optie(s) -- repercussie(s) curriculumvernieuwing Informatica
Uitgangspunt is dat zo'n 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp,
onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen.
De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor
Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals
Probleemoplossen met computers (3 stp) en
Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item:
intern/item-curriculum-inf.html.
Er zijn een drietal scenario's besproken:
- scenario 1: zelf ontwikkelen:
Bijvoorbeeld:
- cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt
lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
- informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?)
worden. Echter zie ook scenarrio 2.
- scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
Bijvoorbeeld:
- Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen
goed te voldoen.
- Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
- scenario 3: volledige overname programma Informatica:
Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI.
Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten.
Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak
modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML
een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat
bij exclusieve adoptie van
scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden,
maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden.
Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.
