Masterclass Game Development - 2007
Deelnemers:
39 mensen hebben zich aangemeld.
28 mensen zijn minimaal een bijeenkomst
gekomen
21 mensen zijn alle bijeenkomsten
geweest en deze hebben allemaal deze vragenlijst ingevuld.
Van de 7 mensen die er niet alle
bijeenkomsten zijn geweest hebben er drie de laatste gemist vanwege toetsen op
school.
Samenvatting:
Alle deelnemers hebben de masterclass
positief beoordeeld.
Ze vonden het allemaal erg leuk (vooral
om het creatieve en het ‘modden/editen’). De meeste scholieren vonden de
masterclass echter niet uitdagend: ze hadden het vaak wel eens eerder gedaan en
het mocht wel ietsje pittiger.
De websites zijn in orde. De uitleg van
de docent ook. De scholieren waren iets minder positief over de
studentbegeleiders, die wisten kennelijk niet alles.
Zwakkere punten van de masterclass
waren volgens scholieren: het crashen/slecht functioneren van computers en de
eerste les. De eerste les was er teveel tijd besteed aan gamen en dat vonden
enkele scholieren niet relevant of leuk.
Verder blijkt dat scholieren nog niet
duidelijk is hoe de masterclass relateert aan de studie. Misschien is het een
idee om dit de volgende keer na de masterclass kort te herhalen.
De masterclass heeft voor enkele
scholieren bijgedragen aan het maken van de studiekeuze.
Voor het beeld van de VU is de masterclass
positief: bijna alle scholieren zijn positief over de VU, hoewel ze hier over
het algemeen niet willen gaan studeren.
Antwoorden:
Hoe raakte je op de hoogte van deze dag?
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
Via school (de docent/mentor of een
brochure van de docent gekregen) |
16 |
76.2 |
|
Via vrienden |
3 |
14.3 |
|
Via de website van de VU |
2 |
9.5 |
|
Total |
21 |
100.0 |
Waarom
besloot je mee te doen aan deze masterclass?
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
Uit interesse voor het vakgebied |
8 |
38.1 |
|
Nuttig voor het profielwerkstuk |
3 |
14.3 |
|
Om aan mijn uren te komen |
1 |
4.8 |
|
1&2 |
3 |
14.3 |
|
Voor een praktische opdracht & wiskunde |
4 |
19.0 |
|
Project gamedesign |
2 |
9.5 |
|
Total |
21 |
100.0 |
|
N |
Minimum |
Maximum |
Mean |
Std. Deviation |
Ik
vond de website voor deze class (interessant) |
20 |
2 |
4 |
2.60 |
.598 |
Ik
vond de website voor deze class (overzichtelijk) |
20 |
1 |
4 |
2.35 |
.671 |
Ik
vond de website voor deze class (meer dan genoeg informatie) |
20 |
1 |
4 |
2.35 |
.671 |
Ik
vond de website waarop je je kon aanmelden (interessant) |
17 |
2 |
4 |
2.94 |
.556 |
Ik
vond de website waarop je je kon aanmelden (overzichtelijk) |
17 |
1 |
3 |
2.35 |
.606 |
Ik
vond de website waarop je je kon aanmelden (meer dan genoeg informatie) |
17 |
1 |
4 |
2.59 |
.712 |
Ik
vond de docent (uitleggen) |
21 |
1 |
4 |
2.33 |
1.017 |
Ik
vond de docent (enthousiasme) |
21 |
1 |
3 |
2.33 |
.577 |
Ik
vond de uitleg (duidelijk) |
21 |
1 |
4 |
2.48 |
.981 |
Ik
vond de uitleg (lengte) |
21 |
1 |
4 |
2.62 |
1.024 |
Ik
vond de uitleg (moeilijkheid) |
21 |
1 |
3 |
2.14 |
.854 |
1 = meest positief, 5 meest negatief bij
allemaal.
De scholieren zijn dus eigenlijk over alles
positief. Een enkeling is wat negatiever over de websites.
Open
vragen:
Vond
je de masterclass leuk? En zoja, wat vond je het leukste aan de masterclass?
4 |
Ja,
het zelf aanpassen van de kamer (4) |
4 |
Ja,
het bouwen van een eigen map (4) |
2 |
Ja,
was wel leuk om een te editten (2) |
|
Ja,
het was heel erg vrij, ruimte voor creativiteit |
|
Ja,
omgeving en het leren werken met textures en opbouw level |
|
Ja,
het leuke vond ik dat de dingen die je hier leert thuis ook kan gebruiken
(hammereditor) |
|
Redelijk:
het maken was leuk |
|
Ja,
het programmeren met Hammer |
|
Ja,
ik vond het erg leuk om met de editor te werken en de mogelijkheid te hebben
daarmee te doen wat ik wilde, hoewel de tijd beperkt was. |
|
Ja,
toen ik het snapte vond ik het wel erg leuk |
|
Ja,
ik vond het leuk dat je zelf iets mocht ontwerpen. Veel geleerd. |
|
Ja,
gewoon lekker modden met makkers. |
|
Ja,
het veranderen van het spel. |
Vond
je het spannend of uitdagend om aan deze masterclass mee te doen?
