www.few.vu.nl/~dloran/StudieEnLoopbaan/VerslagVanHetInterview.pdf
Opleiding
Multimedia
tegen donkere bestuurlijke krachten
Op basis van een netwerkinterview met
Anton Elins docent Multimedia aan de VU.
Het onderstaande verslag is door Anton
Elins geautoriseerd.
[Commentaar A. Eliëns: Leuk geschreven. Hier en daar erg persoonlijk, maar bedankt voor je interesse en lovende woorden. En, maak je geen zorgen. ]:
Geschreven door
Daniel Loran
- student
Informatica aan de VU
- e-mail: email@few.vu.nl
- datum: oktober
2006
In het geruchten circuit is het al langer bekend dat er interne conflicten ontstaan zijn in de sectie waar Multimedia opleiding aan de VU is ondergebracht. Als student, kies je vaak buiten conflict te blijven. Als student hoop je dat dit probleem zich vanzelf opgelost. Wie van ons heeft energie en tijd om in de diepe interne politieke strijd te verdrinken, alleen om te mogen leren wat je eigenlijk zo graag wilt doen in de toekomst zonder je favoriete universiteit te verlaten?
Al voordat ik aan de bacheloropleiding Informatica begon, stond mijn keuze voor de technische masteropleiding Multimedia (specialisatie van Computer Science) vast. Nu maak ik me enorme zorgen over de huidige status en de onzekere vooruitzichten van deze opleiding aan de VU.
Tijdens het netwerkinterview met Anton Elins komen er details boven water die mij als mondig derdejaars student aan het denken zetten. Juist op het moment dat ik bezig ben met de orintatie op mijn toekomst en het kiezen van mijn masteropleiding.
Maar eerst wil ik Anton Elins introduceren. Anton Elins staat bekend als de oprichter van de Multimedia opleiding aan de VU, de inspirator, de cordinator, de realisator; in andere woorden de vader en de moeder van deze opleiding.
Anton Elins de enige docent Multimedia aan de VU, staat ook bekend als de enige man in strijd voor het goede doel het verzekeren van het bestaan en het verbeteren toekomst van deze opleiding. Zijn taken zijn onder anderen: inhoud geven aan het onderwijs, het in relatie brengen van onderzoek met onderwijs en het afstemmen van onderwijs naar inhoud en vorm naar de behoeften en de capaciteiten van studenten. Ten slotte ook nog eens het (in alle rust?) schrijven van artikel dan wel boek.
Dagelijkse activiteiten van Anton Elins zijn: een aantal gespreken voeren met student of collegas, voorbereiden of het geven van onderwijs, technische onderzoek en het bestuderen van nieuwe software en literatuur. Tegenwoordig hoort bij deze dagtaak ook nog eens het verdedigen van de opleiding Multimedia tegen duistere bestuurlijke krachten, het oplossen van problemen van inhoudelijke, technische of bestuurlijke aard. Vaak is het een combinatie van bovenstaande elementen, afhankelijk van de krachten waarmee Anton wordt geconfronteerd.
Anton is zeer hoog opgeleid: Kunstacademie, vrij schilderen, Doctoraal Filosofie, Doctoraal Psychologie, Doctoraal Informatica, Doctoraal en PhD Theoretische Informatica en opleiding Computermuziek. Al met al een indrukwekkende CV.
Na het horen van de opleidingsgeschiedenis van Anton, voel ik me meteen niet meer op mijn gemak maar ik laat het aan hem niet merken. Ik probeer me voor te stellen hoeveel boeken hij heeft gelezen en hoeveel tijd hij heeft gestoken in zijn kennis, ervaring en persoonlijke ontwikkeling. Nu begrijp ik waarom Anton erkenning en respect voor zijn inspanningen wil en waarom hij zich in een hoek gedrongen voelt.
Hoe bent u in deze baan terecht gekomen? - vraag ik. "Omdat mijn promotor adviseerde toch serieus werk te zoeken" - zegt Anton. De VU heeft Anton "gekregen" via 2 zeer respectabele promotoren Prof. Dr. J de Bakker lid KNAW VU/CWI en Prof. Dr. P K. UVA/CWI directeur IPN.
Ik liet Anton weten over mijn wens om na mijn studie docent Multimedia te willen worden en vroeg hem raad hoe dit te bereiken. Volgens Anton moet ik me op mijn eigen interesses focussen, deze interesses inventariseren, serieus nemen en moet zoeken daar een zo goed mogelijk omgeving te vinden waarin ik daaraan invulling kan geven.
De technische masteropleiding Multimedia aan de
VU is ontstaan uit de opleiding MMC Multimedia and Culture.
Om deze Multimedia
opleiding te kunnen verzorgen heeft Anton samengewerkt met prof dr Gerrit van de
V., dr. Z. H., Johan
H. en anderen. In het verleden ook met een aantal
AIO's, waaronder Jacco van O. (CWI) en met studenten zoals
Winoe
Bhikharie.
