PDF

agenda -- ma 5/11/07: 13.00-14.00 (R224)

document(s) / print / notulen / agenda(s)

071105


  1. opening
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. nav bijeenkomst OD (1/11/07) -- onderwijs 2007-2008
  4. onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
  5. curriculum evaluatie -- 06/07
  6. aanspreekpunt IS -- zie 6 in notulen
  7. wat verder ter tafel komt
  8. sluiting

notulen -- 071016

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. Guus spreekt Michel Klein aan voor het aanleveren van teksten voor het communicatieplan.
  2. Guus enerzijds en Nadine en Tom anderzijds doen voorstellen voor een 1e jaars curriculum, en zullen die in onderling overleg op elkaar afstemmen.
    uitgangspunt: spreadsheet Maarten
  3. Nadine en Tom proberen bevindingen van studenten te vergaren en naar Anton te sturen.
  4. data volgende vergadering(en): ma 5 nov 07: 13.00-14.00, di 27 nov 07: 12.30-14.00 (met lunch)

071016


  1. opening
    aanvang 13.06, aanwezig: Jaap Gordijn, Guus Schreiber, Nadine Lamotte, Tom Schouten, Maarten van Steen, Matty Huntjens (na 30 min), Anton Eliëns
  2. overdracht voorzitterschap Jaap Gordijn
    Brief van faculteitsbestuur is onderweg, volgens Jaap. Anton heeft met Jaap overdrachtsgesprek gehad, waarin ondermeer opgemerkt werd dat: (a) de goede instroom behouden moet blijven (b) de rendementen van IMM nog zorgwekkend zijn, (c) een discussie over het profiel IMM, mn de verhouding BI en MMC gewenst is.
  3. mededelingen, ingekomen stukken -- aanvullende informatie IK
    De brief naar de Algemene Rekenkamer is verstuurd. Verder zijn er geen bijzondere mededelingen.
  4. onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
    Maarten merkt op dat de blokstructuur een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is. De aangrenzende opleidingen, AI en IMM, moeten op korte termijn hun vakkenaanbod daarop afstemmen. IMM sluit, voor het 1e jaar, per traditie nauw aan bij Informatica, wat het soms (ten onrechte) als vereenvoudigde Informatica doet ovwerkomen. Volgens Guus is het om strategisch/technische redenen wenselijk dat er een nauwe aansluiting is met Informatica. Nadine en Tom zijn echter voor een versterkte identiteit van IMM, in duidelijk onderscheid met Informatica. Nadine geeft aan hoe de elementen informatie, multimedia en management in het curriculum vertegenwoordigd zijn. Nadine en Tom stellen voor een IMM curriculum voor te stellen dat meer met hun inzichten overeenkomt. Guus brengt de notie Web Science in. Deze notie lijkt nog aangescherpt te moeten worden. Hoe dan ook is 70\% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.
  5. notitie onderwijs -- notitie onderwijs 07-08
    De onderwijsdirectie beoogt met een open gesprek de knelpunten in het onderwijs boven tafel te krijgen.
  6. profiel werving -- verzoek Jasperina Furman
    Wordt verwezen naar Michel Klein, die als lid van het docenten-team IMM deze taak heeft.
  7. problemen computer netwerken -- item(s)
    Als korte termijn oplossing wordt een extra werkcollege of vragenuur voor IMM studenten gesuggereerd. Op lange termijn wordt het vak herzien, om het een labs-achtig karakter te geven, zoals bij het nieuwe Web Technologie.
  8. curriculum evaluatie -- 06/07, enquete(s) -- richtlijnen FEW
    Bij Informatica en AI wordt geen curriculum evaluatie uitgevoerd, met het oog op de onderwijsvernieuwingen. Voor IMM is dit een goede gelegenheid na te gaan hoe goed de opleiding aansluit bij de verwachtingen van studenten. Deze informatie is ook van nut voor de aanpaasing van het curriculum als gevolg van de onderwijsvernieuwing bij Informatica.
  9. wat verder ter tafel komt
    Guus: Studenten hebben problemen met een wetenschappelijk verantwoordde formulering en planning van stages. Ook zijn er zijn problemen met het vinden van docenten voor de begeleiding van stages.
    Jaap: sluit zich daarbij aan, en merkt op dat te veel docenten te weinig flexibel zijn, en te zeer vasthouden aan hun enge expertise. In veel gevallen wordt de hulp van Frans Feldberg (FEWEB) ingeroepen, maar dat kan niet eindeloos. Maarten merkt daarbij op dat stages op de (expertise van de) staf afgestemd moeten worden en niet andersom.
    Tom: kan MMA niet in het eerste jaar? Maarten merkt daarbij op dat er een versterking van de multimedia component in het eerste jaar gepland is.
  10. afsluiting 14.45 einde vergadering

PDF

item(s) -- curriculum onderwijsvernieuwing informatica

status

issue(s)

mail(s)

nav notulen 080122

Maarten (mail 080123):

Ik las net dat jullie "precies redeneren" uit het curriculum willen halen. Dit is m.i. een zeer slecht idee, omdat je hiermee werkelijk de meest elementaire wiskunde uit het curriculum haalt.

Derhalve zal ik genegen zijn om dit advies alleen dan over te nemen als dit door de OLC grondig onderbouwd wordt, en dat aangetoond kan worden dat er geen repercussies zijn voor vervolgonderwijs. Vooralsnog wordt het advies dus niet overgenomen.

Maarten geeft aan dat eventueel netwerken uit het programma IMM kan, omdat dat voor IMM wellicht te wiskundig is.

opinion(s) -- zie proposal: bachelor IMM (Otto)

Guus: er moet onderdeel modelleren (UML) komen

Anton: voorstel vak (3 ects): ICT Challenge(s), in het begin van het jaar

Aangaande 2e en 3e jaar heeft Anton met Otto gesproken. Anton bepleit de opname van Ontology Engineering in de bachelor IMM. Nadere evaluatie van de verschillende tracks, mogelijk langs de lijnen van Web, Business & Media is wenselijk/noodzakelijk.

repercussie(s)

uit notulen: ... de blokstructuur (is) een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is

Hoe dan ook is 70\% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.

voorstel Guus:


  1.  Business Administration in the Service Industry (FEWEB, 1ste jaar
      Bedrijfswetenschappen, blok 1, 3 ECTS)
  2.  Sociale Psychologie (Social Psychology) (FPP, jaar 1 Psychologie,
      6 ECTS, blok 2)
  

reaktie Jaap: Wat betreft het FEWEB vak: Wij kunnen geen vakken van Bedrijfswetenschappen afnemen. (alleen vakken in hogere jaren). In de Bedrijfswetenschappen hebben ze alle eerste en tweede jaars vakken zodanig qua werkvorm met elkaar verweven dat wij ze niet kunnen en mogen afnemen.


  FEWEB:
    Management en Organisatie, 3 cp, periode 1
    Marketing 1 en 2,  ieder 3 cp, resp perdiode 1 en 2
    Management Accounting 3 cp, periode 2
  Soc Wet: niet
  Letteren:
    Inleiding informatiewetenschap, periode 1, 5 cp
  
Opmerking: we hebben hier wel eens eerder over gesproken. Toen hebben we gezegd dat we in periode 1 onze studenten binnen (de fac) willen houden, zodat ze igg de afdeling/faculteit goed kunnen leren kennen.

voorstel Tom/Vincent (wordt nog aangevuld door Nadine), zie voorstel.


