in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
video annotation requires a logical approach to story telling
6
objective(s)
In dit hoofdstuk wordt een schets gegeven van de
onderlinge samenhang van de verschillende onderdelen in het onderzoek,
de ontwikkeling(en) daarin, alsook een toekomst-perspectief.
Centraal staat daarin de vraag hoe het multimedia onderzoek
zich verhoudt tot het vakgebied van de software engineering.

Bij nadere inspectie lijkt het dat de onenigheid
met betrekking tot het onderzoek niet eens zozeer ligt
aan het onderzoek zelf, maar veeleer aan de gekozen publicatiekanalen,
te weten multimedia-gerelateerde workshops en conferenties.
Inhoudelijk is een duidelijke relatie met de software engineering
en architectuur van complexe multimedia systemen te beargumenteren,
en is in ieder geval een duidelijke relatie en continuiteit
met het eerdere onderzoek aan te wijzen.

samenhang
In de beginperiode betrof het onderzoek vooral
web-applicaties met bijvoorbeeld media componenten,
waarbij gebruik werd gemaakt van object-technologie en
embedded scripting om de functionaliteit te
realizeren.
Voor alle duidelijkheid, multimedia-technologie werd slechts
toegepast als component in een meer omvattende software
architectuur.
topic(s)
- web-applications -- with media components
- embedded scripting or logic -- in software architecture
- multimedia technology -- as component(s) or object(s)

In deze eerste periode werd weinig aandacht besteed
aan de aesthetiek van de applicaties en waren
de publicaties vooral in de doorsnede van
software engineering en informatie systemen.
ontwikkeling(en)
Met de ontwikkeling van het intelligent multimedia platform
gingen we ons meer richten op zaken als
de presentatie van (multimedia) informatie en de animatie van
humanoid agents in virtuele werelden.
trend(s)
- intelligent multimedia platform -- with embedded (distributed) logic
- game technology -- for serious applications

Recentelijk hebben we dit onderzoek echter, gebruikmakend van meer
geavanceerde multimedia technologie, zoals DirectX en de
Halflife 2 SDK, ondergebracht bij het thema
game technology for serious applications,
inspelend op de behoefte vanuit educatie en communicatie
aan meer 'compelling' en 'immersive' applicaties.
Voor de toekomst is het zaak onze eigen
intelligent multimedia technology ook
in te zetten voor deze nieuwe toepassingen van
geavanceerde multimedia technologie.
toekomst-perspectief
Afhankelijk van de uitkomst van het conflict
zijn er verschillende scenarios voor de toekomst denkbaar.
Hoe dan ook, twee aandachtspunten zijn van belang:
toemomst-perspectief
- de software architectuur van game/multimedia platforms
- de exploratieve ontwikkeling van 'serieuze' applicaties

Weglating van een van deze aandachtspunten
zou ongetwijfeld een verarming betekenen
voor zowel onderzoek als onderwijs.
thema(s) en variatie(s)
In het onderzoek dat onder mijn directe verantwoordelijkheid heeft
plaatsgevonden, en waarin ik zelf vaak ook een belangrijk (technisch)
aandeel heb gehad, heeft exploratieve ontwikkeling
altijd een belangrijke plaats ingenomen.
Bij de toepassing van game technologie voor serieuze applicaties
zal echter, meer dan in het verleden, samengewerkt moeten worden
met culturele instellingen zoals ICN of Montevideo/Institute of Time-based Arts.
...

1
question(s)

- signs -- sports, [ van Rooijen (2003)], p. 272, 273.

[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
(C) Æliens
2006
This material is copyrighted.
You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author.