in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[] readme voorwoord I 1 2 II 3 4 III 5 6 7 IV 8 9 10 V 11 12 nawoord appendix references resources

talk show tell print


  From: Roel de Vrijer [email@cs.vu.nl]
  Sent: Thursday, November 09, 2006 12:32 PM
  To: E. AE
  Cc: Jaap G.; A Eliëns; maarten van steen
  Subject: multimedia
  
Beste Guszti,

Je hebt Jaap G. en mij gevraagd te kijken naar de staat van het onderwijs in de multimedia. Aanleiding was de gebleken onzekerheid bij Anton Eliëns en kennelijk ook bij sommige studenten over de toekomst van onder meer de specialisatie Multimedia binnen de master Computer Science.

Jaap en ik hebben met Anton gesproken en al wel een voorlopige opinie gevormd, maar door de drukte rond de visitatie Informatica hebben we nog geen gedetailleerde rapportage en we hebben ook nog geen verdere gesprekken gevoerd.

Hierbij kort onze voorlopige indrukken, zonder nog in te gaan op details, zoals bijvoorbeed op het niveau van individuele vakken.
1. Het onderwijs in de multimedia is van belang voor de afdeling Informatica. Zowel in de Informatiekunde (MMC) als in bachelor Informatica en master Computer Science, met de specialisatie Multimedia.
2. In de nieuwe ideeen voor opleidingen die de ronde doen is eigenlijk altijd wel een rol weggelegd voor de multimedia. Daardoor lijkt het belang eerder toe dan af te nemen.
3. Bijdragen aan het onderwijs van de multimedia worden en/of kunnen worden geleverd vanuit de secties IMSE, BI en CS. Misschien is het mogelijk nog meer samenwerking te stimuleren. Bijvoorbeeld door een bijdrage vanuit BI in de specialisatie Multimedia. Hoe dan ook speelt de bijdrage vanuit IMSE (Anton Eliëns, Johan H.) een centrale rol.
4. Onderwijs in de multimedia op academisch niveau kan alleen gedijen als het aansluit bij onderzoek in de multimedia. Een keuze voor onderwijs in de multimedia impliceert een daaraan gekoppelde keuze in het onderzoek. De onrust die rond het onderzoek in de multimedia blijkt te bestaan zou moet worden opgelost en plaats maken voor een stemming die positief en stimulerend is.

Tot hier onze voorlopige bevindingen. Als een meer gedailleerde analyse gewenst is, graag nader overleg over de precieze doelstelling.

Met vriendelijke groet,
Roel de Vrijer
Jaap G.


[] readme voorwoord I 1 2 II 3 4 III 5 6 7 IV 8 9 10 V 11 12 nawoord appendix references resources

(C) Æliens 2006

This material is copyrighted. You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author.