Disciplines Informatica

(volgens definitie Verkenningscommissie Informatica)
1.Computer- en netwerksystemen
1.1.Parallelle systemen: o.a. architecturen voor parallelle algoritmen en neurale netwerken.
1.2.Gedistribueerde systemen: o.a. elektronische snelwegen, intranetten, computernetwerken en operatingsystemen.
1.3.Dependability: o.a. real-time aspecten, opvang van hardwarefouten.
1.4.Simulatietechnieken: in het bijzonder voor grootschalige high performance simulaties.
2.Data- en kennissystemen
2.1.Databasesystemen: o.a. geografische en multimedia databases.
2.2.Datamining en -warehousing: zoeken naar verborgen verbanden in heterogene databases.
2.3.Information retrieval: o.a. hypertext, hypermedia en digitale libraries.
2.4.Workflowsystemen: o.a. transactie management systemen en business process management systemen; ondersteuning van gestructureerde samenwerking.
2.5.Groupware: o.a. e-mail, group decision support systemen; ondersteuning van ongestructureerde samenwerking.
2.6.Tele-applicaties: o.a. EDI, PDI, teleshopping, telebankieren, telewerken en teleconfereren.
2.7.Redeneersystemen: o.a. expertsystemen, case base reasoning, fuzzy logic en lerende systemen.
2.8.Natuurlijke taalverwerking: o.a. text processing en automatisch vertalen.
3.Software engineering
3.1.Architectuur: zowel van de informatievoorziening van organisaties als van IS als geheel en van software in het bijzonder; ook referentiemodellen en standaarden.
3.2.Specificatiemethoden: o.a. requirements engineering, informatie-analyse, kennisacquisitie,business process redesign, generieke en domein specifieke specificatietalen.
3.3.Constructiemethoden: o.a. objecttechnologie, transformationeel programmeren.
3.4.Testmethoden: o.a. formele verificatie, empirisch testen.
3.5.Interoperabiliteit: o.a. koppeling en integratie van systemen, reverse engineering en migratie en renovatie van legacy-systemen.
3.6.Ontwikkeltools: o.a. casetools, executeerbare specificaties, codegeneratoren, programmatransformatoren.
3.7.Software metriek: o.a. schattingsmethoden, kwaliteitskentallen.
3.8.Software management: o.a. projectbeheersingsmethoden, softwareconfiguratie beheer.
4.Interactie
4.1.Beeld- en sensorverwerking: o.a. voor robotica en medische toepassingen.
4.2.Robotica: o.a. telemanipulatie en mechatronica.
4.3.Spraakherkenning en synthese: o.a. voor voice respons systemen.
4.4.Computergrafiek: o.a. voor computer aided design en animatie.
4.5.User interface systemen: o.a. generieke applicaties en componenten voor integratie van verschillende media.
5.Algoritmiek
5.1.Datacompressie: voor opslag en transmissie van informatie.
5.2.Encryptie algoritmen: o.a. voor identificatie, autentificatie en beveiliging.
5.3.Combinatorische algoritmen: o.a. voor computergrafiek, regelsystemen en beslissingsondersteunende systemen.
5.4.Parallelle algoritmen: o.a. voor optimaliseringsproblemen en visualisatie.
5.5.Heuristische algoritmen: o.a. genetische algoritmen, simulated annealing.
5.6.Neuro computing: o.a. neurale netwerken als algoritme voor patroonherkenning, niet als architectuur.
6.Fundamenten
6.1.Complexiteitstheorie: o.a. mathematisering van in de praktijk groeiende concepten ten behoeve van kwaliteitsanalyse van algoritmen.
6.2.Computationele modellen: o.a. machine learning en quantum computing.
6.3.Semantiek: o.a. mathematisering van concepten die in de informatica praktijk ontstaan.
6.4.Procesmodellen: o.a. Petri-netten, procesalgebra en multi-agent modellen.
6.5.Formele methoden: o.a. grondslagen voor systeemspecificaties.