7 |
Niet
spannend en ook niet uitdagend (7) |
3 |
Ja,
het is weer iets anders. (3) |
2 |
Uitdagend,
omdat we er weinig/niets van af wisten (2) |
|
Ja,
ik heb nog nooit een map gemaakt |
|
Uitdagend,
nog nooit zoiets gedaan |
|
Ja,
ik vond het ontwikkelen van een map erg uitdagend, maar ook leuk. |
|
Niet
echt: ik leerde niets nieuws |
|
Van
te voren wel: maar het was veel makkelijker dan verwacht. |
|
Nee,
omdat ik al bekend was met modden was het weinig uitdagend. Desalniettemin
leuk! |
|
Ja,
het was iets dat ik nog nooit had gedaan, dus erg leerzaam. |
|
Soort
van, ik kan niet geloven dat ik heb verloren van een niet werkende lift en
een roze kamer. |
Wat
vond je het minst leuk aan deze masterclass?
3 |
Dat
sommige dingen niet juist werkten (3) |
3 |
Begeleiding
(zwakke begeleiding) Sommige begeleiders wisten weinig van de editor (3) |
3 |
Het
spel spelen in de eerste les vond ik wat minder (3) |
2 |
Te
weinig tijd (2) |
|
Powerpoint
presentatie |
|
De
computers crashten nogal eens |
|
Dat
het spel eerst niet werkte |
|
Ik
was de eerste keer te laat |
|
De
uitleg van les 1 was net iets te lang |
|
De
eerste les. |
|
Het
spelen van VU-life |
|
Het
gamen tijdens de eerste les duurde te lang. |
|
Het
verkiezen van de roze kamer (en te kort) |
Het
je zaken gemist tijdens de masterclass? Zoja, wat?
7 |
Nee
(7) |
4 |
Hoe
de masterclass relateert aan te studie (4) |
2 |
Een
klassikale inleidende uitleg over Hammer (2) |
|
Het
voordoen, nadoen, samendoen, alles een beetje uit een boekje is niet zo leuk. |
|
Misschien
hadden we nog wat meer aandacht aan programmeren kunnen besteden. |
|
Ja,
de basis van programmeren. |
|
Ja,
zelf coderen/programmeren |
|
Ik
vond de hoeveel informatie juist gekozen voor de beschikbare tijd. |
Studiekeuze
Heb je nu een duidelijker van wat je wilt
gaan doen na het VWO dan voor deze masterclass?
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
Duidelijker |
4 |
19.0 |
|
Neutraal |
8 |
38.1 |
|
Niet duidelijker |
4 |
19.0 |
|
Helemaal niet
duidelijker |
5 |
23.8 |
Voor vier scholieren is het nu dus duidelijker wat ze willen gaan doen na
het VWO dan voor deze masterclass.
|
N |
Minimum |
Maximum |
Mean |
Std. Deviation |
Invloed op keuze VU? |
21 |
1 |
5 |
3.19 |
1.365 |
Heb je nu een duidelijker beeld m.b.t.
studiekeuze? |
21 |
2 |
5 |
3.48 |
1.078 |
Invloed op keuze VU?
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
Heel sterk |
1 |
4.8 |
|
Sterk |
8 |
38.1 |
|
Neutraal |
4 |
19.0 |
|
Niet sterk |
2 |
9.5 |
|
Helemaal niet sterk |
6 |
28.6 |
Zoja: positief of negatief
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
positief |
10 |
47.6 |
|
negatief |
2 |
9.5 |
|
Total |
12 |
57.1 |
Waarom positief of negatief
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
Gezellig/goede sfeer |
10 |
47.6 |
|
De VU spreekt me niet aan |
2 |
9.5 |
|
Leuk en leerzaam: maar wil er niks mee gaan
doen |
1 |
4.8 |
|
Total |
13 |
61.9 |
Wat
wil je gaan studeren?
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
Ik heb nog geen idee |
10 |
47.6 |
|
Informatica |
4 |
19.0 |
|
Kunstmatige intelligentie |
1 |
4.8 |
|
(Internationaal) recht |
2 |
9.5 |
|
Bouwkunde |
2 |
9.5 |
|
Total |
19 |
90.5 |
Waar
wil je gaan studeren
|
Frequency |
Percent |
|
Valid |
geen idee |
1 |
4.8 |
|
VU |
2 |
9.5 |
|
Aan een technische universiteit |
4 |
19.0 |
|
VU/TU |
1 |
4.8 |
|
RUG of UU |
1 |
4.8 |
|
RUG of UvA |
1 |
4.8 |
|
Total |
10 |
47.6 |
De mensen die Informatica of Kunstmatige
intelligentie willen gaan doen, wilden dit voor een groot gedeelte aan een
technische universiteit gaan doen.