information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
- uit 081103 -- Guus: stuurt lijst met vakken UvA.
- Anton: mail naar studenten over afstuderen binnen IS -- mail(s)
- Maarten: spreekt met Hans Akkermans
- Maarten: spreekt met Steven Klusener
- data volgende vergadering(en):

090324
- opening (U325, kamer Guus, S624 was bezet, dubbele boeking!)
aanvang: 13.35
afwezig met kennisgeving:
Vincent Stolte,
Tom Schouten,
Jaap Gordijn,
Otto Schrofer,
Fons Duin (ziek)
aanwezig:
Guus Schreiber,
Matty Huntjens,
Maarten van Steen,
Anton Eliëns
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen / student(s)
ter compensatie van hun afwezigheid hebben Vincent en Tom
een email gestuurd met een gedetailleerde bespreking van
een aantal agenda punten.
Hun commentaar is daar verwerkt.
- OER -- tijdschema 09
Maarten merkt op dat Otto er mee bezig is, en er geen significante wijzigingen
te verwachten zijn. Ook vanuit de OLC is er geen behoefte,
vooruitlopend op de leerlijnen discussie, veranderingen aan te brengen
in de huidige bachelor specialisaties, te weten BI en Multimedia en Cultuur.
- omvang ai kaleidoscoop -- mail(s)
De door studenten geuitte kritiek lijkt incidenteel, temeer daar
de evaluatie van het vak positief is.
De discussie komt uit op de problemen rond het onderwijs in
het eerste jaar, waarvan Maarten opmerkt dat het accent
meer op studievaardigheden moet komen te liggen.
Matty merkt echter op dat, met name in het eerste jaar,
een aantal studenten gewoon afhaken, dwz opdrachten niet doen.
- KMM op verplichte keuzelijst -- mail(s)
Guus benadrukt dat kennismanagement een belangrijk onderdeel
binnen IMM en IS is, en onderschrijft de mening van Frank van Harmelen
dat zulk een vak in de opleiding IMM hoort.
Ook Tom en Vincent benadrukken het belang van KMM, met de opmerking
(Vincent) dat er wel een op IMM toegsneden opdracht moet zijn,
iets wat overigens al in de oorspronkelijke brief van Frank was aangegeven.
- klachten studenten --
- qualitative research methods --
Door de overspannenheid van Jaap Gordijn is de belasting voor
Hans Akkermans onevenredig groot, waardoor zowel bij
het nakijken van de tentamens vertraging begrijpelijk is,
alsook een adequate controle van het huiswerk enigszins in
het gedring kan zijn geraakt.
(actiepunt 3).
- afstudeer coordinator
In hun kritiek geven de studenten al aan dat de IS master coordinator
nog een een inwerkperiode zit.
Diens taak is bovendien extra moeilijk omdat er door het beperkte
aantal beschikbare docenten niet mogelijk is
om elke studenten een geschikte begeleider bij
elk individueel afstudeer onderwerp te vinden.
Er moet een compromis gesloten worden tussen de wensen van
individuele studenten en beschikbare begeleidingscapaciteit.
- begeleiding UvA
Dit punt is reeds eerder door de OD opgepakt, en heeft mede geleid
tot de aanstelling van Steven Klusener als master coordinator.
- zelfstudie -- item(s)
Guus geeft een schets van het ontwerp leerlijnen
zoals dat in een gesprek met Stefan Schlobach en Patricia Lago
bedacht is. In essentie zijn er vier kern-thema's:
(1) informatie en web, (2) informatie en communicatie,
(3) informatie management en organisatie, (4) informatie modelleren en
systemen. Voorts zijn er drie support themas, te weten
(a) logische taal en redeneer, (b) computer systemen,
en (c) methoden en technieken.
Na een opmerking van Anton geeft Guus aan in de naamgeving van thema (2)
multimedia expliciet op te nemen.
Guus voorziet dat er wellicht nog meer thema's zullen komen
in de categorie support, zoals economie, de creatieve kant, etc.
Reactie Maarten: de opzet van de themas laat een brede betrokkenheid vanuit
de faculteit en de verschillende secties toe.
Deze mening wordt, als positief punt, door de OLC gedeeld.
Verder is het wachten op de consensus die naar verwachting
uit discussie binnen het docenten team IMM zal ontstaan.
Maarten licht verder nog in het kort toe wat de discussie
rond de invoering van een opleiding e-health
als gevolgen voor IMM kan hebben.
- wat verder ter tafel komt -- rendement
Vanuit de onderwijsdirectie komen al langer
initiatieven om de rendementsproblematiek onder de aandacht van
de docenten te brengen.
Probleem is dat de rendementscijfers significant te laag zijn.
Er moet, volgens de OD, meer besef van en aandacht voor rendement
komen!
Er volgt een interessante discussie, waarin de verschillende
maatregelen die reeds genomen zijn de revue passeren:
de 8-8-4 structuur, minimaal 20 contact uren, tentamens direct na
het vak, alle maatregelen die uit wetenschappelijk onderzoek
naar de rendementsproblematiek voortkomen.
De voorzitter stelt voor ook de studenten naar hun mening
te vragen hoe de rendementsproblematiek het beste te lijf gegaan
kan worden, en oppert (uit persoonlijke ervaring) dat motivatie
en de ervaren relevantie van studieonderdelen wellicht een
probleem vormt.
Matty merkt op dat de problemen vooral in het eerste jaar liggen,
en dat, gezien de aard van de studie een afvalverhouding van 70/30
heel acceptabel is.
In de latere jaren lijkt de uitval niet erg groot te zijn, hoewel
teveel studenten er duidelijk te lang over doen.
- wat verder ter tafel komt -- rondvraag
Guus merkt op dat uit de werkhouding van studenten,
of het gebrek daaraan, ook iets van een Zeitgeist spreekt ...
- afsluiting 14.55
einde vergadering

aanvulling(en)
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_