Context

Het Gemeente Museum Den Haag bezit de grootste collectie Escherprenten in de wereld.

 

Het Gemeente Museum in Den Haag heeft plannen in ontwikkeling voor de permanente inrichting van een Eschermuseum.

 

Het Eschermuseum biedt een permanente Escherervaring met een uitstraling van verwondering en verrassing, vertaald naar de 21ste eeuw.

 

FCC/Wennekes Multimedia is benaderd met de vraag voorstellen te ontwikkelen voor o.m. ruimtelijke ideëen, interactieve opstellingen, een 3D-film, een VR-opstelling etc.

 

Eén van de ideëen betreft de "Metamorphose" (citerend uit de opsomming van voorstellen door FCC/Wennekes Multimedia samengesteld):

Soort opstelling

Computeropstelling met een beeld van de Metamorphose (kleine versie), verdeeld over twee schermen die naast elkaar zijn opgesteld.

 

 


Communicatiedoelstellingen van de opstelling

Metamorphose is een continu veranderende vlakvulling. Elke lijn gaat over in een nadere lijn en alles houdt verband met elkaar. De opstelling die hierbij wordt voorgesteld geeft de gebruiker op interactieve wijze invloed op de vorm. De verandering die aan de linkerkant begint wordt zichtbaar aan de rechterkant van het beeld.

 

 

Inhoud

Door in het begin (links) van de "Metamorphose" iets te veranderen of te verschuiven, verschuift en verandert de gehele prent hoe verder je naar links kijkt. De gebruiker 'pakt' een lijn of vlakje op en verplaatst dat. Het resultaat kan een volledig veranderde tekening zijn. Met een 'resetknop' kan de oorspronkelijke Eschertekening terugezet worden, waarna opnieuw veranderingen doorgevoerd kunnen worden.

 

 

Realisatie

Met het oog op bovenstaandproject heeft FCC/Wennekes Multimedia contact opgenomen met Guszti Eiben en Hugo Labout, beiden waren mettertijd verbonden aan Universiteit Leiden en  betrokken bij de samenwerking tussen Universiteit Leiden en het Gemeente Museum Den Haag die gericht was op de ontwikkeling van de "EscherEvolver" t.b.v. de Eschertentoonstelling zomer 2000.

FCC/Wennekes Multimedia heeft aan beiden de vraag voorgelegd om te bestuderen of realisatie van bovengenoemd project haalbaar en betaalbaar is. In navolgende alinea's wordt als antwoord op die vragen onze visie weergegeven en een begroting van de daarbij horende kosten.

 

 

Uitgangspunt voor realisatie

Marktonderzoek naar haalbaarheid

Een relatief korte marktanalyse heeft aangetoond dat een passende kant en klare oplossing voor de uitdaging zoals die hierboven is weergegeven niet bestaat. Geconcludeerd kan echter worden dat een oplossing gevonden kan worden door deels gebruik te maken van bestaande software en door het ontwikkelen van nieuwe software.

 


Organisatorische setting

Voor het aangaan van een overeenkomst met partijen met als doel het ontwikkelen, realiseren en concreet en op tijd opleveren van een goed werkend eindproduct zijn een aantal garanties vereist. Die zijn o.m. de volgende:

·         Creatieve en op het specifieke vakgebied inhoudelijke kwaliteit;

·         Kwalitatieve coaching en begeleiding inhoudelijk en structureel;

·         Een organisatie waarmee structurele afspraken gemaakt kunnen worden.

 

Een aantal gesprekken met diverse partijen hebben geleid tot een constructie waarbij de opdracht tot de ontwikkeling, realisatie en oplevering van het product wordt neergelegd bij de Vrije Universiteit in Amsterdam, Faculteit der Exacte Wetenschappen, Divisie Wiskunde en Informatica, Afdeling Informatiemanagement en Software engineering. Een actieve rol in het gehele proces zowel inhoudelijk als coachend zal worden gespeeld door:

Dr A. Eliens, nauw betrokken bij het Instituut Multimedia en Cultuur;

Prof.dr. A.E. Eiben, nauw betrokken bij de onderzoeksgroep Kunstmatige intelligentie.

 


Op het gebied van de beeldbewerking zal een samenwerking worden gerealiseerd met dr D. P. Huijsman verbonden aan Leiden Institute for Advanced Computer Sceince van Universiteit Leiden.

 

Voor het onderzoek en het daadwerkelijk programmeren zal een beroep worden gedaan op studenten verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Dat eveneens een beroep gedaan wordrt op studenten aan Universiteit Leiden wordt niet uitgesloten geacht.

 

Gezien de contructie waarbij meerdere partijen bij de ontwikkeling en realisatie zijn betrokken zal Hugo Labout optreden als opdrachtnemer en projectmanager van dit Escher project.

 

 

Benadering van het project door de VU (Anton Eliens)

Omschrijving

De opdracht is het vervaardigen van een installatie voor het Haags Gemeentemuseum waarmee Escher's transformaties (Metamorphose) op interactieve wijze aan het publiek gepresenteerd kunnen worden.

 

 

Uitwerking

De installatie bestaat uit een (breed) (beeld)scherm, bv 1 meter hoog en 4 meter breed, waarop een beeld geprojecteerd kan worden. Als uitgangspunt voor het beeld nemen we een aantal basisvormen die op beeldniveau gemanipuleerd kunnen worden, zodanig dat er van links naar rechts een verloop in vormen ontstaat. De bezoeker moet in staat zijn de basis elementen te kiezen alsook een volgorde van transformatie aan te geven. Interactie kan plaats vinden hetzij via een separaat paneel, danwel door directe manipulatie van de (geprojecteerde) beeld elementen.

 

 

Pilotfase / Prototype

Voorafgaand aan de uiteindelijke realisatie worden een of meer prototypes ontwikkeld waarin tot uitdrukking komt welke beeldtransformatietechnieken zich lenen om Escher's transformaties (Metamorphose) te realiseren. Ook kan daarbij geëxperimenteerd worden met de verschillende interactie mogelijkheden die aan de bezoekers wordt geboden. Deze prototypes worden ontwikkeld in VRML, een hoog niveau grafische 3D taal. Deze prototypes zullen worden geprsentreerd aan de opdrachtgever

 


Realisatie

Nadat opdrachtgever en opdrachtnemer tot overeenstemming zijn gekomen zal mede gebaseerd op de ontwikkelde prototypes een gedetailleerd plan van realisatie opgesteld worden, waarin aan de orde komt:

·         Het beeldmateriaal;

·         De beeld transformatie technieken;

·         De te gebruiken technologie, d.w.z. software en hulpmiddelen;

·         Het ontwikkel traject, inclusief het testen op het doelplatform.

 

 

Planning

September - oktober 2001:         Prototyping -- als onderdeel van

MMA1 -- Web3D/VRML-cursus;

November 2001:                        Presentatie en gedetailleerd voorstel (overeenstemming);

November 2001 - juli 2002:         Realisatie en testen.

 

 

Vragen

Voordat opdrachtnemer daadwerkelijk aan de slag kan gaan met de Pilotfase en de ontwikkeling van de prototypes, liggen er de volgende vragen, die richting gevend zijn voor de ontwikkeling van de prototypes:

·         Voorwaarde voor een doorslaggevends succes lijkt ons het gebruik van originele Escherafbeeldingen. Is het mogelijk dat er toestemming verleend kan worden voor het gebruiken van beeldmateriaal van Escher?

·         Is er al een beeld te ontwikkelen van de toe te passen apparatuur, software, en interfaces?

·         Is er al een beeld te ontwikkelen van de grote van de projectie?

 

 

Opmerkingen

Voor het uiteindelijk welslagen van het project dient aan een aantal randvoorwaarden voldaan te zijn, zoals instemming van de FEW (Divisie Wiskunde en Informatica). Ook zal gedurende de ontwikkeling van de prototypes gekeken moeten worden naar beschikbare software om tot een robuste implementatie te komen.