information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

PDF

www.cs.vu.nl/~eliens/olc/intern/report-zelfstudie.html


domeinspecifiek kader IMM/IS (VU)

item(s) / quote(s)


Zowel de bachelor opleiding IMM als de eenjarige master opleiding IS sluiten in algemene zin goed aan bij de in 1999, ten behoeve van de opname in het CROHO, geformuleerde omschrijving:

Informatiekunde richt zich op theorievorming en onderzoek naar het effectief structureren, verwerken en communiceren van informatie en de rol die informatietechnologie daarbij speelt. Informatieprocessen bij individuen en organisaties worden niet alleen uit technisch maar ook uit cognitief, sociaal en bedrijfskundig perspectief bezien.

Deze algemene omschrijving doet echter geen recht aan de locale context en de specifieke kenmerken waarmee de opleidingen IMM en IS zich van andere onderscheiden. Enerzijds heeft de inbedding en de Faculteit Exacte Wetenschappen eenduidelijk invloed op zowel het aanbod als de aard van het programma, anderzijds wordt het karakter van de opleidingen ook duidelijk bepaald door onderzoekssamenwerking met partijen binnen en buiten de faculteit, zoals bijvoorbeeld in het Netwerk Instituut, en het onderzoeksinstituut Camera, waarin ook de FEWEB en FSW deelnemen. Zo hebben, zij het indirect, ook lopende onderzoeksprojecten, zoals ondermeer projecten op het gebied van value-added e-commerce, cultural heritage, multimedia en semantic web technologie, een invloed op het aanbod van vakken en de inhoud van de studies, bijvoorbeeld waar het afstudeerprojecten en stages betreft.

In de voorlichting voor de respectievelijke opleidingen proberen we, mede door bijvoorbeeld de naamgeving van de bachelor IMM, deze bijzondere kenmerken te benadrukken, en wordt IMM op de VU website als volgt gekarakteriseerd:

Informatie, multimedia en management (IMM) slaat de brug tussen informatie- en communicatietechnologie (ICT) en de maatschappelijke toepassing daarvan. Als informatiekundige ben je de verbindende schakel tussen de ontwerpers van de ICT en de mensen die ermee werken. Tijdens de opleiding leer je ICT zo in te zetten dat het optimaal aansluit bij de wensen van de gebruikers. Je leert begrijpen hoe mensen en organisaties tegen informatie en computers aankijken, ook wanneer ze weinig verstand hebben van de technische kant ervan.

Expliciet wordt hiermee de relatie tussen de verschillende facetten informatie, multimedia en management aangegeven, en op meer impliciete wijze wordt de (aankomende) student duidelijk gemaakt dat hij/zij een brugfunctie zal vervullen, en (derhalve) multi-disciplinair opgeleid wordt.

In de voorlichting voor IS staat een en andere wat meer expliciet, in het Engels:

Information Sciences is the multidisciplinary field spanning Information and Communication Technology (ICT) and its practical application in society.

en

Information Sciences combines technology and organizational studies on the one hand, and technology and culture on the other. It features contemporary subjects that keep apace of the rapid developments within this sector. The programme focuses on Web applications and Internet research of the future e-society, like e-business, e-culture, e-entertainment, e-communities.

Voor het master programma IS in het bijzonder geldt dat voor zowel de vormgeving als naar de inhoud een sterke gerichtheid op de individuele ontplooiing van de student en een optimale aansluiting bij hetzij lopend onderzoek of actuele ontwikkelingen in de maatschappij en bij bedrijven.

Afgezet tegen het door ACM en AIS ontwikkelde model curriculum MSIS 2000, is duidelijk dat onze programmas alle daar onderscheiden aspecten, foundation, core, integration alsook career tracks, afdekken, waarbij we moeten opmerken dat de core informatiekunde programmas, mede door de innige samenwerking met de Informatica en AI opleidingen een duidelijk exacte kleuring hebben.

Ook de in 2007/2008 opgang gezette onderwijsvernieuwing heeft daar geen invloed op, hoewel we dezeonderwijsvernieuwing wel hebben aangegrepen om een inleidend vak Sociaal Economische Aspecten van de Genetwerkte Wereld te introduceren, om nog sterker dan voorheen het multidisciplinaire karakter van informatiekunde, ook op bachelor niveau, te benadrukken. In tegenstelling echter tot vergelijkbare opleidingen bij andere faculteiten zoals FEWEB en FSW lig de nadruk bij IMM en, voor zover van toepassing de master IS, veelmeer op ook technische vaardigheden op het gebied van programmeren, software architectuur, en multimedia. Daarnaast is er, niet alleen door een aanbod van keuzevakken, maar ook door daadwerkelijke integratie in project-matige vakken een sterke aandacht voor managements en economische aspecten.

bronnen

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _