information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print


  Date: Wed, 23 Dec 2009 02:03:48 +0100
  Subject: Re: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
  From: Varsha Bindraban 
  To: "A. Eliëns" 
  
  Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1
  
  Beste mr. Eliëns,
  Allereerst excuus voor mijn late reactie. Om een of andere onbekende reden
  is uw mail, met nog een aantal anderen in mijn spambox beland.
  Ik heb het vak Probleem Oplossen zelf niet gevolgd (deze werd het jaar nadat
  ik mijn eerste jaar af heb gerond ingevoerd), maar heb in het kader van het
  mentoraat wel gezien wat het vak inhoudt. Ik denk dat het puur ter inleiding
  en voorbereiding wel een goede kennismaking met het programmeren is. Het is
  echter wel jammer dat na dit vak er vrij weinig gedaan wordt in grafische
  zin, wat programmeren betreft. Het eerste programmeervak na PO wordt
  Inleiding Programmeren, waar gelijk alles een stuk abstracter wordt, in de
  zin dat de programmas puur tekst zijn, op een enkele uitzondering na, met
  een voorgeprogrammeerde GUI. Hieropvolgend weer een flinke hoeveelheid
  programmeren in het tweede jaar, die minstens net zo abstract is. Ik denk
  dat het vooral voor studenten IMM prettiger zou zijn de stof wat tastbaarder
  te maken, door bijvoorbeeld wat meer grafische onderdelen.
  
  Ik heb even gauw rondgekeken wat processing inhoudt, ik kan het uiteraard
  niet vergelijken met Alice, maar zo op het eerste gezicht, zou het mij als
  eerstejaars studente wel meer begrip geven van waar het programmeren (naast
  het ontwikkelen van een bepaalde denkwijze) nou eigenlijk goed voor is.
  
  Ik hoop dat u alsnog iets kan met mijn reactie en wens u prettige
  feestdagen.
  
  Varsha
  
  2009/12/16 A. Eliëns 
  
  > hallo Varsha, Fons en Hidde
  >
  >
  > als jullie tijd hebben graag jullie mening over het onderstaande,
  > liefst zsm zodat ik ook in de discussies voorafgaand aan de olc vergadering
  > rekening kan houden met jullie ervaringen en ideeen.
  >
  > Vanuit de OLC AI is een discussie over het programmeeronderwijs in java, en
  > is
  > het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bij
  > Probleemoplossen met Computers, en Alice. Ik heb mijn mening onder gegeven,
  > en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebben opde volgende
  > vragen:
  > 1) hoe was jullie ervaring met Probleemoplossen ..., en ihb Alice?
  > 2) denken jullie dat Alice een geschikte basis biedt voor het
  > programeeronderwijs?
  > 3) Is er reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te
  > veranderen?
  > 4) Wat is, als jullie daar zicht op hebben, jullie indruk van processing?
  > (zie onder).
  >
  > (wellicht vraagt 4 te veel tijd, en mag dan overgeslagen worden)
  >
  > mijn commentaar op alice vs processing:
  >
  > Een overstap naar Alice lijkt me niet wenselijk, omdat voor zover ik heb
  >> kunnen zien
  >> het programmeren voor een groot deel verstopt zit achter de visuele
  >> interface.
  >> Dat is bij Alice om goede redenen welbewust, nl om de syntax geen
  >> hinderpaal te laten
  >> zijn. De  boeken die ik heb gevonden  lijken dat te bevestigen, maat
  >> misschien heeft Aniel
  >> meer informatie. zie bv
  >> www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0,3110,032151209X,00.html
  >> en meer op: www.alice.org/index.php?page=documentation

  >>
  >> Een alternatief, wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijkt is
  >> processing,
  >> zie  processing.org

  >> processing heeft een eigen eenvoudige, maar goed bruikbare, IDE vanwaaruit
  >> zogeheten
  >> sketches gerund kunnen worden, en die toegang geeft tot veel nuttige
  >> alsook mooie voorbeelden.
  >> Een bijkomend voordeel, met het ooh op HA/LI, is de mogelijkheid tot
  >> physical processing,
  >> dwz de aansluiting van arduino board met rfid lezers en dergelijk. Ooit
  >> begonnen als
  >> prgrammeren voor designers is het uitgegroeid tot een volwaardig
  >> framework, met goed
  >> lesmateriaal en een levendige community.
  >>
  >
  > liefst een eerste antwoord voor vrijdag, dan bespreek ik het met Annette,
  > de voorzitter van de olc AI.
  > alvast bedankt voor jullie inspanning
  >
  > met groet
  >
  > Anton
  >
  >
  
