in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[] readme voorwoord I 1 2 II 3 4 III 5 6 7 IV 8 9 10 V 11 12 nawoord appendix references resources

talk show tell print

Æliens




\textcolor{red}{in gesprek -- de achtergronden van een conflict}


http://www.cs.vu.nl/~eliens/multimedia

part i. een overzicht

more than the art of turning base metals into gold, alchemy is a system of cosmic symbolism

perfect solutions

chapter(s):

een overzicht



...



2

reading directive(s)

In dit eerste deel wordt een algemene schets gegeven van de achtergrond van het conflict, en ook wordt het doel van dit manuscript uitgelegd. In hoofdstuk 2, wordt een beknopte beschrijving gegeven, vanuit een meer historisch perspectief, van de periode waarin het conflict begon te spelen.

perspective(s)

De belangrijkste perspectieven die in dit manuscript een rol spelen zijn:

perspective(s) -- een overzicht


Dit manuscript betoogt dat, onafhankelijk van het persoonlijk perspectief, het opleidings-perspectief, bepaald door de eisen die de opleiding stelt, haaks staat op het sectie-perspectief, dat vooral bepaald lijkt te worden door de wens alle onderzoeksinspanningen te coordineren langs de lijn van software engineering. Dat maakt dat, in de projectie vanuit het sectie-perspectief, de inspanningen ten behoeve van multimedia, noodzakelijkerwijs gereduceerd worden, zoniet vervormd overkomen, en derhalve niet de waardering of erkenning krijgen die ze verdienen.

artwork

  1. alchemy -- an illustration from a book about alchemy, from which also the quote is taken, the quote is explained in the afterthoughts of topical media.
  2. signs -- ancient chemical symbols,  [ van Rooijen (2003)], p. 171, 172.

part ii. episode(s)

if you linger for a long time in one place you'd almost think there must be something there

wittgenstein

chapter(s):

episode(s)



...



2

reading directive(s)

In dit deel wordt een meer systematisch overzicht gegeven van het onderwijs, het onderzoek en de bestuurs- en beheerstaken. Hoofdstuk 3 beschrijft de beginperiode. Hoofdstuk 4 bespreekt de periode na de instelling van de opleiding multimedia en cultuur.

perspective(s)

Voor een beoordeling van de huidige situatie kunnen we vanuit verschillende gezichtspunten kijken naar hetgeen aan de situatie vooraf ging:

perspective(s) -- episode(s)


Vanuit een meer systematisch gezichtspunt kunnen we beschrijven wat de taken en werkzaamheden op het gebied van respectievelijk onderwijs, onderzoek, en bestuur/beheer inhielden. Echter naast dit meer objectieve historische perspectief zijn er de voorvallen en anecdotes die mede een persoonlijke kleur aan de situatie geven, en behalve ter illustratie van de geschil-punten ook aangewend kunnen worden structureel helderheid over de conflict-situatie te verschaffen.

In dit deel wordt een meer algemene beschrijving van de verschillende episodes gegeven, en richten we ons op de inhodelijke samenhang. Nadere details over de verschillende episodes en anecdotes worden in respectievelijk appendix A en B gegeven.

artwork

  1. logo -- a drawing by Soutine, it is (almost) my personal logo, and also decorates the cover of  [Eliens (2000)].
  2. signs -- property marks,  [ van Rooijen (2003)], p. 76, 77.

part iii. ontwikkeling(en)

.. my history might well be your future ...

ted nelson

chapter(s):

ontwikkeling(en)



...



2

reading directive(s)

In dit deel wordt vanuit een meer inhoudelijk perspectief gekeken naar de ontwikkeling(en) in onderwijs en onderzoek, in een poging te achterhalen wat de verschillen van inzicht behelzen, en hoe deze leiden tot het uiteindelijke conflict.

perspective(s)

Bij deze meer inhoudelijke bespreking onderscheiden we twee gezichtspunten:

perspective(s) -- ontwikkelingen


Vanuit een academisch perspectief gaan we na hoe, respectievelijk, de onderlinge samenhang is van het verzorgde onderwijs en het verrichtte onderzoek. Daarbij echter pogen we ook, meer analytisch, te achterhalen hoe dit onderwijs en onderzoek zich verhoudt tot het vakgebied van de software engineering. Deze verhouding, of wellicht wan-verhouding, leidt tenslotte tot het conflict.

artwork

  1. kata -- japanese martial arts picture.
  2. signs -- japanese coats of arms,  [ van Rooijen (2003)], p. 140, 141.

part iv. het conflict

a journey of a thousand miles begins with the first step

chinese/japanese proverb

chapter(s):

het conflict



...



