actiepunt(en)
- CC notulen naar Annette ten Teije annette@cs.vu.nl
- Otto: informatie 3e jaar IMM
- data volgende vergadering(en): november 09

091013
- opening
aanvang: 13.30
afwezig met kennisgeving:
Jaap Gordijn,
aanwezig:
Guus Schreiber,
Fons Duin,
Varsha Bindraban,
Hidde van Manen,
Matty Huntjens,
Maarten van Steen (13.40),
Otto Schrofer,
Olse Thomson,
Anton Eliëns (vz)
als gast: Lora Aroyo, Stefan Schlobach
de voorzitter heet de nieuwe (kandidaat) studentleden welkom,
alsook de gasten (aanwezig ivm IR).
Begonnen wordt met IR.
- vak: information retrieval (13.30-14.00) -- item(s) -- met Lora Aroyo en Stefan Schlobach
De vz opent met het herhalen wat in het docenten team IMM naar voren
werd gebracht:
- IR in bachelor IMM
- IR-BA =!= IR-MA
- ergo: 2 vakken: (1) concepteel (BA), (2) technisch (MA)
- eventueel tijdelijk met overlap
Stefan merkt daarover op dat het onderscheid
conceptueel/technisch niet het enig mogelijk
onderscheid is. De vz geeft dat ruiterlijk toe, en zegt ook
te kunnen leven met iets als IT-I en IR-II.
Opmerking:
Voor de voorgeschiedenis en de aanleiding wordt verwezen
naar de email uitwisseling, zoals opgenomen in de online
item(s).
Lora uit bezwaren tegen de phrase conceptueel
en zegt dat ook in een BA-vak hands-on technisch werk
essentieel is.
Desgevraagd geven de studenten aan:
Varsha: IR is interessant en van belang voor BA-IMM
Hidde: in ieder geval voor BA
Fons: sluit zich daarbij aan
Over de vraag
of IR ook voor de master IS van belang is was geen eenduidigheid.
Guus merkt op dat IR essentieel is, en in de MA optioneel
moet worden aangeboden met een koppeling op afstand,
dwz dat een IR (BA) geen verplichte voorkennis mag zijn voor
een vak IR op master niveau, maar dat wel (enige) voorkennis
vereist mag worden.
Er is eensgezindheid over een maximale overlap van 1 ects.
Opmerking: zowel Stefan en Guus merken op dat er rekening
gehouden moet worden met de beschikbare (onderwijs) resources.
Afgesproken wordt dat Stefan en Lora over een maand met een voorstel
komen, zodat omstreeks januari beslist kan worden hoe eea
in de OER op te nemen.
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
de (kandidaat) studentleden vertellen kort wat over zichzelf en
hun motivatie in de OLC IMMM zitting te nemen:
- Varsha: 3e jaars IMM, leren hoe de OLC te werk gaat,
ook van belang voor eigen studieactiviteiten
- Hidde: 2e jaars, werkt al mee aan de voorlichting,
tevreden over over de studie maar er valt nog wel
wat te verbeteren.
Ook nuttig als ervaring!
- vak: databases -- mail(s) -- conceptuele modellering?
het probleem leek te ontstaan door het wegvallen van het vak
databases, in de vergadering bleek echter dat daarvoor een
expert van het CWI wordt ingehuurd.
Er is een levendige discussie, met uitleg van Maarten en Guus,
over het gebruik van modellen en de relatie tot databases.
De studenten benadrukken:
Varsha: modelleren komt al in veel vakken aan de orde. Er moet een duidelijk verband (brug) zijn met
de uiteindelijke realizatie!
Hidde: met nadruk op basisvaardigheden, het ontwikkelen
van een model en het omzetten daarvan, bijvoorkeur aan de hand
van voorbeelden.
Fons: de nadruk moet liggen op concreet implementeren van model naar database
Maarten en Guus benadrukken het traject:
van (vage) probleemstelling naar (concrete) oplossingen.
Gedurende de (interessante) discussie blijkt dat
het database-georienteerde van Matty is opgezet nav
een verzoek vanuit BWI, en expliciet niet voor IMM studenten
bedoeld.
Mede door het inhuren van een expert van het CWI, lijkt de grondslag voor de ongerustheid van Maarten daarmee weg te vallen.
- verslag/bespreking visitatie
Maarten doet verslag van het bezoek van de (NVAO) accreditatie commisie,
en hun commentaar op de zelfstudie:
positieve punten:
- de inrichting van het Intertain lab: voor onderwijs en onderzoek
- koppeling onderwijs/onderzoek -- een wetenschappelijke sterke
studie naar het oordeel van de commissie
- (met verwijzing naar de eraan voorafgaande discussie): modelleren
is een rode draad door de studie
punten van aandacht:
- doelstellingen: IT-strategy wordt niet (voldoende) afgedekt door het programma
- afsluiting bachelor: een eindscriptie is wenselijk.
Een aanpassing van de doelstellingen lijkt het meest realistisch.
Maarten benadrukte blij te zijn met de constatering van de commissie
dat het om een wetenschappelijk volwaardige, sterke opleiding
gaat ...
Ook door de studenten wordt aangegeven dat het wenselijk is de
bachelor met een wetenschappelijk product, dwz paper of
skriptie af te sluiten.
- wat verder ter tafel komt
Varsha: geeft aan dat er onduidelijkheden zijn over
de onderdelen van het IMM programma voor 3e jaars.
Volgens Matty geeft de website verkeerde informatie, maar
zijn alle studenten die bij een studiebegeleider zijn geweest op de hoogte.
Fons brengt een probleem mbt
datastructuren naar voren.
De tentameneisen lijken voor niet voor alle studenten duidelijk te zijn.
De aard en mogelijke gevolgen werden kennelijk pas langzaam duidelijk.
Fons wordt desalniettemin gemaand dergelijke problemen eerder
te melden.
Er lijkt geen reden tot onmiddelijke actie.
- sluiting
De (nieuwe) studentleden worden bedankt voor hun bijdrage,
en hun bereidheid in de OLC IMM zitting te nemen.
Ilse zal in november een volgende vergadering uitroepen.
