PDF

agenda -- olc imm -- dinsdag 19 jan 2010, 10:30-12.00, (S6.64)

document(s) / wizard(s) / print / notulen / agenda(s)

100119


  1. opening
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. programmeeronderwijs AI & IMM -- issue(s)
  4. verslag bachelor(s) -- report(s)
  5. programma 2010/2011 -- wijzigingen (programma(s))
  6. voorstel student(en) -- vakken IMM
  7. wat verder ter tafel komt
  8. sluiting

notulen -- 091013

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. CC notulen naar Annette ten Teije annette@cs.vu.nl
  2. Otto: informatie 3e jaar IMM
  3. data volgende vergadering(en): november 09

091013


  1. opening
    aanvang: 13.30
    afwezig met kennisgeving: Jaap Gordijn,
    aanwezig: Guus Schreiber, Fons Duin, Varsha Bindraban, Hidde van Manen, Matty Huntjens, Maarten van Steen (13.40), Otto Schrofer, Olse Thomson, Anton Eliëns (vz)
    als gast: Lora Aroyo, Stefan Schlobach
    de voorzitter heet de nieuwe (kandidaat) studentleden welkom, alsook de gasten (aanwezig ivm IR).
    Begonnen wordt met IR.
  2. vak: information retrieval (13.30-14.00) -- item(s) -- met Lora Aroyo en Stefan Schlobach
    De vz opent met het herhalen wat in het docenten team IMM naar voren werd gebracht:
    1. IR in bachelor IMM
    2. IR-BA =!= IR-MA
    3. ergo: 2 vakken: (1) concepteel (BA), (2) technisch (MA)
    4. eventueel tijdelijk met overlap
    Stefan merkt daarover op dat het onderscheid conceptueel/technisch niet het enig mogelijk onderscheid is. De vz geeft dat ruiterlijk toe, en zegt ook te kunnen leven met iets als IT-I en IR-II.
    Opmerking: Voor de voorgeschiedenis en de aanleiding wordt verwezen naar de email uitwisseling, zoals opgenomen in de online item(s)www.cs.vu.nl/~eliens/olc/intern/item-vak-ir.html.
    Lora uit bezwaren tegen de phrase conceptueel en zegt dat ook in een BA-vak hands-on technisch werk essentieel is.
    Desgevraagd geven de studenten aan:
    Varsha: IR is interessant en van belang voor BA-IMM
    Hidde: in ieder geval voor BA
    Fons: sluit zich daarbij aan
    Over de vraag of IR ook voor de master IS van belang is was geen eenduidigheid.
    Guus merkt op dat IR essentieel is, en in de MA optioneel moet worden aangeboden met een koppeling op afstand, dwz dat een IR (BA) geen verplichte voorkennis mag zijn voor een vak IR op master niveau, maar dat wel (enige) voorkennis vereist mag worden. Er is eensgezindheid over een maximale overlap van 1 ects.
    Opmerking: zowel Stefan en Guus merken op dat er rekening gehouden moet worden met de beschikbare (onderwijs) resources.
    Afgesproken wordt dat Stefan en Lora over een maand met een voorstel komen, zodat omstreeks januari beslist kan worden hoe eea in de OER op te nemen.
  3. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
    de (kandidaat) studentleden vertellen kort wat over zichzelf en hun motivatie in de OLC IMMM zitting te nemen:
  4. vak: databases -- mail(s) -- conceptuele modellering?
    het probleem leek te ontstaan door het wegvallen van het vak databases, in de vergadering bleek echter dat daarvoor een expert van het CWI wordt ingehuurd.
    Er is een levendige discussie, met uitleg van Maarten en Guus, over het gebruik van modellen en de relatie tot databases.
    De studenten benadrukken:
    Varsha: modelleren komt al in veel vakken aan de orde. Er moet een duidelijk verband (brug) zijn met de uiteindelijke realizatie!
    Hidde: met nadruk op basisvaardigheden, het ontwikkelen van een model en het omzetten daarvan, bijvoorkeur aan de hand van voorbeelden.
    Fons: de nadruk moet liggen op concreet implementeren van model naar database
    Maarten en Guus benadrukken het traject: van (vage) probleemstelling naar (concrete) oplossingen.
    Gedurende de (interessante) discussie blijkt dat het database-georienteerde van Matty is opgezet nav een verzoek vanuit BWI, en expliciet niet voor IMM studenten bedoeld. Mede door het inhuren van een expert van het CWI, lijkt de grondslag voor de ongerustheid van Maarten daarmee weg te vallen.
  5. verslag/bespreking visitatie
    Maarten doet verslag van het bezoek van de (NVAO) accreditatie commisie, en hun commentaar op de zelfstudie:
    positieve punten:
    1. de inrichting van het Intertain lab: voor onderwijs en onderzoek
    2. koppeling onderwijs/onderzoek -- een wetenschappelijke sterke studie naar het oordeel van de commissie
    3. (met verwijzing naar de eraan voorafgaande discussie): modelleren is een rode draad door de studie
    punten van aandacht:
    1. doelstellingen: IT-strategy wordt niet (voldoende) afgedekt door het programma
    2. afsluiting bachelor: een eindscriptie is wenselijk.
    Een aanpassing van de doelstellingen lijkt het meest realistisch. Maarten benadrukte blij te zijn met de constatering van de commissie dat het om een wetenschappelijk volwaardige, sterke opleiding gaat ...
    Ook door de studenten wordt aangegeven dat het wenselijk is de bachelor met een wetenschappelijk product, dwz paper of skriptie af te sluiten.
  6. wat verder ter tafel komt
    Varsha: geeft aan dat er onduidelijkheden zijn over de onderdelen van het IMM programma voor 3e jaars. Volgens Matty geeft de website verkeerde informatie, maar zijn alle studenten die bij een studiebegeleider zijn geweest op de hoogte.
    Fons brengt een probleem mbt datastructuren naar voren. De tentameneisen lijken voor niet voor alle studenten duidelijk te zijn. De aard en mogelijke gevolgen werden kennelijk pas langzaam duidelijk. Fons wordt desalniettemin gemaand dergelijke problemen eerder te melden. Er lijkt geen reden tot onmiddelijke actie.
  7. sluiting
    De (nieuwe) studentleden worden bedankt voor hun bijdrage, en hun bereidheid in de OLC IMM zitting te nemen. Ilse zal in november een volgende vergadering uitroepen.

