information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

PDF

agenda -- olc imm -- wo 2 juni 2010, 11.00-12.30 (T4.69)

document(s) / wizard(s) / print / notulen / agenda(s)

current


  1. opening
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. bijvak sociale psychology -- zie item(s)
  4. mastervakken UvA -- archive(s)
  5. (student) evaluaties -- vakken IMM
  6. problemen -- informatiesystemen
  7. nieuw vak -- business semantics management
  8. communicatie evaluatie(s) -- mail(s)
  9. checklist student(en) -- mail(s)
  10. wat verder ter tafel komt
  11. sluiting

notulen -- 100209

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. Guus verzorgt lijst vakken UvA

100209


  1. opening
    aanvang: 13.35
    afwezig met kennisgeving: Jaap Gordijn, Hidde van Manen
    aanwezig: Guus Schreiber, Varsha Bindraban, Matty Huntjens, Maarten van Steen, Otto Schrofer, Ilse Thomson (verslag), Anton Eliëns (vz)
  2. mededelingen, ingekomen stukken, notulen.
    • notulen -- geen opmerkingen n.a.v.
    • (ivm agenda punt 4) nav opmerking Varsha -- Maarten van Steen heeft met desbetreffende docent gesproken over uitloop vak. Docent zal er rekening mee houden. Evaluatie na tentaminering en niet ervoor dus niemand hoeft in de knel te komen.
  3. programma 2010/2011 - wijzigingen programma's. Bijlagen van Otto. I.v.m. voortijdig verlaten van de vergadering door Otto worden achtereenvolgend de Masters en Bachelor besproken. Master.
    • Opname in schema van Advanced Information Retrieval nog niet met UvA besproken. Volgen van dit vak bijna onmogelijk tijdens stage. Van Steen is voorstander dit vak in het schema te laten staan. Heel veel problemen hiermee, ervaring leert dat die er eigenlijk niet zijn.
    • E-business Innovation. Van 7 aar 6 ects.
    • Variance. Er is voorkeur voor 1 statistiek vak voor de hele afdeling. Voorheen 3 ects. Apart vak voor IMM? Hoeveel ects? Vrije keuzeruimte.
      Otto: Dit jaar vak aanhouden. Volgend jaar anders.
    • Vak IMT niet opnemen in lijst.
    Bachelorproject
    • Roel de Vrijer en Vera Stebletsova wordt gevraagd voor IMM naar bachelor project/refereaat te kijken en met voorstel te komen.
    • Studie en loopbaan ook bij IMM als onderdeel bachelorproject. Wordt als een goed idee bevonden.
  4. Problemen bij vak- kwaliteitszorg informatievoorziening/antwoord OD. zie antwoord Maarten van Steen bij (2)
  5. (ingevoegd punt) grijze zone vakken
    Maarten ligt toe.
    • Zowel in eerste jaar master als in de derdejaar bachelor aangeboden. Mastervak in Bachelor opleiding geen probleem. Andersom wel. 2 Keuzes: a) mastervak van maken, b) 2 varianten bachelor/master. Accreditatiecommissie kijkt goed naar die grijze masterzones.
    • Vb. van een dergelijk vak: Multimedia authoring.
    • Aandachtspunt: als je het vak al in de Bacheloropleiding hebt gevolgd want je mag het vak niet 2x volgen. Vak heeft wel 2 verschillende vakcodes.
    !!*) Opmerking voor Otto mee te nemen.?? Indien vak gevolgd in de bachelor dan niet meer in master.
  6. wat verder ter tafel komt
    • (Guus): Vervanging OLC leden.
      Vragen: Jacco van Ossenbruggen vervanger van Guus Schreiber (1-1-2011) Pieter de Leenheer van Jaap Gordijn.
      Guus denkt dat het beter is iemand uit een andere sectie als vervanger van hem te vragen. Dit past beter als de opleidingscommissies meer inhoudelijk worde na andere opzet in de toekomst. Guus heeft dit voornemen besproken in de aan deze vergadering voorafgaande DOCTEAM vergadering vandaag.
    • Anton herinnert Guus aan een langlopend actieunt. T.w. Invertarisatie vakken die de UvA aanbiedt. Guus laat weten dat hier a.s. donderdag over wordt gesproken.
  7. afsluiting, einde vergadering: 15.00 uur

