information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
PDF
agenda -- ma 5/11/07: 13.00-14.00 (R224)
document(s) /
print /
notulen / agenda(s)
071105
- opening
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
- nav bijeenkomst OD (1/11/07) -- onderwijs 2007-2008
- onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
- curriculum evaluatie -- 06/07
- aanspreekpunt IS -- zie 6 in notulen
- wat verder ter tafel komt
- sluiting

print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
- Guus spreekt Michel Klein aan voor het aanleveren
van teksten voor het communicatieplan.
- Guus enerzijds en Nadine en Tom anderzijds
doen voorstellen voor een 1e jaars curriculum, en zullen
die in onderling overleg op elkaar afstemmen.
uitgangspunt: spreadsheet Maarten
- Nadine en Tom proberen bevindingen van studenten te vergaren en naar Anton te sturen.
- data volgende vergadering(en):
ma 5 nov 07: 13.00-14.00,
di 27 nov 07: 12.30-14.00 (met lunch)

071016
- opening
aanvang 13.06,
aanwezig: Jaap Gordijn, Guus Schreiber, Nadine Lamotte,
Tom Schouten, Maarten van Steen, Matty Huntjens (na 30 min),
Anton Eliëns
- overdracht voorzitterschap Jaap Gordijn
Brief van faculteitsbestuur is onderweg, volgens Jaap.
Anton heeft met Jaap overdrachtsgesprek gehad, waarin ondermeer
opgemerkt werd dat: (a) de goede instroom behouden moet blijven
(b) de rendementen van IMM nog zorgwekkend zijn,
(c) een discussie over het profiel IMM, mn de verhouding
BI en MMC gewenst is.
- mededelingen, ingekomen stukken -- aanvullende informatie IK
De brief naar de Algemene Rekenkamer is verstuurd.
Verder zijn er geen bijzondere mededelingen.
- onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
Maarten merkt op dat de blokstructuur een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is. De aangrenzende opleidingen, AI en IMM, moeten op korte termijn hun vakkenaanbod daarop afstemmen.
IMM sluit, voor het 1e jaar, per traditie nauw aan
bij Informatica, wat het soms (ten onrechte) als
vereenvoudigde Informatica doet ovwerkomen.
Volgens Guus is het
om strategisch/technische redenen wenselijk dat er
een nauwe aansluiting is met Informatica.
Nadine en Tom zijn echter voor een versterkte identiteit van IMM,
in duidelijk onderscheid met Informatica.
Nadine geeft aan hoe de elementen informatie,
multimedia en management in het curriculum
vertegenwoordigd zijn.
Nadine en Tom stellen voor een IMM curriculum voor te stellen
dat meer met hun inzichten overeenkomt.
Guus brengt de notie Web Science in.
Deze notie lijkt nog aangescherpt te moeten worden.
Hoe dan ook is 70% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd
de identiteit versterkt te worden.
De wens is zowel management te versterken,
alsook multimedia.
- notitie onderwijs -- notitie onderwijs 07-08
De onderwijsdirectie beoogt met een open gesprek de knelpunten
in het onderwijs boven tafel te krijgen.
- profiel werving -- verzoek Jasperina Furman
Wordt verwezen naar Michel Klein, die als lid van het docenten-team
IMM deze taak heeft.
- problemen computer netwerken -- item(s)
Als korte termijn oplossing wordt een extra werkcollege of vragenuur
voor IMM studenten gesuggereerd. Op lange termijn wordt het vak herzien,
om het een labs-achtig karakter te geven, zoals bij het nieuwe
Web Technologie.
- curriculum evaluatie -- 06/07, enquete(s) -- richtlijnen FEW
Bij Informatica en AI wordt geen curriculum evaluatie uitgevoerd,
met het oog op de onderwijsvernieuwingen.
Voor IMM is dit een goede gelegenheid na te gaan
hoe goed de opleiding aansluit bij de verwachtingen van studenten.
