Welkom bij de geschiedenis van computerspellen. Wist je dat computerspellen meerdere malen gezorgd hebben voor een kleingeld tekort in Japan? Of dat het eerste computerspel al meer dan 40 jaar geleden is gemaakt? Deze en andere leuke of interessante weetjes vind je hier.
Er was eens... Of nou ja, eigenlijk was het niet zo duidelijk wat nou het eerste spel was. In 1951 krijgt Ralph Baer de opdracht om "het beste tv-toestel ter wereld" te bouwen. Zijn suggestie is om een soort interactief spel toe te voegen aan dit tv-toestel. Maar zijn idee wordt genegeerd. Pas in 1967 wordt zijn idee werkelijkheid als Bear mee helpt met het bouwen van de Magnavox Odyssey. In de tussentijd heeft in 1958 William Higinbotham het spel Tennis for Two gemaakt, als leuk onderdeel van een open dag van het laboratorium waar hij werkt. In 1961 maakt Steve Russel ook een spel: Spacewars!. Zowel Higinbotham als Russel hebben beiden niet het idee iets bijzonders gemaakt te hebben en vragen dan ook geen patent aan. Ralph Bear doet dit wel en officieel heeft hij dus het eerste spel gemaakt. De meningen verschillen over of hij nou werkelijk de eerste was, maar in ieder geval was hij de eerste die met het idee kwam.
Gelijk met de ontwikkeling van spellen komt de markt voor spelautomaten op. Hiervan verschijnt in 1971 de eerste, gemaakt door Nolan Bushnell. Dit was geen succes. Bushnell is nog steeds overtuigd van zijn plan en daarom richt hij Atari op. De tweede automaat is het spel PONG, gemaakt door Atari en dit is wel een grote hit. In eerste instantie zijn het vooral spelautomaten waarop nieuwe spellen verschijnen omdat goede thuissystemen nog niet echt haalbaar zijn. Klassiekers als Space Invaders, Asteroids, Pac-Man, Donkey Kong, Pole Position en Street Fighter II kwamen voor het eerst op de spelautomaten uit en werden zeer fanatiek gespeeld in hun tijd. De spellen die op de spelautomaten uitkwamen zijn vaak later geconverteerd naar thuissystemen, sommigen wat minder goed dan anderen.
Begin jaren 80 komt de laser Disc op. De Laser Disc biedt de mogelijkheid om veel meer data op te slaan en hierdoor is een interactief verhaal als Dragon's Lair mogelijk. Het zat deze nieuwe technologie helaas niet mee.
Tot aan 1983 gaat alles erg goed met de computer spellen markt. Er zijn vele verschillende thuiscomputers op de markt, spelautomaten zijn razend populair, er lijkt geen eind aan te kunnen komen. Helaas blijkt dit toch te kunnen. In 1984 zijn er te veel producten op de markt en stort de hele boel in elkaar. Veel kleinere bedrijven gaan failliet en ook de grotere hebben het moeilijk door grote hoeveelheden niet verkochte producten.
In 1985 begint de industrie weer langzamerhand op te krabbelen na dus flink onderuit te zijn gegaan. Voornamelijk Tetris is populair in deze tijd. In 1985 begint Nintendo ook te testen met zijn nieuwe systeem, het Nintendo Entertainment System (NES).
De NES is een groot succes en in 1986 wordt hij op de markt gebracht met als introductie spel Super Mario Bros.. Voor Nintendo volgden er nog vele hits op hun NES, zoals The Legend of Zelda en Final Fantasy. Naast het grote succes van de NES is ook de Game Boy een grote hit. De mogelijkheid om spellen overal waar je maar wil te kunnen spelen spreekt iedereen aan. Veel van de spellen voor de NES komen ook in aangepaste vorm uit op de Game Boy. Een grote hit speciaal voor de Game Boy is de Pokémon reeks.
SEGA, Nintendo's grootste concurrent zit niet stil tijdens dit alles. Ze besluiten hun eigen mascotte te lanceren om te concurreren met Mario. Dit wordt Sonic the Hedgehog. Helaas krijgt SEGA het niet voor elkaar om te blijven concurreren met Nintendo. In 2001 gooit SEGA de handdoek in de ring en stopt met het produceren van spelcomputers. Wel gaat het door met het produceren van software en spelautomaten en zo kan het gebeuren dat je nu Sonic aan kunt treffen op Nintendo systemen.
De ontwikkelaars van computers hebben ondertussen ook niet stil gezeten en voor dit systeem is veel gebeurt sinds Spacewars!. In het begin waren de spellen simpel en veelal text-based. Spellen als King's Quest en Leisure Suit Larry zijn hiervan erg bekend. Ook waren er veel spellen gebaseerd op populaire spelautomaten en waren spellen waarin je een sport beoefend zoals Summer Games in het begin erg populair, al komen deze nu meer voor op de spelcomputers. In 1989 kwam er een uniek en nieuw spel uit voor de pc, namelijk SimCity. Simulatoren zijn sindsdien een populair genre op de pc; zo kan je zelfs een hele familie besturen in The Sims. De pc wordt gezien als meer volwassen dan de spelcomputers en hier komen dan ook meer volwassen spellen voor uit, zoals Doom, Tomb Raider en Carmageddon.
Hoewel de pc altijd zich toch het meest op volwassenen gemikt heeft zie je ook bij de spelcomputers verschillen tussen de leeftijden waar meestal op gemikt wordt. De Playstation en Xbox mikken traditioneel meer op oudere spelers, terwijl de GameCube juist meer gaat voor de jongere. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er op deze spelcomputers echt alleen spellen uitkomen voor deze leeftijdsgroepen.
De laatste tijd zijn er echt weinig nieuwe en innovatieve spellen te vinden. Fabrikanten zijn nu vooral bezig alles mooier te maken, allemaal nieuwe snufjes toe te voegen en de gameplay te verbeteren. Natuurlijk zijn dit goede ontwikkelingen, maar echt iets totaal nieuws komt er op deze manier niet. Veel van de spellen die nu uit komen zijn niet duidelijk anders dan oudere spellen, alleen maar veel mooier en vaak ook online te spelen. Online spelen zelf is waarschijnlijk een van de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste tijd en veel spellen en alle spelcomputers voor thuis die nu uitkomen ondersteunen het. Het is te verwachten dat fabrikanten op hetzelfde pad door zullen gaan en om de zoveel tijd zullen nieuwe, innovatieve spellen uitkomen.
Het is lastig om nu in te schatten wat echt de belangrijkste spellen van onze tijd zullen zijn, vandaar dat dit overzicht slechts tot 2000 loopt. Hiernaast is het onmogelijk om een volledig overzicht van alle spellen te maken die ook maar een beetje populair zijn geweest, vooral ook omdat sommige spellen alleen binnen bepaalde groepen populair waren. Om deze redenen biedt dit overzicht slechts een kleine greep uit alle spellen die hier vermeld hadden kunnen worden. Dit zijn wel allemaal spellen die behoren tot de belangrijksten in hun tijd en genres.