Op mijn vraag of er ten behoeve van de Multimedia opleiding aan de VU genoeg budget ter beschikking gesteld wordt voor onderzoek, studie en veldwerk antwoordde Anton ontkennend. Wel is er een ruim budget voor apparatuur en sofware pakketten, maar het heeft heel wat voeten in aarde om een aanvraag gehonoreerd te krijgen. Met andere woorden: het ontbeert Anton aan vrijheid om op een eigen wijze invulling te geven aan de opleiding.
In het verleden is het verzoek van Anton om een zelfstandige Multimedia budget geweigerd, ondanks dat er wel enig geld voor beschikbaar was, vanuit een eigen onderzoeksproject. Dit geld is ondergebracht (wat een schande!) onder het budget van Software Engineering "overige lasten". Anton heeft dit ervaren als heel erg beledigend en pijnlijk.
Anton zegt dat hij in eerste instantie wel tevreden is over de kwaliteit en de inhoud van het masterprogramma Multimedia aan de VU. Gelukkig kwam ik goed voorbereid en leg ik meteen mijn kaart op tafel: de vergelijkbare masteropleiding Game en Media Technology van de universiteit van Utrecht. Deze opleiding bestaat 100% uit technische Multimedia vakken. Dat wil zeggen geen vakken zoals Programmeren in Prolog en andere niet ter zake doende ouderwetse onzin zoals ondermeer de chronische ziektes die gerfde zijn van andere studierichtingen zoals Kansrekening en Statistiek en Logical Verification. Echter de volgende, zinvolle Multimedia vakken ontbreken: Natuurkunde voor Game Developers, Multimedia retrieval, Geometric algorithms, Game design, Motion and manipulation, 3D Modelling, Image processing, Game programming, Advanced graphics, Games and agents Animation.
Dat vind ik zelf heel jammer en ook niet zo heel erg slim van de VU. Zo kom je zeker niet in een concurrerende positie te staan met andere universiteiten en verlies je elke jaar tientallen masterstudenten met bijbehorende financile middelen. Deze vakken bestaan al jaren lang in Utrecht en voor de genteresseerden vermeld ik hier een directe link: http://www.give.nl/.
[Opmerking A. Eliëns: Op de genoemde web site staan nog dode links, en bijvoorbeeld een vak
als Games en Agents is op de VU al jaren lang
verzorgd
door Z. H., onder de naam Multimedia Authoring 2, en later
Intelligent Multimedia Technologie. Het is duidelijk dat
de universiteiten nu op
de markt voor game opleidingen gaan meedingen, en ik hoop dat de VU dat ook gaat
doen.]
Aan de andere kant verwacht
ik niet dat Anton
deze vakken zelf gaat ontwikkelen in nabije toekomst. Daar heb je meerdere
Antons voor nodig. Maar of de
VU hiervoor het benodigde budget ter beschikking
zal stellen is voor mij een vraag. Uit het gesprek wordt in ieder geval
duidelijk
dat de toekomst van Multimedia aan de VU onduidelijk
is.
Na het bespreken van mijn wensen zei Anton dat het wellicht wat beter moet aan de VU, expliciet met een onderdeel Game Development. Daar tegenover staat dat wat hij van de andere opleidingen kent men zich inhoudelijk en kwalitatief niet hoeft te schamen over het aanbod aan de VU. Toelichting: Mikhail Zouskov schets in een afstudeerscriptie GameDevelopment@VU, voor Informatiekunde, een aantal scenario's voor het opzetten van een opleiding Game Development aan de VU. Het "0 scenario" is bijvoorbeeld een uitbreiding van bestaande opleiding Multimedia tot Multimedia & Game Development. Dus het kan veel beter dan nu, maar helaas is het "beyond my control" zegt Anton.
Anton gelooft (nog steeds) dat door een actieve steun van studenten en organisaties zoals STORM, we een betere toekomst voor Multimedia aan de VU kunnen bereiken. Is het Management Team van de VU het met Anton eens of hebben ze er totaal andere plannen voor de toekomst? Het antwoord op deze vraag blijft voor mij onduidelijk.
Tot de sterkste punten van de werkomgeving van Anton Elins behoren: technische faciliteiten, zijn eigen expertise en de inzet en interesse van studenten. Zwak vindt hij: positionering van Multimedia in de sectie Software Engineering, bestuurlijke onduidelijkheid ten aanzichten van opleiding Multimedia en de minimale personele ondersteuning. "Het is eenmansbedrijf" zegt Anton.
Op de vraag "Zou u in deze omgeving willen werken als u net zou beginnen?" beantwoordt Anton: "Nee, omdat de traditionele Informatica opleidingen aan de universiteit niet toonaangevend zijn op dit moment".
Ik ben benieuwd naar welke organisaties en factoren een belangrijke rol spelen in de branche. Volgens Anton zijn dat de kleine bedrijven in de creatieve industrie, de overheid die zich actief bemoeit met de gemedialiseerde samenleving en de traditionele media bedrijven zoals Talpa, Sony en Guerrilia Software.
