PDF

item(s) -- OER 2010 / 2009

status

mail(s)

keuzeruimte IMM/IS -- uit mail Otto 16/1/10

Hierbij het bachelor en master programma en de tekst uit het OER over de minoren. Als oplossing voor de twee lege keuzeblokken in het bachelor programma zo ik het volgende willen voorstellen:

Periode 5 van jaar 2 CSBI van 3 naar 6 ects

Periode 6 van jaar 3 een seminar organiseren gelijk aan die van Informatica en de keuzeruimte uit periode 5 laten vervallen.

tekst minor(s) -- original(s)

Paragraaf 1 - Doelstellingen en eindtermen

Artikel 1 Doel van de opleiding

De doelstelling van de opleiding luidt als volgt: De afgestudeerde moet -- op basis van een gedegen kennis van de informatica -- de kloof tussen de exacte en mechanische aard van computers en de aard van het domein waar informatietechnologie wordt ingezet kunnen overbruggen. Ook beoogt de opleiding studenten kennis te laten maken met het belang van informatiekunde in een brede wetenschappelijke, wijsgerige en maatschappelijke context.

1. Minor Bedrijfsinformatica:

De afgestudeerde moet een leidende rol kunnen spelen in (multidisciplinaire) projecten waarin complexe informatiesystemen worden ontwikkeld voor het bedrijfsleven. Dit betekent dat de afgestudeerde naast een gedegen kennis van de informatica ook een goed inzicht moet hebben in de sociale en economische context van informatietechnologie.

2. Minor Multimedia en Cultuur:

de afgestudeerde moet het ontwerpen van informatietechnologie en multimedia toepassingen kunnen combineren met inzichten in maatschappelijk relevante toepassingsgebieden. De afgestudeerde moet ervaring hebben in het gebruik van multimedia technologieën en het ontwikkelen van creatieve toepassingen, zoals serious games. De afgestudeerde is daardoor bij uitstek geschikt om een initiërende en leidende rol te spelen in (multidisciplinaire) ontwikkelteams voor complexe interactieve multimediatoepassingen.

tekst minor(s) -- proposal(s)

Paragraaf 1 - Doelstellingen en eindtermen

Artikel 1 Doel van de opleiding

De doelstelling van de opleiding luidt als volgt: De afgestudeerde moet -- op basis van een gedegen kennis van de informatica -- de kloof tussen de exacte en mechanische aard van computers en de aard van het domein waar informatietechnologie wordt ingezet kunnen overbruggen. Ook beoogt de opleiding studenten kennis te laten maken met het belang van informatiekunde in een brede wetenschappelijke, wijsgerige en maatschappelijke context.

In de opleiding IMM speelt het web een belangrijke rol. Het internationaal toonaangevende onderzoek gericht op enerzijds de relatie web & bedrijf en anderszijds de relatie web & media komt tot uitdrukking in zowel doelstellingen als de feitelijke inrichting van het onderwijs. Ook het in opkomst zijnde web science zalin toenemende mate zijn stempelop het onderwijs drukken.

Waar in eerdere jaren sprake was van minoren, dwz specialisaties binnen de bachelor opleiding IMM, wordt nu de voorkeur gegeven aan een indeling in aanbevolen tracks, die vanuit een interesse voor hetzij web & bedrijf, hetzij web & media middels keuzevakken te realizeren zijn. De opleidingsdoelstellingen voor de onderscheiden tracks zijn alsvolgt te formuleren:

track -- web & bedrijf

De afgestudeerde moet een leidende rol kunnen spelen in (multidisciplinaire) projecten waarin complexe informatiesystemen worden ontwikkeld voor het bedrijfsleven. Dit betekent dat de afgestudeerde naast een gedegen kennis van de informatica ook een goed inzicht moet hebben in de sociale en economische context van informatietechnologie.

track -- web & media

De afgestudeerde moet het ontwerpen van informatietechnologie en multimedia toepassingen kunnen combineren met inzichten in maatschappelijk relevante toepassingsgebieden. De afgestudeerde moet ervaring hebben in het gebruik van multimedia technologieen en het ontwikkelen van creatieve toepassingen, zoals serious games. De afgestudeerde is daardoor bij uitstek geschikt om een initierende en leidende rol te spelen in (multidisciplinaire) ontwikkelteams voor complexe interactieve multimediatoepassingen.