in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
information retrieval is usually an afterthought
5
objective(s)
In dit hoofdstuk wordt een schets gegeven van de
onderlinge samenhang van de verschillende delen in het onderwijs,
de ontwikkeling(en) daarin, alsook een toekomstperspectief.
Centraal staat daarin de vraag hoe het multimedia onderwijs
zich verhoudt tot het vakgebied van de software engineering.

Bij onze (vele) discussies over het onderwijs en onderzoek
multimedia merkte HvV
met grote regelmaat op: dat had je ook anders kunnen doen.
En hij doelde hier met name dan op het multimedia onderwijs,
hoewel uit de context van de gesprekken en het conflict dat
daaruit voortvloeide duidelijk is op te maken dat hij vooral
bezwaar had tegen het onderzoek waarop het multimedia
onderwijs
steunde.

samenhang
Zoals in hoofdstuk 3 aangegeven bestond het onderwijs in de eerste
periode vooral uit object-technologie in de context van
software engineering.
Als toepassing van object-technologie kwam ook hypermedia aan
de orde, en dan vooral gezien vanuit het in opkomst
zijnde web.
Weer later kwamen web-applicaties aan de orde, vooral
als (afstudeer) project voor studenten.
topic(s)
- object-technology -- in software engineering
- hypermedia -- in web-applications
- web-applications -- in student projects

Het is duidelijk dat dit onderwijs, hoewel uitwaaierend naar
andere toepassingsgebieden, naadloos past in het vakgebied
software engineering.
ontwikkeling(en)
Zo'n relatie is ook aan te geven voor de latere multimedia
vakken en projecten:
trend(s)
- multimedia authoring -- for interactive applications
- game development -- focus on game (engine) architecture

Ook hier ligt het accent op de programmeerbaarheid
en architectuur van multimedia applicaties en games.
In het curriculum multimedia en cultuur en
het latere CS/Multimedia vertegenwoordigen deze
aandachtspunten de technische kant van multimedia en games,
onontbeerlijk voor zowel een studie Informatiekunde
als Informatica,
en bovendien ook zeer in trek bij studenten AI en zelfs
studenten BWI.
toekomst-perspectief
Het is echter duidelijk dat zowel bij multimedia applicatie
ontwikkeling en game development een aesthetisch aspect
te onderkennen is.
Dit besef ligt ook ten grondslag aan de invoering van het vak
toekomst-perspectief
- visual design -- for aesthetic awareness

Voor de toekomst van de opleiding CS/Multimedia ligt het
eerder voor de hand dit aspect te versterken dan te verzwakken.
Hoewel bij de aanbevolen uitbreiding van de specialisatie
tot multimedia & game development zeker
ook aandacht moet zijn voor zaken zoals technisch programmeren
en software architectuur is een dergelijk creatief element
onontbeerlijk!
thema(s) en variatie(s)
Een versterking van game development in het onderwijs,
voortbouwend op de succesvolle
masterclass game development @ VU,
zal vrijwel zeker de afstand tot het onderwijs en onderzoek
software engineering vergroten.
Daarentegen blijkt game development als onderdeel van
bestaande vakken zonder meer een smaakmakend element,
en lijkt het ook in toenemende mate studenten te trekken.
...

1
question(s)

- signs -- people, [ van Rooijen (2003)], p. 252, 253.

[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
(C) Æliens
2006
This material is copyrighted.
You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author.