Is dit over drie jaar nog zo? "Het blijft veranderen" zegt Anton, "Amsterdam wordt expliciet door de burgemeester Cohen genoemd als stad van de media industrie. Amsterdam is de locatie voor de creatieve industrie en nieuwe initiatieven. Dan kun je je afvragen waarom ik zo veel moeite moet doen om aan te tonen dat het zinvol en noodzakelijk is dat ik met de opleiding daar naartoe wil?" - zegt Anton en kijkt een beetje boos.
Wat zijn de leuke kanten van uw functie en welke problemen komt u tegen? "Leuke kanten alle ruimte die ik krijg of neem. Ik vind het leuk om met jonge getalenteerde mensen om te gaan die behoefte hebben aan mijn begeleiding en het op prijs stellen. Als die behoefte er is dan vind ik dat plezierig. De combinatie van deze twee dingen is een positief element van mijn werk. Iedereen moet doen wat hij/zij leuk vindt en de rest komt van zelf wel. Negatieve kanten de bestuurlijke tegenwerking, onbegrip en het gebrek aan kennis van zaken."
Is de masteropleiding Multimedia een doodlopende weg of zijn er goede mogelijkheden voor afgestudeerden? "Er zijn naar mijn inschatting zeer goede mogelijkheden voor afgestudeerden mits: voldoende creatief, technisch onderlicht, zelfstandig en ondernemend".
Volgens Anton is de masteropleiding Multimedia aan de VU een combi van onderzoek en praktijk. Tot de mogelijkheden van een interessant afstudeerproject behoren: game development bij een bedrijf zoals Guerrilla Software (wel moeilijk om een stageplek te krijgen), intern exploratief onderzoek in bijvoorbeeld Game development en het ontwikkelen van serieuze game applicaties bij instellingen.
Soms belanden afstudeerden van masteropleiding Multimedia op heel andere gebieden als onderzoek, software development of krijgen zelfs een vaste aanstelling aan het CWI. "Als iemand iets goed doet dan komt het er wel uit" - constateert Anton.
Ik vraag of er directe contacten tussen de masteropleiding Multimedia en het bedrijfsleven bestaan. "Allen indirecte contacten." zegt Anton, "We hebben bijvoorbeeld een goed contact met de Kamer van Koophandel".
Welke bedrijven hebben interesse in afgestudeerden van Multimedia? "Sony voor het ontwikkelen van camera based applicaties, kleine game bedrijven, cultural inheritence instituten, zoals Instituut Collectie Nederland".
Helaas zijn er heel weinig mogelijkheden om tijdens je masteropleiding te beginnen met werken. Wel zijn er studenten die hun eigen bedrijfje opstarten. In sommige situaties, waar stage relevant is voor je opleiding, is het ook mogelijk studiepunten voor het masterproject met een werkstage te halen.
Ik vraag om twee netwerkcontacten van Anton voor het uitbreiden van mijn netwerk en het verzamelen van informatie dat invloed kan hebben op het kiezen van een masteropleiding en verdere orintatie. "De Waag, de Kamer van Koophandel" zegt Anton, "en mijn individuele kontakten, maar die geef ik niet als een lijstje vrij". Toch maar ns naar vragen..
Orintatie op de
toekomst
Uit dit netwerkinterview heb ik veel informatie gehaald, sommige details mogen niet gepubliceerd worden omdat ze te vertrouwelijk zijn. Wel heb ik een realistisch beeld gekregen over het werk van een docent Multimedia aan de VU, iets wat ik zelf graag zou willen doen in de toekomst.
Eerlijk gezegd ben ik iemand die alleen voor de lusten en niet de lasten gaat. Met de lusten bedoel ik dat ik graag werk wil dat ik echt interessant vind en met plezier kan doen. Met de lasten bedoel ik dat ik in de situatie waar Anton zich op dit moment bevindt helemaal niet zou willen en kunnen werken.
Als docent aan de VU ben je blijkbaar niet alleen met het onderwijs bezig. Ik hoop voor Anton en voor de reputatie van de VU dat hij zijn strijd voor de betere toekomst van de Multimedia wint. Ik hoop voor Anton dat hij voldoende ruimte krijgt om zijn plannen te realiseren en dat het Managment Team de Multimedia opleiding serieus neemt.
Wat mij betreft, zal ik zeker mijn mogelijkheden goed overwegen. "Be careful what you wish for" is wel mijn nieuwe motto. Ik zal in ieder geval proberen mijn studie binnen de daarvoor gestelde termijn te halen en het zoveel mogelijk naar mijn eigen inzicht invullen. Gelukkig is de VU niet de enige plaats waar je met Multimedia en Game Development bezig kunt zijn. Om voor de mastersopleiding naar Utrecht te vertrekken is voor mij een serieuze optie.
[CommentaarA. Eliëns: Dat zou ik jammer vinden. ]