Samenvatting reacties knelpuntenenquête docenten FEW

 

Index

Houding studenten. 1

Voorkennis. 1

Onderwijsmethode. 2

Onderwijsinhoud. 2

Docenten. 2

Organisatorisch. 2

Zalen. 2

Roosters. 2

 

Houding studenten

Veel docenten beklagen zich over de houding van de studenten. Veel gehoorde opmerkingen zijn: de studenten gedragen zich als consument, hebben een slechte werkhouding, onvoldoende vaardigheid en/of motivatie om de op college aangereikte stof op adequate wijze te verwerken en daarna de bijbehorende opgaven te maken. De pientere studenten studeren zoals het hoort en leren wat van hen verwacht wordt, maar de zwakkere studenten zijn niet in staat om zelfstandig hun lessen te leren. (.. ) Nederlandse informatica bachelorstudenten zijn steeds minder in staat om op een conceptueel, abstract nivo na te denken.

 

Mogelijke oplossingen die hiervoor worden genoemd zijn: Geef in eerste maand zeer intensieve cursus om wiskunde achterstand etc. bij te spijkeren. Zorg dat de studenten bij deze cursus hard moeten werken op straffe van stoppen met de studie. Zorg dat docenten daarna meteen voldoende zware eisen aan de vakken stellen.

 

Voorkennis

De wiskundige en natuurkundige voorkennis van eerstejaarsstudenten is vaak matig. Hierdoor komen ze vrij snel in de problemen. Wat met name gemist wordt is: parate kennis, notatievaardigheden, .modeleren en formuleren van logische uitspraken.

(..) Door het wegvallen van het vak basischemie is bij een behoorlijk aantal studenten de essentiële chemische kennis niet aanwezig.

 

In de master wordt als probleem gesignaleerd dat de diversiteit in (vooral theoretische) basiskennis van de inkomende HLO studenten groot is. Er is ook een grote achterstand bij buitenlandse MSc studenten uit het Verre Oosten (Indonesië in het bijzonder).

Suggesties om deze knelpunten op te lossen zijn:

-          Inzichtelijk maken wat de voorkennis is van de verschillende groepen

-          Het geven van extra college uren en het geven van een additioneel werkcollege. De planning is zeer strak. De effectiviteit is hoog. Er wordt aangegeven dat korte afwezigheid een garantie gebleken is voor het niet halen van het tentamen. [ regels 2 tm 4 snap ik niet goed! PM]

-          Herhalingstentamens alleen mondeling geven waardoor de inspanning hoog is. Het resultaat is dat de motivatie van de studenten ook hoog is en dat ze merken dat ze wat leren.

-          (..) We gebruiken oude lesmiddelen (transparanten en bord) wat een grote flexibiliteit in het lesgeven mogelijk maakt. Dit doen we om te calibreren op het aanwezige kennisniveau.

Onderwijsmethode

Docenten vinden de gebruikte onderwijsmethode soms niet voldoende activerend. 
Gesuggereerd wordt om onderwijs via opdrachten, werkcolleges, practica, presentaties te geven en de beoordeling hiervan ook deel te laten uitmaken van het eindcijfer. En theorie te geven naast het practicum.
 

Onderwijsinhoud

-          Studenten komen weinig in aanraking met de praktijk; te weinig bedrijfsbezoeken.
-          Theoretische vakken blijven belangrijk om studenten een academisch denknivo te verschaffen, maar moeten wel -vooral in de eerste jaren - goed aansluiten bij de belevingswereld van studenten (door abstracte noties ook op een concrete manier uit te leggen).
 

Docenten

-          Docenten hebben vaak geen goed overzicht hoe hun vak in het gehele curriculum (en de betreffende leerlijnen) past, en welke leerdoelen ze dienen na te streven. Hierdoor sluiten vakken niet altijd even goed aan. Om dit te bereiken moet er meer overleg komen tussen de docenten (docententeams), onder (strakkere) regie van de opleidingsdirecteur.
-          Docenten geven soms te lang hetzelfde vak, waardoor een tunnelvisie ontstaat op hoe het vak gegeven dient te worden. Introduceer een roulatiesysteem voor de bachelor, waarbij een vak na enkele jaren automatisch door een andere docent wordt gegeven. 
 

Organisatorisch

-          De kwaliteit van scriptiebegeleiding wordt niet of nauwelijks bewaakt. Masterscripties zouden veel strakker georganiseerd moeten worden (zoals bij BWI en AI gebeurt), met vooraf een projectplan dat moet worden goedgekeurd, een aantal milestones gedurende de periode waarin de scriptie wordt geschreven, verplicht regelmatig contact met de begeleider, en een alarmbelletje dat gaat rinkelen als een scriptie te lang op zich laat wachten.
-          Cijfers van scripties worden onvoldoende onderbouwd. De begeleider(s) moet laten zien hoe het cijfer tot stand is gekomen. 
-          De kwaliteit van de scriptiebegeleiding moet worden geëvalueerd.
 

Zalen

-          De practicumzalen SCH en FAR zijn niet op berekend op de toegenomen studentenaantallen. 
-          De overhead projectoren of helemaal afschaffen (zodat alleen beamer en bord+krijtjes als mogelijkheden overblijven) of goed blijven ondersteunen.

 

Roosters

-          Maak 1 tentamenrooster en niet ook nog een lijst met uitzonderingen.

-          Zorg voor betere spreiding van de studiebelasting over het jaar. Zorg voor minder opeenhoping van (deel)tentamens in korte tijd dan nu.

-          Grootste knelpunt is de onduidelijkheid over het aantal studenten die het college gaan volgen. (..) Inschrijving vooraf leverde een lijst op waarvan uiteindelijk maar de helft het college volgde, Omdat het college tegelijkertijd was gepland met een ander college. 
-          Hoor- maar vooral werkcolleges worden soms in heel veel verschillende zalen geroosterd (werkcollege vond in 11 weken tijd in 4 verschillende zalen plaats). Studenten raken daardoor het spoor bijster.