actiepunt(en)


  1. data volgende vergadering(en): 9 febr 2010, 13.30-15.00

100119


  1. opening
    aanvang: 10.40 (zaal per abuis verkeerd geboekt)
    notulering verzorgd door Ilse.
    afwezig met kennisgeving: Jaap Gordijn,
    aanwezig: Guus Schreiber, Varsha Bindraban, Hidde van Manen, Fons Duin, Matty Huntjens, Maarten van Steen, Otto Schrofer, Ilse Thomson, Anton Eliëns (vz)
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. programmeeronderwijs AI & IMM -- issue(s)
    de conclusie van een tamelijk uitgebreide discussie is dat er op dit moment geen veranderingen in het programmeeronderwijs voor IMM overwogen worden. Vanuit de studenten werd echter benadrukt dat een meer motiverende aanpak zeer wenselijk is.

    Studenten ervaren het programmeeronderwijs als te abstract en ver van hun belevingswereld. Wordt gezien als een verschil in beleving tussen IMM en INF studenten. Opmerkingen:

    • Opdrachten motiverender maken?
    • Niveau laten zoals het is maar wel meer in IMM context plaatsen.
    !!*) Aandachtspunt voor Maarten. Komt hierop terug.
  4. verslag bachelor(s) -- report(s)
    er vindt op instigatie van Hidde een interessante discussie plaats over de kritiekpunten (zie onder), mn academische vaardigheden, en onderzoekservaring.
    Maarten geeft ook een toelichting op de maatregelen om vertraging in het opleveren van tentamenresultaten te bestrijden.

    Samenvattend: IMM scoort lager op een paar punten:

    1. academische vaardigheden
    2. onderzoek
    3. terugkrijgen van de cijfers
    Er is gekeken naar verloop van registratie. Conclusie: Er wordt niet snel genoeg nagekeken door de docenten waardoor behaalde cijfers te laat worden ingeleverd.
  5. voorstel student(en) -- vakken IMM
    Het verzoek van Hidde om M&O in het eerste jaar te plaatsen valt goed, en wordt naw gehonoreerd.
  6. programma 2010/2011 -- wijzigingen (programma(s))
    Bij tweede jaars vakken. Zelfwerkzaamheid bij studenten is een aandachtspunt. Studenten hebben er moeite mee dingen zelf uit te zoeken. Bij een academische opleiding is dat echter wel een vereiste.

    Opmerkingen:

    • Attitude bestrijden door zelfwerkzaamheid te belonen.
    • Student erop aanspreken.
    • Oplossingen bij elk vak toe te passen.
    • Opdracht opzoeken => op blackboard zetten.
    • Toetsen is nodig anders doen studenten het niet.
    !!*) Conclusie: Bij alle docenten dwingender op die attitude hameren om zelfwerkzaamheid te bevorderen. Actie Otto: Op agenda's docteams INF en IMM zetten wanneer eerstejaars vakken toetsbaar zijn.
    • Keuze vakken bachelor studenten.
    • Otto: Aparte werkgroepen vormen met iemand van Inf. erbij.
    • Voorstel: Otto met Psych. en Soc. => onderwijsdirecteur praten.
    • Keuze studenten verbreden.
    • keuzeruimte praktisch probleem
    • Vak M&O => kijken naar docent bij ons die invulling van die werkcolleges kan geven.
    • Meer invulling aan werkcolleges geven => meer cijfers geven
    • multiple choice vragen.
  7. wat verder ter tafel komt
    • Capita Selecta uitbreiden
    • Invoeren bachelor projecten
    • Over 3de jr nog commentaar inleveren bij Otto.

    er wordt een vergadering voor 9/2/2010 afgesproken, voor verdere behandeling van OER, mn master IS
  8. afsluiting: 12.00 einde vergadering