information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print


  Message-ID: <475D0EBD.4080008@cs.vu.nl>
  Date: Mon, 10 Dec 2007 11:02:37 +0100
  From: Guus Schreiber 
  MIME-Version: 1.0
  To: docteam-imm@few.vu.nl
  Subject: [docteam-imm] [Fwd: Extra criteria vakomschrijvingen]
  List-Id: docteam-imm.few.vu.nl
  
  
  
  Subject: Extra criteria vakomschrijvingen
  Date: Mon, 10 Dec 2007 10:13:17 +0100 (CET)
  From: maarten van steen 
  To: guus@cs.vu.nl, gpierre@cs.vu.nl, tbosse@few.vu.nl
  CC: maarten van steen 
  
  Beste Guus, Guillaume, Tibor,
  
  Hieronder nog wat verder input voor jullie docteams. Let er even op dat de
  bijlage ook meegestuurd wordt.
  
  Met dank en groet,
  
  maarten
  
  -------------------
  
  In de opleidingscommissie Informatica is het ontwikkelen van
  academische vaardigheden binnen onze curricula aan de orde
  gekomen. Aanleiding voor deze discussie was de vraag of we wel
  expliciet vakken zoals "Scientific Communication" en
  "Literatuurstudie" zouden moeten hebben. Beter lijkt het om het
  ontwikkelen van vaardigheden niet onder te brengen in aparte,
  specifieke vakken, maar een integraal onderdeel te laten zijn van ons
  onderwijsaanbod.
  
  Uiteraard gaat het meer om dan alleen communiceren en artikelen
  bestuderen. Wan Fokkink en Hans van Vliet hebben een lijst
  samengesteld van academische vaardigheden die een student na afloop
  van een bachelor of masteropleiding in meer of mindere mate dient te
  beheersen. Het doel is om nu tot een matrix te komen, waarbij de rijen
  gevormd worden door de vakken die we aanbieden, en de kolommen door de
  vaardigheden zoals hieronder vermeld. Een element (x,y) in de matrix
  geeft in eerste instantie aan in hoeverre vak x aandacht besteed aan
  de ontwikkeling van vaardigheid y (bijvoorbeeld door middel van een
  3-punts waardering - zie verder). Per (x,y) combinatie kan een
  toelichting nodig zijn.
  
  Concreet wordt van elke docent, verantwoordelijk voor vak x, gevraagd
  om aan te geven in hoeverre aan de ontwikkeling van onderstaande
  vaardigheden aandacht besteed wordt. Op grond van deze inventarisering
  kunnen we vervolgens binnen de docententeams bespreken waar en op
  welke wijze de aandacht voor bepaalde vaardigheden aangepast dient te
  worden.
  
  Het betreft de volgende aspecten die aan bod dienen te komen in ons
  onderwijs. In alle gevallen gaat het over ontwikkeling van
  vaardigheden met betrekking tot...
  
  EFFECTIEF COMMUNICEREN:
      01 mondelinge communicatie
      02 schriftelijke communicatie
      03 ontwikkeling en geven van presentaties
      04 ontleding wetenschappelijk artikelen
  
  ONTWERPEN (van requirements tot implementatie):
      05 modelleren
      06 algoritmiek
      07 analyseren van en/of logisch redeneren over situaties
      08 wiskunde
      09 omzetten van informele naar formele beschrijvingen
      10 programmeren
  
  OMZETTEN VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK:
      11 projectmatig werken
      12 ontwikkeling en hanteren van domeinkennis
      13 multidisciplinariteit
      14 kennis van gereedschappen (inclusief selectie)
  
  Ik vraag aan elke docent om voor zijn/haar vak(ken) aan te geven in
  hoeverre deze aspecten aan bod komen en stel voor de volgende codering te
  gebruiken:
  
  0: aspect komt niet of nauwelijks aan bod
  1: aspect komt enigszins aan bod
  2: aspect komt uitgebreid aan bod
  
  Weer concentreren we ons in eerste instantie op het
  bacheloronderwijs. Bijgevoegd is een Excel sheet met daarin alle
  vakken, een verantwoordelijke docent en de bovengenoemde 14 asepcten. Ik
  heb voor een aantal vakken al wat ingevuld, ter illustratie. Sommigen
  hebben veel vakken (Jan Treur), maar het invullen kost niet veel tijd. Ik
  verwacht dat we op een gegeven moment verfijningen zullen krijgen.
  
  Maarten van Steen
  
  -- 
  VU University Amsterdam, Computer Science
  De Boelelaan 1081a, 1081 HV Amsterdam, The Netherlands
  T: +31 20 598 7739/7718; F: +31 84 712 1446
  Home page: www.cs.vu.nl/~guus/

  
  

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _