actiepunt(en)
- Guus spreekt Michel Klein aan voor het aanleveren
van teksten voor het communicatieplan.
- Guus enerzijds en Nadine en Tom anderzijds
doen voorstellen voor een 1e jaars curriculum, en zullen
die in onderling overleg op elkaar afstemmen.
uitgangspunt: spreadsheet Maarten
- Nadine en Tom proberen bevindingen van studenten te vergaren en naar Anton te sturen.
- data volgende vergadering(en):
ma 5 nov 07: 13.00-14.00,
di 27 nov 07: 12.30-14.00 (met lunch)

071016
- opening
aanvang 13.06,
aanwezig: Jaap Gordijn, Guus Schreiber, Nadine Lamotte,
Tom Schouten, Maarten van Steen, Matty Huntjens (na 30 min),
Anton Eliëns
- overdracht voorzitterschap Jaap Gordijn
Brief van faculteitsbestuur is onderweg, volgens Jaap.
Anton heeft met Jaap overdrachtsgesprek gehad, waarin ondermeer
opgemerkt werd dat: (a) de goede instroom behouden moet blijven
(b) de rendementen van IMM nog zorgwekkend zijn,
(c) een discussie over het profiel IMM, mn de verhouding
BI en MMC gewenst is.
- mededelingen, ingekomen stukken -- aanvullende informatie IK
De brief naar de Algemene Rekenkamer is verstuurd.
Verder zijn er geen bijzondere mededelingen.
- onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
Maarten merkt op dat de blokstructuur een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is. De aangrenzende opleidingen, AI en IMM, moeten op korte termijn hun vakkenaanbod daarop afstemmen.
IMM sluit, voor het 1e jaar, per traditie nauw aan
bij Informatica, wat het soms (ten onrechte) als
vereenvoudigde Informatica doet ovwerkomen.
Volgens Guus is het
om strategisch/technische redenen wenselijk dat er
een nauwe aansluiting is met Informatica.
Nadine en Tom zijn echter voor een versterkte identiteit van IMM,
in duidelijk onderscheid met Informatica.
Nadine geeft aan hoe de elementen informatie,
multimedia en management in het curriculum
vertegenwoordigd zijn.
Nadine en Tom stellen voor een IMM curriculum voor te stellen
dat meer met hun inzichten overeenkomt.
Guus brengt de notie Web Science in.
Deze notie lijkt nog aangescherpt te moeten worden.
Hoe dan ook is 70% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd
de identiteit versterkt te worden.
De wens is zowel management te versterken,
alsook multimedia.
- notitie onderwijs -- notitie onderwijs 07-08
De onderwijsdirectie beoogt met een open gesprek de knelpunten
in het onderwijs boven tafel te krijgen.
- profiel werving -- verzoek Jasperina Furman
Wordt verwezen naar Michel Klein, die als lid van het docenten-team
IMM deze taak heeft.
- problemen computer netwerken -- item(s)
Als korte termijn oplossing wordt een extra werkcollege of vragenuur
voor IMM studenten gesuggereerd. Op lange termijn wordt het vak herzien,
om het een labs-achtig karakter te geven, zoals bij het nieuwe
Web Technologie.
- curriculum evaluatie -- 06/07, enquete(s) -- richtlijnen FEW
Bij Informatica en AI wordt geen curriculum evaluatie uitgevoerd,
met het oog op de onderwijsvernieuwingen.
Voor IMM is dit een goede gelegenheid na te gaan
hoe goed de opleiding aansluit bij de verwachtingen van studenten.
Deze informatie is ook van nut voor de aanpaasing van het curriculum
als gevolg van de onderwijsvernieuwing bij Informatica.
- wat verder ter tafel komt
Guus:
Studenten hebben problemen met
een wetenschappelijk verantwoordde formulering
en planning van stages.
Ook zijn er zijn problemen met het vinden van docenten
voor de begeleiding van stages.
Jaap: sluit zich daarbij aan, en merkt op dat te veel docenten
te weinig flexibel zijn, en te zeer vasthouden aan hun enge expertise.
In veel gevallen wordt de hulp van Frans Feldberg (FEWEB)
ingeroepen, maar dat kan niet eindeloos.
Maarten merkt daarbij op dat stages op de (expertise van de)
staf afgestemd moeten worden en niet andersom.
Tom: kan MMA niet in het eerste jaar?
Maarten merkt daarbij op dat er een versterking van de multimedia
component in het eerste jaar gepland is.
- afsluiting
14.45 einde vergadering
