information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
Date: Thu, 17 Dec 2009 15:25:47 +0100
From: "A. Eliëns"
To: Hidde van Manen
Subject: Re: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
References: <4B2819C5.1040202@cs.vu.nl>
hallo Hidde
bedankt voor je uitgebreide en zeer heldere commentaar.
Voor alle duidelijkheid, er is nog geen voorstel, maar het leek me
deslnietten
nuttig om te polsen hoe jullie tegenover een eventuele verandering
zouden staan.
Wellicht voorbarig van mijn kant, maar gezien de mogelijke misverstanden
en het belang
van het onderwerp neem ik dat risico graag.
Nogmaals bedankt, en, zeker, hier heb ik wat aan!
met groet
Anton
Hidde van Manen wrote:
> Beste Anton,
>
> Ik zal zo goed mogelijk al je vragen proberen te beantwoorden. Echter
> wil ik wel opmerken dat ik het nu nog onduidelijk vind, wat precies
> het "voorstel" is. Is er al concreter te zeggen wat de OLC AI zou
> willen veranderen aan het programmeeronderwijs, om dit beter aan te
> laten sluiten bij Java? En hoe staat Processing in dit voorstel? Ik
> kreeg de indruk uit je mailtje dat het een alternatief is voor Alice -
> is er [ook] de wens om het onderwijs met Alice aan te passen of weg te
> halen?
>
> (1) Mijn ervaring bij het vak Probleem Oplossen met Alice was als
> volgt; ik vond het een interessant en leuk opgezet vak, met weinig
> academisch karakter. Het is een vak waar het practicum een groot deel
> van je tijd in beslag neemt en je actief aan het werk zet met de
> behandelde stof uit het hoorcollege. Deze hoorcolleges volgde ik
> altijd en werden gegeven door een docent die goed les kan geven,
> meneer Bhulai. Het was echter wel zo, dat als je de te behandelen stof
> zelf had doorgenomen, dat het hoorcollege vrijwel niks nieuws bracht.
> Het practicum was interessant (de stof was voor mij nieuw), en het
> programma "Alice" erg toegankelijk. De /learning curve /is vrij kort
> en niet stijl. Het grote nadeel van Alice is, dat het verschrikkelijk
> vaak vastloopt en dit je werk nadelig beinvloedt. Dit is wederom de
> meestgehoorde klacht over het practicum van eerstejaars studenten dit
> jaar.
>
> (2) Alice biedt een eerste stap richting de manier van denken, die
> benodigd is bij het programmeren. Het denken in methodes, het opbreken
> van problemen in kleinere problemen en de kennismaking met bepaalde
> programma-structuren (loops, object-oriented programming) zijn
> essentieel. In mijn beleving was de basis die door het vak /Probleem
> Oplossen met Alice/ gelegd werd, ruimschoots voldoende voor het
> volgende programmeeronderwijs.
>
> (3) Jazeker. Het programmeeronderwijs wordt momenteel nog in een zeer
> vergelijkbare vorm gegeven als vele jaren geleden. Het wordt nog
> gedoceerd op dezelfde manier als dat het gebeurde toen studies zoals
> IMM en AI nog niet bestonden. Er wordt in het programma weinig
> aandacht besteed aan het feit dat studenten AI, IMM en INF anders
> omgaan met stof (en bijv. op een ander manier leren, maar ook andere
> zaken wel en niet moeilijk vinden). Het programmeeronderwijs is zeer
> "saai", er is nauwelijks tot geen aandacht voor toepassing van het
> geleerde en een koppeling met de (bedrijfs)samenleving.
>
> Over vraag 3 en 4 zou ik graag nog meer willen schrijven, maar helaas
> moet ik nu afbreken omwille van tijdnood.
>
> Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
>
> Groeten,
>
> Hidde van Manen
>
> PS. /Een overstap bij het programmeeronderwijs zelf naar Alice lijkt
> mij ook niet wenselijk - voor de duidelijkheid!/
>
>
>
> > Date: Wed, 16 Dec 2009 00:20:37 +0100
> > From: eliens@cs.vu.nl
> > To: adn850@student.vu.nl; fonsduin@gmail.com; varsie@gmail.com;
> hiddevanmanen@hotmail.com
> > Subject: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
> >
> > hallo Varsha, Fons en Hidde
> >
> >
> > als jullie tijd hebben graag jullie mening over het onderstaande,
> > liefst zsm zodat ik ook in de discussies voorafgaand aan de olc
> vergadering
> > rekening kan houden met jullie ervaringen en ideeen.
> >
> > Vanuit de OLC AI is een discussie over het programmeeronderwijs in
> java,
> > en is
> > het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bij
> > Probleemoplossen met Computers, en Alice. Ik heb mijn mening onder
> gegeven,
> > en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebben opde volgende
> vragen:
> > 1) hoe was jullie ervaring met Probleemoplossen ..., en ihb Alice?
> > 2) denken jullie dat Alice een geschikte basis biedt voor het
> > programeeronderwijs?
> > 3) Is er reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te
> > veranderen?
> > 4) Wat is, als jullie daar zicht op hebben, jullie indruk van
> > processing? (zie onder).
> >
> > (wellicht vraagt 4 te veel tijd, en mag dan overgeslagen worden)
> >
> > mijn commentaar op alice vs processing:
> >
> > > Een overstap naar Alice lijkt me niet wenselijk, omdat voor zover ik
> > > heb kunnen zien
> > > het programmeren voor een groot deel verstopt zit achter de visuele
> > > interface.
> > > Dat is bij Alice om goede redenen welbewust, nl om de syntax geen
> > > hinderpaal te laten
> > > zijn. De boeken die ik heb gevonden lijken dat te bevestigen, maat
> > > misschien heeft Aniel
> > > meer informatie. zie bv
> > >
> www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0,3110,032151209X,00.html
>
> > >
> > > en meer op: www.alice.org/index.php?page=documentation
> > >
> > > Een alternatief, wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijkt
> > > is processing,
> > > zie processing.org
> > > processing heeft een eigen eenvoudige, maar goed bruikbare, IDE
> > > vanwaaruit zogeheten
> > > sketches gerund kunnen worden, en die toegang geeft tot veel nuttige
> > > alsook mooie voorbeelden.
> > > Een bijkomend voordeel, met het ooh op HA/LI, is de mogelijkheid tot
> > > physical processing,
> > > dwz de aansluiting van arduino board met rfid lezers en dergelijk.
> > > Ooit begonnen als
> > > prgrammeren voor designers is het uitgegroeid tot een volwaardig
> > > framework, met goed
> > > lesmateriaal en een levendige community.
> >
> > liefst een eerste antwoord voor vrijdag, dan bespreek ik het met
> > Annette, de voorzitter van de olc AI.
> > alvast bedankt voor jullie inspanning
> >
> > met groet
> >
> > Anton
> >
>
> ------------------------------------------------------------------------
> Deel je leukste foto's met je vrienden met Windows Live Photos
> <www.microsoft.com/netherlands/windowslive/Views/productDetail.aspx?product=Photos>
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_