De rus Alexey Pazhitnov maakt in 1985 het spel Tetris. Langzaam verspreidt dit spel zich eerst door Rusland en later naar andere delen van de wereld, maar vooral door de Koude Oorlog gaat dit niet erg snel. In 1986 krijgt Robert Stein lucht van het spel. Hij probeert de rechten te verkrijgen voor Tetris om het spel door te kunnen verkopen. Dit lukt hem niet, maar hij verkoopt wel de rechten door aan Mirrorsoft UK en Spectrum Holobyte terwijl hij deze dus eigenlijk niet heeft. Een grote chaos ontstaat in de discussie over wie nou daadwerkelijk welke rechten heeft. Een chaos waar Nintendo heel mooi uit weet te komen door uiteindelijk de echte rechten te verkrijgen en dan de andere bedrijven aan te klagen.
Nintendo brengt Tetris samen met hun Game Boy als 1 pakket uit en de verkoop van deze spelcomputer loopt zeer goed, mede dankzij de populariteit van Tetris. Pazhitnov zelf heeft nooit veel geld gezien voor zijn spel en was vooral blij dat zijn spel een groot succes was.
Tetris zelf is een heel simpel spel. Bovenaan het scherm verschijnen blokken met verschillende vormen. Deze blokken kun je roteren en opzij bewegen terwijl ze vanzelf naar beneden komen. Het is dan de bedoeling om de blokken zo te stapelen dat je zo min mogelijk gaten over laat. Wanneer je een rij van links naar rechts helemaal vol hebt, dan verdwijnt deze en krijg je punten. De meeste punten worden gehaald als je 4 rijen in een keer weg weet te spelen. Des te meer rijen je weg weet te spelen, des te sneller de blokken naar beneden komen en des te moeilijker het spel wordt.