information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
- Otto verzoekt de OD te bewerkstelligen dat het cijfermateriaal
voor de curriculumevaluaties in meer hanteerbare vorm aangeleverd wordt.
- Anton legt de opties mbt de repercussies van de curr. vernieuwing Inf. voor aan docteam-imm.
- Anton verzoekt nogmaals het VPR-team een aanspreekpunt voor IS aan te wijzen.
- Anton doet voorstel voor studenten enquete.
- Otto vraagt bij OD om stille werkruimte(s) voor studenten.
- uit notulen 071016: Nadine en Tom proberen bevindingen van studenten te vergaren en naar Anton te sturen.
- data volgende vergadering(en):
27/11/07, 12.30-14.00 (P028)

071105
- opening
aanvang: 13.05
afwezig met kennisgeving: Jaap Gordijn (Ghana),
Maarten van Steen
aanwezig:
Guus Schreiber (na 10 min),
Nadine Lamotte,
Tom Schouten,
Vincent Stolte,
Matty Huntjens,
Otto Schroder,
Anton Eliëns
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
Notulen worden goedgekeurd.
De bijeenkomst met de OD wordt ingevoerd als extra agenda punt.
- nav bijeenkomst OD (1/11/07) --
onderwijs 2007-2008
De bijeenkost wordt besproken, en er wordt verwezen naat het bijbehorende
item, waarin een korte impressie van de bijeenkomst is opgenomen.
Dit resulteert in actiepunt 1) waarin Otto gevraagd wordt
de OD te manen de curriculumevaluatie niet onnodig zwaar te maken
door een wat beter op de behoefte afgestemde aanlevering van het relevante
cijfermateriaal.
- onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
Matty merkt op dat hij een binnenkort een gesprek met Maarten heeft over de plaats
van het onderwijs programmeren. Er volgt een discussie (over en weer) waarbij ondermeer
opgemerkt wordt dat:
- het onderwijs programmeren nu in een kortere periode plaats vindt
- dat de relatieve zwaarte daarvan echter hetzelfde is
- dat een verschijving naar een later moment in de studie niet onwenselijk is
Ook werd opgemerkt dat in vakken zoals web technologie, en naar alle waarschijnlijkheid
probleem oplossen met computers, geen scripting of andere vormen van programmeren aan de orde
zal komen. Wellicht is dat wel in bescheiden mate het geval voor het project interactieve multimedia.
De OLC wacht in deze de discussie van Matty met Maarten af, en ziet geen reden aan te dringen
op een verzwaring van het programmeer onderwijs.
Voor wat betreft de wijzingen in het eerste jaar IMM volgt een discussie van de verschillende
opties.
Zie onder optie(s) voor een uitwerking van de verschillende scenarios.
- curriculum evaluatie -- 06/07
Anton stelt voor aan een vragenlijst
op de mailinglist bachelor-imm en master-is te zetten.
Madine merkt op dat het wel veel vragen zijn, en of dat niet tot bv een jaar te beperken is.
Anton stelt voor dit als pilot te doen, en wel op korte termijn!
Hij zal dit via de mail nog aan de OLC-leden voorleggen.
- aanspreekpunt IS -- zie 6 in notulen
Wordt doorverwezen naar VPR team.
- wat verder ter tafel komt
- Matty: werd aangesproken door student die opmerkte
dat Inleiding Logica verplicht is voor de pre-master IS, maar niet
in de bachelor IMM opgenomen is. Tegenspraak?
- Nadine: merkt op dat de stille werkruimtes verdwenen zijn.
Otto vraagt daarnaar bij OD, actie (5).
- afsluiting
14.15 einde vergadering

optie(s) -- repercussie(s) curriculumvernieuwing Informatica
Uitgangspunt is dat zo'n 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp,
onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen.
De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor
Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals
Probleemoplossen met computers (3 stp) en
Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item:
intern/item-curriculum-inf.html.
Er zijn een drietal scenario's besproken:
- scenario 1: zelf ontwikkelen:
Bijvoorbeeld:
- cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt
lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
- informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?)
worden. Echter zie ook scenarrio 2.
- scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
Bijvoorbeeld:
- Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen
goed te voldoen.
- Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
- scenario 3: volledige overname programma Informatica:
Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI.
Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten.
Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak
modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML
een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat
bij exclusieve adoptie van
scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden,
maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden.
Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_