information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
PDF
print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
- data volgende vergadering(en): 9 febr 2010, 13.30-15.00

100119
- opening
aanvang: 10.40 (zaal per abuis verkeerd geboekt)
notulering verzorgd door Ilse.
afwezig met kennisgeving:
Jaap Gordijn,
aanwezig:
Guus Schreiber,
Varsha Bindraban,
Hidde van Manen,
Fons Duin,
Matty Huntjens,
Maarten van Steen,
Otto Schrofer,
Ilse Thomson,
Anton Eliëns (vz)
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
- programmeeronderwijs AI & IMM -- issue(s)
de conclusie van een tamelijk uitgebreide discussie is dat
er op dit moment geen veranderingen in het programmeeronderwijs
voor IMM overwogen worden.
Vanuit de studenten werd echter benadrukt dat een meer motiverende
aanpak zeer wenselijk is.
Studenten ervaren het programmeeronderwijs als te abstract en ver van hun belevingswereld.
Wordt gezien als een verschil in beleving tussen IMM en INF studenten.
Opmerkingen:
- Opdrachten motiverender maken?
- Niveau laten zoals het is maar wel meer in IMM context plaatsen.
!!*) Aandachtspunt voor Maarten. Komt hierop terug.
- verslag bachelor(s) -- report(s)
er vindt op instigatie van Hidde een interessante discussie
plaats over de kritiekpunten (zie onder), mn academische vaardigheden,
en onderzoekservaring.
Maarten geeft ook een toelichting op de maatregelen om
vertraging in het opleveren van tentamenresultaten te bestrijden.
Samenvattend: IMM scoort lager op een paar punten:
- academische vaardigheden
- onderzoek
- terugkrijgen van de cijfers
Er is gekeken naar verloop van registratie. Conclusie: Er wordt niet snel genoeg nagekeken door de docenten waardoor behaalde cijfers te laat worden ingeleverd.
- voorstel student(en) -- vakken IMM
Het verzoek van Hidde om M&O in het eerste jaar te plaatsen
valt goed, en wordt naw gehonoreerd.
- programma 2010/2011 -- wijzigingen (programma(s))
Bij tweede jaars vakken.
Zelfwerkzaamheid bij studenten is een aandachtspunt. Studenten hebben er moeite mee dingen zelf uit te zoeken. Bij een academische opleiding is dat echter wel een vereiste.
Opmerkingen:
- Attitude bestrijden door zelfwerkzaamheid te belonen.
- Student erop aanspreken.
- Oplossingen bij elk vak toe te passen.
- Opdracht opzoeken => op blackboard zetten.
- Toetsen is nodig anders doen studenten het niet.
!!*) Conclusie: Bij alle docenten dwingender op die attitude hameren om zelfwerkzaamheid te bevorderen.
Actie Otto: Op agenda's docteams INF en IMM zetten wanneer eerstejaars vakken toetsbaar zijn.
- Keuze vakken bachelor studenten.
- Otto: Aparte werkgroepen vormen met iemand van Inf. erbij.
- Voorstel: Otto met Psych. en Soc. => onderwijsdirecteur praten.
- Keuze studenten verbreden.
- keuzeruimte praktisch probleem
- Vak M&O => kijken naar docent bij ons die invulling van die werkcolleges kan geven.
- Meer invulling aan werkcolleges geven => meer cijfers geven
- multiple choice vragen.
- wat verder ter tafel komt
- Capita Selecta uitbreiden
- Invoeren bachelor projecten
- Over 3de jr nog commentaar inleveren bij Otto.
er wordt een vergadering voor 9/2/2010 afgesproken, voor verdere
behandeling van OER, mn master IS
- afsluiting: 12.00
einde vergadering

PDF
- 16/1/10 -- opzet programma 10/11: IMM / IS
mail(s)
keuzeruimte IMM/IS -- uit mail Otto 16/1/10
Hierbij het bachelor en master programma en de tekst uit het OER over de minoren. Als oplossing voor de twee lege keuzeblokken in het bachelor programma zo ik het volgende willen voorstellen:
Periode 5 van jaar 2 CSBI van 3 naar 6 ects
Periode 6 van jaar 3 een seminar organiseren gelijk aan die van Informatica en de keuzeruimte uit periode 5 laten vervallen.
