De Tweede Wereldoorlog geeft een enorme impuls aan het maken van computers. Geheime codes die de verschillende partijen moeten ontcijferen kosten namelijk veel rekenwerk en rekenen is iets waar computers uitermate goed in zijn. Sindsdien ontwikkelt de computer zich steeds verder. De eerste computers hadden bijna een klein huis nodig aan ruimte, maar langzamerhand worden de computers kleiner en wordt de rekenkracht groter.
De eerste bug (nu bekend als een fout in een programma of computer) die ooit veroorzaakt werd in 1945, was veroorzaakt door een echte "bug": een mot vloog naar binnen bij een van de eerste computers en kwam vast te zitten in het systeem. De computer liep hierdoor vast, maar nadat de mot er uit was gehaald werkte hij weer. Hier komt de term "debugging" dan ook vandaan. Een ander interessant feit is dat er in 1955 244 computers in de Verenigde Staten waren, samen hadden deze computers minder rekenkracht dan een kleine computer in 1980.
Met de grote ontwikkelingen op computer gebied zijn opeens veel meer dingen mogelijk. In 1958 wordt het eerste spel gemaakt, maar dit werkt nog volledig hardwarematig. In 1961 is het eerste spel op een computer een feit.
Tussen 1960 en 1970 worden veel ontwikkelingen gedaan. In 1962 krijgen de Amerikanen het voor elkaar om met hulp van alle nieuwe ontwikkelingen op computergebied hun eerste astronaut de ruimte in te krijgen en in 1969 land de eerste man op de maan. Verder is in 1968 de eerste spelcomputer voor thuis werkelijkheid. Ook is de eerste spelautomaat in ontwikkeling, hoewel deze pas later in de automatenhallen te vinden zal zijn.
Belangrijke data:
De trend in computers om alles steeds kleiner en sneller te maken zet zich door. Gordon Moore ziet dit en doet in 1973 de voorspelling dat elke 1.5 jaar het aantal transistors op een computer chip zal verdubbelen. Ruim 20 jaar later gaat zijn voorspelling nog steeds op. Eind jaren '70 beginnen de thuiscomputers op te komen.
In 1970 wordt een volledig geautomatiseerde supermarkt opgezet. De vraag is zo groot dat de supermarkt het niet bij kan benen en uiteindelijk gaat de supermarkt hieraan ten onder. Wanneer in 1976 een computerspel gebaseerd op de film Deathrace 2000 uitkomt, is dit het eerste spel dat om morele redenen verboden wordt. Het was in dit spel de bedoeling om punten te halen door mensen omver te rijden. Jaren later zal het spel Carmageddon dat hetzelfde principe bevat ook nog voor veel discussie zorgen. Bij eerdere computer spellen wordt vaak niet vermeld wie het spel gemaakt heeft. Sommige programmeurs zijn het hier niet mee eens en beginnen stiekem hun naam te verstoppen in hun spellen.
Steve Jobs en Steve Wozniak die later Apple op zullen richten werkten eerst voor Atari. Voor Atari maakten zij het spel Breakout, wat uiteindelijk het beste spel van 1976 wordt. Hoewel Jobs zo ongeveer $5.000 ontvangt hiervoor, vertelt hij Wozniak dat het slechts $700 was. Wanneer Jobs en Wozniak hun eerste reeks computers maken doen ze dit voor een groot deel met van Atari "geleende" onderdelen. Atari zelf is ook in deze tijd opgericht, net als Microsoft. Microsoft is nog steeds een van de belangrijkste spelers op de markt, Apple doet ook nog leuk mee. Van Atari wordt weinig meer vernomen.
Belangrijke data:
Het wordt steeds betaalbaarder voor mensen om zelf een computer te hebben. In 1980 zijn wereldwijd ongeveer 724.000 thuiscomputers in gebruik. Begin jaren '80 is de VCS van Atari (die al in 1977 uit kwam) de belangrijkste spelcomputer. Halverwege de jaren '80 krijgt Nintendo een groot deel van die markt in handen met de NES terwijl het langzaam aan slechter met Atari begint te gaan.
Voor 1984 lijkt echt alles te kunnen, maar dan blijkt dit toch niet helemaal waar te zijn. Een begin van de problemen is te zien als Commodore $100 korting geeft op een systeem van hun bij het inleveren van een ander systeem. Competitie die systemen aanbieden voor onder de $100 worden zo heel handig uit de markt gedrukt. Dit werkt omdat deze systemen tegen minder dan de kostprijs aangeboden worden, met het idee winst te maken op de Commodore software. Ook veel grotere bedrijven komen in de problemen. Zo wordt onder andere het personeelsbestand Atari halverwege de jaren '80 teruggebracht naar minder dan 7% van wat het was op het toppunt van het bedrijf. Dit werd gedaan in een poging om de kosten naar beneden te krijgen. Dit was succesvol en Atari kon het nog een aantal jaar langer vol houden.
