Thema’s 2008-2009

 

 

Thema’s Educatieve Middelen Pool 2008-2009

 

Inleiding

Twee jaar geleden is met de invoering van de Educatieve Middelen Pool een nieuwe mogelijkheid gecreëerd voor faculteiten om gebruik te  maken van centraal gefinancierde projectmatige ondersteuning. Deze mogelijkheid moest een impuls geven aan het opzetten en uitvoeren van innovatieve onderwijsprojecten in brede zin. De projecten zijn gericht op het primaire proces en ten behoeve van het directe onderwijs en dus niet op het verbeteren van het onderwijsbeleid (mesoniveau) binnen een faculteit.

Door middel van de thema’s en in de projecten van het afgelopen jaar is telkens een relatie gelegd met één of meer componenten uit de onderwijsvisie van de VU.

 

De EMP projecten van de projectenronde van vorig jaar zijn veelvormig qua inhoud en omvang. Alle kenmerken ze zich doordat er doelgericht, en in een afgebakende periode, samengewerkt wordt door faculteiten en het Onderwijscentrum VU aan het ontwikkelen van nieuw onderwijs of het invoeren van nieuwe technologieën.

 

De werkwijze in de projecten is erop gericht om de kennis en expertise van zowel de faculteit als die van de medewerkers van het Onderwijscentrum VU zo optimaal mogelijk in te zetten. De faculteiten blijven de probleemeigenaar en hebben er belang bij om het probleem zo efficiënt en goed mogelijk op te lossen. De faculteit overziet de beperkingen en kansen. De faculteit brengt vakinhoudelijke kennis mee. Het Onderwijscentrum brengt haar kennis over leren en doceren in.  Deze combinatie zorgt voor uitgebalanceerd en vernieuwend onderwijs.

 

Géén budget maar menskracht

De Educatieve Middelen Pool (EMP) betreft een eerste geldstroom financiering met een vaste omvang in fte’s. In totaal is er op het Onderwijscentrum 5,7 fte gereserveerd om te besteden aan de projecten. Meestal overschrijdt de vraag om ondersteuning de beschikbare menskracht. Dat betekent dat er een selectie plaatsvindt van projecten. Over deze selectie brengt een commissie onder leiding van prof.

dr. Mike Hannay advies uit aan de hoogleraar-directeur van het Onderwijscentrum, die uiteindelijk de beslissing tot honorering van een voorstel neemt. Niet alleen wordt er gekeken naar matching van de gevraagde inzet, ook wordt beoordeeld of de voorstellen voldoen aan van te voren opgestelde criteria. Zo zijn in de afgelopen ronde 21 van de oorspronkelijk ingediende 24 projectvoorstellen gehonoreerd. Deze aanpak leidt ertoe dat er zoveel mogelijk kwalitatief goede voorstellen worden gehonoreerd en uitgevoerd.


Thema’s voor de Educatieve Middelen Pool van 2008 - 2009

De thema’s die voor 2008 - 2009 centraal zullen staan vertonen een directe relatie met het onderwijsbeleid van de Vrije Universiteit. De ambities die de VU op onderwijs wil waarmaken zijn: onderwijsontwikkeling, diversiteit en excellentie en internationalisering.

In de hieronder voorgestelde thema’s voor de EMP ronde van 2008 - 2009 is ook te herkennen dat er sprake is van een voortzetting van de thema’s die vorig jaar centraal stonden. Alle drie de thema’s zijn gerelateerd aan het instellingsplan van de VU 2007 - 2011.

·         Het eerste thema is verbonden aan de onderwijsvisie. De kernpunten uit de pedagogische didactische visie van de VU zijn terug te vinden in het eerste thema voor de EMP-ronde. In het najaar van 2006 is in drie pilotfaculteiten begonnen met uitwerken en het vormgeven van de onderwijsvisie. Ook andere faculteiten kunnen voor 2008 - 2009 binnen dit kader projecten indienen die bedoeld zijn om de onderwijsvisie op hun eigen faculteit nader uit te werken.

·         Het tweede EMP-thema betreft een cluster onderwerpen dat uit het instellingsplan van de VU voortkomt.

·         Het derde thema laat mogelijkheden voor experimenten in het onderwijs met behulp van ICT open.

 

Thema’s EMP ronde 2008-2009:

1.      Onderwijsontwikkeling en de Onderwijsvisie VU
Denk hierbij bijvoorbeeld aan versterken van bepaalde vormen van onderzoekend leren of het doorlichten van het curriculum op consistentie, opbouw en samenhang in relatie tot Community of Learners, en aan de begeleiding van studenten.

à        Community of Learners
Opleidingen van de VU zijn herkenbaar als een community of learners waar een cultuur heerst van onderzoek doen, samenwerken en wetenschappelijk communiceren. Voor projecten valt te denken aan projecten rondom samenwerkend leren en onderzoekend leren, gebruik van groupware en digitale leeromgeving (Bb – peersessies, peerreviews en social software) daarbij. Deze projecten kunnen gericht zijn op de deskundigheidsbevordering van zowel studenten als docenten.

