notulen -- 090324

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. uit 081103 -- Guus: stuurt lijst met vakken UvA.
  2. Anton: mail naar studenten over afstuderen binnen IS -- mail(s)
  3. Maarten: spreekt met Hans Akkermans
  4. Maarten: spreekt met Steven Klusener
  5. data volgende vergadering(en):

090324


  1. opening (U325, kamer Guus, S624 was bezet, dubbele boeking!)
    aanvang: 13.35
    afwezig met kennisgeving: Vincent Stolte, Tom Schouten, Jaap Gordijn, Otto Schrofer, Fons Duin (ziek)
    aanwezig: Guus Schreiber, Matty Huntjens, Maarten van Steen, Anton Eliëns
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen / student(s)
    ter compensatie van hun afwezigheid hebben Vincent en Tom een email gestuurd met een gedetailleerde bespreking van een aantal agenda punten. Hun commentaar is daar verwerkt.
  3. OER -- tijdschema 09
    Maarten merkt op dat Otto er mee bezig is, en er geen significante wijzigingen te verwachten zijn. Ook vanuit de OLC is er geen behoefte, vooruitlopend op de leerlijnen discussie, veranderingen aan te brengen in de huidige bachelor specialisaties, te weten BI en Multimedia en Cultuur.
  4. omvang ai kaleidoscoop -- mail(s)
    De door studenten geuitte kritiek lijkt incidenteel, temeer daar de evaluatie van het vak positief is.

    De discussie komt uit op de problemen rond het onderwijs in het eerste jaar, waarvan Maarten opmerkt dat het accent meer op studievaardigheden moet komen te liggen. Matty merkt echter op dat, met name in het eerste jaar, een aantal studenten gewoon afhaken, dwz opdrachten niet doen.

  5. KMM op verplichte keuzelijst -- mail(s)
    Guus benadrukt dat kennismanagement een belangrijk onderdeel binnen IMM en IS is, en onderschrijft de mening van Frank van Harmelen dat zulk een vak in de opleiding IMM hoort. Ook Tom en Vincent benadrukken het belang van KMM, met de opmerking (Vincent) dat er wel een op IMM toegsneden opdracht moet zijn, iets wat overigens al in de oorspronkelijke brief van Frank was aangegeven.
  6. klachten studenten --
  7. zelfstudie -- item(s)
    Guus geeft een schets van het ontwerp leerlijnen zoals dat in een gesprek met Stefan Schlobach en Patricia Lago bedacht is. In essentie zijn er vier kern-thema's: (1) informatie en web, (2) informatie en communicatie, (3) informatie management en organisatie, (4) informatie modelleren en systemen. Voorts zijn er drie support themas, te weten (a) logische taal en redeneer, (b) computer systemen, en (c) methoden en technieken. Na een opmerking van Anton geeft Guus aan in de naamgeving van thema (2) multimedia expliciet op te nemen. Guus voorziet dat er wellicht nog meer thema's zullen komen in de categorie support, zoals economie, de creatieve kant, etc.

    Reactie Maarten: de opzet van de themas laat een brede betrokkenheid vanuit de faculteit en de verschillende secties toe. Deze mening wordt, als positief punt, door de OLC gedeeld. Verder is het wachten op de consensus die naar verwachting uit discussie binnen het docenten team IMM zal ontstaan.

    Maarten licht verder nog in het kort toe wat de discussie rond de invoering van een opleiding e-health als gevolgen voor IMM kan hebben.

  8. wat verder ter tafel komt -- rendement
    Vanuit de onderwijsdirectie komen al langer initiatieven om de rendementsproblematiek onder de aandacht van de docenten te brengen. Probleem is dat de rendementscijfers significant te laag zijn. Er moet, volgens de OD, meer besef van en aandacht voor rendement komen! Er volgt een interessante discussie, waarin de verschillende maatregelen die reeds genomen zijn de revue passeren: de 8-8-4 structuur, minimaal 20 contact uren, tentamens direct na het vak, alle maatregelen die uit wetenschappelijk onderzoek naar de rendementsproblematiek voortkomen. De voorzitter stelt voor ook de studenten naar hun mening te vragen hoe de rendementsproblematiek het beste te lijf gegaan kan worden, en oppert (uit persoonlijke ervaring) dat motivatie en de ervaren relevantie van studieonderdelen wellicht een probleem vormt.

    Matty merkt op dat de problemen vooral in het eerste jaar liggen, en dat, gezien de aard van de studie een afvalverhouding van 70/30 heel acceptabel is. In de latere jaren lijkt de uitval niet erg groot te zijn, hoewel teveel studenten er duidelijk te lang over doen.

  9. wat verder ter tafel komt -- rondvraag
    Guus merkt op dat uit de werkhouding van studenten, of het gebrek daaraan, ook iets van een Zeitgeist spreekt ...
  10. afsluiting 14.55 einde vergadering

aanvulling(en)