  
  -- 
  Met vriendelijke groet,
  Varsha Bindraban
  
  --0016e6d7847523fe7f047b5ae596
  Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
  Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
  
  
Beste mr. Eliëns,
Allereerst excuus voor mijn late reactie. Om een of andere onbekende r= eden is uw mail, met nog een aantal anderen in mijn spambox beland.
Ik heb het vak Probleem Oplossen zelf niet gevolgd (deze werd het jaar= nadat ik mijn eerste jaar af heb gerond ingevoerd), maar heb in het kader = van het mentoraat wel gezien wat het vak inhoudt. Ik denk dat het puur ter = inleiding en voorbereiding wel een goede kennismaking met het programmeren = is. Het is echter wel jammer dat na dit vak er vrij weinig gedaan wordt in = grafische zin, wat programmeren betreft. Het eerste programmeervak na PO wo= rdt Inleiding Programmeren, waar gelijk alles een stuk abstracter wordt, in= de zin dat de programmas puur tekst zijn, op een enkele uitzondering na, m= et een voorgeprogrammeerde GUI. Hieropvolgend weer een flinke hoeveelheid p= rogrammeren in het tweede jaar, die minstens net zo abstract is. Ik denk da= t het vooral voor studenten IMM prettiger zou zijn de stof wat tastbaarder = te maken, door bijvoorbeeld wat meer grafische onderdelen.
=A0
Ik heb even gauw rondgekeken wat processing inhoudt, ik kan het uitera= ard niet vergelijken met Alice, maar zo op het eerste gezicht, zou het mij = als eerstejaars studente wel meer begrip geven van waar het programmeren (n= aast het ontwikkelen van een bepaalde denkwijze) nou eigenlijk goed voor is= .
=A0
Ik hoop dat u alsnog iets kan met mijn reactie en wens u prettige fees= tdagen.
=A0
Varsha

2009/12/16 A. Eliëns <eliens@cs.vu.nl>
hallo Varsha, Fons en Hidde
<= br>
als jullie tijd hebben graag jullie mening over het onderstaande, liefst zsm zodat ik ook in de discussies voorafgaand aan de olc vergadering=
rekening kan houden met jullie ervaringen en ideeen.

Vanuit de O= LC AI is een discussie over het programmeeronderwijs in java, en is
het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bijProbleemoplossen met Computers, en Alice. Ik heb mijn mening onder gegeven= ,
en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebben opde volgende v= ragen:
1) hoe was jullie ervaring met Probleemoplossen ..., en ihb Alice?
2) de= nken jullie dat Alice een geschikte basis biedt voor het programeeronderwij= s?
3) Is er reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te= veranderen?
4) Wat is, als jullie daar zicht op hebben, jullie indruk van processing? (= zie onder).

(wellicht vraagt 4 te veel tijd, en mag dan overgeslagen= worden)

mijn commentaar op alice vs processing:

Een overstap naar Alice lijkt me= niet wenselijk, omdat voor zover ik heb kunnen zien
het programmeren vo= or een groot deel verstopt zit achter de visuele interface.
Dat is bij Alice om goede redenen welbewust, nl om de syntax geen hinderpaa= l te laten
zijn. De =A0boeken die ik heb gevonden =A0lijken dat te beves= tigen, maat misschien heeft Aniel
meer informatie. zie bv http://www.pearsonhighered.com/educator/academic/pr= oduct/0,3110,032151209X,00.html
en meer op: http://www.alice.org/index.php?page=3Ddocumentation<= br>
Een alternatief, wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijk= t is processing,
zie =A0http://processi= ng.org
processing heeft een eigen eenvoudige, maar goed bruikbare, I= DE vanwaaruit zogeheten
sketches gerund kunnen worden, en die toegang ge= eft tot veel nuttige alsook mooie voorbeelden.
Een bijkomend voordeel, met het ooh op HA/LI, is de mogelijkheid tot physic= al processing,
dwz de aansluiting van arduino board met rfid lezers en d= ergelijk. Ooit begonnen als
prgrammeren voor designers is het uitgegroei= d tot een volwaardig framework, met goed
lesmateriaal en een levendige community.

liefst een eer= ste antwoord voor vrijdag, dan bespreek ik het met Annette, de voorzitter v= an de olc AI.
alvast bedankt voor jullie inspanning

met groet

Anton




--
Met vr= iendelijke groet,
Varsha Bindraban
--0016e6d7847523fe7f047b5ae596--

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _