From: Hidde van Manen
To: Anton Eliëns
Subject: RE: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
Date: Thu, 17 Dec 2009 10:16:57 +0100
Importance: Normal
Beste Anton=2C
Ik zal zo goed mogelijk al je vragen proberen te beantwoorden. Echter wil i=
k wel opmerken dat ik het nu nog onduidelijk vind=2C wat precies het "voors=
tel" is. Is er al concreter te zeggen wat de OLC AI zou willen veranderen a=
an het programmeeronderwijs=2C om dit beter aan te laten sluiten bij Java? =
En hoe staat Processing in dit voorstel? Ik kreeg de indruk uit je mailtje =
dat het een alternatief is voor Alice - is er [ook] de wens om het onderwij=
s met Alice aan te passen of weg te halen?
(1) Mijn ervaring bij het vak Probleem Oplossen met Alice was als volgt=3B =
ik vond het een interessant en leuk opgezet vak=2C met weinig academisch ka=
rakter. Het is een vak waar het practicum een groot deel van je tijd in bes=
lag neemt en je actief aan het werk zet met de behandelde stof uit het hoor=
college. Deze hoorcolleges volgde ik altijd en werden gegeven door een doce=
nt die goed les kan geven=2C meneer Bhulai. Het was echter wel zo=2C dat al=
s je de te behandelen stof zelf had doorgenomen=2C dat het hoorcollege vrij=
wel niks nieuws bracht. Het practicum was interessant (de stof was voor mij=
nieuw)=2C en het programma "Alice" erg toegankelijk. De learning curve is =
vrij kort en niet stijl. Het grote nadeel van Alice is=2C dat het verschrik=
kelijk vaak vastloopt en dit je werk nadelig beinvloedt. Dit is wederom de =
meestgehoorde klacht over het practicum van eerstejaars studenten dit jaar.
(2) Alice biedt een eerste stap richting de manier van denken=2C die benodi=
gd is bij het programmeren. Het denken in methodes=2C het opbreken van prob=
lemen in kleinere problemen en de kennismaking met bepaalde programma-struc=
turen (loops=2C object-oriented programming) zijn essentieel. In mijn belev=
ing was de basis die door het vak Probleem Oplossen met Alice gelegd werd=
=2C ruimschoots voldoende voor het volgende programmeeronderwijs.
(3) Jazeker. Het programmeeronderwijs wordt momenteel nog in een zeer verge=
lijkbare vorm gegeven als vele jaren geleden. Het wordt nog gedoceerd op de=
zelfde manier als dat het gebeurde toen studies zoals IMM en AI nog niet be=
stonden. Er wordt in het programma weinig aandacht besteed aan het feit dat=
studenten AI=2C IMM en INF anders omgaan met stof (en bijv. op een ander m=
anier leren=2C maar ook andere zaken wel en niet moeilijk vinden). Het prog=
rammeeronderwijs is zeer "saai"=2C er is nauwelijks tot geen aandacht voor =
toepassing van het geleerde en een koppeling met de (bedrijfs)samenleving.=
=20
Over vraag 3 en 4 zou ik graag nog meer willen schrijven=2C maar helaas moe=
t ik nu afbreken omwille van tijdnood.=20
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten=2C
Hidde van Manen
PS. Een overstap bij het programmeeronderwijs zelf naar Alice lijkt mij ook=
niet wenselijk - voor de duidelijkheid!
> Date: Wed=2C 16 Dec 2009 00:20:37 +0100
> From: eliens@cs.vu.nl
> To: adn850@student.vu.nl=3B fonsduin@gmail.com=3B varsie@gmail.com=3B hid=
devanmanen@hotmail.com
> Subject: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
>=20
> hallo Varsha=2C Fons en Hidde
>=20
>=20
> als jullie tijd hebben graag jullie mening over het onderstaande=2C
> liefst zsm zodat ik ook in de discussies voorafgaand aan de olc vergaderi=
ng
> rekening kan houden met jullie ervaringen en ideeen.
>=20
> Vanuit de OLC AI is een discussie over het programmeeronderwijs in java=
=2C=20
> en is
> het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bij
> Probleemoplossen met Computers=2C en Alice. Ik heb mijn mening onder gege=
ven=2C
> en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebben opde volgende vrag=
en:
> 1) hoe was jullie ervaring met Probleemoplossen ...=2C en ihb Alice?
> 2) denken jullie dat Alice een geschikte basis biedt voor het=20
> programeeronderwijs?
> 3) Is er reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te=20
> veranderen?
> 4) Wat is=2C als jullie daar zicht op hebben=2C jullie indruk van=20
> processing? (zie onder).