tekst minor(s) -- original(s)
Paragraaf 1 - Doelstellingen en eindtermen
Artikel 1 Doel van de opleiding
De doelstelling van de opleiding luidt als volgt:
De afgestudeerde moet -- op basis van een gedegen kennis van de informatica -- de
kloof tussen de exacte en mechanische aard van computers en de aard van het
domein waar informatietechnologie wordt ingezet kunnen overbruggen. Ook
beoogt de opleiding studenten kennis te laten maken met het belang van
informatiekunde in een brede wetenschappelijke, wijsgerige en maatschappelijke
context.
1. Minor Bedrijfsinformatica:
De afgestudeerde moet een leidende rol kunnen
spelen in (multidisciplinaire) projecten waarin complexe informatiesystemen
worden ontwikkeld voor het bedrijfsleven. Dit betekent dat de afgestudeerde
naast een gedegen kennis van de informatica ook een goed inzicht moet hebben
in de sociale en economische context van informatietechnologie.
2. Minor Multimedia en Cultuur:
de afgestudeerde moet het ontwerpen van
informatietechnologie en multimedia toepassingen kunnen combineren met
inzichten in maatschappelijk relevante toepassingsgebieden. De afgestudeerde
moet ervaring hebben in het gebruik van multimedia technologieën en het
ontwikkelen van creatieve toepassingen, zoals serious games. De afgestudeerde
is daardoor bij uitstek geschikt om een initiërende en leidende rol te
spelen in (multidisciplinaire) ontwikkelteams voor complexe interactieve
multimediatoepassingen.
tekst minor(s) -- proposal(s)
Paragraaf 1 - Doelstellingen en eindtermen
Artikel 1 Doel van de opleiding
De doelstelling van de opleiding luidt als volgt:
De afgestudeerde moet -- op basis van een gedegen kennis van de informatica -- de
kloof tussen de exacte en mechanische aard van computers en de aard van het
domein waar informatietechnologie wordt ingezet kunnen overbruggen. Ook
beoogt de opleiding studenten kennis te laten maken met het belang van
informatiekunde in een brede wetenschappelijke, wijsgerige en maatschappelijke
context.
In de opleiding IMM speelt het web een belangrijke rol.
Het internationaal toonaangevende
onderzoek gericht op enerzijds
de relatie web & bedrijf en anderszijds de
relatie web & media komt tot uitdrukking
in zowel doelstellingen als de feitelijke inrichting van het onderwijs.
Ook het in opkomst zijnde web science zalin toenemende
mate zijn stempelop het onderwijs drukken.
Waar in eerdere jaren sprake was van minoren,
dwz specialisaties binnen de bachelor opleiding IMM,
wordt nu de voorkeur gegeven aan een indeling in aanbevolen
tracks, die vanuit een interesse voor hetzij web & bedrijf,
hetzij web & media middels keuzevakken te realizeren zijn.
De opleidingsdoelstellingen voor de onderscheiden tracks zijn
alsvolgt te formuleren:
track -- web & bedrijf
De afgestudeerde moet een leidende rol kunnen
spelen in (multidisciplinaire) projecten waarin complexe informatiesystemen
worden ontwikkeld voor het bedrijfsleven. Dit betekent dat de afgestudeerde
naast een gedegen kennis van de informatica ook een goed inzicht moet hebben
in de sociale en economische context van informatietechnologie.
track -- web & media
De afgestudeerde moet het ontwerpen van
informatietechnologie en multimedia toepassingen kunnen combineren met
inzichten in maatschappelijk relevante toepassingsgebieden. De afgestudeerde
moet ervaring hebben in het gebruik van multimedia technologieen en het
ontwikkelen van creatieve toepassingen, zoals serious games. De afgestudeerde
is daardoor bij uitstek geschikt om een initierende en leidende rol te
spelen in (multidisciplinaire) ontwikkelteams voor complexe interactieve
multimediatoepassingen.
checklist -- issues student(s) [090323]
Beste Anton,
Tom en ik (Vincent) kunnen helaas niet bij de OLC vergadering aanwezig
zijn, daarom een gezamenlijke reactie via de mail:
- qualitative research methods
Het nakijken van de tentamens duurt erg lang. 30
Januari zijn de tentamens gemaakt en volgende week is de
herkansing al (Al hoorde ik dat deze werd uitgesteld)
- kaleidoscoop ai -- 3 of 6 ects?
Vincent: Op zich heb ik niets tegen een IMM versie van AI
Kaleidoscoop (AIK), maar als daar mee het vak betekenloos wordt
dan heb je er als IMM student weinig aan. Misschien moet binnen
AIK meer de IMM kant betrokken worden? Zo kunnen Imm''ers ook meer
betrokken raken bij de AI kant (en dan ook misschien meer AI keuze
vakken volgen). Dus wat mij betreft laten we de 6 ects variant
staan. Ook vind ik het belangrijk dat in het eerste jaar vakken
uit andere few studies gevolgd kan (moet) worden. Hierdoor kan je
gemakkelijk overstappen en heb je een bredere kijk op de wereld.
Dan hebben studenten in het 2de jaar de keus welke richting ze
met IMM opwillen richting (AI/(bedrijfs)Informatica/economie/etc.)
Tom: Heb weinig geleerd tijdens dit vak en vind het weinig relevant /
toegevoegde waarde binnen de studie IMM, ik zou het vak het liefst helemaal
geschrapt zien. Een halvering van het puntenaantal ben ik daarom voor.
- KMM op /verplichte keuzelijst/
Vincent: Als de verplichte implementatie vervalt en er een duidelijke "IMM
opdracht"" naar voren komt kan wat mij betreft KMM op de
verplichte keuzelijst (dit zou ik dan wel duidelijk aangeven).
Anders kan hij nog altijd bij de aanbevolen keuze vakken.
www.cs.vu.nl/~eliens/olc/intern/mail-vak-kmm-frankh.html
Tom: dit vak lijkt me zeer relevant voor IMM studenten, ik merk tijdens mijn
stage dat ik een dergelijk vak heb gemist. Ben daarom zeer te spreken over het
verplicht stellen hiervan.
- Master coordinator:
Vincent: Veel IS studenten klagen over de Master coördinator
Steven Klusener. Vaak weet Klusener niet welke begeleider geschikt
is voor een bepaald onderwerp. Als men vervolgens zelfstandig (wat
weer extra tijd kost) met andere leraren praat is een begeleider
snel gevonden. Misschien verstandig om volgend jaar iemand anders
aan te wijzen als coördinator die wat meer "kennis van zijn
collega's heeft".
Tom: Studenten hebben momenteel niet echt veel aan de master coordinator
van wat ik hoor. Dit komt omdat Steven dit jaar net is aangesteld en
waarschijnlijk ook nog even moet wennen. Echter is het natuurlijk de student die
de initiatieven moet tonen, doch is het wel wat ad-hoc en slecht geregeld om
daadwerkelijk een geschikte begeleider te vinden.
- Email lijst:
Vincent/Tom: Informatie over master vakken die via de mailing list
verstuurd worden, worden (vaak) alleen naar de master mailinglijst
gestuurd. Misschien is het handig ook deze naar de bachelor lijst
te sturen. Vaak volgen bachelor studenten al master vakken in hun
bachelor en komen er pas veel later achter als er een nieuwe
(master) vak is of als er vak is geannuleerd/veranderd is etc.
Mvg,
Vincent en Tom
A. Eliëns schreef:
> > beste allemaal,
> >
> > bijgevoegd de agenda en stukken,
> > ook online: www.cs.vu.nl/~eliens/olc/agenda.html
> >
> > tot dinsdag
> > met groet
> >
> > Anton
Vincent Stolte BSc - IT Talent -> www.ittalentenblog.nl/student1.php ----- End forwarded message -----
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_