Additionele
informatie
Om te toetsen of het interne kwaliteitszorgsysteem naar behoren werkt, ontvangen wij graag van u additionele informatie over onder meer enkele curriculumonderdelen en verbeterpunten uit de visitatierapporten en het zelfevaluatierapport.
1. Op welke wijze is het evaluatieproces toegepast op de vakken:
a. Taakanalyse en Webdesign (1e jaar) uit het studiejaar 03/04;
b. Datastructuren theorie en practicum (2e jaar) uit het studiejaar 03/04;
c. Software Architecture (Master) uit het studiejaar 03/04.
2. Hoe staat het met de volgende verbeteracties/ knelpunten:
a. Slechts 20% van de studenten slaagt erin 80% van de studiepunten te behalen. De commissie beveelt aan om te blijven proberen om oorzaak en gevolg te analyseren: wat zijn de bepalende factoren voor studiesucces? Zijn er voldoende beleidsmaatregelen om een groter effect op het rendement te bereiken? (VSNU (2002), Informatiekunde, p. 50);
b. De interne kwaliteitszorg voldoet aan de eisen, maar de streefdoelen zullen nader moeten worden geëxpliciteerd (QANU (2004), Additionele beoordeling Informatiekunde, deelrapport 5, p. 11);
c. De beperkte omvang van de staf is een blijvend punt van aandacht. (QANU (2004), Additionele beoordeling Informatiekunde, deelrapport 5, p. 10 en Faculteit der Exacte Wetenschappen (2001) Zelfstudie informatica 2001, § 8.5, p. 97-80).
3. Kunt u een onderbouwde inschatting maken van de kosten die uw opleiding maakt ten behoeve van de interne kwaliteitszorg (zo mogelijk in aantal uren per functie)?
4. Kunt u een onderbouwde inschatting maken van de kosten die uw opleiding maakt ten behoeve van de externe kwaliteitszorg c.q. de accreditatie (zo mogelijk in aantal uren per functie)?
5. Daarnaast ontvangen wij graag de volgende documenten:
a. Evaluatieplan en eventuele andere documentatie over het intern kwaliteitszorgsysteem uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
b. Jaarlijkse eindrapportage over uitgevoerde evaluaties uit het studiejaar 03/04 en de meeste recente eindrapportage;
c. Bestuursconvenanten uit het studiejaar 03/04 en meest recente;
d. Handleiding toetsen en beoordelen uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
e. Beleidsdocument studiebegeleiding uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
f. Aantal ingeschreven studenten en aantal + fte docenten informatiekunde in de studiejaren 03/04 en 06/07;
g. Propedeuserendement van het
cohort ‘03/04 en indien mogelijk de latere cohorten.