Computers worden ondertussen op steeds meer gebieden toegepast. Michael Jackson laat met zijn Victory tour in 1984 zien dat computers enorm kunnen helpen voor een mooie show. Bij zijn optreden worden 6 computers gebruikt voor de bediening van licht, geluid en een robot spin. Tot deze tijd werden computers niet op deze schaal gebruikt bij optredens. Ook James Bond haakt in op het hele computer fenomeen. In A View To A Kill moet James Bond een nieuwe computerchip terug vinden die de Russen gestolen hebben. In Frankrijk automatiseert de politie zijn systeem om aanklachten rond te sturen. In 1989 gaat hier iets mee mis en krijgen 41.000 inwoners van Parijs aanklachten voor moord, afzetting of prostitutie op de mat in plaats van verkeersboetes. Het gebruiken van computers gaat dus niet altijd goed.
Belangrijke data:
In dit decennium zien we de opkomst van een nieuwe generatie spelcomputers en het Internet. De nieuwe spelcomputers zijn sneller, genereren mooiere beelden en hebben veel extra's. Vaak hebben deze nieuwe spelcomputers ook de mogelijkheid om het Internet op te gaan. Op deze manier kun je tegen mensen over de hele wereld spelen. Helaas heeft het Internet niet alleen voordelen; zo kunnen computervirussen zich makkelijk verspreiden via het Internet en zorgen dan ook voor veel schade in deze jaren.
Tegen het eind van het decennium begint een probleem te ontstaan. Oude computerprogramma's slaan data op met 2 cijfers voor het jaar, om ruimte te besparen. Bij de eeuwwisseling verandert (19)99 dus in (20)00. Er wordt gevreesd dat veel oude programma's 00 niet zullen interpreteren als 2000, maar als 1900, waardoor heel veel dingen mis zouden kunnen gaan. In de laatste jaren van deze eeuw wordt veel tijd en geld besteed aan het oplossen van deze zogenaamde millennium bug en uiteindelijk valt de schade erg mee.
Op de Olympische Zomerspelen van 1996 zou IBM de computers regelen om het geheel te ondersteunen. IBM heeft een aantal beloftes gemaakt en zou belangrijke klanten van alles laten zien. Uiteindelijk zijn er veel problemen, moeten een hoop dingen met de hand gedaan worden en zijn de systemen vaak down. Zelfs met 3 jaar voorbereiding blijkt een groot bedrijf als IBM zoiets groots als de Olympische Spelen niet goed te kunnen regelen.
De computer Deep Blue wint het eerste potje van een beste van de 6 schaakwedstrijd tussen de computer en Garry Kasparav. Het tweede potje is voor Kasparav, waarop 2 potjes volgen waar geen winnaar uit komt. Het 5e potje wint Kasparav weer en ook het laatste beslissende potje wint hij. Mens wint nog steeds van de machine. Een paar jaar later zal Deep Blue wel winnen.
In 1998 wordt een chat georganiseerd met Koko, een 26 jaar oude vrouwelijke gorilla. Deelnemers stellen vragen die vertaald worden naar gebarentaal. Koko's antwoorden worden terug vertaald en terug gestuurd naar de chatters.
Belangrijke data:
De ontwikkelingen bij de spelcomputers gaan door. Sony komt met de Playstation 2, Nintendo met de GameCube en ook Microsoft stort zich op de markt met de Xbox. De nieuwe spelcomputers doen niet onder voor thuiscomputers van slechts enkele jaren eerder. Ingebouwd in de spelcomputers zitten harde schijven en modems om via het Internet te kunnen spelen. Er kan verwacht worden dat de markt voor spelcomputers nog lang zal blijven bestaan, waarbij waarschijnlijk uiteindelijk de spelcomputers steeds meer weg gaan hebben van gewone computers.
Naast de spelcomputers voor thuis vinden er ook ontwikkelingen plaats op het gebied van spelcomputers die je zelf mee kunt nemen voor onderweg. Nintendo heeft niet stil gezeten met de ontwikkeling van zijn Game Boy, met ondertussen kleurenversies en extra processorkracht die er voor zorgen dat het spelen van SNES spelen al gemakkelijk haalbaar is. Op dit gebied komt er ook een nieuwe ontwikkeling op, mensen krijgen namelijk steeds geavanceerdere mobiele telefoons. Waren een paar jaar geleden zwart-wit schermen en heel simpele spelletjes de norm, ondertussen hebben mobieltjes kleurenschermen van een behoorlijke grootte, ingebouwde camera's en processors die dit alles aan kunnen. De spelletjes die nu op mobiele telefoons gespeeld kunnen worden doen al niet zo heel veel meer onder voor die op de Game Boy.
Voor de mensen met een gewone computer met Internetverbinding zijn er vele gratis spelletjes online te vinden. Vaak zijn deze spelletjes ook tegen anderen te spelen. Ook komen er steeds meer spellen bij die massaal te spelen zijn via het Internet. Voor sommige van deze spellen log je in op een wereld met duizenden mensen tegelijk, waarbij de wereld gewoon door draait als jij er weer af gaat. Het is waarschijnlijk dat het Internet alleen maar meer mogelijkheden gaat bieden voor het spelen van spellen.
Omdat het steeds makkelijker wordt om thuis spelletjes te doen, neemt de populariteit van de spelautomaat de laatste jaren gestaag af. Veel belangrijke producenten van spelautomaten stoppen dan ook met het produceren van deze automaten. Waarschijnlijk liggen de mogelijkheden voor de spelautomaten vooral bij het integreren met spelcomputers, waardoor spellen zowel voor de automaten als voor de spelcomputers gemaakt kunnen worden.