Synopsis OOP '98 opdracht: Java Paint Deluxe

 
Naam Sander Hahn
Student nummer 1003747
e-mail shahn@cs.vu.nl
Universiteit Vrije Universiteit Amsterdam
Studie Informatica
Jaar 1996


Java Paint Deluxe

Tegenwoordig zijn er veel grafische pakketten te krijgen. Een heel goed en zelfs gratis pakket is Gimp (GNU IMage Processor). Dit soort programma's zijn erg gebaseerd op Image Processing algorithmes waarmee je foto's kunt bewerken. Het programma dat ik wil maken zal niet de nadruk leggen op het bewerken van bestaande plaatjes. Het zal een tool zijn waarin je zelf plaatjes kunt maken. Dit betekent niet dat de mogelijkheid tot Image Processing Plug-ins zal ontbreken, maar de nadruk zal er zeker niet op worden gelegd. Er bestaan immers al andere programma's die waarschijnlijk veel beter geschikt zijn voor dit soort taken.

Requirements (in MoSCoW)

Must-Have:
Should-Have:
Could-Have:
 Won't-Have:

Design

Er zal een verschil zijn tussen de User Interface en de werkelijke getekende effecten. Doordat veel effecten niet snel op het scherm zijn te zetten. Zo zal voor het scherm een Graphics Java object worden gebruikt en voor de Pictures / Brushes een Image Java object.

Voor de Plug-ins zal gebruik worden gemaakt van de Java Bean mogelijkheden die Java biedt. De Componenten die geschreven worden voor het programma zullen ook voldoen aan de design patterns die voor Java Beans gelden. Een standaard Plug-in zal kunnen worden overloaded om zo makkelijk Plug-ins te maken.

Notes

De Requirements specification zal in HTML worden gemaakt. Het programma zelf zal geschreven worden in Java, de Design specification zal gemaakt worden m.b.v. het programma Javadoc.

Het programma werkt met True Color, dus kan het programma het beste draaien op een computer die zo'n grafische mode ondersteund.

Het programma zal een onderliggende structuur vormen die aangevuld kan worden met Plug-ins. De Plug-ins die gedurende dit practicum zullen worden geproduceerd zijn bedoeld om de werking van het systeem te demonstreren. Zo zijn de Plug-ins die zijn opgenoemd in het stukje Requirements voorbeelden die gemaakt kunnen worden. Het is niet de bedoeling om ze ook werkelijk allemaal in het programma te verwerken.