notulen -- 100602

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. actie Eliëns: De voorstellen die ter tafel liggen met Schreiber bespreken. (vakken UvA)
  2. actie Van Steen: Dit probleem oplossen. (wijsbegeerte)
  3. actie Hidde van Manen: zal hierover contact zoeken met S. v/d Krol bij Storm. En met de vz. Mark Laagland. (evaluaties in strotklep)
  4. data volgende vergadering(en): eind augustus???
Aanvulling: (van Hidde 3/6/10): Vanochtend heb ik gesproken met Dennis Lodder, onderwijsassessor van STORM, over de communicatie van de vak-evaluaties. Hij staat positief tegenover medewerking van Storm, maar wil graag een idee van het aantal pagina's dat een verslag in de strotklep ongeveer zou innemen. De strotklep komt overigens 5 keer per jaar uit. Tevens ziet hij graag de kosten van het drukken van deze pagina's vergoed door de opleiding/faculteit.

Daarnaast wees Dennis mij erop dat het waarschijnlijk nuttig is om de fSr hier ook bij te betrekken. Dit lijkt me inderdaad een goed plan. Ik zal hier nog werk van gaan maken.

agenda -- olc imm -- wo 2 juni 2010, 11.00-12.30 (T4.69)

document(s) / wizard(s) / print / notulen / agenda(s)

100602


  1. opening
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. bijvak sociale psychology -- zie item(s)
  4. mastervakken UvA -- archive(s)
  5. (student) evaluaties -- vakken IMM
  6. problemen -- informatiesystemen
  7. nieuw vak -- business semantics management
  8. communicatie evaluatie(s) -- mail(s)
  9. checklist student(en) -- mail(s)
  10. wat verder ter tafel komt
  11. sluiting

verslag

100602


  1. opening
    aanvang: 11.03
    afwezig met kennisgeving: Jaap Gordijn, Guus Schreiber, Otto Schrofer,
    aanwezig: Pieter de Leenheer, Varsha Bindraban, Hidde van Manen, Matty Huntjens, Maarten van Steen, Ilse Thomson (verslag), Anton Eliëns (vz)
    Pieter de Leenheer wordt welkom geheten. De studentleden worden door de voorzitter bedankt voor hun inzet gedurende hun zitting in de OLC.
  2. Mededelingen, ingekomen stukken, notulen
    • Van Steen: Er is een discussie op gang met de UvA inzake de bachelors. Er zijn plannen besproken om gemeenschappelijke minoren aan te bieden. De UvA is bezig met wijzigingen in het curriculum. Beide universiteiten hebben de intentie de krachten te bundelen en beter af te stemmen. Er wordt ook gesproken over de mogelijkheden om de HBO instroom te bevorderen. De HVA heeft hier wel oren naar. Het een en ander moet nog wel uitgewerkt worden.
    • Eliëns onderkent de grote rol van de OLC. Inzake meningvorming mag de OLC echter niet de rol als voorportaal naar de studentengeleding opgelegd worden.
    • Op voorstel van Hidde van Manen zal op 17 juni om half 4 een zomerborrel gegeven worden voor IMM studenten en docenten in het Intertainlab. Hidde informeert de studenten en docenten.
    Notulen: Ongewijzigd aangenomen, geen verdere opmerkingen.
  3. Mastervakken UvA -- archive(s)
    Door afwezigheid van Guus Schreiber wordt dit onderdeel vooruitgeschoven tot het een duidelijke gestalte heeft gekregen. Welke vakken kunnen toegevoegd worden. Voorstellen van de studenten worden opgenomen in de keuzeruimte. De OLC IMM heeft een adviserende functie maar info van Schreiber is wel noodzakelijk. actie Eliëns: De voorstellen die ter tafel liggen met Schreiber bespreken.
  4. (Student) evaluaties -- vakken IMM
    • Mailkontakt van 1 1/2 maand geleden. Initiatief kwam van Hidde van Manen. Na maart zijn de vakken van per. 3 en 4 geevalueerd en geventileerd naar de studenten en daarbij is gevraagd naar reacties. Hidde vroeg Varsha en Fons om hetzelfde te doen. Het is zaak om hierover vanuit de OLC goed te communiceren naar de docenten. Hierover is gesproken door Eliëns me Schrofer.
      Vb: Software Modelling kan verbeterd worden. Hoorcolleges niet erg goed beoordeeld. Heeft de aandacht van Van Steen.
      H.C.I. is op dezelfde manier beoordeeld. Aan het eind waren er slechts 7 studenten van de 80 overgebleven.
      N.B. Er is wel degelijk een verbetering ingetreden vergeleken met vorig jaar. Van Manen vindt het vak op zich nuttig. Het prakticum is leuk en leerzaam en wordt over het algemeen gewaardeerd door de studenten. Hoorcolleges gaan een geheel andere kant op dan de praktica. Van Steen vindt dit een algemeen probleem. Docenten doen nog te weinig aan verwachtingsmanagement. Over het algemeen genomen weten de docenten heel goed wat ze verwachten van studenten maar communiceren slecht hierover naar de studenten.
    • Varsha wil nog kwijt dat de docent Wijsbegeerte de studenten heeft gestimuleerd om artikelen zelf te copieren. Reden: Als de docent een syllabus zou samenstellen zou dit door hoge readerrechten op zo'n 70 Euro komen per boek. Van Steen vindt dat de studenten verkeerd zijn voorgelicht. Actie Van Steen: Dit probleem oplossen.
  5. Problemen -- informatiesystemen
    Mailtje van Hidde: geen info gezien op blackboard. Toelichting van Pieter de Leenheer. Heeft twee colleges gegeven om bij de instroomstudenten te testen op welke manier hij vorm kan geven aan het doceren. Volgend jaar gaat hij het vak geven. Hij merkt dat het moeilijk is voor de studenten om aan de hand van voorbeelden het abstractieniveau te begrijpen. Hij heeft wat ideeen bedacht maar die terzijde geschoven. Is het niet beter om dit vak in een hoger jaar te plaatsen? Volgens Van Steen is dit een een veelgehoorde reactie van docenten bij andere vakken en om die reden worden al die vakken in het eerste jaar geplaatst. Zijn advies: in het eerste jaar veel trainen voor de hogere jaren in vaardigheden om met abstracties om te gaan.

