PDF
agenda -- di 16/12/08: 11.00-12.30 (R224)
document(s) /
print /
notulen / agenda(s)
081216
- opening
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
- logica in IMM onderwijs -- mail theor. inf
- vragen OD -- kennissystemen: niet in IMM, OK? / voortgezet programmeren: noodzakelijk?
- rooster 2e/3e jaar -- keuzeruimte/(aanbevolen) keuzevakken? -- voorstel 09-10
- begeleiding -- mail UvA
- OER -- tijdschema 09
- wat verder ter tafel komt
- sluiting

print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
- Guus stuurt lijst met vakken UvA.
- data volgende vergadering(en): di 16 dec, 11.00-12.30

081103
- opening
aanvang: 11:08
afwezig met kennisgeving:
Jaap Gordijn,
Nadine Lamotte,
Maarten van Steen,
aanwezig:
Guus Schreiber,
Tom Schouten,
Vincent Stolte,
Otto Schrofer,
Anton Eliëns
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
Nadine Lamotte is ivm afstuderen uit de commissie gestapt,
en heeft Fons Duin (helaas niet aanwezig) als kandidaat voorgedragen.
Dank aan Nadine voor haar bijdragen.
- OER -- online / wijziging(en) / mail jaap : vrije master IS in OER
Otto meldt dat een vrije master, bij wet, altijd mogelijk is,
maar het verdient aanbeveling deze mogelijkheid expliciet in de OER
op te nemen.
- keuzepunten -- mail matty / rondvraag
de meningen zijn eensgezind:
Tom: te weinig keuzeruimte, bv voor projecten Second Life
Vincent: keuzeruimte multimedia te klein
Otto: multimedia onvoldoende vertegenwoordigd
Het probleem wordt enigzins versterkt door het feit dat
er geen docent is voor de Multimedia Casus.
Echter, Guus merkt op dat er nieuw onderwijs in voorbereiding is,
met name van Dick Bulterman.
Tevens moet in de masterfase met de UvA samengewerkt worden,
zodat onze studenten vakken van bv Marcel Worring kunnen volgen,
die volgens Guus ook geschikt zijn voor IS studenten.
Zie actiepunt 1.
- onderwijsevaluatie -- 07/08
Achtereenvolgens wordt besproken:
- Web Technology -- 16 contact uren/week, 4x2 college, 2x4 practicum,
belangstelling bij studenten voor ondermeer mogelijkheden van stylesheets,
dit jaar ook aandacht voor voicebrowser.
- SEGW -- gastcolleges en werkcolleges, nadrukmede op zelfwerkzaamhedi.
Ook volhens Tom en Vincent duidelijke bijdrage aan identiteit en cohortvorming.
Helaas is door een verkeerde planning de formele evaluatie er bij ingeschoten.
- IMM -- formele evaluaties is beduidend negatiever dan
evaluatie middels online reakties van studenten.
Dit jaar wordt in het kader van onderwijsvernieuwing nadruk gelegd
op begeleiding van studenten, inclusief presentaties,
met hopelijk betere evaluatieresultaten.
Uitdaging is het vak ook voor Informatica studenten aantrekkelijk te
maken, ondermeer door optioneel programmeer onderwijs/opdracht.
- afstuderen -- item(s) / checkpoint(s)
Steven Klusener wordt benoemd tot (centrale) afstudeercoordinator IS.
Het afstudeerprotocol, van de hand van Steven Klusener en Michel Klein,
staat inmiddels op de wiki.
Guus merkt op dat het afstuderen op deze wijze beter geregeld is
maar iets minder vrij wordt.
- wat verder ter tafel komt
Vincent: had Multimedia Casus graag gevolgd
Tom: vak asset management (Verhoeff/Klusener) is ietwat problematisch door lange
(45 min) presentaties van ondermeer buitenlandse studenten:
- snappen stof (vaak) niet
- spreken slecht engels
Aangeraden wordt (Guus/Anton) de docenten zelf eerst direkt
aan te spreken.
Guus: doorlichten 2e jaar. Otto stuurt voorstel rooster.
Otto merkt op dat wijzigingen noodzakelijk zijn ivm onderwijsvernieuwing
Informatica.
- afsluiting:
einde vergadering 12:04

---------- Forwarded message ----------
Date: Fri, 14 Nov 2008 17:02:22 +0100 (CET)
From: Wan Fokkink
To: maarten van steen
Cc: Femke van Raamsdonk , Roel de Vrijer
Subject: Re: docenten gezocht (fwd)
Maarten,
....
Het logica-onderwijs raakt in een spagaat doordat IMM-ers en Inf-studenten
een heel verschillende benadering vereisen. IMM-ers gaan in de plannen voor
het nieuwe IMM-curriculum geen Logische Structuren meer volgen, maar
(mogelijk) wel Logica & Modelleren. Dit is een belachelijk idee:
Logica & Modelleren bouwt voort op Logische Structuren, en IMM-ers zullen
dus massaal op dat vak stranden. Anderzijds is het een nog slechter idee om
dan maar helemaal geen logica aan IMM-ers te onderwijzen.
We zitten niet te springen om nog meer nieuwe vakken, met extra vakken
Datastructuren en Concurrency en herstructureren van Logische Structuren,
Logica & Modelleren en Grondslagen van de Informatica hebben we de handen
vol... Maar IMM-ers hebben behoefte aan op maat geleverd logica-onderwijs.
Mogelijk geldt hetzelfde voor HA.
Femke, Roel en Wan
item(s) -- logica in IMM
issue(s)
- aansluiting logica vakken
- moet Logica en Modelleren in curriculum IMM? En wanneer, 2e of 3e jaar?
- zo ja: wat de zijn de aansluitingproblemen door het ontbreken van Logische Structuren in 1e jaar?
- Roel dV onderzoek inhoud LTR, om afstemmingsproblemen te inventariseren.
mail(s)
issue(s)
- keuzeruimte/aanbevolen keuzevakken
- ontwerp programma op toekomst / uitgaand van huidige aanbod
opinion(s)
- Maarten -- meer keuze ruimte, meer flexibiliteit
- Guus -- beperkte keuzeruimte in bachelor
mail(s)