
Escher Metamorphosis II
Æliens
betrokkenen
mailinglist
http://hush.cs.vu.nl/museum
omschrijving
De opdracht is het vervaardigen van een installatie
voor het Haags Gemeentemuseum waarmee Escher's Metamorphose
op interactieve wijze aan het publiek gepresenteerd kunnen worden.
uitwerking
De installatie bestaat uit een (breed) beeldscherm,
bv 1 meter hoog en 4 meter breed, waarop een beeld
geprojecteerd kan worden.
Als uitgangspunt voor het beeld nemen we een aantal basisvormen
die op beeldniveau gemanipuleerd kunnen worden,
zodanig dat er van links naar rechts een verloop in vormen
ontstaat.
De bezoeker moet in staat zijn de basis elementen te kiezen
alsook een volgorde van transformatie aan te geven.
Interactie kan plaats vinden hetzij via een separaat paneel,
danwel door directe manipulatie van de (geprojecteerde)
beeld elementen.
prototype
Voorafgaand aan de uiteindelijke realizatie worden
een of meer prototypes ontwikkeld waarin tot
uitdrukking komt welke beeldtransformatie technieken zich
lenen om Escher's transformaties te realizeren.
Ook kan daarbij geexperimenteerd worden met de
verschillende interactie mogelijkheden die aan de bezoekers
wordt geboden.
In een separate probleem definitie
worden de verschillende opties voor de uiteindelijke
oplossing en de prototyping fase besproken.
Deze prototypes worden ontwikkeld in VRML,
een hoog niveau grafische 3D taal.
realizatie
Mede gebaseerd op de ontwikkelde prototypes zal een
gedetailleerd plan van realizatie opgesteld worden,
waarin aan de orde komt:
- het beeldmateriaal
- de beeld transformatie technieken
- de te gebruiken technologie, dwz. software en hulpmiddelen
- het ontwikkel traject, inclusief het testen op het doelplatform
planning
- sept-oct 2001: prototyping -- als onderdeel van MMA1 -- Web3D/VRML cursus
- november 2001: presentatie en gedetailleerd voorstel
- nov 2001 - juli 2002 -- realizatie (na overeenstemming)
vragen
Naar de opdrachtgever zijn er de volgende vragen:
- toestemming gebruik beeldmateriaal Escher
- apparatuur, software, en 'interfaces'
- omvang en aard van de installatie
opmerkingen
Voor het uiteindelijk welslagen van het project dient aan
een aantal randvoorwaarden voldaan te zijn, zoals instemming
van de FEW (Divisie Wiskunde en Informatica).
Ook zal gedurende de ontwikkeling van de prototypes
gekeken moeten worden naar beschikbare software om tot
een robuste implementatie te komen.