information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
PDF
agenda -- olc imm -- wo 2 juni 2010, 11.00-12.30 (T4.69)
document(s) /
wizard(s)
/ print /
notulen / agenda(s)
current
- opening
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
- bijvak sociale psychology -- zie item(s)
- mastervakken UvA -- archive(s)
- (student) evaluaties -- vakken IMM
- problemen -- informatiesystemen
- nieuw vak -- business semantics management
- communicatie evaluatie(s) -- mail(s)
- checklist student(en) --
mail(s)
- wat verder ter tafel komt
- sluiting

print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
-
Guus verzorgt lijst vakken UvA

100209
- opening
aanvang: 13.35
afwezig met kennisgeving:
Jaap Gordijn,
Hidde van Manen
aanwezig:
Guus Schreiber,
Varsha Bindraban,
Matty Huntjens,
Maarten van Steen,
Otto Schrofer,
Ilse Thomson (verslag),
Anton Eliëns (vz)
- mededelingen, ingekomen stukken, notulen.
- notulen -- geen opmerkingen n.a.v.
- (ivm agenda punt 4) nav opmerking Varsha -- Maarten van Steen heeft met desbetreffende docent gesproken over uitloop vak. Docent zal er rekening mee houden. Evaluatie na tentaminering en niet ervoor dus niemand hoeft in de knel te komen.
- programma 2010/2011 - wijzigingen programma's.
Bijlagen van Otto.
I.v.m. voortijdig verlaten van de vergadering door Otto worden achtereenvolgend de Masters en Bachelor besproken.
Master.
- Opname in schema van Advanced Information Retrieval nog niet met UvA besproken. Volgen van dit vak bijna onmogelijk tijdens stage. Van Steen is voorstander dit vak in het schema te laten staan. Heel veel problemen hiermee, ervaring leert dat die er eigenlijk niet zijn.
- E-business Innovation. Van 7 aar 6 ects.
- Variance. Er is voorkeur voor 1 statistiek vak voor de hele afdeling. Voorheen 3 ects. Apart vak voor IMM? Hoeveel ects? Vrije keuzeruimte.
Otto: Dit jaar vak aanhouden. Volgend jaar anders.
- Vak IMT niet opnemen in lijst.
Bachelorproject
- Roel de Vrijer en Vera Stebletsova wordt gevraagd voor IMM naar bachelor project/refereaat te kijken en met voorstel te komen.
- Studie en loopbaan ook bij IMM als onderdeel bachelorproject. Wordt als een goed idee bevonden.
- Problemen bij vak- kwaliteitszorg informatievoorziening/antwoord OD.
zie antwoord Maarten van Steen bij (2)
- (ingevoegd punt) grijze zone vakken
Maarten ligt toe.
- Zowel in eerste jaar master als in de derdejaar bachelor aangeboden. Mastervak in Bachelor opleiding geen probleem. Andersom wel. 2 Keuzes: a) mastervak van maken, b) 2 varianten bachelor/master. Accreditatiecommissie kijkt goed naar die grijze masterzones.
- Vb. van een dergelijk vak: Multimedia authoring.
- Aandachtspunt: als je het vak al in de Bacheloropleiding hebt gevolgd want je mag het vak niet 2x volgen. Vak heeft wel 2 verschillende vakcodes.
!!*) Opmerking voor Otto mee te nemen.??
Indien vak gevolgd in de bachelor dan niet meer in master.
- wat verder ter tafel komt
- (Guus): Vervanging OLC leden.
Vragen:
Jacco van Ossenbruggen vervanger van Guus Schreiber (1-1-2011)
Pieter de Leenheer van Jaap Gordijn.
Guus denkt dat het beter is iemand uit een andere sectie als vervanger van hem te vragen. Dit past beter als de opleidingscommissies meer inhoudelijk worde na andere opzet in de toekomst. Guus heeft dit voornemen besproken in de aan deze vergadering voorafgaande DOCTEAM vergadering vandaag.
- Anton herinnert Guus aan een langlopend actieunt. T.w. Invertarisatie vakken die de UvA aanbiedt. Guus laat weten dat hier a.s. donderdag over wordt gesproken.
- afsluiting, einde vergadering: 15.00 uur

PDF
item(s) -- Business Semantics Management
issue(s)
- ingestuurd voor commentaar: 19/4/2010 door Pieter de Leenheer
mail(s)
commentaar
- Jaap Gordijn -- Dit lijkt mij een master cursus (misschien goed om de doelgroep op te nemen).
Verder: ik zou 3 of 6 cps doen (niet 5).
- Fons Duin -- Ik heb de heer Leenheer na één van zijn colleges persoonlijk gesproken. Het gaat om een tweedejaarsvak, ter vervanging van het matige vak Online Informatiesystemen. De projectmatige aanpak van UML problemen juich ik ten zeerste toe, gezien dergelijke talen voor veel studenten een minder interessant onderdeel van de studie is. Verder ben ik het geheel met Jaap Gordijn eens, vijf studiepunten is niet te passen in het IMM curriculum, en dus zou het vak drie of zes punten waard moeten worden.
Ik zal ook een mail naar mr. Leenheer sturen m.b.t. de studiepunten.
reply Pieter: voor alle duidelijkheid mijn voorstel voor het nieuwe vak BSM is geen kandidaat om OIS te vervangen. Het is een geavanceerd vak dat volgt op OIS (dat vrnl klassieke informatiesystemen bespreekt), en zekere voorkennis vereist die ontwikkeld wordt in de bachelorjaren. Daarom het idee om het in de Masters te organiseren.
Varsha Bindraban --
Gezien de omschrijving, lijkt dit wel een interessant vak voor in de master. Had u dit als verplicht vak of als optioneel vak in gedachten?
Ook ik zit met dat 3/5ECTS. Naar mijn weten zijn alle andere vakken 3/6, waardoor het studenten moeilijk wordt gemaakt hun vakkenpakket op 60ECTS te krijgen.
reply: Denken jullie dat het vak aangrijpt op de noden van master-studenten, die op dit moment nog niet door andere vakken aangegrepen worden ? Zijn er eventueel andere topics die echoën tussen studenten in de wandelgangen rond dit thema maar waarover in de huidige beschrijving nog niks over staat ?
Business Semantics Management
studiepunten
voorstel: 3 of 5
docent
Dr. Pieter G.M. De Leenheer
doel
Het vak Online Informatiesystemen beperkt zich tot klassieke "gesloten" informatiesystemen die bestemd zijn voor een bepaalde organisatie waarvoor de functionele vereisten reeds bekend zijn en de betekenis van zakelijke termen en regels voldoende eenduidig zijn en uniform gelden binnen de organisatiecontext. Deze cursus verbreedt het concept van informatiesysteem naar "open" informatiesystemen waar de nood semantische interoperabiliteit met haar omgeving centraal staat. De oorsprong van het probleem ligt in het feit dat het op voorhand niet bekend is met welke systemen in haar omgeving en volgens welke vereisten een open systeem informatie moeten kunnen uitwisselen. Om deze "semantische interoperabiliteit" te ondersteunen, dient er dus een overeenkomst gevonden te worden over de betekenis van businesstermen en -regels tussen de deelnemende systemen.
Ontologieen zijn dynamische modellen die de betekenis van deze businesstermen en -regels vastleggen. Zodoende, onderbouwen ze oplossingen voor semantische interoperabiliteit en veel andere semantische toepassingen tussen open informatiesystemen die bestudeerd worden in het vak Ontology Engineering. Het doel van dit vak is het aanleren van de Business Semantics Management methodologie die een business gemeenschap in staat stelt om gezamenlijk de betekenis van business vocabularia en -regels (lees: business semantiek) vast te leggen in een ontologie, en vervolgens deze ontologie (onder de vorm van ORM, RDF of UML) te valideren in diverse informatie-technische contexten. Door ontologiëen af te leiden van op business-nveau beheerde business semantiek, kan de entropie in de talrijke vertalingsslagen tussen business en IT deels verholpen worden.
inhoud
Introductie van het concept "open informatiesysteem" en het probleem van "semantische interoperabiliteit". Introductie van de relatie tussen "business semantiek" en haar derivaat "ontologie" om dit probleem van interoperabiliteit op te lossen op technisch niveau. Het leren hanteren van OMG SBVR standaard en de BSM methodologie voor het bouwen van business vocabularium en regels, en het automatisch afleiden daaruit van een ontologie. Het valideren van een ontologieën in diverse semantische toepassingen.
werkwijze
Een rollenspel waarin studenten groepjes vormen waar elke groepje een stakeholder-organisatie vertegenwoordigt in een gemeenschap . Gebruikmakend van de web-gebaseerde omgeving voor BSM bouwt de gemeenschap samen een ontologie die semantische interoperatie tussen hun informatiesystemen in werking moet stellen. Dit gebeurt stap voor stap door het volgen van de BSM methodologie: eerst word een governance model bepaald die de rollen en verantwoordelijkheden voor elk van de stakeholders binnen de gemeenschap vastlegt. Vervolgens worden bepaalde welke de belangrijkste termen zijn waarover een semantische overeenkomst noodzakelijk is. Dan wordt een verzoeningsproces gevolgd dat resulteert in een geünificeerde ontologie die de betekenis van deze termen en hun bijhorende regels vastlegt. Deze ontologie wordt dan gevalideerd door ze toe in te schakelen in de gemeenschap. Op het einde bespreken we extensiepunten naar andere vakken zoals ontology engineering. Op het einde dient elk groepje een kritisch rapport in met hun bevindingen.
literatuur
Door de docent geschreven syllabus met oefeningen voor de BSM methodologie is beschikbaar.
