with DirectX 9 digital convergence becomes a reality
objective(s)
In dit hoofdstuk wordt op meer systematische wijze
een overzicht gegeven van de taakstelling en
werkzaamheden ten aanzien van onderwijs,
onderzoek en bestuur/beheer
in de periode na de instelling
van de opleiding multimedia en cultuur.
Kenmerkend voor deze periode is
de tegenspraak tussen enerzijds de gewenste samenhang
van onderwijs en onderzoek multimedia,
en anderzijds de weigering het onderzoek technische multimedia
als een van de zwaartepunten van het onderzoek
binnen de sectie te erkennen.

De sectie software engineering
was rond 1997/98 een tamelijk heterogeen geheel, met ruwweg drie
stromen: software engineering, human-computer interactie, en
object-technologie.
Na een klacht/verzuchting van Martijn van W.
dat iedereen maar wat voor zich zelf werkte, en dat er geen
centrale lijn in het onderzoek zat, en dat er (dus)
te weinig ondersteuning was, introduceerde
HvV de slogan alle neuzen een kant op.
Desondanks werd kort daarna de opleiding multimedia en cultuur
geinitieerd.
En helaas bleek dat de zojuist ingevoerde slogan
in mijn nadeel ging werken.
Hoewel het onderwijs en onderzoek multimedia
een duidelijke samenhang vertoonde,
was de mening van zowel HvV
als GvdV., dat het
onderzoek technische multimedia
geen zwaartepunt mocht vormen van het onderzoek
binnen de sectie,
en op die grond werd mijn onderzoek dan ook
marginaal in het onderzoeks-visitatie rapport gepresenteerd.

onderwijs
Na het initiatief tot invoering van de opleiding
multimedia en cultuur moest in korte tijd
een veelheid van nieuw onderwijs ontwikkeld worden, ondermeer:
multimedia & cultuur
- inleiding multimedia -- topical media, [Eliens (2006)]
- multimedia authoring 1 -- Web3D/VRML
- multimedia authoring 2 -- virtual enviroments
- multimedia casus -- digital dossier(s)
- student projects -- multimedia en cultuur

Als geheel zijn de multimedia vakken zodanig opgezet
dat er een duidelijke samenhang en lijn in zit.
Opmerkelijk is dat de inspanning voor het
vak inleiding multimedia,
dat naar studiepunten gerekend het kleinste vak is,
door de inhoudelijke breedte relatief het zwaarst te noemen is.
Dat vindt echter mede een oorzaak in het feit dat in
de syllabus voor inleiding multimedia
de inhoudelijke achtergrond voor alle multimedia vakken
beschreven is.
onderzoek
Voortbouwend op het
WASP
en RIF
project (NWO), met Zhisheng H. als onmisbaar steunpunt,
stond het onderzoek in de begin periode van
multimedia en cultuur in het teken
van intelligent multimedia:
intelligent multimedia

In dit onderzoek hebben we, met Cees V. als wetenschappelijk
programmeur, op basis van de programmeertaal DLP, [Eliens (1992)],
die ik gedurende mijn promotie periode ontwikkeld heb,
een technisch platform voor intelligente 'embodied' agents
in 3D virtuele omgevingen gerealiseerd.
De ervaring die we met dit platform hebben opgedaan is,
vanzelfsprekend, ingezet voor het onderwijs multimedia.
bestuur/beheer
De meest omvangrijke bestuurlijke taak in deze periode
was het schrijven van de visitatie
zelfstudie.
Een op dat moment qua omvang marginale taak was de
coordinatie voor de (CS) master specialisatie multimedia.
visitatie
- visitatie zelfstudie en coordinatie -- CS, AI en BI
- coordinator specialisatie -- multimedia/CS

Als tegensprestatie voor mijn werkzaamheden
voor de visitatie kon Zhisheng H.
voor de periode van een jaar aangesteld worden
ten behoeve van het onderwijs multimedia.
De visitatie zelfstudie gaf, voortbouwend op
mijn inspanningen voor de facultaire onderwijscommissie,
een overzicht van de opleidingen CS, AI en BI,
in hun onderlinge samenhang.
Achteraf, toen duidelijk werd
dat er gescheiden visitatiecommissies waren,
bleek deze bespreking in samenhang niet de
meest optimale keuze, althans niet in de ogen van de commissie(s).
samenvattend
Het initiatief tot instellen van de opleiding
multimedia en cultuur
lijkt niet geheel over een te stemmen met de wens, destijds,
de activiteiten van de sectie
onder een noemer te brengen.
Al met al lijkt het avontuur multimedia en cultuur
in die tijd tamelijk ondoordacht te zijn aangegaan,
dat wil zeggen zonder dat er rekening gehouden is met
de onderwijsbelasting, maar belangrijker nog met
de consequenties voor het onderzoek,
uitgaand van de gewenste samenhang tussen onderwijs
en onderzoek.
...

1
question(s)

- signs -- people, [ van Rooijen (2003)], p. 248, 249.