  periode 1:
    privacy en beveiliging 3 In
    probleemoplossen met computers 3 In
    Precies redeneren (verplicht bij wisk achterst) 3 In
    Management & organisatie 1.1 3 Ma
  periode 2:
    Management Accounting 1.2 3 Ma
    Multimedia authoring 6 Mu
  periode 3:
    Webtechnologie 6 In Mu
  periode 4:
    Programmeren 6 1
  periode 5: 1 1
    Project programmeren 3 In Ma
    Online informatiesystemen 6 In
    Algemene vorming 3
  periode 6:
    Project interactieve multimedia 6 Mu
  verdeling: In: 7, Mu: 3, Ma: 3
  totaal 51
  

optie(s) -- notulen 071105


Uitgangspunt is dat zo'n 20\% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp, onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen. De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals Probleemoplossen met computers (3 stp) en Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item: intern/item-curriculum-inf.html. Er zijn een drietal scenario's besproken: Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat bij exclusieve adoptie van scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden, maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden. Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

extract(s) -- curriculum voorstel / old proposal


  JAAR 1 IMM
  Vakcode 	Vaknaam 	ECTS 	Periode
  400001	AI Kaleidoscoop	        6	1
  	Privacy en beveiliging	3	1
  	IMM specifiek vak	3	1
  	Verzamelingen en relaties voor IMM en AI-HA 	3	2
  	Pervasive Computing	6	2
  400475	Probleemoplossen	3	2
  400488	Webtechnologie	        6	3
  	Netwerken	        6	4
  	Programmeren	        6	4
  400146	Encyclopedie voor I/AI/IMM	3	5
  	Project programmeren	3	5
  	Online informatiesystemen	6	5
  	Project interactieve multimedia	6	6
  
  
  
  JAAR 2 IMM
  
  Vakcode 	Vaknaam 	      Stp. 	Periode 
  	Datastructuren en Algoritmen 	4 	1 
  400010 	Bedrijfsmodellering en requirements engineering	7 	1
  	Voortgezet programmeren	        6 	2 
  60121000 	Management Accounting 1.2 	3 	2 
  400432 	Human-Computer Interaction 	6 	2 
  400077 	Toegepaste statistiek 	        3 	4 
  400071 	Software Engineering 	        4 	4 
  400018 	Databases I 	                6 	4 
  400487 	Computernetwerken 	        6 	5 en 6 
  
  Algemene Vorming voor WenI 
  Alle studenten van de afdelingen W en I moeten kiezen
   tussen Wetenschapsgeschiedenis of Maatschappelijke aspecten van de wetenschap. 
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  400318 	Wetenschapsgeschiedenis 	3 	3 
  400305 	Maatschappelijke aspecten van wetenschap voor AI/BWI/I/IMM/W 	3 	3 
  
  
  
  
  
  
  
  JAAR 3 IMM
  
  	Verplichte vakken 
  
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  60211000 	Management Accounting 2.1 	3 	1 
  400058 	Project Informatiekunde 	9 	4, 5 en 6 
  400433 	Wijsbegeerte            	3 	5 
  
  
  De volgende vakken zijn verplicht Minor BI
  400195	Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 	5	1 en 2
  400014 	Capita Selecta Business Informatics 	4	4  
  
  
  
  6 sp te kiezen uit BI-mastervakken 
  400110 	E-Business Innovation 	              7 	1 and 2
  400435 	Information Retrieval 	              6 	2 
  400170 	Software Architecture 	              6 	2 and 3 
  400423 	Advanced Requirements Engineering 	3 	3 
  400290	Qualitative Research Methods for the Information Sciences	3	3
  400292 	Ontology Engineering     	3 	6 
  6 sp te kiezen uit bedrijfskunde, aanbevolen 
  61312020 	Business Intelligence 	6 	1 
  61321060 	Enterprise Systems 	6 	2 
  61331070 	E-Business 	        6 	4 
  
  
  Verplicht Minor Multimedia
  400440 	Multimedia Authoring 	6 	1 
  
  5 sp te kiezen uit 
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  400158 	Multimedia Casus 	6 	2 and 3 
  400147 	Visual Design    	6 	4 and 5 
  
  
  

PDF

item(s) -- evaluatie 06/07

status

issue(s)

  1. zie www.few.vu.nl/onderwijs/evaluaties/curriculumevaluatie.html

mail(s)

rendement(s) -- gegevens