PDF

item(s) -- OER 2010 / 2009

status

mail(s)

keuzeruimte IMM/IS -- uit mail Otto 16/1/10

Hierbij het bachelor en master programma en de tekst uit het OER over de minoren. Als oplossing voor de twee lege keuzeblokken in het bachelor programma zo ik het volgende willen voorstellen:

Periode 5 van jaar 2 CSBI van 3 naar 6 ects

Periode 6 van jaar 3 een seminar organiseren gelijk aan die van Informatica en de keuzeruimte uit periode 5 laten vervallen.

item(s) -- programming(s)

option(s) -- programming for AI & IMM

uit OLC-AI 12/1/2010

Wij hebben vorige week donderdag een OCAI vergadering gehad. Bij ons is er overeenstemming dat we graag een programmeervak willen hebben voor de AI/IMM populatie. Hiervoor lijkt het alice-java variant als aansluiting op het probleem-oplossen vak (met Alice) erg geschikt. Studenten kunnen dan steeds de stap terug naar Alice maken. Het vak probleem-oplossen wordt enigszins aangepast in onderwijsvorm. Het wordt meer een geintergreerd college-praktium vorm. Maarten/Otto gaan dit nu verder oppakken. Zij kijken hierbij ook naar het vak probleem-oplossen.

mail(s)

item(s) -- student(s)

aandacht voor M&O -- Hidde van Manen

  1. Verplaatsing Management & Organisatie 1.1
  2. verplicht stellen van het vak Maatschappelijke Aspecten van de Wetenschap

mail(s)