Notitie Inleiding
Gegevensverwerking (IGV) Opleidingscommissie Informatiekunde
Aanleiding
Het vak IGV is reeds geruime tijd onderwerp van gesprek in diverse gremia.
De opleidingscommissie BWI heeft een notitie rondgestuurd met betrekking tot de
huidige én gewenste invulling van het vak IGV. Daarnaast zijn er wisselende
geluiden uit de studenten-populatie omtrent het vak
IGV. Ook binnen de OLC-IK is er met enige regelmaat over dit vak gesproken. Het
beeld is dat het vak nu vlees noch vis is; voor Informatici is het te ‘soft’; voor Informatiekundigen te weinig conceptueel-modelmatig.
Daarnaast is er recentelijk een onderwijsvernieuwingsslag voor het eerste jaar
ingezet, waarvan IGV ook deel uitmaakt. Vraag is nu hoe IGV
het beste kan worden ingevuld.
Educatieve doelstelling IGV
De OLC-IK is van
mening dat een discussie rondom het vak IGV gestart moet worden vanuit een door
de afdeling Informatica gedragen educatieve doelstelling. Het vak dient een
breed profiel te bedienen: in ieder geval Informatiekunde-, Informatica-,
Kunstmatige Intelligentie- en BWI-studenten.
De doelstelling
van het vak zou volgens de OLC-IK moeten zijn:
-
Inleidend
in de ‘softe’ gebieden van de informatica en de
informatiekunde.
-
Nadruk
op de koppeling tussen
bedrijfskundige topics en informatietechnologie, en niet direct op (management
van) informatie-technologie op zichzelf. Een slogan
kan zijn: “van strategie tot database”; studenten moeten na het volgen van
college begrijpen hoe een organisatie van een strategisch concept kan komen tot
een (gedeeltelijke) ondersteuning in termen van gegevens-gerichte
informatiesystemen. Daarnaast moeten de studenten enkele veel gebruikte
technieken en raamwerken die hiervoor gebruikt worden kennen en op basaal
niveau geintegreerd kunnen toepassen
(gedacht kan bijvoorbeeld worden aan Porter’s 5 forces model, value chain
theorie, organisatie structurering volgens Mintzberg, process/activiteiten
modelering (bijvoorbeeld UML-activiteiten diagrammen), gegevens
modellering (ER, class
diagrammen, normalisatie) en gegevens-intensieve systeemimplementatie (SQL, PHP
forms).
-
Meer
concreet dient het vak voorbereidend werk te verrichten voor Business Modelling
& Requirements Engineering, Software Engineering, Databases (en voor IK
studenten strategie- en business-georienteerde vakken van bijvoorbeeld FEWEB).
Belangrijk is hierbij dat een integrerend
kader wordt aangebracht zodat studenten vooraf
de samenhang van de eerder genoemde kern-vakken kunnen zien. Overigens moeten
een dergelijke samenhang vanuit educatief oogpunt ook achteraf worden aangebracht, op meer geavanceerd niveau. Binnen de
IK-opleiding gebeurt dit middels het 3de
jaars ISO-project.
Huidige situatie
IGV moet nu gezien
worden als een hoorcollege plus een practicum. Het practicum zien wij als een
waardevol onderdeel vanwege de practische orientatie op het gebied ‘databases’
en ‘php / database forms’. Het practicum is echter te beperkt in scope; zie de eerdere opmerkingen omtrent de gewenste
educatieve doelstelling (er zouden diverse modelleringsvormen aan de orde
moeten komen). Daaraast is er een hoorcollege dat niet in voldoende mate
aansluit bij het practicum en ook niet in voldoende mate de eerder genoemde
educatieve doelstellingen realiseert.
Naar een nieuw IGV
IGV is een lastig
vak om te doceren. De implementatie-aspecten van databases zijn nog goed over
te brengen, maar naarmate strategische en business aspecten dichterbij komen
(via diverse modelleringsperspectieven) wordt het voor studenten abstracter en
lastiger. Hiervoor zijn echter enkele beproefde educatieve oplossingen aan te
dragen:
-
De
gekozen werkvorm dient de theorie adequaat te
introduceren (bijvoorbeeld middels een hoorcollege) waarna één en ander
geoefend moet worden in een practicum dat naadloos
aansluit bij het hoorcollege.
-
Er
moet gestart worden met – voor studenten – de meest concrete stof en daarna
toegewerkt worden naar de meer abstractere materie. De concrete stof (een
database implementatie) kan dan vragen opwerpen (bijvoorbeeld:
hoe weten we nu de structuur van de database) waarna een benadering als
gegevensmodellering kan worden geintroduceerd. Eenzelfde opzet kan voor procesmodellering
worden gebruikt en voor meer bedrijfskundige vraagstukken. Eén en ander kan dan
worden ondersteund middels een geintegreerde running
case study die gedurende het gehele vak (college én practicum) wordt gebruikt.
Tot slot: De
OLC-IK heeft enige zorgen omtrent de voortgang die
wordt geboekt bij het realiseren van een vak IGV dat aan de gestelde educatieve
doelen beantwoordt. Zoals ook de OLC BWI constateert is het vak al te lang
problematisch. Wellicht is er meer voortgang te realiseren door een wijziging
van docent. Daarbij is het geenszins de bedoeling om
(binnen de sectie IMSE) de onderwijslast van individuele docenten te vergroten.
Mogelijkerwijs kan een dergelijke wisseling van docenten door onderlinge
uitruil binnen IMSE tot stand komen.
November 2006,
OLC-Informatiekunde