Deze informatie is ook van nut voor de aanpaasing van het curriculum
als gevolg van de onderwijsvernieuwing bij Informatica.
- wat verder ter tafel komt
Guus:
Studenten hebben problemen met
een wetenschappelijk verantwoordde formulering
en planning van stages.
Ook zijn er zijn problemen met het vinden van docenten
voor de begeleiding van stages.
Jaap: sluit zich daarbij aan, en merkt op dat te veel docenten
te weinig flexibel zijn, en te zeer vasthouden aan hun enge expertise.
In veel gevallen wordt de hulp van Frans Feldberg (FEWEB)
ingeroepen, maar dat kan niet eindeloos.
Maarten merkt daarbij op dat stages op de (expertise van de)
staf afgestemd moeten worden en niet andersom.
Tom: kan MMA niet in het eerste jaar?
Maarten merkt daarbij op dat er een versterking van de multimedia
component in het eerste jaar gepland is.
- afsluiting
14.45 einde vergadering

PDF
item(s) -- curriculum onderwijsvernieuwing informatica
- 20/9/07 -- open
- 27/10/07 -- pre-finale versie (doel)
- afstemming met IMM?
- verantwoordelijkheid voor onderdelen (CS/TI/AI/SE/BI)
- definitie van tracks -- bv CS, TI, SE/MM ?
Maarten (
mail 080123):
Ik las net dat jullie "precies redeneren" uit het curriculum willen halen. Dit is m.i. een zeer slecht idee, omdat je hiermee werkelijk de meest elementaire wiskunde uit het curriculum haalt.
Derhalve zal ik genegen zijn om dit advies alleen dan over te nemen als dit door de OLC grondig onderbouwd wordt, en dat aangetoond kan worden dat er geen repercussies zijn voor vervolgonderwijs. Vooralsnog wordt het advies dus niet overgenomen.
Maarten geeft aan dat eventueel netwerken uit
het programma IMM kan, omdat dat voor IMM wellicht te wiskundig is.
opinion(s) -- zie proposal: bachelor IMM (Otto)
Guus: er moet onderdeel modelleren (UML) komen
Anton: voorstel vak (3 ects): ICT Challenge(s), in het begin van het jaar
Aangaande 2e en 3e jaar heeft Anton met Otto gesproken.
Anton bepleit de opname van Ontology Engineering in de bachelor IMM.
Nadere evaluatie van de verschillende tracks, mogelijk
langs de lijnen van Web, Business & Media is wenselijk/noodzakelijk.
repercussie(s)
uit notulen:
... de blokstructuur (is) een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is
Hoe dan ook is 70% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.
voorstel Guus:
1. Business Administration in the Service Industry (FEWEB, 1ste jaar
Bedrijfswetenschappen, blok 1, 3 ECTS)
2. Sociale Psychologie (Social Psychology) (FPP, jaar 1 Psychologie,
6 ECTS, blok 2)
reaktie Jaap:
Wat betreft het FEWEB vak:
Wij kunnen geen vakken van Bedrijfswetenschappen afnemen.
(alleen vakken in hogere jaren). In de Bedrijfswetenschappen hebben ze alle
eerste en tweede jaars vakken zodanig qua werkvorm met elkaar verweven dat wij ze niet kunnen en mogen afnemen.
FEWEB:
Management en Organisatie, 3 cp, periode 1
Marketing 1 en 2, ieder 3 cp, resp perdiode 1 en 2
Management Accounting 3 cp, periode 2
Soc Wet: niet
Letteren:
Inleiding informatiewetenschap, periode 1, 5 cp
Opmerking:
we hebben hier wel eens eerder over gesproken.
Toen hebben we gezegd dat we in periode 1 onze studenten binnen (de fac) willen houden,
zodat ze igg de afdeling/faculteit goed kunnen leren kennen.
voorstel Tom/Vincent (wordt nog aangevuld door Nadine),
zie voorstel.
periode 1:
privacy en beveiliging 3 In
probleemoplossen met computers 3 In
Precies redeneren (verplicht bij wisk achterst) 3 In
Management & organisatie 1.1 3 Ma
periode 2:
Management Accounting 1.2 3 Ma
Multimedia authoring 6 Mu
periode 3:
Webtechnologie 6 In Mu
periode 4:
Programmeren 6 1
periode 5: 1 1
Project programmeren 3 In Ma
Online informatiesystemen 6 In
Algemene vorming 3
periode 6:
Project interactieve multimedia 6 Mu
verdeling: In: 7, Mu: 3, Ma: 3
totaal 51
Uitgangspunt is dat zo'n 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp,
onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen.
De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor
Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals
Probleemoplossen met computers (3 stp) en
Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item: intern/item-curriculum-inf.html.
Er zijn een drietal scenario's besproken:
- scenario 1: zelf ontwikkelen:
Bijvoorbeeld:
- cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt
lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
- informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?)
worden. Echter zie ook scenarrio 2.
- scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
Bijvoorbeeld:
- Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen
goed te voldoen.
- Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
- scenario 3: volledige overname programma Informatica:
Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI.
Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten.
Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML
een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat
bij exclusieve adoptie van scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden,
maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden.
Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

JAAR 1 IMM
Vakcode Vaknaam ECTS Periode
400001 AI Kaleidoscoop 6 1
Privacy en beveiliging 3 1
IMM specifiek vak 3 1
Verzamelingen en relaties voor IMM en AI-HA 3 2
Pervasive Computing 6 2
400475 Probleemoplossen 3 2
400488 Webtechnologie 6 3
Netwerken 6 4
Programmeren 6 4
400146 Encyclopedie voor I/AI/IMM 3 5
Project programmeren 3 5
Online informatiesystemen 6 5
Project interactieve multimedia 6 6
JAAR 2 IMM
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
Datastructuren en Algoritmen 4 1
400010 Bedrijfsmodellering en requirements engineering 7 1
Voortgezet programmeren 6 2
60121000 Management Accounting 1.2 3 2
400432 Human-Computer Interaction 6 2
400077 Toegepaste statistiek 3 4
400071 Software Engineering 4 4
400018 Databases I 6 4
400487 Computernetwerken 6 5 en 6
Algemene Vorming voor WenI
Alle studenten van de afdelingen W en I moeten kiezen
tussen Wetenschapsgeschiedenis of Maatschappelijke aspecten van de wetenschap.
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
400318 Wetenschapsgeschiedenis 3 3
400305 Maatschappelijke aspecten van wetenschap voor AI/BWI/I/IMM/W 3 3
JAAR 3 IMM
Verplichte vakken
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
60211000 Management Accounting 2.1 3 1
400058 Project Informatiekunde 9 4, 5 en 6
400433 Wijsbegeerte 3 5
De volgende vakken zijn verplicht Minor BI
400195 Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 5 1 en 2
400014 Capita Selecta Business Informatics 4 4
6 sp te kiezen uit BI-mastervakken
400110 E-Business Innovation 7 1 and 2
400435 Information Retrieval 6 2
400170 Software Architecture 6 2 and 3
400423 Advanced Requirements Engineering 3 3
400290 Qualitative Research Methods for the Information Sciences 3 3
400292 Ontology Engineering 3 6
6 sp te kiezen uit bedrijfskunde, aanbevolen
61312020 Business Intelligence 6 1
61321060 Enterprise Systems 6 2
61331070 E-Business 6 4
Verplicht Minor Multimedia
400440 Multimedia Authoring 6 1
5 sp te kiezen uit
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
400158 Multimedia Casus 6 2 and 3
400147 Visual Design 6 4 and 5
PDF
item(s) -- evaluatie 06/07
- zie www.few.vu.nl/onderwijs/evaluaties/curriculumevaluatie.html
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_