life is becoming digital
1
objective(s)
Dit hoofdstuk beoogt een inleiding te geven tot
de belangrijkste issues die een rol spelen in het conflict,
en de belangrijkste perspectieven aan te geven
van waaruit naar het conflict gekeken kan worden.

Het perspectief is (mede) door Alberti
in de 15e eeuw geïntroduceerd, [Alberti (1972)],
en is sindsdien onlosmakelijk
verbonden met de manier waarop wij zowel naar
de werkelijkheid als naar afbeeldingen van de werkelijkheid kijken.
Perspectief
is een interessant begrip,
daar het zowel
perspectief
- de organisatie van een beeld bepaalt, alsook
- het (optimale) gezichtspunt van de toeschouwer.

Deze relatie tussen beeld en kijker, afhankelijk van het
perspectief, maakt dat wanneer er vauit het 'verkeerde' gezichtspunt
naar gekeken wordt, het beeld vervormd overkomt.
Het normaal-perspectief, zoals we dat kennen, is het
zogeheten centrale perspectief.
Echter, er zijn varianten van perspectief die de kijker
tot een afwijkend gezichtspunt dwingen, zoals bijvoorbeeld bij
anamorfosen, [Elffers en Schuyt (1975)].
...

1
Zo zijn er in het bovenstaande beeld, van Eduard Schön uit 1535,
drie gezichten te ontdekken.
De eerste, bovenaan, door het gezichtspunt rechts van het papier
te brengen, onder een hoek van 20 graden.
De andere gezichten zijn, hoewel wat lastiger, op eenzelfde
manier te onderkennen door afwisselend links en rechts
een geschikt gezichtspunt te kiezen.
In een meer-dimensionale ruimte is een verandering van
kijkrichting soms
nodig voor het corrigeren van een reducerende of vervormende projectie.
Zo wordt bijvoorbeeld op een orthogonaal vlak,
een vlak tot lijn gereduceerd, en een lijn tot punt.
Vanwege de innige relatie tussen beeld en kijker,
wordt de notie perspectief ook in minder formele
zin gebruikt, om de invloed van het ingenomen gezichtspunt
te karakteriseren.
Zoals in de inleiding tot dit deel al aangegeven is, zijn
afgezien van het persoonlijk perspectief,
de twee belangrijkste perspectieven van waaruit tegen
het conflict aangekeken kan worden, respectievelijk:
perspective(s)
- het opleidings-perspectief -- vanuit de opleiding multimedia
- het sectie-perspectief -- vanuit het belang van het onderzoek software engineering

Hoewel, zoals later in dit manuscript ook zal blijken,
het persoonlijke perspectief moeilijk
buiten beschouwing kan blijven,
is het zaak helder voor ogen te houden
dat het hier om een boven de personen uitstijgende
tegenstelling van belangen gaat.
Enerzijds het belang, vanuit de sectie gezien,
alle onderzoeksinspanningen
te coördineren langs de lijn van software engineering.
En anderzijds, het belang
gezien vanuit de opleiding multimedia,
een gezichtsbepalend en samenhangend vakkenpakket aan te bieden,
en coördinatie- en promotie-activiteiten te ondersteunen.
Het persoonlijke perspectief komt hier om de hoek
omdat er, helaas, sprake is van 'limited resources'.
Dat wil zeggen, gegeven de beperkingen in tijd en energie,
is niet tezelfdertijd aan alle eisen en wensen te voldoen.
Hoewel, in de projectie vanuit het
sectie-perspectief, de inspanningen ten behoeve van multimedia
irrelevant lijken,
zijn diezelfde inspanningen vanuit het opleidingsperspectief
essentieel.
Het gaat daarbij niet eens zozeer om de onderwijslast
die voortvloeit uit het geven van vakken, maar vooral
om de inspanningen die nodig zijn om een
volwaardige opleiding aan te bieden,
en als gezicht en inspirator van die opleiding op te treden.
Weer vanuit een persoonlijk perspectief is het spijtig
dat die inspanningen
niet de waardering of erkenning krijgen
die ze verdienen.
Dit manuscript beoogt de achtergronden van het conflict te schetsen,
en daardoor de duidelijkheid te verschaffen die nodig is voor
de oplossing van het conflict.
...

2
question(s)

- anamorfose -- portraits by Eduard Schön, taken from [Elffers en Schuyt (1975)].
- signs -- people, [ van Rooijen (2003)], p. 254, 256.
