information, multimedia & management @ VU
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_
PDF
agenda -- di 16/10/07: 13.00-15.00 (R223)
document(s) /
meeting(s) /
print /
notulen / agenda(s)
071016
- opening
- overdracht voorzitterschap Jaap Gordijn
- mededelingen, ingekomen stukken -- aanvullende informatie IK
- onderwijsvernieuwing -- curriculum informatica
- notitie onderwijs -- notitie onderwijs 07-08
- profiel werving -- verzoek Jasperina Furman
- problemen computer netwerken -- item(s)
- curriculum evaluatie -- 06/07, enquete(s) -- richtlijnen FEW
- wat verder ter tafel komt
- sluiting

PDF
item(s) -- curriculum onderwijsvernieuwing informatica
- 20/9/07 -- open
- 27/10/07 -- pre-finale versie (doel)
- afstemming met IMM?
- verantwoordelijkheid voor onderdelen (CS/TI/AI/SE/BI)
- definitie van tracks -- bv CS, TI, SE/MM ?
Maarten (
mail 080123):
Ik las net dat jullie "precies redeneren" uit het curriculum willen halen. Dit is m.i. een zeer slecht idee, omdat je hiermee werkelijk de meest elementaire wiskunde uit het curriculum haalt.
Derhalve zal ik genegen zijn om dit advies alleen dan over te nemen als dit door de OLC grondig onderbouwd wordt, en dat aangetoond kan worden dat er geen repercussies zijn voor vervolgonderwijs. Vooralsnog wordt het advies dus niet overgenomen.
Maarten geeft aan dat eventueel netwerken uit
het programma IMM kan, omdat dat voor IMM wellicht te wiskundig is.
opinion(s) -- zie proposal: bachelor IMM (Otto)
Guus: er moet onderdeel modelleren (UML) komen
Anton: voorstel vak (3 ects): ICT Challenge(s), in het begin van het jaar
Aangaande 2e en 3e jaar heeft Anton met Otto gesproken.
Anton bepleit de opname van Ontology Engineering in de bachelor IMM.
Nadere evaluatie van de verschillende tracks, mogelijk
langs de lijnen van Web, Business & Media is wenselijk/noodzakelijk.
repercussie(s)
uit notulen:
... de blokstructuur (is) een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is
Hoe dan ook is 70% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.
voorstel Guus:
1. Business Administration in the Service Industry (FEWEB, 1ste jaar
Bedrijfswetenschappen, blok 1, 3 ECTS)
2. Sociale Psychologie (Social Psychology) (FPP, jaar 1 Psychologie,
6 ECTS, blok 2)
reaktie Jaap:
Wat betreft het FEWEB vak:
Wij kunnen geen vakken van Bedrijfswetenschappen afnemen.
(alleen vakken in hogere jaren). In de Bedrijfswetenschappen hebben ze alle
eerste en tweede jaars vakken zodanig qua werkvorm met elkaar verweven dat wij ze niet kunnen en mogen afnemen.
FEWEB:
Management en Organisatie, 3 cp, periode 1
Marketing 1 en 2, ieder 3 cp, resp perdiode 1 en 2
Management Accounting 3 cp, periode 2
Soc Wet: niet
Letteren:
Inleiding informatiewetenschap, periode 1, 5 cp
Opmerking:
we hebben hier wel eens eerder over gesproken.
Toen hebben we gezegd dat we in periode 1 onze studenten binnen (de fac) willen houden,
zodat ze igg de afdeling/faculteit goed kunnen leren kennen.
voorstel Tom/Vincent (wordt nog aangevuld door Nadine),
zie voorstel.
periode 1:
privacy en beveiliging 3 In
probleemoplossen met computers 3 In
Precies redeneren (verplicht bij wisk achterst) 3 In
Management & organisatie 1.1 3 Ma
periode 2:
Management Accounting 1.2 3 Ma
Multimedia authoring 6 Mu
periode 3:
Webtechnologie 6 In Mu
periode 4:
Programmeren 6 1
periode 5: 1 1
Project programmeren 3 In Ma
Online informatiesystemen 6 In
Algemene vorming 3
periode 6:
Project interactieve multimedia 6 Mu
verdeling: In: 7, Mu: 3, Ma: 3
totaal 51
Uitgangspunt is dat zo'n 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp,
onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen.
De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor
Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals
Probleemoplossen met computers (3 stp) en
Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item: intern/item-curriculum-inf.html.
Er zijn een drietal scenario's besproken:
- scenario 1: zelf ontwikkelen:
Bijvoorbeeld:
- cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt
lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
- informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?)
worden. Echter zie ook scenarrio 2.
- scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
Bijvoorbeeld:
- Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen
goed te voldoen.
- Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
- scenario 3: volledige overname programma Informatica:
Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI.
Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten.
Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML
een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat
bij exclusieve adoptie van scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden,
maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden.
Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

JAAR 1 IMM
Vakcode Vaknaam ECTS Periode
400001 AI Kaleidoscoop 6 1
Privacy en beveiliging 3 1
IMM specifiek vak 3 1
Verzamelingen en relaties voor IMM en AI-HA 3 2
Pervasive Computing 6 2
400475 Probleemoplossen 3 2
400488 Webtechnologie 6 3
Netwerken 6 4
Programmeren 6 4
400146 Encyclopedie voor I/AI/IMM 3 5
Project programmeren 3 5
Online informatiesystemen 6 5
Project interactieve multimedia 6 6
JAAR 2 IMM
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
Datastructuren en Algoritmen 4 1
400010 Bedrijfsmodellering en requirements engineering 7 1
Voortgezet programmeren 6 2
60121000 Management Accounting 1.2 3 2
400432 Human-Computer Interaction 6 2
400077 Toegepaste statistiek 3 4
400071 Software Engineering 4 4
400018 Databases I 6 4
400487 Computernetwerken 6 5 en 6
Algemene Vorming voor WenI
Alle studenten van de afdelingen W en I moeten kiezen
tussen Wetenschapsgeschiedenis of Maatschappelijke aspecten van de wetenschap.
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
400318 Wetenschapsgeschiedenis 3 3
400305 Maatschappelijke aspecten van wetenschap voor AI/BWI/I/IMM/W 3 3
JAAR 3 IMM
Verplichte vakken
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
60211000 Management Accounting 2.1 3 1
400058 Project Informatiekunde 9 4, 5 en 6
400433 Wijsbegeerte 3 5
De volgende vakken zijn verplicht Minor BI
400195 Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 5 1 en 2
400014 Capita Selecta Business Informatics 4 4
6 sp te kiezen uit BI-mastervakken
400110 E-Business Innovation 7 1 and 2
400435 Information Retrieval 6 2
400170 Software Architecture 6 2 and 3
400423 Advanced Requirements Engineering 3 3
400290 Qualitative Research Methods for the Information Sciences 3 3
400292 Ontology Engineering 3 6
6 sp te kiezen uit bedrijfskunde, aanbevolen
61312020 Business Intelligence 6 1
61321060 Enterprise Systems 6 2
61331070 E-Business 6 4
Verplicht Minor Multimedia
400440 Multimedia Authoring 6 1
5 sp te kiezen uit
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
400158 Multimedia Casus 6 2 and 3
400147 Visual Design 6 4 and 5
PDF
item(s) -- onderwijs 2007-2008
- 28/9/07 -- ontvangen
- 1/11/07: 10.30-13.00 (G088) -- bespreking met onderwijsdirectie
Een plezierige geanimeerde bijeenkomst, waarin Marjolijn Witte
de organisatie structuur uiteenzette, alsook wees
op de website met richtlijnen voor kwaliteitszorg,
en Pim Mager op hoog niveau
een aantal van de lopende issues en aandachtpunten doornam,
waaronde rendement, en de noodzaak ook aandacht te besteden
aan het ontwikkelen van onderwijs voor VWO, om het rolmodel van de
wetenschapper weer in ere te herstellen.
Tevens kwam kort het tekortschieten van de instrumenten voor
de recentelijk ingevoerde curriculum evaluatie aan
de orde. Ook de hoeveelheid en complexiteit van de
aangeleverde gegevens bleek bij de voorzitters van de OLCs enige
weerstand op te ropen.
PDF
item(s) -- werving 07/08
- waar staan de componenten informatie, multimedia, en management voor?
- hoe goed worden deze componenten door het programma afgedekt?
- wat is de huidige en toekomstige status van de minors BI en MMC?
extract(s) -- uit planning 07/08
Communicatiestrategie: 'In de opleiding IS leer je hoe het web er over 5 jaar uit ziet.
Met deze opleiding bestudeer je het nieuwste van het nieuwste op het gebied van ICT en de toepassing
daarvan. Heldere voorbeelden van dit onderzoek maken deel uit van onze boodschap zoals: "De IS
opleiding leert je hoe je innovatieve IT diensten ontwikkelt zoals digitale content (muziek, film, software),
gepersonificeerde televisieprogrammas (zie
www.eindhovensdagblad.nl/edeconomie/article1278528.ece ). Deze opleiding is t.o.v. haar
concurrentie .een stap verder in de toekomst.. Als een student contact opneemt dient de goede organisatie
zichtbaar en voelbaar te zijn (snelle en adequate afhandeling van informatieverzoeken en
aanmeldingsformulieren).
PDF
item(s) -- computernetwerken
- er is een probleem, in ieder geval voor MMC
register
[]
readme
new(s)
agenda
member(s)
document(s)
enquete(s)
contact
resource(s)
_