>=20
> (wellicht vraagt 4 te veel tijd=2C en mag dan overgeslagen worden)
>=20
> mijn commentaar op alice vs processing:
>=20
> > Een overstap naar Alice lijkt me niet wenselijk=2C omdat voor zover ik=
=20
> > heb kunnen zien
> > het programmeren voor een groot deel verstopt zit achter de visuele=20
> > interface.
> > Dat is bij Alice om goede redenen welbewust=2C nl om de syntax geen=20
> > hinderpaal te laten
> > zijn. De boeken die ik heb gevonden lijken dat te bevestigen=2C maat=
=20
> > misschien heeft Aniel
> > meer informatie. zie bv=20
> > www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0=2C3110=2C032=
151209X=2C00.html=20
> >
> > en meer op: www.alice.org/index.php?page=3Ddocumentation
> >
> > Een alternatief=2C wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijkt=
=20
> > is processing=2C
> > zie processing.org
> > processing heeft een eigen eenvoudige=2C maar goed bruikbare=2C IDE=20
> > vanwaaruit zogeheten
> > sketches gerund kunnen worden=2C en die toegang geeft tot veel nuttige=
=20
> > alsook mooie voorbeelden.
> > Een bijkomend voordeel=2C met het ooh op HA/LI=2C is de mogelijkheid to=
t=20
> > physical processing=2C
> > dwz de aansluiting van arduino board met rfid lezers en dergelijk.=20
> > Ooit begonnen als
> > prgrammeren voor designers is het uitgegroeid tot een volwaardig=20
> > framework=2C met goed
> > lesmateriaal en een levendige community.
>=20
> liefst een eerste antwoord voor vrijdag=2C dan bespreek ik het met=20
> Annette=2C de voorzitter van de olc AI.
> alvast bedankt voor jullie inspanning
>=20
> met groet
>=20
> Anton
>=20
=20
_________________________________________________________________
Het laatste nieuws=2C shownieuws en voetbalnieuws op MSN.nl
nl.msn.com/=
--_c908a045-8f10-4119-8df3-0e3efc274c7c_
Content-Type: text/html; charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Beste Anton=2C
Ik zal zo goed mogelijk al je vragen proberen te bean=
twoorden. Echter wil ik wel opmerken dat ik het nu nog onduidelijk vind=2C =
wat precies het "voorstel" is. Is er al concreter te zeggen wat de OLC AI z=
ou willen veranderen aan het programmeeronderwijs=2C om dit beter aan te la=
ten sluiten bij Java? En hoe staat Processing in dit voorstel? Ik kreeg de =
indruk uit je mailtje dat het een alternatief is voor Alice - is er [ook] d=
e wens om het onderwijs met Alice aan te passen of weg te halen?
(1)=
Mijn ervaring bij het vak Probleem Oplossen met Alice was als volgt=3B ik =
vond het een interessant en leuk opgezet vak=2C met weinig academisch karak=
ter. Het is een vak waar het practicum een groot deel van je tijd in beslag=
neemt en je actief aan het werk zet met de behandelde stof uit het hoorcol=
lege. Deze hoorcolleges volgde ik altijd en werden gegeven door een docent =
die goed les kan geven=2C meneer Bhulai. Het was echter wel zo=2C dat als j=
e de te behandelen stof zelf had doorgenomen=2C dat het hoorcollege vrijwel=
niks nieuws bracht. Het practicum was interessant (de stof was voor mij ni=
euw)=2C en het programma "Alice" erg toegankelijk. De learning curve is vrij kort en niet stijl. Het grote nadeel van Alice is=2C dat het versc=
hrikkelijk vaak vastloopt en dit je werk nadelig beinvloedt. Dit is wederom=
de meestgehoorde klacht over het practicum van eerstejaars studenten dit j=
aar.
(2) Alice biedt een eerste stap richting de manier van denken=
=2C die benodigd is bij het programmeren. Het denken in methodes=2C het opb=
reken van problemen in kleinere problemen en de kennismaking met bepaalde p=
rogramma-structuren (loops=2C object-oriented programming) zijn essentieel.=
In mijn beleving was de basis die door het vak Probleem Oplossen met Al=
ice gelegd werd=2C ruimschoots voldoende voor het volgende programmeero=
nderwijs.
(3) Jazeker. Het programmeeronderwijs wordt momenteel nog =
in een zeer vergelijkbare vorm gegeven als vele jaren geleden. Het wordt no=
g gedoceerd op dezelfde manier als dat het gebeurde toen studies zoals IMM =
en AI nog niet bestonden. Er wordt in het programma weinig aandacht besteed=
aan het feit dat studenten AI=2C IMM en INF anders omgaan met stof (en bij=
v. op een ander manier leren=2C maar ook andere zaken wel en niet moeilijk =
vinden). Het programmeeronderwijs is zeer "saai"=2C er is nauwelijks tot ge=
en aandacht voor toepassing van het geleerde en een koppeling met de (bedri=
jfs)samenleving.
Over vraag 3 en 4 zou ik graag nog meer willen sch=
rijven=2C maar helaas moet ik nu afbreken omwille van tijdnood.
Ik =
hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten=2C
Hidde van Manen =
PS. Een overstap bij het programmeeronderwijs zelf naar Alice lijkt =
mij ook niet wenselijk - voor de duidelijkheid!
>=3B D=
ate: Wed=2C 16 Dec 2009 00:20:37 +0100 >=3B From: eliens@cs.vu.nl &=
gt=3B To: adn850@student.vu.nl=3B fonsduin@gmail.com=3B varsie@gmail.com=3B=
hiddevanmanen@hotmail.com >=3B Subject: olc imm / opinion(s) -- java =
[alice &=3B processing] >=3B >=3B hallo Varsha=2C Fons en Hid=
de >=3B >=3B >=3B als jullie tijd hebben graag jullie meni=
ng over het onderstaande=2C >=3B liefst zsm zodat ik ook in de discuss=
ies voorafgaand aan de olc vergadering >=3B rekening kan houden met ju=
llie ervaringen en ideeen. >=3B >=3B Vanuit de OLC AI is een dis=
cussie over het programmeeronderwijs in java=2C >=3B en is >=3B =
het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bij >=3B Probleemoplossen met Computers=2C en Alice. Ik heb mijn mening onde=
r gegeven=2C >=3B en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebb=
en opde volgende vragen: >=3B 1) hoe was jullie ervaring met Probleemo=
plossen ...=2C en ihb Alice? >=3B 2) denken jullie dat Alice een gesch=
ikte basis biedt voor het >=3B programeeronderwijs? >=3B 3) Is e=
r reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te >=3B v=
eranderen? >=3B 4) Wat is=2C als jullie daar zicht op hebben=2C jullie=
indruk van >=3B processing? (zie onder). >=3B >=3B (welli=
cht vraagt 4 te veel tijd=2C en mag dan overgeslagen worden) >=3B =
>=3B mijn commentaar op alice vs processing: >=3B >=3B >=3B =
Een overstap naar Alice lijkt me niet wenselijk=2C omdat voor zover ik =
>=3B >=3B heb kunnen zien >=3B >=3B het programmeren voor een gr=
oot deel verstopt zit achter de visuele >=3B >=3B interface. >=
=3B >=3B Dat is bij Alice om goede redenen welbewust=2C nl om de syntax g=
een >=3B >=3B hinderpaal te laten >=3B >=3B zijn. De boeken=
die ik heb gevonden lijken dat te bevestigen=2C maat >=3B >=3B mi=
sschien heeft Aniel >=3B >=3B meer informatie. zie bv >=3B >=
=3B www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0=2C3110=2C032=
151209X=2C00.html >=3B >=3B >=3B >=3B en meer op: www=
.alice.org/index.php?page=3Ddocumentation >=3B >=3B >=3B >=3B=
Een alternatief=2C wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijkt >=3B >=3B is processing=2C >=3B >=3B zie processing.or=
g >=3B >=3B processing heeft een eigen eenvoudige=2C maar goed bruik=
bare=2C IDE >=3B >=3B vanwaaruit zogeheten >=3B >=3B sketche=
s gerund kunnen worden=2C en die toegang geeft tot veel nuttige >=3B =
>=3B alsook mooie voorbeelden. >=3B >=3B Een bijkomend voordeel=2C=
met het ooh op HA/LI=2C is de mogelijkheid tot >=3B >=3B physical =
processing=2C >=3B >=3B dwz de aansluiting van arduino board met rfi=
d lezers en dergelijk. >=3B >=3B Ooit begonnen als >=3B >=3B=
prgrammeren voor designers is het uitgegroeid tot een volwaardig >=
=3B >=3B framework=2C met goed >=3B >=3B lesmateriaal en een leven=
dige community. >=3B >=3B liefst een eerste antwoord voor vrijda=
g=2C dan bespreek ik het met >=3B Annette=2C de voorzitter van de olc=
AI. >=3B alvast bedankt voor jullie inspanning >=3B >=3B m=
et groet >=3B >=3B Anton >=3B
D=
eel je leukste foto's met je vrienden met Windows Live Photos
=
--_c908a045-8f10-4119-8df3-0e3efc274c7c_--