à        Academisch gevormde burgers
Denk aan: uitwerken van de samenhang in academische oordeelsvorming (één van de Dublin descriptoren) binnen een bachelor of master programma.

à        Structurering van de bacheloropleiding

Door het beter structureren van de opleiding en goede begeleiding van de student moet studie-uitval teruggedrongen en studierendement verhoogd worden.

Denk aan het ontwikkelen van een beter tutor- en mentorsysteem, of het ontwikkelen van aanvullende programma’s om taal- of andere deficiënties weg te werken.

      Begeleiding van studenten. Bijvoorbeeld met behulp van digitaal portfolio, invoering van

      digitaal portfolio, hulp bij bepalen van leerlijnen in bachelor of masterprogramma, training

      van tutoren, trainingen van studiebegeleiders(mentoren), organiseren van goede feedback.

 

2.      Aandacht voor diversiteit en excellentie

De VU wil dat haar studenten leren omgaan met verschillende culturen en achtergronden en deze leren respecteren. De VU wil meer differentiatie aanbrengen in haar onderwijsaanbod om verschillende groepen studenten te bedienen.

à        Individuele profilering
Ontwikkeling van facultaire honoursprogramma’s.

à        Minoren
Te denken valt aan discipline-overstijgende minoren of grensvlakminoren.

à        Levenlang leren

                        Bijvoorbeeld het toegankelijk maken van de (deeltijd-)opleidingen

                        door middel van inzet van E-learning, en doorlopende leerlijnen. Denk aan implemen

                        tatie van elders ontwikkelde trajecten, toetsvormen of begeleidingsvormen.

            Afstandsonderwijs, het gebruik van E-learning en podcasting om opleidingen toegan-

            kelijker te maken voor de doelgroepen van > 25 jaar (lifelong-learning); het zoeken

            naar een goede mix van blended learning.

à        Diversiteit
Op cursusniveau: welke onderwijsvormen kan een docent hanteren, welke aandachtspunten moeten worden meegenomen? Welke gedragsregels spreekt de docente binnen een groep af? Op opleidingsniveau: welk beleid kan een opleiding of een faculteit hiervoor formuleren?

à        Internationalisering:

                        Hierbij kan gedacht worden aan: Ontwikkelen van een inhoudelijk digitaal assessment                voor toelating van buitenlandse studenten aan masters bij de VU; Ontwikkelen van

                        online premaster module(s) ter aanvulling op een buitenlandse bachelor. Op afstand                   begeleiden van VU studenten die in het buitenland op stage zijn; Gebruik maken van

                        videoconferencing voor colleges door buitenlandse wetenschapppers voor VU studen

                        ten (of experts op afstand).

 

 

 

3.      Experimenten met verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs met ondersteuning van ICT

à        Te denken valt aan inzet van podcasting, streaming media, wireless en mobile learning. Ook het gebruik van groupware, web 2.0 toepassingen en aan tools die het samenwerken aan kennisontwikkeling bevorderen.

à         Toetsen en beoordelen met behulp van ICT, peerassessment en peerreview.

 


Bijlage

 

EMP goedgekeurde projecten ronde 2007-2008 (projecten zijn op dit moment in uitvoering)

 

 

 

Faculteit

Onderwerp

 

 

Aard- en Levenswetenschappen

 

1. Het inzetten van QMP voor afname van digitale tentamens binnen FALW

2. Samenwerkend leren op afstand II

Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde

 

VUmc

Geneeskunde

 

1. Digitaal portfolio master VUmc-compas

2. Questionmark Perception: voortbouwen!

3. Digitaliseren Onderwijsevaluaties

Rechten

 

1. Inzet van ICT bij ondersteunende programma’s in het eerste bachelorjaar

2. Professionalisering van docenten in het kader van de onderwijsvisie

 

ACTA

 

1. Individueel toetsen

2. Colleges in beeld, efficiënt uitzenden en opnemen op video van colleges

3. Digitale casuïstiek kindertandheelkunde

FSW

 

 

1. Activerend onderwijs binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen

2. VU breed Ondernemerschapsonderwijs  in samenwerking met CIMO

3. Video in het Onderwijs

 

UBVU

 

1. Samenscholing op het Kennisplein

2. Ontwikkeling Digitale Dienstverlening UBVU i.s.m. Faculteit der Letteren, Godgeleerdheid en Wijsbegeerte

3. Toetsing/evaluatie van de webcursussen informatievaardigheden en verdere integratie in de curricula

ULO

 

1.Verbreding en Verdieping van de implementatie van digitale didactiek in de ULO (zoals digitale video toepassingen)

DSZ

1. Kwaliteitszorg Studieadvisering aan de VU

Wijs

1. Samenhang door intervisie in de Ba

FPP

1. Peerreview en academische vaardigheden

FEW

1. Implementatie van competentiegericht onderwijs:  training, monitoring en evaluatie

 

 

 

 

Totaal      21 projecten

 

 

 

                                              

 

 

 

                                  

 

F:\Mijn documenten\MT Onderwijscentrum\EMP\EMP ronde 2007-2008\Bijlage 1 Thema s EMP 2008-2009.doc