PDF
agenda -- di 22/1/08: 13.00-14.30 (R223)
cancelled -- wo 9/1/08: 14.00-15.30 (R223)
document(s) /
meeting(s) /
print /
notulen / agenda(s)
080122
- opening
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
- master coordinatie -- uit vergadering 071127
- rendementen -- notitie OD
- EMP Ronde 08/09 -- bijlage thema's Educatieve Middelen Pool
- curriculum -- onderwijs vernieuwing / voorstel bachelor
- wat verder ter tafel komt
- sluiting

print /
agenda / notulen(s)
actiepunt(en)
- Jaap: mail aan bestuur FEW mbt tot officiele overdracht voorzitterschap OLC IMM
- Anton: toezending van curriculum evaluatie rapport aan Onderwijsdirectie.
- uit notulen 071105: Otto vraagt bij OD om stille werkruimte(s) voor studenten.
- data volgende vergadering(en):
9/1/08, 14.00-15.30 (?)

071127
- opening
aanvang: 12.35
afwezig met (late) kennisgeving: Nadine Lamotte
aanwezig:
Jaap Gordijn,
Guus Schreiber,
Tom Schouten,
Vincent Stolte,
Matty Huntjens,
Maarten van Steen (na 15 min),
Anton Eliëns
- mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
De voorzitter meldt expliciet nog geen brief van het FEW bestuur
ontvangen te hebben, waarin de overdracht van het voorzitterschap
van de OLC IMM formeel is vastgelegd.
Dit resulteert in actiepunt 1 (Jaap).
Guus stelt voor de mastercoordinatie als agendapunt op
te voeren. Door tijdgebrek is dit punt er helaas bij ingeschoten.
- curriculum evaluatie -- 06/07
Anton heeft een pilot curriculum evaluatie enquete uit doen gaan
onder (bachelor en master) studenten IMM/IS waarin een (comparatief) oordeel
gevraagd wordt over de vakken die in de OER IMM 2007 vermeld staan.
De resultaten daarvan worden, in de context van
het curriculum evaluatie rapport besproken.
In de uitvoerige discussie wordt ondermeer opgemerkt:
- Matty: evaluaties hangen vaak sterk af van de perceptie van de studenten van het behaalde resultaat voor een vak
- Jaap: een additioneel punt mbt IMM is dat IMM mikt op
een speciaal soort studenten.
- Maarten: (nav een opmerking mbt het gemis aan aandacht voor het
schrijven van wetenschappelijke artikelen) voor de onderwijsvernieuwing
wordt een competentie checklist ingevoerd.
- Guus: studenten moeten leren kort en bondig
hun verhaal te presenteren, het schrijven van wetenschappelijke
papers is te ambitieus en moet in de bachelor slechts marginaal
aan de orde komen.
Al met al geeft de enquete curriculum evaluatie aanleiding tot
een levendige discussie, waarin wellicht als duidelijkste
conclusie naar voren komt dat we voorzichtig moeten zijn bij
het inzetten van vakken van een andere faculteit, zeker in het
eerste jaar, omdat die niet zozeer op kwaliteit, maar vooral
kwa relevantie en effect slecht lijken te scoren.
- wat verder ter tafel komt
- Guus:
De implicaties van de onderwijsvernieuwing zijn aan het docenten-team IMM voorgelegd:
- de reakties waren positief, zowel voor
de voorgestelde eigen invulling van 20\% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp, als voor een modelleer vak.
- ook is er interesse voor een sociologie vak, maar wellicht niet voor het eerste jaar.
- Steven en Chris kijken, vanuit het perspectief van IMM< naar
de rol die open source in IGV kan spelen.
In de discussie die volgt spreken Tom en Vincent
een duidelijke voorkeur uit voor een modelleervak wat niet
onmiddeld gekoppeld is aan 'databases', dwz een vak wat een
meer conceptuele benadering kiest, zoals Guus voorstaat,
daarin expliciet niet gesteund door Maarten en Jaap die een
sterkere inbedding in de operationele toepassing
van modelleerconcepten voorstaan.
- Maarten:
Voor de onderwijsvernieuwing is het van belang dat
- er een complete lijst van vakken komt voor het 2e en 3e jaar IMM
- bekeken wordt wat vernieuwd moet worden, en waar zich
eventuele overgangsproblemen kunnen voordoen.
In een volgende vergadering wordt verder gesproken over
de twee belangrijkste issues:
harmonisering en knelpunten.
Maarten zal daaraan voorafgaand overleg met Jaap hebben.
- afsluiting:
14.00 einde vergadering

