information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
PDF
Advies representativiteit eerste jaar IMM
23 augustus 2010
Toelichting:
dit advies is een antwoord op het verzoek van
de onderwijsdirecteur FEW (Johan Vermeer) van 3 juni 2010,
ten behoeve van mogelijke deelname aan de BSA regeling
(Bindend Studie Asvies) aan te geven in
welke mate het eerste jaar representatief is voor de opleiding
(Informatie, Multimedia en Management).
Advies:
In een korte bewoording is het advies een volmondig ja,
in de zin dat de opleidingscommissie, zoals onder beargumenteerd,
mede door recent aangebrachte
wijzigingen in het programma, het eerste jaar voldoende
representatief acht voor de opleiding.
Argumentatie:
De onderstaande tabel, zoals opgenomen in de OER 2010/2011 geeft een
overzicht van het studieprogramma voor het eerste jaar.
400001 | AI kaleidoscoop | 6 |
400553 | Privacy en beveiliging | 3 |
60111030 | Management en Organisatie 1.1 | 3 |
400563 | Logische taal en redeneermethoden | 3 |
400475 | Probleemoplossen | 3 |
400552 | Pervasive Computing | 6 |
400488 | Webtechnologie | 6 |
401010 | Graven in grafen | 6 |
400554 | Inleiding programmeren | 6 |
811028 | Algemene methoden van onderzoek | 3 |
400559 | Project programmeren (*) | 3 |
400551 | Online informatiesystemen | 6 |
400557 | Project interactieve multimedia | 6 |
(*) voorkennis: 400554
Een verandering ten opzichte van voorgaande jaren is het opnemen
van het vak Management en Organisatie, dit mede op voorzet van
de studentleden van de commissie, om de tak management
van de opleiding ook in het eerste jaar beter af te dekken.
Zonder uitvoerig op de individuele vakken in te gaan,
kunnen we met verwijzing naar bijlage 1 (doel van de opleiding)
en bijlage 2 (eindtermen van de opleiding)
vaststellen dat in het eerste jaar van de opleiding
zowel de beide tracks van de opleiding, respectievelijk
Web & Bedrijf en Web & Media vertegenwoordigd zijn,
naast meer algemene vakken die
de noodzakelijke informatica component vertegenwoordigen,
en het overkoepelend thema genetwerkte wereld
meer diepgang geven.
Bijlage 1 -- Doel van de opleiding
- De doelstelling van de opleiding luidt als volgt: De afgestudeerde moet op basis van een gedegen kennis van de informatica de kloof tussen de exacte en mechanische aard van computers en de aard van het domein waar informatietechnologie wordt ingezet kunnen overbruggen. Ook beoogt de opleiding studenten kennis te laten maken met het belang van informatiekunde in een brede wetenschappelijke, wijsgerige en maatschappelijke context.
- In de opleiding IMM speelt het web een belangrijke rol. Het internationaal toonaangevende onderzoek gericht op enerzijds de relatie web & bedrijf en anderzijds de relatie web & media komt tot uitdrukking in zowel doelstellingen als de feitelijke inrichting van het onderwijs. Ook het in opkomst zijnde Web Science zal in toenemende mate zijn stempel op het onderwijs drukken.
- Waar in eerdere jaren sprake was van minoren, dwz specialisaties binnen de bachelor opleiding IMM, wordt nu de voorkeur gegeven aan een indeling in aanbevolen tracks, die vanuit een interesse voor hetzij Web & Bedrijf, hetzij Web & Media middels keuzevakken te realiseren zijn. De opleidingsdoelstellingen voor de onderscheiden tracks zijn als volgt te formuleren:
- track Web & Bedrijf -- De afgestudeerde moet een leidende rol kunnen spelen in (multidisciplinaire) projecten waarin complexe informatiesystemen worden ontwikkeld voor het bedrijfsleven. Dit betekent dat de afgestudeerde naast een gedegen kennis van de informatica ook een goed inzicht moet hebben in de sociale en economische context van informatietechnologie.
,li> track Web & Media -- De afgestudeerde moet het ontwerpen van informatietechnologie en multimedia toepassingen kunnen combineren met inzichten in maatschappelijk relevante toepassingsgebieden. De afgestudeerde moet ervaring hebben in het gebruik van multimedia technologieën en het ontwikkelen van creatieve toepassingen, zoals serious games. De afgestudeerde is daardoor bij uitstek geschikt om een initierende en leidende rol te spelen in (multidisciplinaire) ontwikkelteams voor complexe interactieve multimediatoepassingen..
Bijlage 2 -- Eindtermen van de opleiding
Verwacht wordt dat de student Informatie, multimedia en management aan het einde van de opleiding beschikt over:
Kennis en inzicht:
- een gedegen kennis van de informatica: analyse en ontwerp van informatiesystemen, gegevensstructuren, netwerken, informatiemodellering, mens-computer interactie en theoretische aspecten, alsmede bedrijfskundige aspecten (m.n. accounting).
- voor Web & Bedrijf: kennis van de hoofdlijnen van organisatieleer, bedrijfskunde, IT-strategie en -management;
- voor Web & Media: kennis van multimediatechnieken, kennis en inzicht op het gebied van toepassingsgebieden van multimedia in het cultuurdomein.
Toepassing kennis en inzicht:
- de capaciteit om met de verworven multidisciplinaire kennis een brug te slaan tussen informatietechnologie en haar toepassingen in een organisatorische context, met daarin inbegrepen vaardigheid in het omgaan met cliënten en gebruikers.
- de capaciteit om samen te werken in een interdisciplinair team aan de oplossing van complexe IT-problemen.
Oordeelsvorming:
- de capaciteit om relevante (wetenschappelijke) ontwikkelingen in het vakgebied op hun merites te kunnen beoordelen.
- de capaciteit om de waarde van dergelijke ontwikkelingen te beargumenteren en zowel schriftelijk als mondeling te presenteren.
Communicatie:
- schriftelijke en mondelinge vaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal.
Leervaardigheden:
- voldoende vaardigheden om de master Informatiekunde met voldoende resultaat te kunnen volgen.
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_