Notitie Middellange termijn inzet resources MMC.

 

Van: Jaap Gordijn

Aan: MT-INF

 

Aanleiding

Recentelijk heeft de OLC-IK de opleiding Informatiekunde omgevormd tot een opleiding met een major/minor structuur waarbij de minors worden gevormd door Bedrijfsinformatica (BI) en Multimedia & Cultuur (MMC) (zie ook notulen OLCIk-2005-2 en de email van Hans Akkermans dd 29/03/2005 aan het MT-INF).

Het MT-INF heeft, via Guus Schreiber, echter nog steeds zorgen geuit met betrekking tot de bemensing van de MMC vakken op de middellange termijn, en daarom mij advies gevraagd inzake het pakket MMC-vakken dat op de middellange termijn sustainable kan worden gegeven.

 

De door het MT-INF aangegeven randvoorwaarden zijn:

 

In onderstaande tekst wordt een onderscheid gemaakt voor het komende jaar (05/06), het jaar 06/07 en een steady state situatie. Het bijgevoegde spreadsheet geeft een mogelijke verdeling van de vakken.

 

Jaar 05/06

Voor jaar 05/06 is het advies het programma zoals voorgesteld door Hans Akkermans uit te voeren. Eventueel kan Music in Modern Society vervangen worden door keuzevak, afhankelijk van de te benoemen opvolger voor Van der Veer. Het jaar 05/06 kan dan als overgangsjaar worden gezien, waarbij studenten de mogelijkheid hebben bepaalde vakken nog éénmaal te volgen.

 

Jaar 06/07

Er kan helaas alleen maar aan de randvoorwaarden van het MT-INF worden voldaan als er significante aanpassingen in de het aangeboden vakkenpakket plaatsvinden. Willen we echter een serieuze minor MMC kunnen aanbieden, dan dient er voldoende substantie over te blijven in de sub-disciplines exploratory design, multimedia technologie en scientific evaluation (zie notitie Multimeda en Cultuur, Eliens, vWelie, Hoorn, vd Veer, http://www.cs.vu.nl/~eliens/multimedia/local/curriculum-mmc.pdf). Daarnaast dient de cyclus Inleiding Multimedia, Multimedia Authoring I en Multimedia design casus overeind te blijven.

Het advies is:

Van de sub-disciplines blijft dan beschikbaar:

 

Steady state

De steady state wordt gekenmerkt door een situatie waarin Gerrit van der Veer niet meer beschikbaar is voor onderwijs. Er zijn twee alternatieven:

  1. Multimedia Authoring II laten vervallen. Een opvolger van Gerrit van der Veer moet dan een bijdrage kunnen leveren aan Visual Design
  2. Visual Design laten vervallen.