PDF
item(s) -- curriculum onderwijsvernieuwing informatica
- 20/9/07 -- open
- 27/10/07 -- pre-finale versie (doel)
- afstemming met IMM?
- verantwoordelijkheid voor onderdelen (CS/TI/AI/SE/BI)
- definitie van tracks -- bv CS, TI, SE/MM ?
Maarten (mail 080123):
Ik las net dat jullie "precies redeneren" uit het curriculum willen halen. Dit is m.i. een zeer slecht idee, omdat je hiermee werkelijk de meest elementaire wiskunde uit het curriculum haalt.
Derhalve zal ik genegen zijn om dit advies alleen dan over te nemen als dit door de OLC grondig onderbouwd wordt, en dat aangetoond kan worden dat er geen repercussies zijn voor vervolgonderwijs. Vooralsnog wordt het advies dus niet overgenomen.
Maarten geeft aan dat eventueel netwerken uit
het programma IMM kan, omdat dat voor IMM wellicht te wiskundig is.
opinion(s) -- zie proposal: bachelor IMM (Otto)
Guus: er moet onderdeel modelleren (UML) komen
Anton: voorstel vak (3 ects): ICT Challenge(s), in het begin van het jaar
Aangaande 2e en 3e jaar heeft Anton met Otto gesproken.
Anton bepleit de opname van Ontology Engineering in de bachelor IMM.
Nadere evaluatie van de verschillende tracks, mogelijk
langs de lijnen van Web, Business & Media is wenselijk/noodzakelijk.
repercussie(s)
uit notulen:
... de blokstructuur (is) een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is
Hoe dan ook is 70\% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.
voorstel Guus:
1. Business Administration in the Service Industry (FEWEB, 1ste jaar
Bedrijfswetenschappen, blok 1, 3 ECTS)
2. Sociale Psychologie (Social Psychology) (FPP, jaar 1 Psychologie,
6 ECTS, blok 2)
reaktie Jaap:
Wat betreft het FEWEB vak:
Wij kunnen geen vakken van Bedrijfswetenschappen afnemen.
(alleen vakken in hogere jaren). In de Bedrijfswetenschappen hebben ze alle
eerste en tweede jaars vakken zodanig qua werkvorm met elkaar verweven dat wij ze niet kunnen en mogen afnemen.
FEWEB:
Management en Organisatie, 3 cp, periode 1
Marketing 1 en 2, ieder 3 cp, resp perdiode 1 en 2
Management Accounting 3 cp, periode 2
Soc Wet: niet
Letteren:
Inleiding informatiewetenschap, periode 1, 5 cp
Opmerking:
we hebben hier wel eens eerder over gesproken.
Toen hebben we gezegd dat we in periode 1 onze studenten binnen (de fac) willen houden,
zodat ze igg de afdeling/faculteit goed kunnen leren kennen.
voorstel Tom/Vincent (wordt nog aangevuld door Nadine),
zie voorstel.
periode 1:
privacy en beveiliging 3 In
probleemoplossen met computers 3 In
Precies redeneren (verplicht bij wisk achterst) 3 In
Management & organisatie 1.1 3 Ma
periode 2:
Management Accounting 1.2 3 Ma
Multimedia authoring 6 Mu
periode 3:
Webtechnologie 6 In Mu
periode 4:
Programmeren 6 1
periode 5: 1 1
Project programmeren 3 In Ma
Online informatiesystemen 6 In
Algemene vorming 3
periode 6:
Project interactieve multimedia 6 Mu
verdeling: In: 7, Mu: 3, Ma: 3
totaal 51
Uitgangspunt is dat zo'n 20\% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp,
onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen.
De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor
Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals
Probleemoplossen met computers (3 stp) en
Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item: intern/item-curriculum-inf.html.
Er zijn een drietal scenario's besproken:
- scenario 1: zelf ontwikkelen:
Bijvoorbeeld:
- cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt
lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
- informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?)
worden. Echter zie ook scenarrio 2.
- scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
Bijvoorbeeld:
- Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen
goed te voldoen.
- Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
- scenario 3: volledige overname programma Informatica:
Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI.
Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten.
Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML
een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat
bij exclusieve adoptie van scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden,
maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden.
Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

JAAR 1 IMM
Vakcode Vaknaam ECTS Periode
400001 AI Kaleidoscoop 6 1
Privacy en beveiliging 3 1
IMM specifiek vak 3 1
Verzamelingen en relaties voor IMM en AI-HA 3 2
Pervasive Computing 6 2
400475 Probleemoplossen 3 2
400488 Webtechnologie 6 3
Netwerken 6 4
Programmeren 6 4
400146 Encyclopedie voor I/AI/IMM 3 5
Project programmeren 3 5
Online informatiesystemen 6 5
Project interactieve multimedia 6 6
JAAR 2 IMM
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
Datastructuren en Algoritmen 4 1
400010 Bedrijfsmodellering en requirements engineering 7 1
Voortgezet programmeren 6 2
60121000 Management Accounting 1.2 3 2
400432 Human-Computer Interaction 6 2
400077 Toegepaste statistiek 3 4
400071 Software Engineering 4 4
400018 Databases I 6 4
400487 Computernetwerken 6 5 en 6
Algemene Vorming voor WenI
Alle studenten van de afdelingen W en I moeten kiezen
tussen Wetenschapsgeschiedenis of Maatschappelijke aspecten van de wetenschap.
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
400318 Wetenschapsgeschiedenis 3 3
400305 Maatschappelijke aspecten van wetenschap voor AI/BWI/I/IMM/W 3 3
JAAR 3 IMM
Verplichte vakken
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
60211000 Management Accounting 2.1 3 1
400058 Project Informatiekunde 9 4, 5 en 6
400433 Wijsbegeerte 3 5
De volgende vakken zijn verplicht Minor BI
400195 Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 5 1 en 2
400014 Capita Selecta Business Informatics 4 4
6 sp te kiezen uit BI-mastervakken
400110 E-Business Innovation 7 1 and 2
400435 Information Retrieval 6 2
400170 Software Architecture 6 2 and 3
400423 Advanced Requirements Engineering 3 3
400290 Qualitative Research Methods for the Information Sciences 3 3
400292 Ontology Engineering 3 6
6 sp te kiezen uit bedrijfskunde, aanbevolen
61312020 Business Intelligence 6 1
61321060 Enterprise Systems 6 2
61331070 E-Business 6 4
Verplicht Minor Multimedia
400440 Multimedia Authoring 6 1
5 sp te kiezen uit
Vakcode Vaknaam Stp. Periode
400158 Multimedia Casus 6 2 and 3
400147 Visual Design 6 4 and 5