    Pieter is nu gestart met "why does IT matters" om interactie met systemen te leren herkennen. Hij vertelt ze dus in feite meer dan ze nodig hebben voor het examen. Doel: eerst een kader bieden en in de werkcolleges dit uitwerken. Varsha meldt dat volgens de studenten de colleges beter werden. Varsha zelf heeft dit vak moeilijk gevonden. Blijkbaar ervaren de studenten de aanpak van De Leenheer als een verbetering. De Leenheer hoopt dat er door zijn lesmethode niet teveel overlap is met andere vakken (vb vak van Lago). IMM-ers hebben behoefte aan concrete cases. Van Steen laat De Leenheer weten dat hij autonoom kan zijn bij de invulling van zijn colleges.

  6. Nieuw vak -- business semantics management
    De Leenheer moet de context nog op een meer academisch niveau uitwerken. Het mag geen concurrent worden van de andere business vakken. Geadviseerd wordt te beginnen met een 3 ects versie en later pas bekijken of het uitgebreid kan worden naar 6 ects. Eliëns adviseert om met Schreiber te praten hoe zijn vak binnen semantic web ligt. Van Steen merkt op dat het onderwijs dit via Otto moet weten (als het idee wordt goedgekeurd). De aanwezige studenten zijn voor goedkeuring en bij dezen dient het advies te worden opgenomen. Te beginnen met 3 en later zien hoe het uitgebreid kan worden naar 6. Uiteindelijk wordt het dan een mastervak.
    N.B, In huidige vakken IS is een grote behoefte aan dergelijke vakken. Het vak is een mooie aanvulling op webtechnologie.
    Besluit: De Leenheer krijgt toestemming om dit vak te bespreken met Schrofer.
  7. Communicatie evaluatie(s) -- mail(s)
    • Feedback inzake vakkenevaluaties richting de studenten. evaluaties zijn van groot belang voor de docenten, echter de feedback naar de studenten is slecht en moet verbeterd worden. In de laatste Docteamvergaderingen is hierover gesproken. Evaluaties per vak op blackboard te zetten is geen goed idee. Beter is het om 2 x per jaar een borrel te organiseren voor studenten en docenten (bijv. per studierichting). Tijdens die borrel geven de docenten een toelichting wat ze met de evaluaties hebben gedaan en de studenten krijgen op hun beurt de gelegenheid om feedback terug te geven.
    • Het individueel bespreken van vakevaluaties is geen goede methode. Beter is om meer vakken, vakevaluaties, tegelijk te bespreken. Er moet meer aandacht besteed worden aan de individuele opmerkingen die de studenten maken bij het invullen van de evaluaties. Van Steen doet de suggestie om een samenvatting van de besproken evaluaties als nieuwsbrief naar de studenten te sturen. Van Manen stelt voor om daarvoor Storm, de website van Storm, Strotklep als bron om evaluaties te gebruiken. Eliëns ziet wel wat in het maken van een resume en dat naar Storm te sturen ter publicatie.
    Van Steen vindt de Strotklep een handig medium om verslagen over vakevaluaties 1 x per 4 maanden standaard naar Storm te sturen. Storm kan dan toezien dat die verslagen op tijd gemaakt worden door de onderwijsdirecteur. actie Hidde van Manen: zal hierover kontakt zoeken met S. v/d Krol bij Storm. En met de vz. Mark Laagland.
  8. Checklist student(en) -- mail(s)
    Alles is behandeld, kan dus van de agenda af.
  9. Wat verder ter tafel komt
    • Van Manen: Vervanging leden OLC. Van Ossenbruggen wordt de opvolger van Schreiber. Studentkandidaten kunnen zich melden. Aanbeveling Van Steen: een masterstudent bij de OLC Studenten doen de toezegging dat zij daarmee rekening zullen houden.
  10. Sluiting: 12.15 uur.