Link, de hoofdpersoon van The Legend of Zelda, heeft een missie: hij moet de 8 verstopte stukken vinden van de Triforce of Wisdom en hiermee moet hij prinses Zelda redden. Om dit te doen moet hij een wereld afzoeken met daarin 9 kerkers, 1 voor elk stuk en de negende voor de eindbaas.
Wat The Legend of Zelda vooral anders maakte dan voorgaande spellen was het niet lineaire spelverloop. Er waren veel verschillende volgordes waarin je het spel uit kon spelen. Het was zelfs mogelijk om het spel uit te spelen als je niet je primaire wapen opraapt dat verstopt ligt in de buurt van waar je het spel begint. Een nadeel hiervan was ook dat het soms voor de speler niet duidelijk was wat hij moest gaan doen. Wat The Legend of Zelda ook speciaal maakte, was dat het verschillende speltypes combineerde. Voor een deel was je bezig met puzzels oplossen, maar strategie en actie was ook erg belangrijk, net als het ontdekken van de wereld waarin je je bevindt. Een andere leuke extra van het spel was dat je een tweede moeilijkere quest kon bereiken wanneer je het spel uitgespeeld had (of als je als naam "ZELDA" invoerde). Hierbij veranderden de kerkers en werden deze moeilijker te vinden en werd de locatie van verschillende objecten veranderd.
Na The Legend of Zelda zijn er nog vele games uitgekomen met Link in de hoofdrol. In 1998 kwam The Legend of Zelda: Ocarina of Time uit. Nintendo had 325.000 reserveringen voor dit spel en in 2 maanden verkocht Nintendo 2.5 miljoen exemplaren. Link is dus nog steeds erg populair.