Daarnaast: slide decks van de colleges en thematische papers die verdiepen op SBVR en bepaalde onderwerpen.
toetsing
teamproject
doelgroep
mIS
voorkennis
online informatiesystemen
opmerkingen.
checklist -- issues student(s) [090323]
provisional answer -- 9/2/10
- qualitative research methods -- er zijn dit jaar geen klachten
- kaleidoscoop ai -- blijft 6 ects
- KMM op /verplichte keuzelijst -- is/wordt gehonoreerd
- mastercoordinator -- is vervangen door Rahul Premraj (www.cs.vu.nl/~rpremraj)
- email lijst -- probleem vervalt met de harde knip
original mail
Beste Anton,
Tom en ik (Vincent) kunnen helaas niet bij de OLC vergadering aanwezig
zijn, daarom een gezamenlijke reactie via de mail:
- qualitative research methods
Het nakijken van de tentamens duurt erg lang. 30
Januari zijn de tentamens gemaakt en volgende week is de
herkansing al (Al hoorde ik dat deze werd uitgesteld)
- kaleidoscoop ai -- 3 of 6 ects?
Vincent: Op zich heb ik niets tegen een IMM versie van AI
Kaleidoscoop (AIK), maar als daar mee het vak betekenloos wordt
dan heb je er als IMM student weinig aan. Misschien moet binnen
AIK meer de IMM kant betrokken worden? Zo kunnen Imm''ers ook meer
betrokken raken bij de AI kant (en dan ook misschien meer AI keuze
vakken volgen). Dus wat mij betreft laten we de 6 ects variant
staan. Ook vind ik het belangrijk dat in het eerste jaar vakken
uit andere few studies gevolgd kan (moet) worden. Hierdoor kan je
gemakkelijk overstappen en heb je een bredere kijk op de wereld.
Dan hebben studenten in het 2de jaar de keus welke richting ze
met IMM opwillen richting (AI/(bedrijfs)Informatica/economie/etc.)
Tom: Heb weinig geleerd tijdens dit vak en vind het weinig relevant /
toegevoegde waarde binnen de studie IMM, ik zou het vak het liefst helemaal
geschrapt zien. Een halvering van het puntenaantal ben ik daarom voor.
- KMM op /verplichte keuzelijst/
Vincent: Als de verplichte implementatie vervalt en er een duidelijke "IMM
opdracht"" naar voren komt kan wat mij betreft KMM op de
verplichte keuzelijst (dit zou ik dan wel duidelijk aangeven).
Anders kan hij nog altijd bij de aanbevolen keuze vakken.
www.cs.vu.nl/~eliens/olc/intern/mail-vak-kmm-frankh.html
Tom: dit vak lijkt me zeer relevant voor IMM studenten, ik merk tijdens mijn
stage dat ik een dergelijk vak heb gemist. Ben daarom zeer te spreken over het
verplicht stellen hiervan.
- Master coordinator:
Vincent: Veel IS studenten klagen over de Master coördinator
Steven Klusener. Vaak weet Klusener niet welke begeleider geschikt
is voor een bepaald onderwerp. Als men vervolgens zelfstandig (wat
weer extra tijd kost) met andere leraren praat is een begeleider
snel gevonden. Misschien verstandig om volgend jaar iemand anders
aan te wijzen als coördinator die wat meer "kennis van zijn
collega's heeft".
Tom: Studenten hebben momenteel niet echt veel aan de master coordinator
van wat ik hoor. Dit komt omdat Steven dit jaar net is aangesteld en
waarschijnlijk ook nog even moet wennen. Echter is het natuurlijk de student die
de initiatieven moet tonen, doch is het wel wat ad-hoc en slecht geregeld om
daadwerkelijk een geschikte begeleider te vinden.
- Email lijst:
Vincent/Tom: Informatie over master vakken die via de mailing list
verstuurd worden, worden (vaak) alleen naar de master mailinglijst
gestuurd. Misschien is het handig ook deze naar de bachelor lijst
te sturen. Vaak volgen bachelor studenten al master vakken in hun
bachelor en komen er pas veel later achter als er een nieuwe
(master) vak is of als er vak is geannuleerd/veranderd is etc.
Mvg,
Vincent en Tom
A. Eliëns schreef:
> > beste allemaal,
> >
> > bijgevoegd de agenda en stukken,
> > ook online: www.cs.vu.nl/~eliens/olc/agenda.html
> >
> > tot dinsdag
> > met groet
> >
> > Anton
Vincent Stolte BSc - IT Talent -> www.ittalentenblog.nl/student1.php ----- End forwarded message -----
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_