information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

PDF

Advies representativiteit eerste jaar IMM

23 augustus 2010


Toelichting:

dit advies is een antwoord op het verzoek van de onderwijsdirecteur FEW (Johan Vermeer) van 3 juni 2010, ten behoeve van mogelijke deelname aan de BSA regeling (Bindend Studie Asvies) aan te geven in welke mate het eerste jaar representatief is voor de opleiding (Informatie, Multimedia en Management).

Advies:

In een korte bewoording is het advies een volmondig ja, in de zin dat de opleidingscommissie, zoals onder beargumenteerd, mede door recent aangebrachte wijzigingen in het programma, het eerste jaar voldoende representatief acht voor de opleiding.

Argumentatie:

De onderstaande tabel, zoals opgenomen in de OER 2010/2011 geeft een overzicht van het studieprogramma voor het eerste jaar.

400001 AI kaleidoscoop 6
400553 Privacy en beveiliging 3
60111030 Management en Organisatie 1.1 3
400563 Logische taal en redeneermethoden 3
400475 Probleemoplossen 3
400552 Pervasive Computing 6
400488 Webtechnologie 6
401010 Graven in grafen 6
400554 Inleiding programmeren 6
811028 Algemene methoden van onderzoek 3
400559 Project programmeren (*) 3
400551 Online informatiesystemen 6
400557 Project interactieve multimedia 6

(*) voorkennis: 400554

Een verandering ten opzichte van voorgaande jaren is het opnemen van het vak Management en Organisatie, dit mede op voorzet van de studentleden van de commissie, om de tak management van de opleiding ook in het eerste jaar beter af te dekken.

Zonder uitvoerig op de individuele vakken in te gaan, kunnen we met verwijzing naar bijlage 1 (doel van de opleiding) en bijlage 2 (eindtermen van de opleiding) vaststellen dat in het eerste jaar van de opleiding zowel de beide tracks van de opleiding, respectievelijk Web & Bedrijf en Web & Media vertegenwoordigd zijn, naast meer algemene vakken die de noodzakelijke informatica component vertegenwoordigen, en het overkoepelend thema genetwerkte wereld meer diepgang geven.

Bijlage 1 -- Doel van de opleiding

  1. De doelstelling van de opleiding luidt als volgt: De afgestudeerde moet op basis van een gedegen kennis van de informatica de kloof tussen de exacte en mechanische aard van computers en de aard van het domein waar informatietechnologie wordt ingezet kunnen overbruggen. Ook beoogt de opleiding studenten kennis te laten maken met het belang van informatiekunde in een brede wetenschappelijke, wijsgerige en maatschappelijke context.
  2. In de opleiding IMM speelt het web een belangrijke rol. Het internationaal toonaangevende onderzoek gericht op enerzijds de relatie web & bedrijf en anderzijds de relatie web & media komt tot uitdrukking in zowel doelstellingen als de feitelijke inrichting van het onderwijs. Ook het in opkomst zijnde Web Science zal in toenemende mate zijn stempel op het onderwijs drukken.
  3. Waar in eerdere jaren sprake was van minoren, dwz specialisaties binnen de bachelor opleiding IMM, wordt nu de voorkeur gegeven aan een indeling in aanbevolen tracks, die vanuit een interesse voor hetzij Web & Bedrijf, hetzij Web & Media middels keuzevakken te realiseren zijn. De opleidingsdoelstellingen voor de onderscheiden tracks zijn als volgt te formuleren:
  4. track Web & Bedrijf -- De afgestudeerde moet een leidende rol kunnen spelen in (multidisciplinaire) projecten waarin complexe informatiesystemen worden ontwikkeld voor het bedrijfsleven. Dit betekent dat de afgestudeerde naast een gedegen kennis van de informatica ook een goed inzicht moet hebben in de sociale en economische context van informatietechnologie. ,li> track Web & Media -- De afgestudeerde moet het ontwerpen van informatietechnologie en multimedia toepassingen kunnen combineren met inzichten in maatschappelijk relevante toepassingsgebieden. De afgestudeerde moet ervaring hebben in het gebruik van multimedia technologieën en het ontwikkelen van creatieve toepassingen, zoals serious games. De afgestudeerde is daardoor bij uitstek geschikt om een initierende en leidende rol te spelen in (multidisciplinaire) ontwikkelteams voor complexe interactieve multimediatoepassingen..

Bijlage 2 -- Eindtermen van de opleiding

Verwacht wordt dat de student Informatie, multimedia en management aan het einde van de opleiding beschikt over:

Kennis en inzicht:

Toepassing kennis en inzicht:

Oordeelsvorming:

Communicatie:

Leervaardigheden:

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _