information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

PDF

agenda -- di 12/2/08 11.00-12.30 (R232)

document(s) / print / notulen / agenda(s)

080212


  1. opening
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. voorstel PIM -- project interactieve multimedia
  4. wiskunde instroomtoets -- craats
  5. laptops voor studenten -- mail(s)
  6. curriculum -- onderwijs vernieuwing
  7. wat verder ter tafel komt
  8. sluiting

notulen -- 080122

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. oproep EMP (agenda 4) wordt aan docenten team IMM doorgestuurd. (is al gebeurd)
  2. aan docteam-imm:
    • ontwikkeling nieuw vak, 3 ects, periode 1, jaar 1: social and economic aspects of the connected world
    • ontwikkeling nieuw vak, 3 ects, periode 1, jaar 1: modelleren in UML, vervangt precies redeneren.
  3. Otto: organisatie voorlichtingsbijeenkomsten informatie afstuderen IS
  4. data volgende vergadering(en): 12/2/08, 10.30-12.00 (?)

080122


  1. opening
    aanvang:
    afwezig met kennisgeving: Nadine Lamotte, Maarten van Steen,
    aanwezig: Jaap Gordijn, Guus Schreiber (vanaf 13.25), Tom Schouten, Vincent Stolte, Matty Huntjens, Otto Schrofer, Anton Eliëns
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
    agendapunten 4 en 5 zijn als mededeling afgehandeld, zie actiepunt 1.
  3. master coordinatie -- uit vergadering 071127
    Volgens Jaap zijn er twee problemen:
    1. master van een jaar, met (en dit is het probleem) 15 ects vrije keuze
    2. afstudeerbegeleiding: studenten weten niet wat ze willen, en hebben een onvolledig of verkeerd beeld van de afstudeermogelijkheden.
    Het lijkt wel zinvol, maar niet onmiddelijk doenlijk de keuze te beperken. Mbt het tweede punt merken Vincent en Tom op dat er te weinig verteld wordt. Voor wat betreft de afstudeermogelijkheden en begeleiding is het voornemen halfjaarlijkse voorlichtingsbijeenkomsten te organiseren (actiepunt 3).
  4. rendementen -- notitie OD
    interessant stuk, maar op dit moment (met het oog op de urgente onderwijsvernieuwing) niet relevant om uitvoerig te bespreken
  5. EMP Ronde 08/09 -- bijlage thema's Educatieve Middelen Pool
    zie actiepunt 1.
  6. curriculum -- onderwijs vernieuwing / voorstel bachelor
    Er vindt een uitvoerige discussie plaats.

    Tav jaar 1 wordt besloten dat er een vak modelleren in UML moet komen dat precies redeneren vervangt. Aanleiding daartoe is mede de geringe vorderingen die Jaap heeft gemaakt in het overleg over online informatie systemen.

    Nadat Anton's suggestie een vak ICT Challenges in te voeren, wat ook een cohort-vormende werking (identiteit) zou moeten hebben, verworpen werd, stelt Guus een vak social and economic aspects of the connected world, waarin ook communicatieve en presentatie aspecten aan de orde zullen (moeten) komen.

    Voor jaar 2 en 3 worden de volgende wensen geformuleerd:

    • Guus: sociale psychology
      organisatie structuren
    • Anton: ontology engineering (van master naar bachelor)
    • Tom en Vincent: MMA verplicht voor alle IMM studenten.
    In het algemeen bestaat het idee dat het wenselijk is om minors of tracks te behouden. Zowel Guus als Jaap zijn van mening dat studenten meer vakken buiten de deur kunnen/moeten volgen.
  7. wat verder ter tafel komt

    vanwege tijdgebrek achterwege gelaten.

  8. afsluiting einde vergadering

PDF

item(s) -- curriculum onderwijsvernieuwing informatica

status

issue(s)

mail(s)

nav notulen 080122

Maarten (mail 080123):

Ik las net dat jullie "precies redeneren" uit het curriculum willen halen. Dit is m.i. een zeer slecht idee, omdat je hiermee werkelijk de meest elementaire wiskunde uit het curriculum haalt.

Derhalve zal ik genegen zijn om dit advies alleen dan over te nemen als dit door de OLC grondig onderbouwd wordt, en dat aangetoond kan worden dat er geen repercussies zijn voor vervolgonderwijs. Vooralsnog wordt het advies dus niet overgenomen.

Maarten geeft aan dat eventueel netwerken uit het programma IMM kan, omdat dat voor IMM wellicht te wiskundig is.

opinion(s) -- zie proposal: bachelor IMM (Otto)

Guus: er moet onderdeel modelleren (UML) komen

Anton: voorstel vak (3 ects): ICT Challenge(s), in het begin van het jaar

Aangaande 2e en 3e jaar heeft Anton met Otto gesproken. Anton bepleit de opname van Ontology Engineering in de bachelor IMM. Nadere evaluatie van de verschillende tracks, mogelijk langs de lijnen van Web, Business & Media is wenselijk/noodzakelijk.

repercussie(s)

uit notulen: ... de blokstructuur (is) een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is

Hoe dan ook is 70% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.

voorstel Guus:


  1.  Business Administration in the Service Industry (FEWEB, 1ste jaar
      Bedrijfswetenschappen, blok 1, 3 ECTS)
  2.  Sociale Psychologie (Social Psychology) (FPP, jaar 1 Psychologie,
      6 ECTS, blok 2)
  

reaktie Jaap: Wat betreft het FEWEB vak: Wij kunnen geen vakken van Bedrijfswetenschappen afnemen. (alleen vakken in hogere jaren). In de Bedrijfswetenschappen hebben ze alle eerste en tweede jaars vakken zodanig qua werkvorm met elkaar verweven dat wij ze niet kunnen en mogen afnemen.


  FEWEB:
    Management en Organisatie, 3 cp, periode 1
    Marketing 1 en 2,  ieder 3 cp, resp perdiode 1 en 2
    Management Accounting 3 cp, periode 2
  Soc Wet: niet
  Letteren:
    Inleiding informatiewetenschap, periode 1, 5 cp
  
Opmerking: we hebben hier wel eens eerder over gesproken. Toen hebben we gezegd dat we in periode 1 onze studenten binnen (de fac) willen houden, zodat ze igg de afdeling/faculteit goed kunnen leren kennen.

voorstel Tom/Vincent (wordt nog aangevuld door Nadine), zie voorstel.


  periode 1:
    privacy en beveiliging 3 In
    probleemoplossen met computers 3 In
    Precies redeneren (verplicht bij wisk achterst) 3 In
    Management & organisatie 1.1 3 Ma
  periode 2:
    Management Accounting 1.2 3 Ma
    Multimedia authoring 6 Mu
  periode 3:
    Webtechnologie 6 In Mu
  periode 4:
    Programmeren 6 1
  periode 5: 1 1
    Project programmeren 3 In Ma
    Online informatiesystemen 6 In
    Algemene vorming 3
  periode 6:
    Project interactieve multimedia 6 Mu
  verdeling: In: 7, Mu: 3, Ma: 3
  totaal 51
  

optie(s) -- notulen 071105


Uitgangspunt is dat zo'n 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp, onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen. De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals Probleemoplossen met computers (3 stp) en Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item: intern/item-curriculum-inf.html. Er zijn een drietal scenario's besproken:
  • scenario 1: zelf ontwikkelen:
    Bijvoorbeeld:
    1. cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
    2. informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?) worden. Echter zie ook scenarrio 2.
  • scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
    Bijvoorbeeld:
    1. Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen goed te voldoen.
    2. Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
    Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
  • scenario 3: volledige overname programma Informatica:
    Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI. Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten. Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat bij exclusieve adoptie van scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden, maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden. Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

extract(s) -- curriculum voorstel / old proposal


  JAAR 1 IMM
  Vakcode 	Vaknaam 	ECTS 	Periode
  400001	AI Kaleidoscoop	        6	1
  	Privacy en beveiliging	3	1
  	IMM specifiek vak	3	1
  	Verzamelingen en relaties voor IMM en AI-HA 	3	2
  	Pervasive Computing	6	2
  400475	Probleemoplossen	3	2
  400488	Webtechnologie	        6	3
  	Netwerken	        6	4
  	Programmeren	        6	4
  400146	Encyclopedie voor I/AI/IMM	3	5
  	Project programmeren	3	5
  	Online informatiesystemen	6	5
  	Project interactieve multimedia	6	6
  
  
  
  JAAR 2 IMM
  
  Vakcode 	Vaknaam 	      Stp. 	Periode 
  	Datastructuren en Algoritmen 	4 	1 
  400010 	Bedrijfsmodellering en requirements engineering	7 	1
  	Voortgezet programmeren	        6 	2 
  60121000 	Management Accounting 1.2 	3 	2 
  400432 	Human-Computer Interaction 	6 	2 
  400077 	Toegepaste statistiek 	        3 	4 
  400071 	Software Engineering 	        4 	4 
  400018 	Databases I 	                6 	4 
  400487 	Computernetwerken 	        6 	5 en 6 
  
  Algemene Vorming voor WenI 
  Alle studenten van de afdelingen W en I moeten kiezen
   tussen Wetenschapsgeschiedenis of Maatschappelijke aspecten van de wetenschap. 
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  400318 	Wetenschapsgeschiedenis 	3 	3 
  400305 	Maatschappelijke aspecten van wetenschap voor AI/BWI/I/IMM/W 	3 	3 
  
  
  
  
  
  
  
  JAAR 3 IMM
  
  	Verplichte vakken 
  
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  60211000 	Management Accounting 2.1 	3 	1 
  400058 	Project Informatiekunde 	9 	4, 5 en 6 
  400433 	Wijsbegeerte            	3 	5 
  
  
  De volgende vakken zijn verplicht Minor BI
  400195	Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 	5	1 en 2
  400014 	Capita Selecta Business Informatics 	4	4  
  
  
  
  6 sp te kiezen uit BI-mastervakken 
  400110 	E-Business Innovation 	              7 	1 and 2
  400435 	Information Retrieval 	              6 	2 
  400170 	Software Architecture 	              6 	2 and 3 
  400423 	Advanced Requirements Engineering 	3 	3 
  400290	Qualitative Research Methods for the Information Sciences	3	3
  400292 	Ontology Engineering     	3 	6 
  6 sp te kiezen uit bedrijfskunde, aanbevolen 
  61312020 	Business Intelligence 	6 	1 
  61321060 	Enterprise Systems 	6 	2 
  61331070 	E-Business 	        6 	4 
  
  
  Verplicht Minor Multimedia
  400440 	Multimedia Authoring 	6 	1 
  
  5 sp te kiezen uit 
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  400158 	Multimedia Casus 	6 	2 and 3 
  400147 	Visual Design    	6 	4 and 5 
  
  
  

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _