information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
Message-ID: <475D0EBD.4080008@cs.vu.nl>
Date: Mon, 10 Dec 2007 11:02:37 +0100
From: Guus Schreiber
MIME-Version: 1.0
To: docteam-imm@few.vu.nl
Subject: [docteam-imm] [Fwd: Extra criteria vakomschrijvingen]
List-Id: docteam-imm.few.vu.nl
Subject: Extra criteria vakomschrijvingen
Date: Mon, 10 Dec 2007 10:13:17 +0100 (CET)
From: maarten van steen
To: guus@cs.vu.nl, gpierre@cs.vu.nl, tbosse@few.vu.nl
CC: maarten van steen
Beste Guus, Guillaume, Tibor,
Hieronder nog wat verder input voor jullie docteams. Let er even op dat de
bijlage ook meegestuurd wordt.
Met dank en groet,
maarten
-------------------
In de opleidingscommissie Informatica is het ontwikkelen van
academische vaardigheden binnen onze curricula aan de orde
gekomen. Aanleiding voor deze discussie was de vraag of we wel
expliciet vakken zoals "Scientific Communication" en
"Literatuurstudie" zouden moeten hebben. Beter lijkt het om het
ontwikkelen van vaardigheden niet onder te brengen in aparte,
specifieke vakken, maar een integraal onderdeel te laten zijn van ons
onderwijsaanbod.
Uiteraard gaat het meer om dan alleen communiceren en artikelen
bestuderen. Wan Fokkink en Hans van Vliet hebben een lijst
samengesteld van academische vaardigheden die een student na afloop
van een bachelor of masteropleiding in meer of mindere mate dient te
beheersen. Het doel is om nu tot een matrix te komen, waarbij de rijen
gevormd worden door de vakken die we aanbieden, en de kolommen door de
vaardigheden zoals hieronder vermeld. Een element (x,y) in de matrix
geeft in eerste instantie aan in hoeverre vak x aandacht besteed aan
de ontwikkeling van vaardigheid y (bijvoorbeeld door middel van een
3-punts waardering - zie verder). Per (x,y) combinatie kan een
toelichting nodig zijn.
Concreet wordt van elke docent, verantwoordelijk voor vak x, gevraagd
om aan te geven in hoeverre aan de ontwikkeling van onderstaande
vaardigheden aandacht besteed wordt. Op grond van deze inventarisering
kunnen we vervolgens binnen de docententeams bespreken waar en op
welke wijze de aandacht voor bepaalde vaardigheden aangepast dient te
worden.
Het betreft de volgende aspecten die aan bod dienen te komen in ons
onderwijs. In alle gevallen gaat het over ontwikkeling van
vaardigheden met betrekking tot...
EFFECTIEF COMMUNICEREN:
01 mondelinge communicatie
02 schriftelijke communicatie
03 ontwikkeling en geven van presentaties
04 ontleding wetenschappelijk artikelen
ONTWERPEN (van requirements tot implementatie):
05 modelleren
06 algoritmiek
07 analyseren van en/of logisch redeneren over situaties
08 wiskunde
09 omzetten van informele naar formele beschrijvingen
10 programmeren
OMZETTEN VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK:
11 projectmatig werken
12 ontwikkeling en hanteren van domeinkennis
13 multidisciplinariteit
14 kennis van gereedschappen (inclusief selectie)
Ik vraag aan elke docent om voor zijn/haar vak(ken) aan te geven in
hoeverre deze aspecten aan bod komen en stel voor de volgende codering te
gebruiken:
0: aspect komt niet of nauwelijks aan bod
1: aspect komt enigszins aan bod
2: aspect komt uitgebreid aan bod
Weer concentreren we ons in eerste instantie op het
bacheloronderwijs. Bijgevoegd is een Excel sheet met daarin alle
vakken, een verantwoordelijke docent en de bovengenoemde 14 asepcten. Ik
heb voor een aantal vakken al wat ingevuld, ter illustratie. Sommigen
hebben veel vakken (Jan Treur), maar het invullen kost niet veel tijd. Ik
verwacht dat we op een gegeven moment verfijningen zullen krijgen.
Maarten van Steen
--
VU University Amsterdam, Computer Science
De Boelelaan 1081a, 1081 HV Amsterdam, The Netherlands
T: +31 20 598 7739/7718; F: +31 84 712 1446
Home page: www.cs.vu.nl/~guus/
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_