in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
From: G.S. [email@cs.vu.nl]
Sent: Monday, May 03, 2004 10:42 PM
To: HvV; gerrit
Cc: martijn; eliens; Jan van Wouwe; Roel de Vrijer; Catholijn Jonker;
Jaap G.
Subject: Re: reactie op conceptverslag MMC commissie
H. Gerrit,
Wij zien in julie reactie eigenlijk geen reden om ons concept aan te
passen. Wij stellen voor dat wij jullie reactie samen met het advies
naar het MT sturen.
Guus
HvV wrote:
> Beste Guus,
>
> bijgevoegd de reactie van Gerrit en mij op jullie verslag. Als jullie
> richting MT reageren hoor ik dat graag. Ik zou dan bv onze reactie ook
> aan hen willen laten horen.
>
> Groeten, HvV
>
>
> ----------------------------------------------------------------------
> --
>
> Reactie op het concept-verslag van de MMC commissie
>
> HvV, GvdV.
>
> Opmerkingen over en naar aanleiding van het concept-verslag:
>
> 1. Het Cultuur label
> Er waren twee redenen om opnieuw na te denken over dit label. De
> eerste reden was het vertrek van Tan bij Letteren, en de inmiddels
> ontstane situatie van een vrij kleine inbreng hunnerzijds in het
> verplichte deel van het curriculum. De tweede reden was het image van
> MMC binnen informatica, en de soms wat denigrerende
> geluiden/opmerkingen over deze loot aan de "echte" informatica-stam.
>
> Wat ons betreft mag de benaming best blijven zoals hij is. Ook binnen
> het herziene curriculum is er voldoende ruimte voor "Cultuur". Zij het
> op een wat andere manier dan de MMC commissie voorstaat. Deze
> commissie denkt puur in termen van aandacht voor "Cultuur" in de vorm
> van een expliciet aangegeven en vormgegeven nevendiscipline. Dit is in
> onze ogen niet nodig, en niet gewenst. Het aspect cultuur komt aan bod
> in een aantal verplichte vakken gegeven door medewerkers van de
> Interface Design groep (Principles of design, art and visualization,
> Text interface design, e.a.), en komt ook aan de orde in practica bij
> vakken zoals multimedia authoring, e.d. In de vrije ruimte is er
> voldoende gelegenheid om een pakket "Cultuur" vakken te kiezen. Dat is
> ook nu al het geval. Maar we willen de vrije keus niet beperken tot
> enkel cultuurvakken. Als een student bijvoorbeeld geinteresseerd is in
> het bouwen van e-commerce websites, moet de vrije ruimte in die
> richting ingevuld kunnen worden.
>
> Het is wellicht handig enkele voorbeeld invullingen van de
> keuzeruimte, bv richting cultuur, expliciet in de studiegids op te
> nemen.
>
> Wat betreft het verbreden van de onderwijsbasis voor MMC: in onze
> voorstellen voor het nieuwe MMC curriculum (met grote overlap met BI
> in de eerste twee jaar) is al een flink aantal vakken van buiten de
> groep Interaction Design opgenomen. Het aanbieden van MMC-gerelateerde
> vakken door anderen ligt minder voor de hand, enerzijds qua expertise
> (MMC geeft zelf ook geen onderwijs in bv computernetwerken of
> e-commerce), anderzijds om een heldere focus te behouden en te
> bewaken. Vanzelfsprekend zijn we natuurlijk steeds geinteresseerd in
> vakken die ook nuttig zijn voor studenten MMC.
>
> 2. Het voorstel van de commissie
> We zijn, om bovengemelde redenen, tegen een exclusieve "Cultuur"
> nevendiscipline van 24 ECTS. Voor het curriculum MMC is constructief
> overleg gevoerd met BI. Het resultaat is een curriculum met grote
> overlap in de eertse twee jaar, en een duidelijke en haalbare
> signatuur voor het geheel. Wat ons betreft wordt die lijn gevolgd.
> Daarin werken BI en MMC dus al samen. De suggestie om het ISO project
> daarin ook te betrekken lijkt ons geen goede. De nadruk bij dit vak
> ligt minder bij Interaction Design dan ons wenselijk lijkt voor MMC
> studenten.
>
> 3. Randvoorwaarden
> Wij onderschrijven de conclusie dat 2.4 fte te weinig is. Wij zullen
> binnenkort met een concreet voorstel komen voor een 0.6 uitbreiding.
> Wij zijn het met de cie eens dat het master-deel in het onderzoek
> verankerd moet zijn. Dat is o.i. ook zo. Wat het multimedia-onderzoek
> betreft: wij zien multimedia als een hulpmiddel, net zoals internet
> een hulpmiddel is voor e-commerce. Voor onderwijs en onderzoek op het
> gebied van e-commerce hoef je niet zelf je internetprotocollen te
> ontwerpen. Hetzelfde geldt voor multimedia binnen de opleiding MMC.
> Multimedia is onderwerp van onderzoek in een VUBIS-project dat we
> samen het SCW uitvoeren, het is een onderwerp in lopende
> IOP-aanvragen, en wordt veel breder gedragen en is veel beter
> verankerd dan de cie kennelijk denkt.
>
> 4. Alternatieven
> De hier geschetste annexatie lijkt ons niet aan de orde.
--
Free University Amsterdam, Computer Science
De Boelelaan 1081a, 1081 HV Amsterdam, The Netherlands
Tel: +31 20 444 7739/7718
E-mail: email@cs.vu.nl
Home page: www.cs.vu.nl/~guus/
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
(C) Æliens
2006
This material is copyrighted.
You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author.