2

reading directive(s)

In dit deel worden, in kort bestek, de issues besproken die bijdragen tot het wederzijdse onbegrip. In hoofdstuk 8 wordt de relatie onderwijs/onderzoek (wederom) besproken, alsook de noodzaak van de inrichting van een multimedia zaal. In hoofdstuk 9 wordt de academische alsook de buiten-academische context van multimedia geschetst, en in hoofdstuk 10 worden de gebeurtenissen die aanleiding gaven het conflict naar buiten te brengen verhaald.

perspective(s)

Bij lezing van dit deel, en natuurlijk ook het gehele manuscript, dienen twee gezichtspunten van elkaar gescheiden te blijven:

perspective(s) -- het conflict


Hoewel vanuit een persoonlijk perspectief de onderlinge wrijvingen, en vooral ook het gebrek aan erkenning en zelfs waardering, zwaar wegen, is dat ten opzichte van het thematische gezichtspunt van ondergeschikt belang, en wil ik er op wijzen dat zowel Hans van Vliet als ikzelf beiden ons best hebben gedaan om een werkbare onderlinge verhouding in stand te houden.

De inzet van dit manuscript is dan ook niet zozeer het behalen van een persoonlijk gelijk als wel een redelijke oplossing van het conflict.

the artwork

  1. walking figure -- sculpture by Alberto Giacometti,  [Giacometti].
  2. signs -- meteorological symbols,  [ van Rooijen (2003)], p. 214, 215.

part v. de eindstrijd

man is a playful animal

johan huizinga

chapter(s):

de eindstrijd



...



2

reading directive(s)

In dit deel worden de ontwikkelingen geschetst die tot een escalatie van het conflict leidden. Hoofdstuk 11 bevat een weergave van de gebeurtenissen aan de hand van een email-uitwisseling, en in hoofdstuk 12 wordt niet een oplossing gegeven, maar worden de belangrijkste geschilpunten nog eens op een rijtje gezet, en wordt een tweetal alternatieve scenario's geschetst.

perspective(s)

In het conflict is het van belang oog te houden voor zowel

perspective(s) -- de eindstrijd


  • de situatie -- de huidige toestand
  • het process -- verwachtingen voor de toekomst
Hoewel het voor het begrip van de situatie en het vinden van een oplossing belangrijk is na te gaan wat de loop van de gebeurtenissen was en wat er, ook op het persoonlijke vlak, speelt, is het voor een constructieve oplossing noodzakelijk dat de structurele belangen in kaart gebracht worden en er een duidelijk beeld van de mogelijke toekomst-scenario's wordt geschetst.

artwork

  1. manuscript -- used as a desktop by my favorite student.
  2. signs -- abstract symbols,  [ van Rooijen (2003)], p. 214, 215.

nawoord

Dit manuscript belicht het conflict vanuit een veelheid aan gezichtspunten. Ik heb een en ander op schrift gezet omdat de spanningen te hoog opliepen. Schrijven bood een mogelijkheid afstand te nemen van de situatie, en overzicht te krijgen over alternatieve oplossingen. Door dit proces heb ik meer begrip en waardering gekregen voor de rol van

rollen


  • de geschiedschrijver -- die een objectieve weergave van de gebeurtenissen moet geven, en
  • de strafpleiter -- die alle argumenten voor en tegen op een rijtje moet zetten.
Maar belangrijker nog dan te achterhalen hoe het zover kon komen, is na te denken over de toekomst en de motivatie te herwinnen om interessante uitdagingen aan te gaan.

De observaties in dit manuscript zijn onontkoombaar: met multimedia is ondoordacht omgesprongen, bestuurlijk, doordat te weinig rekening is gehouden met de onderwijs-belasting, en inhoudelijk, doordat te weinig rekenschap gegeven is van de noodzaak aandacht te besteden aan de raakvlakken van de multimedia.

Wat mijn rol in dit geheel betreft, moet ik onmiddelijk erkennen dat ik me ook heb laten meeslepen door mijn enthousiasme, en met plezier toegegeven heb aan de gretigheid van studenten. Echter, ik heb daarmee niet alleen gehoor gegeven aan mijn eigen interesses en de wens van studenten, maar ook zeer nadrukkelijk het belang van de faculteit gediend.

Wanneer mijn curriculum vitae naast dit manuscript gelegd wordt, blijkt duidelijk dat multimedia in alle aspecten niet alleen aansluit bij mijn interesse, maar ook bij mijn expertise. En behalve een verdediging, waarin ik mijn handelen poog te rechtvaardigen, bevat dit manuscript dan ook een visie, een visie over de plaats die multimedia en game development aan de Faculteit Exacte Wetenschappen moet innemen, een visie die, vanzelfsprekend, voor mij een nieuwe professionele uitdaging biedt.

Ik hoop, tenslotte, dat er een constructieve discussie plaats zal vinden, en dat mijn argumenten niet met bestuurlijke hand, lichtvaardig van tafel geveegd worden.

Amsterdam, 31/8/2006

A. Eliëns

appendix

A. episode(s)

B. anecdote(s)

C. document(s)

D. email(s)

E. response(s)