Masterclass Game Development - 2007

 

Deelnemers:

39 mensen hebben zich aangemeld.

28 mensen zijn minimaal een bijeenkomst gekomen

21 mensen zijn alle bijeenkomsten geweest en deze hebben allemaal deze vragenlijst ingevuld.

Van de 7 mensen die er niet alle bijeenkomsten zijn geweest hebben er drie de laatste gemist vanwege toetsen op school.

 

Samenvatting:

Alle deelnemers hebben de masterclass positief beoordeeld.

Ze vonden het allemaal erg leuk (vooral om het creatieve en het ‘modden/editen’). De meeste scholieren vonden de masterclass echter niet uitdagend: ze hadden het vaak wel eens eerder gedaan en het mocht wel ietsje pittiger.

De websites zijn in orde. De uitleg van de docent ook. De scholieren waren iets minder positief over de studentbegeleiders, die wisten kennelijk niet alles.

Zwakkere punten van de masterclass waren volgens scholieren: het crashen/slecht functioneren van computers en de eerste les. De eerste les was er teveel tijd besteed aan gamen en dat vonden enkele scholieren niet relevant of leuk.

Verder blijkt dat scholieren nog niet duidelijk is hoe de masterclass relateert aan de studie. Misschien is het een idee om dit de volgende keer na de masterclass kort te herhalen.

De masterclass heeft voor enkele scholieren bijgedragen aan het maken van de studiekeuze.

Voor het beeld van de VU is de masterclass positief: bijna alle scholieren zijn positief over de VU, hoewel ze hier over het algemeen niet willen gaan studeren.

 

Antwoorden:

Hoe raakte je op de hoogte van deze dag?

 

Frequency

Percent

Valid

Via school (de docent/mentor of een brochure van de docent gekregen)

16

76.2

 

Via vrienden

3

14.3

 

Via de website van de VU

2

9.5

 

Total

21

100.0

 

 

Waarom besloot je mee te doen aan deze masterclass?

 

Frequency

Percent

Valid

Uit interesse voor het vakgebied

8

38.1

 

Nuttig voor het profielwerkstuk

3

14.3

 

Om aan mijn uren te komen

1

4.8

 

1&2

3

14.3

 

Voor een praktische opdracht & wiskunde

4

19.0

 

Project gamedesign

2

9.5

 

Total

21

100.0

 

 

 

                                                                                           

 

N

Minimum

Maximum

Mean

Std. Deviation

Ik vond de website voor deze class (interessant)

20

2

4

2.60

.598

Ik vond de website voor deze class (overzichtelijk)

20

1

4

2.35

.671

Ik vond de website voor deze class (meer dan genoeg informatie)

20

1

4

2.35

.671

Ik vond de website waarop je je kon aanmelden (interessant)

17

2

4

2.94

.556

Ik vond de website waarop je je kon aanmelden (overzichtelijk)

17

1

3

2.35

.606

Ik vond de website waarop je je kon aanmelden (meer dan genoeg informatie)

17

1

4

2.59

.712

Ik vond de docent (uitleggen)

21

1

4

2.33

1.017

Ik vond de docent (enthousiasme)

21

1

3

2.33

.577

Ik vond de uitleg (duidelijk)

21

1

4

2.48

.981

Ik vond de uitleg (lengte)

21

1

4

2.62

1.024

Ik vond de uitleg (moeilijkheid)

21

1

3

2.14

.854

 

1 = meest positief, 5 meest negatief bij allemaal.

De scholieren zijn dus eigenlijk over alles positief. Een enkeling is wat negatiever over de websites.

 

Open vragen:

Vond je de masterclass leuk? En zoja, wat vond je het leukste aan de masterclass?

4

Ja, het zelf aanpassen van de kamer (4)

4

Ja, het bouwen van een eigen map (4)

2

Ja, was wel leuk om een te editten (2)

 

Ja, het was heel erg vrij, ruimte voor creativiteit

 

Ja, omgeving en het leren werken met textures en opbouw level

 

Ja, het leuke vond ik dat de dingen die je hier leert thuis ook kan gebruiken (hammereditor)

 

Redelijk: het maken  was leuk

 

Ja, het programmeren met Hammer

 

Ja, ik vond het erg leuk om met de editor te werken en de mogelijkheid te hebben daarmee te doen wat ik wilde, hoewel de tijd beperkt was.

 

Ja, toen ik het snapte vond ik het wel erg leuk

 

Ja, ik vond het leuk dat je zelf iets mocht ontwerpen. Veel geleerd.

 

Ja, gewoon lekker modden met makkers.

 

Ja, het veranderen van het spel.

 

Vond je het spannend of uitdagend om aan deze masterclass mee te doen?

7

Niet spannend en ook niet uitdagend (7)

3

Ja, het is weer iets anders. (3)

2

Uitdagend, omdat we er weinig/niets van af wisten (2)

 

Ja, ik heb nog nooit een map gemaakt

 

Uitdagend, nog nooit zoiets gedaan

 

Ja, ik vond het ontwikkelen van een map erg uitdagend, maar ook leuk.

 

Niet echt: ik leerde niets nieuws

 

Van te voren wel: maar het was veel makkelijker dan verwacht.

 

Nee, omdat ik al bekend was met modden was het weinig uitdagend. Desalniettemin leuk!

 

Ja, het was iets dat ik nog nooit had gedaan, dus erg leerzaam.

 

Soort van, ik kan niet geloven dat ik heb verloren van een niet werkende lift en een roze kamer.

 

Wat vond je het minst leuk aan deze masterclass?

3

Dat sommige dingen niet juist werkten (3)

3

Begeleiding (zwakke begeleiding) Sommige begeleiders wisten weinig van de editor (3)

3

Het spel spelen in de eerste les vond ik wat minder (3)

2

Te weinig tijd (2)

 

Powerpoint presentatie

 

De computers crashten nogal eens

 

Dat het spel eerst niet werkte

 

Ik was de eerste keer te laat

 

De uitleg van les 1 was net iets te lang

 

De eerste les.

 

Het spelen van VU-life

 

Het gamen tijdens de eerste les duurde te lang.

 

Het verkiezen van de roze kamer (en te kort)

 

Het je zaken gemist tijdens de masterclass? Zoja, wat?

7

Nee (7)

4

Hoe de masterclass relateert aan te studie (4)

2

Een klassikale inleidende uitleg over Hammer (2)

 

Het voordoen, nadoen, samendoen, alles een beetje uit een boekje is niet zo leuk.

 

Misschien hadden we nog wat meer aandacht aan programmeren kunnen besteden.

 

Ja, de basis van programmeren.

 

Ja, zelf coderen/programmeren

 

Ik vond de hoeveel informatie juist gekozen voor de beschikbare tijd.

 

 

Studiekeuze

                                                                         

Heb je nu een duidelijker van wat je wilt gaan doen na het VWO dan voor deze masterclass?

 

Frequency

Percent

Valid

Duidelijker

4

19.0

 

Neutraal

8

38.1

 

Niet duidelijker

4

19.0

 

Helemaal niet duidelijker

5

23.8

 

Voor vier scholieren is het nu dus duidelijker wat ze willen gaan doen na het VWO dan voor deze masterclass.

 

 

N

Minimum

Maximum

Mean

Std. Deviation

Invloed op keuze VU?

21

1

5

3.19

1.365

Heb je nu een duidelijker beeld m.b.t. studiekeuze?

21

2

5

3.48

1.078

 

Invloed op keuze VU?

 

Frequency

Percent

Valid

Heel sterk

1

4.8

 

Sterk

8

38.1

 

Neutraal

4

19.0

 

Niet sterk

2

9.5

 

Helemaal niet sterk

6

28.6

 

Zoja: positief of negatief

 

Frequency

Percent

Valid

positief

10

47.6

 

negatief

2

9.5

 

Total

12

57.1

 

Waarom positief of negatief

 

Frequency

Percent

Valid

Gezellig/goede sfeer

10

47.6

 

De VU spreekt me niet aan

2

9.5

 

Leuk en leerzaam: maar wil er niks mee gaan doen

1

4.8

 

Total

13

61.9

 

Wat wil je gaan studeren?

 

Frequency

Percent

Valid

Ik heb nog geen idee

10

47.6

 

Informatica

4

19.0

 

Kunstmatige intelligentie

1

4.8

 

(Internationaal) recht

2

9.5

 

Bouwkunde

2

9.5

 

Total

19

90.5

 

 

Waar wil je gaan studeren

 

Frequency

Percent

Valid

geen idee

1

4.8

 

VU

2

9.5

 

Aan een technische universiteit

4

19.0

 

VU/TU

1

4.8

 

RUG of UU

1

4.8

 

RUG of UvA

1

4.8

 

Total

10

47.6

 

De mensen die Informatica of Kunstmatige intelligentie willen gaan doen, wilden dit voor een groot gedeelte aan een technische universiteit gaan doen.