information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
Message-ID: <475D1A03.6050702@cs.vu.nl>
Date: Mon, 10 Dec 2007 11:50:43 +0100
From: Guus Schreiber
To: docteam-imm@few.vu.nl
Subject: [docteam-imm] [Fwd: motivatie blokonderwijs]
List-Id: docteam-imm.few.vu.nl
Sender: docteam-imm-bounces@few.vu.nl
Errors-To: docteam-imm-bounces@few.vu.nl
-------- Original Message --------
Subject: motivatie blokonderwijs
Date: Mon, 10 Dec 2007 07:38:54 +0100 (CET)
From: maarten van steen
To: guus@cs.vu.nl, gpierre@cs.vu.nl, tbosse@few.vu.nl
CC: maarten van steen
Beste Guus, Guillaume, Tibor,
Zouden jullie onderstaande tekst kunnen verspreiden binnen jullie
docteams?
Alvast dank,
maarten
ACHTERGROND INVOERING BLOKSTRUCTUUR ONDERWIJS
---------------------------------------------
Er is enige discussie over de invoering van het blokonderwijs binnen de
bacheloropleidingen van de afdeling Informatica. Het idee is om alle
vakken onder te brengen in een structuur van tweemaal 8-8-4 weken,
zoals overeenkomt met de indeling van periodes over een
studiejaar. Deze indeling is feitelijk al jaren geleden ingevoerd,
maar eigenlijk nooit door de afdeling overgenomen. Het overgrote deel
van onze vakken zijn tot op heden verspreid over 16 weken. In veel
gevallen hebben we nauwelijks of geen onderwijs geroosterd in periodes
3 en 6 (die elk 4 weken beslaan).
Afgezien van het uit de pas lopen met veel andere opleidingen, en
zeker met die binnen onze faculteit, zijn er andere goede redenen om
het onderwijs stricter volgens de periode-indeling te organiseren.
1. Uit onderzoek naar onderwijsrendementen is gebleken dat het
zogeheten sequentieel programmeren een positief effect heeft op de
studievoortgang. Sequentieel programmeren betekent dat zoveel
mogelijk cursussen achter elkaar in plaats naast elkaar geroosterd
worden. Dat betekent dat studenten minder vakken tegelijk dienen te
volgen, en dus ook minder lang een vak aangeboden krijgen.
Een zeer leesbaar rapport over onderwijsrendementen is te vinden op
het Web:
wikipedia.fsw.leidenuniv.nl:8080/IclonWiki/index.php?title=Onderwijsrendement
Als tegenargument wordt genoemd dat bepaalde stof moet bezinken. Ik
ben sterk van mening dat echte bezinking van stof ook niet of
nauwelijks plaatsvindt binnen een periode van 16 weken, en dat een
lange periode alleen maar leidt tot uitstelgedrag voor wat betreft
het bestuderen van de stof. Echte bezinking zal plaatsvinden over
een aantal jaren, en wellicht moeten we daarom veel meer dan tot nu
toe aandacht besteden aan de relatie tussen vakken en de
inhoudelijke leerdoelen die we aan onze curricula stellen.
2. Gerelateerd aan het voorgaande heeft een indeling in kortere
periodes automatisch tot gevolg dat tentamens beter verspreid
worden over een jaar. Ook hiervan is aangetoond dat dit de
studeerbaarheid van een opleiding ten goede komt. Van gejaagdheid
is geen sprake: juist omdat studenten meer dan voorheen gemotiveerd
worden om de stof bij te houden ontstaat (hopelijk) een
regelmatiger studiepatroon wat alleen maar ten gunste van de
prestaties is.
3. Kortere periodes forceert ons na te denken over onze
onderwijsvormen. Het is bijvoorbeeld uitgesloten dat een vak dat
voorheen in de vorm van hoorcolleges in dezelfde vorm aangeboden
kan worden in een periode van 4 weken. In veel gevallen zal 8 weken
wel lukken, maar of dat ideaal is zal afhangen van het vak in
kwestie. Ik verwacht door intensivering van ons onderwijs dat er
creatiever omgegaan zal worden met de wijze waarop we de studenten
prikkelen om de stof tot zich te nemen. Ook dit zal uiteindelijk
een positief effect hebben op de kwaliteit van het onderwijs en de
resultaten.
4. Last but not least: de studenten geven zelf aan dat het studeren in
periodes de voorkeur heeft. Dit is al een aantal malen ter sprake
gekomen bij de FSR (facultaire studentenraad) alsook de
studentvertegenwoordiging bij de OD (facultaire
onderwijsdirectie).
Ik realiseer me dat niet alle vakken in het 8-8-4 patroon passen. De
belangrijkste tegenargumenten die ik tot nu toe heb gehoord hebben te
maken met de tijdsduur van terugkoppeling op ingeleverd werk. Als
bijvoorbeeld binnen een vak verscheidene opdrachten uitgedeeld worden
waarbij het nakijken en terugkoppeling van resultaten van belang is
voor het uitvoeren van een volgende opdracht, dan kan een periode van
8 weken de terugkoppellus behoorlijk onder druk zetten. In deze
gevallen wil ik toch trachten tot het uiterste te gaan en te kijken
hoe en in welke mate een vak aangepast kan worden voor het
blokonderwijs, maar het is evident dat dit niet altijd zal slagen.
Ook kunnen er praktische redenen zijn om niet tot intensivering over
te gaan, zoals in het geval van vakken die door externe docenten
verzorgd worden, of waar op andere wijze een sterke afhankelijkheid is
van externe factoren (zoals bij het project Informatiekunde). Ook hier
zal van geval tot geval bekeken worden wat de beste oplossing is.
Maarten van Steen
--
VU University Amsterdam, Computer Science
De Boelelaan 1081a, 1081 HV Amsterdam, The Netherlands
T: +31 20 598 7739/7718; F: +31 84 712 1446
Home page: www.cs.vu.nl/~guus/
_______________________________________________
docteam-imm mailing list
docteam-imm@few.vu.nl
mailman.few.vu.nl/mailman/listinfo/docteam-imm
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_