information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

PDF

\uwdatum{} \uwkenmerk{} \kenmerk{0709-informatie} \datum{17/9/2007}

betreft:

aanvullende informatie Informatiekunde VU

Aan:

Algemene Rekenkamer\\ tnv Fons Gloerich\\ Postbus 20015 2500 EA Den Haag
LS, beste Fons Allereerst excuus voor de vertraging in het aanleveren van de gevraagde gegevens. Hoewel ik destijds zelf niet bij het proces betrokken ben geweest, heb ik als beoogd voorzitter van de opleidingscie IK/IMM, per 1 oct 2007, de taak op me genomen de informatie te verzamelen en op te sturen.

Allereerst, tav vraag 1, waarin gevraagd wordt naar het evaluatieproces voor de vakken:

Het was destijds niet gebruikelijk dat de opleidingscommissie alle evaluaties onder ogen kreeg. De OLC kreeg toen alleen samenvattingen van de sectievergaderingen. Mbt TAWD (Taakanalyse en Webdesign) is op te merken dat daar (bij uitzondering) uitgebreid in de OLC over is gesproken, als onderdeel van de herstructurering van MMC. Dat hele proces staat uitgebreid in de notulen, die reeds in het bezit van de Rekenkamer zijn!

Wat de evaluatie verslagen van Datastructuren en Software Architectuur betreft. Hiervoor is de gebruikelijke procedure gevolgd, dwz dat de betreffende verslagen in een bijeenkomst van de sectie verantwoordelijk voor deze onderdelen, in beide gevallen de sectie IMSE (Information Management & Software Engineering), besproken is. De gevraagde evaluaties van deze vakken hebben overigens niet plaats gevonden in deze jaren. In de plaats daarvan zijn de evaluaties 05/06 in de bijlagen opgenomen, alsook een drietal besprekingen in respectievelijk de sectie IM&SE (2) en BI (1).

Ten aanzien van vraag 2, mbt de volgende verbeteracties/ knelpunten:

  • a. Slechts 20% van de studenten slaagt erin 80% van de studiepunten te behalen. De commissie beveelt aan om te blijven proberen om oorzaak en gevolg te analyseren: wat zijn de bepalende factoren voor studiesucces? Zijn er voldoende beleidsmaatregelen om een groter effect op het rendement te bereiken? (VSNU (2002), Informatiekunde, p. 50);
  • b. De interne kwaliteitszorg voldoet aan de eisen, maar de streefdoelen zullen nader moeten worden geëxpliciteerd (QANU (2004), Additionele beoordeling Informatiekunde, deelrapport 5, p. 11);
  • c. De beperkte omvang van de staf is een blijvend punt van aandacht. (QANU (2004), Additionele beoordeling Informatiekunde, deelrapport 5, p. 10 en Faculteit der Exacte Wetenschappen (2001) Zelfstudie informatica 2001, Ch. 8.5, p. 97-80).
kunnen wij het volgende opmerken:
  • tav (a) rendement: uit onze gegevens blijkt dat een beperkt aantal vakken, zoals ondermeer computer netwerken een struikelblok vormt voor IK studenten. Wij streven ernaar, middels een curriculum evaluatie te achterhalen wat de redenen daarvoor zijn. Daarbij willen we er zorg voor dragen dat het technische gehalte van het onderwijs niet daalt, maar er wel voor zorgen dat in alle gevallen de relevantie van het vak voldoende duidelijk is, teneinde de studenten optimaal te motiveren.
  • tav b) streefdoelen: gezien de zorgwekkende terugloop van de instroomcijfers, de afgelopen jaren, voor de Informatica, heeft de afdeling Informatica van de FEW een gehele herziening van het opleidingenpakket van de afdeling in gang is gezet. Met als bindend thema de genetwerkte wereld wordt voor alle informatica-gerelateerde opleidingen, waaronder ook Informatiekunde valt, de eindtermen en doelstellingen herzien, ten einde de opleidingen beter af te stemmen op de potentiele behoefte van zowel aankomende studenten als de arbeidsmarkt.
  • tav c) beperkte omvang van de staf: daar zijn wij het geheel mee eens. Deels proberen wij daar aan tegemoet te komen door, op basis van vrijwillige gastvrijheid, collega-onderzoekers van ondermeer het CWI (Centrum voor Wiskunde en Informatica), ervaring te laten opdoen met onderwijs. Op langere termijn hopen wij echter, wellicht mede na de herziening van het opleidingenpakket, zoals opgemerkt onder b), een structurele verbetering daarin te bewerkstelligen.

In antwoord op vraag 3, of wij een onderbouwde inschatting maken van de kosten die uw opleiding maakt ten behoeve van de interne kwaliteitszorg (zo mogelijk in aantal uren per functie), is ons (eerste) antwoord: nee dat kunnen wij niet. In een eerder gesprek met u is daarover opgemerkt dat die kosten niet apart te geven zijn, want ingebed (zijn) in het normale onderwijs. Er vanuitgaand dat elke docent minimaal tweemaal per jaar een half dagdeel besteed aan het bespreken van de resultaten, en maandelijks een half dagdeel aan het verbeteren van het onderwijs naar aanleiding van die evaluaties, zou met groet terughoudendheid een (ruwe) schatting van 1/20 fte per aangestelde medewerker gegeven kunnen worden. Voor het vergaren en verwerken van de evaluatie gegevens zijn resp. het facultaire onderwijsbureau verantwoordelijk, ca. 1 uur per week, en het centrale onderwijscentrum, waarvoor wij geen schatting kunnen geven. Ten overvloede wellicht, wil ik hier nogmaals benadrukken dat wij kwaliteitszorg als een integraal onderdeel van onderwijsontwikkeling zien, en zich, anders dan in reguliere productie processen, slecht leent voor het definieren van onafhankelijke meetpunten.

In antwoord op vraag 4, of wij en onderbouwde inschatting maken van de kosten die uw opleiding maakt ten behoeve van de externe kwaliteitszorg c.q. de accreditatie (zo mogelijk in aantal uren per functie)?, is ons antwoord eveneens, dat dat afgezien van de kosten van het bezoek zelf zeer moeilijk te kwantificeren is, want, zoals eerder opgemerkt, ingebed (zijn) in het normale onderwijs. Een ruwe schatting, voor wat betreft het schrijven van de zelfstudie, is een periode van een a twee maanden voor de redacteur van de zelfstudie, en een bijdrage die tenminste 8 halve dagdelen betreft van de betrokken docenten/medewerkers, ten behoeve van bijdragen aan de zelfstudie en vergaderingen. daarbij moet tevens het werk dat verricht diende te worden voor het aanleveren van de cijfers meegerekend worden, wat naar schatting op een week uitkwam, ter rekening van het onderwijsbureau. Al met al een klus van behoorlijke omvang, waarvan het uiteindelijke nut voor de opleiding niet door iedereen onderschreven wordt!

Verder, mbt vraag 5, verwijs ik naar de bijlagen, waarin, zoals gevraagd, de volgende documenten zijn opgenomen:

  1. Beleidsplan studiebegeleiding FEW, divisie W & I
  2. Evaluatieplan voor het bacheloronderwijs van FEW (9/12/04)
  3. Evaluatieplan voor het (bachelor-)onderwijs binnen FEW (opzet 13/2/04)
  4. Evaluatie schema 2005/06
  5. Inschrijvingen per opleiding 2000-2005
  6. Inschrijvingen en instroom 2006 per opleiding
  7. Toetshandleiding FEW (2001)
  8. Verslag van de vragenlijstafname -- Datastructuren (1e sem 04/05)
  9. Verslag van de vragenlijstafname -- Software Architecture (1e sem 05/06)
  10. Verslag van de vragenlijstafname -- Taakanalyse & Webdesign (1e sem 05/06)
  11. Evaluatie IMSE, bespreking 15-06 2005
  12. Evaluatie IMSE, bespreking 17-11 2005
  13. Evaluatie BI, bespreking 29-06 2005
  14. IS rendementen BaMa Cohorten
Hierbij wil ik u ook nog wijzen op een nieuwe site over toetsen en beoordelen, die in het kader van het facultaire Zorgplan Kwaliteit is opgezet.

En tenslotte, voor wat betreft de hoeveelheid beschikbare fte, merk ik op dat het onderwijs voor de verschillende opleidingen die de afdeling aanbiedt (in principe) door de afdeling in zijn geheel wordt gedragen. In de zelfstudie 2001, wordt als personele bezetting opgegeven: HGL: 7.0, U(H)D 14.3, ov. WP 19.1, (A/O)IO 20.5, vacature(s) 4. De huidige cijfers verschillen daar niet significant van.

Voor de opleiding IK was toen de sectie IM&SE verantwoordelijk, en kwam de berekening mbt de onderwijslast op:


  fte onderwijsinzet                     1.1
  ingeschreven studenten              15
  afgestudeerden	                     3
  studenten per fte onderwijs	 13.5
  afgestudeerden per fte onderwijs  2.7  
  
Nadien is de opleiding IK echter bij de nieuw opgerichte sectie Bedrijfsinformatica (BI) ondergebracht, en is daarmee een betere ondersteuning van de groeiende instroom Ik studenten, nu Informatie, Multimedia & Management, gegarandeerd. De huidige bezetting van de sectie BI komt op: HGL: 2.2, U(H)D: 3, post-doc: 3. Hierin zullen op korte termijn, zoals het zich nu laat aanzien, geen significante veranderingen te zien zijn. gevraagd was:
  • Evaluatieplan en eventuele andere documentatie over het intern kwaliteitszorgsysteem uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
  • Jaarlijkse eindrapportage over uitgevoerde evaluaties uit het studiejaar 03/04 en de meeste recente eindrapportage;
  • Bestuursconvenanten uit het studiejaar 03/04 en meest recente;
  • Handleiding toetsen en beoordelen uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
  • Beleidsdocument studiebegeleiding uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
  • Aantal ingeschreven studenten en aantal + fte docenten informatiekunde in de studiejaren 03/04 en 06/07;
  • Propedeuserendement van het cohort ‘03/04 en indien mogelijk de latere cohorten.

Hopelijk voldoen de in deze brief gegeven antwoorden, en de bijgesloten bijlagen zoals boven aangegeven, aan uw vraag naar informatie. Mochten wij echter naar uw inzicht daarin toch nog in gebreke blijven, dan verzoek ik u direct contact met mij op te nemen, zodat wij een eventuele omissie in deze kunnen corrigeren.

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _