikkelingen in software en grafische hardware.
voorstel
Het voorstel is, derhalve, enerzijds het onderwijs
multimedia authoring te ondersteunen met een geavanceerd tool,
in het bijzonder Maya, een 3D animatie authoring tool,
en, anderzijds, een nieuw vak te introduceren waarin aandacht
besteed wordt aan de nieuwe multimedia technologieen,
namelijk Advanced Multimedia Technologies
(zie onder voor een nadere beschrijving).
Voor de opleiding Multimedia en Cultuur betekent dit
dat er een keuzevak bij komt.
Voor de specialisatie multimedia van de master Informatica
zal het vak AMT als verplicht vak Multimedia Authoring II
vervangen.
consequenties
Voor het huidige multimedia authoring vakken heeft de
introductie van Maya voor de feitelijke onderwijslast
geen grote gevolgen.
De huidige opdrachten kunnen ook met Maya gedaan worden,
Op termijn zal echter wellicht multimedia authoring II
moeten vervallen of aangepast worden.
Echter in het licht van de bezinning op het curriculum
MMC, en de daarin voor geztelde wijziging van de multimedia
casus, zal dit geen onoverkomelijk probleem zijn.
kosten
De directe kosten zijn bestaan slechts de aanschaf van Maya.
De onder opgenomen offerte is echter slechts tot
26 maart 2004 (!) geldig.
relatie tot het onderzoek
In het onderzoek intelligent multimedia komt het accent ook te liggen op high-performance multimedia, en wordt gewerkt aan een migratie van het huidige platform
naar een platform gebaseerd op in AMT behandelde technologie.
inbedding in het curriculum
Voor de master Informatica zal AMT een verplicht vak worden,
voorbouwend op MMA1 en computer graphics.
Praktisch werk kan, in overleg met Ralf Laemmel,
in het practicum OO gedaan worden.
Voor studenten Multimedia en Cultuur wordt het aangeboden
als keuzevak, eventueel in aanvulling met
een individueel af te spreken project.
offerte Maya
www.socrates.nl
1 x Maya Unlimited WIN floating 10 seats academic euro 4.000,=
1 x Alias SketchBook Pro Nodelock WIN single license 149,=
1 x Maya Unlimited E=MC2 Student Promotion includes
Maya Techniques, Understanding Fluid Effects,
Alias Studio PLE 500,=
Totaal exclusief BTW 4.649,=
vakbeschrijving AMT
PDF
status:
proposal, in preparation
Advanced Multimedia Technologies
lecturer:
dr. A. Eliëns
credits:
6 etcs / 4 stp
content:
The course aims at providing detailed knowledge of the
technologies available for high performance multimedia applications.
We will look at requirements for high performance multimedia
applications, including multimodal interfaces,
digital archives for cultural heritage, gaming and edutainment, and
multimedia applications for mobile devices.
In general, such application require 2D and 3D graphics, streaming media
(audio and video), possibly speech input and output, and
precise synchronisation between these media types,
There are a number of
technologies that may be used for
the development of such applications,
including
MPEG-4, DirectX SDK 9.0, the Java Media Framework.
Open Scene Graph, and
OpenML, the me.ia extension for OpenGL.
For speech synthesis and recognition we have
Microsoft Speech SDK 5.1, and for augmented reality applications
the AR Toolkit.
In addition, there is a wide variety of tools for the production
of multimedia applications, some of which allow for customization
with user-created plugins or SDKs.
Examples of such tools are Maya, for animations and games,
and EON Studio, for industrial applications.
In the course we will study a selected number of these
technologies in more detail, to acquire sufficient knowledge
of available tools and APIs for future practical projects.
Active participation of students is required, both in the
selection and presentation of material.
method:
caput college, with presentations from students
examination:
presentation, technical paper and contribution to common assignment
target audience
IN4,5, MMC4 (optional), interested students
overzicht multimedia onderdelen
www.cs.vu.nl/eliens/multimedia/courses.html
[_]
readme
register
courses
minor
master
project(s)
resource(s)
(...)
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014