PDF

item(s) -- Business Semantics Management

issue(s)

mail(s)

commentaar

Business Semantics Management

studiepunten

voorstel: 3 of 5

docent

Dr. Pieter G.M. De Leenheer

doel

Het vak Online Informatiesystemen beperkt zich tot klassieke "gesloten" informatiesystemen die bestemd zijn voor een bepaalde organisatie waarvoor de functionele vereisten reeds bekend zijn en de betekenis van zakelijke termen en regels voldoende eenduidig zijn en uniform gelden binnen de organisatiecontext. Deze cursus verbreedt het concept van informatiesysteem naar "open" informatiesystemen waar de nood semantische interoperabiliteit met haar omgeving centraal staat. De oorsprong van het probleem ligt in het feit dat het op voorhand niet bekend is met welke systemen in haar omgeving en volgens welke vereisten een open systeem informatie moeten kunnen uitwisselen. Om deze "semantische interoperabiliteit" te ondersteunen, dient er dus een overeenkomst gevonden te worden over de betekenis van businesstermen en -regels tussen de deelnemende systemen.

Ontologieen zijn dynamische modellen die de betekenis van deze businesstermen en -regels vastleggen. Zodoende, onderbouwen ze oplossingen voor semantische interoperabiliteit en veel andere semantische toepassingen tussen open informatiesystemen die bestudeerd worden in het vak Ontology Engineering. Het doel van dit vak is het aanleren van de Business Semantics Management methodologie die een business gemeenschap in staat stelt om gezamenlijk de betekenis van business vocabularia en -regels (lees: business semantiek) vast te leggen in een ontologie, en vervolgens deze ontologie (onder de vorm van ORM, RDF of UML) te valideren in diverse informatie-technische contexten. Door ontologiëen af te leiden van op business-nveau beheerde business semantiek, kan de entropie in de talrijke vertalingsslagen tussen business en IT deels verholpen worden.

inhoud

Introductie van het concept "open informatiesysteem" en het probleem van "semantische interoperabiliteit". Introductie van de relatie tussen "business semantiek" en haar derivaat "ontologie" om dit probleem van interoperabiliteit op te lossen op technisch niveau. Het leren hanteren van OMG SBVR standaard en de BSM methodologie voor het bouwen van business vocabularium en regels, en het automatisch afleiden daaruit van een ontologie. Het valideren van een ontologieën in diverse semantische toepassingen.

werkwijze

Een rollenspel waarin studenten groepjes vormen waar elke groepje een stakeholder-organisatie vertegenwoordigt in een gemeenschap . Gebruikmakend van de web-gebaseerde omgeving voor BSM bouwt de gemeenschap samen een ontologie die semantische interoperatie tussen hun informatiesystemen in werking moet stellen. Dit gebeurt stap voor stap door het volgen van de BSM methodologie: eerst word een governance model bepaald die de rollen en verantwoordelijkheden voor elk van de stakeholders binnen de gemeenschap vastlegt. Vervolgens worden bepaalde welke de belangrijkste termen zijn waarover een semantische overeenkomst noodzakelijk is. Dan wordt een verzoeningsproces gevolgd dat resulteert in een geünificeerde ontologie die de betekenis van deze termen en hun bijhorende regels vastlegt. Deze ontologie wordt dan gevalideerd door ze toe in te schakelen in de gemeenschap. Op het einde bespreken we extensiepunten naar andere vakken zoals ontology engineering. Op het einde dient elk groepje een kritisch rapport in met hun bevindingen.

literatuur

Door de docent geschreven syllabus met oefeningen voor de BSM methodologie is beschikbaar. Daarnaast: slide decks van de colleges en thematische papers die verdiepen op SBVR en bepaalde onderwerpen.

toetsing

teamproject

doelgroep

mIS

voorkennis

online informatiesystemen

opmerkingen.

checklist -- issues student(s) [090323]

provisional answer -- 9/2/10

original mail

Beste Anton,

Tom en ik (Vincent) kunnen helaas niet bij de OLC vergadering aanwezig zijn, daarom een gezamenlijke reactie via de mail:

  • qualitative research methods

    Het nakijken van de tentamens duurt erg lang. 30 Januari zijn de tentamens gemaakt en volgende week is de herkansing al (Al hoorde ik dat deze werd uitgesteld)

  • kaleidoscoop ai -- 3 of 6 ects?

    Vincent: Op zich heb ik niets tegen een IMM versie van AI Kaleidoscoop (AIK), maar als daar mee het vak betekenloos wordt dan heb je er als IMM student weinig aan. Misschien moet binnen AIK meer de IMM kant betrokken worden? Zo kunnen Imm''ers ook meer betrokken raken bij de AI kant (en dan ook misschien meer AI keuze vakken volgen). Dus wat mij betreft laten we de 6 ects variant staan. Ook vind ik het belangrijk dat in het eerste jaar vakken uit andere few studies gevolgd kan (moet) worden. Hierdoor kan je gemakkelijk overstappen en heb je een bredere kijk op de wereld. Dan hebben studenten in het 2de jaar de keus welke richting ze met IMM opwillen richting (AI/(bedrijfs)Informatica/economie/etc.)
    Tom: Heb weinig geleerd tijdens dit vak en vind het weinig relevant / toegevoegde waarde binnen de studie IMM, ik zou het vak het liefst helemaal geschrapt zien. Een halvering van het puntenaantal ben ik daarom voor.

  • KMM op /verplichte keuzelijst/
    Vincent: Als de verplichte implementatie vervalt en er een duidelijke "IMM opdracht"" naar voren komt kan wat mij betreft KMM op de verplichte keuzelijst (dit zou ik dan wel duidelijk aangeven). Anders kan hij nog altijd bij de aanbevolen keuze vakken. www.cs.vu.nl/~eliens/olc/intern/mail-vak-kmm-frankh.html
    Tom: dit vak lijkt me zeer relevant voor IMM studenten, ik merk tijdens mijn stage dat ik een dergelijk vak heb gemist. Ben daarom zeer te spreken over het verplicht stellen hiervan.
  • Master coordinator:
    Vincent: Veel IS studenten klagen over de Master coördinator Steven Klusener. Vaak weet Klusener niet welke begeleider geschikt is voor een bepaald onderwerp. Als men vervolgens zelfstandig (wat weer extra tijd kost) met andere leraren praat is een begeleider snel gevonden. Misschien verstandig om volgend jaar iemand anders aan te wijzen als coördinator die wat meer "kennis van zijn collega's heeft".
    Tom: Studenten hebben momenteel niet echt veel aan de master coordinator van wat ik hoor. Dit komt omdat Steven dit jaar net is aangesteld en waarschijnlijk ook nog even moet wennen. Echter is het natuurlijk de student die de initiatieven moet tonen, doch is het wel wat ad-hoc en slecht geregeld om daadwerkelijk een geschikte begeleider te vinden.
  • Email lijst:
    Vincent/Tom: Informatie over master vakken die via de mailing list verstuurd worden, worden (vaak) alleen naar de master mailinglijst gestuurd. Misschien is het handig ook deze naar de bachelor lijst te sturen. Vaak volgen bachelor studenten al master vakken in hun bachelor en komen er pas veel later achter als er een nieuwe (master) vak is of als er vak is geannuleerd/veranderd is etc.

  
  Mvg,
  
  Vincent en Tom
  
  A. Eliëns schreef:
  > > beste allemaal,
  > >
  > > bijgevoegd de agenda en stukken,
  > > ook online: www.cs.vu.nl/~eliens/olc/agenda.html
  > >
  > > tot dinsdag
  > > met groet
  > >
  > > Anton
  
  
Vincent Stolte BSc - IT Talent -> www.ittalentenblog.nl/student1.php ----- End forwarded message -----

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _