information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

PDF

agenda -- di 22/1/08: 13.00-14.30 (R223)


cancelled -- wo 9/1/08: 14.00-15.30 (R223)

document(s) / meeting(s) / print / notulen / agenda(s)

080122


  1. opening
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
  3. master coordinatie -- uit vergadering 071127
  4. rendementen -- notitie OD
  5. EMP Ronde 08/09 -- bijlage thema's Educatieve Middelen Pool
  6. curriculum -- onderwijs vernieuwing / voorstel bachelor
  7. wat verder ter tafel komt
  8. sluiting

notulen -- 071127

print / agenda / notulen(s)

actiepunt(en)


  1. Jaap: mail aan bestuur FEW mbt tot officiele overdracht voorzitterschap OLC IMM
  2. Anton: toezending van curriculum evaluatie rapport aan Onderwijsdirectie.
  3. uit notulen 071105: Otto vraagt bij OD om stille werkruimte(s) voor studenten.
  4. data volgende vergadering(en): 9/1/08, 14.00-15.30 (?)

071127


  1. opening
    aanvang: 12.35
    afwezig met (late) kennisgeving: Nadine Lamotte
    aanwezig: Jaap Gordijn, Guus Schreiber, Tom Schouten, Vincent Stolte, Matty Huntjens, Maarten van Steen (na 15 min), Anton Eliëns
  2. mededelingen, ingekomen stukken -- notulen
    De voorzitter meldt expliciet nog geen brief van het FEW bestuur ontvangen te hebben, waarin de overdracht van het voorzitterschap van de OLC IMM formeel is vastgelegd. Dit resulteert in actiepunt 1 (Jaap).
    Guus stelt voor de mastercoordinatie als agendapunt op te voeren. Door tijdgebrek is dit punt er helaas bij ingeschoten.
  3. curriculum evaluatie -- 06/07
    Anton heeft een pilot curriculum evaluatie enquete uit doen gaan onder (bachelor en master) studenten IMM/IS waarin een (comparatief) oordeel gevraagd wordt over de vakken die in de OER IMM 2007 vermeld staan. De resultaten daarvan worden, in de context van het curriculum evaluatie rapport besproken. In de uitvoerige discussie wordt ondermeer opgemerkt:
    • Matty: evaluaties hangen vaak sterk af van de perceptie van de studenten van het behaalde resultaat voor een vak
    • Jaap: een additioneel punt mbt IMM is dat IMM mikt op een speciaal soort studenten.
    • Maarten: (nav een opmerking mbt het gemis aan aandacht voor het schrijven van wetenschappelijke artikelen) voor de onderwijsvernieuwing wordt een competentie checklist ingevoerd.
    • Guus: studenten moeten leren kort en bondig hun verhaal te presenteren, het schrijven van wetenschappelijke papers is te ambitieus en moet in de bachelor slechts marginaal aan de orde komen.
    Al met al geeft de enquete curriculum evaluatie aanleiding tot een levendige discussie, waarin wellicht als duidelijkste conclusie naar voren komt dat we voorzichtig moeten zijn bij het inzetten van vakken van een andere faculteit, zeker in het eerste jaar, omdat die niet zozeer op kwaliteit, maar vooral kwa relevantie en effect slecht lijken te scoren.
  4. wat verder ter tafel komt
    • Guus: De implicaties van de onderwijsvernieuwing zijn aan het docenten-team IMM voorgelegd:
      1. de reakties waren positief, zowel voor de voorgestelde eigen invulling van 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp, als voor een modelleer vak.
      2. ook is er interesse voor een sociologie vak, maar wellicht niet voor het eerste jaar.
      3. Steven en Chris kijken, vanuit het perspectief van IMM< naar de rol die open source in IGV kan spelen.
      In de discussie die volgt spreken Tom en Vincent een duidelijke voorkeur uit voor een modelleervak wat niet onmiddeld gekoppeld is aan 'databases', dwz een vak wat een meer conceptuele benadering kiest, zoals Guus voorstaat, daarin expliciet niet gesteund door Maarten en Jaap die een sterkere inbedding in de operationele toepassing van modelleerconcepten voorstaan.
    • Maarten: Voor de onderwijsvernieuwing is het van belang dat
      1. er een complete lijst van vakken komt voor het 2e en 3e jaar IMM
      2. bekeken wordt wat vernieuwd moet worden, en waar zich eventuele overgangsproblemen kunnen voordoen.
      In een volgende vergadering wordt verder gesproken over de twee belangrijkste issues: harmonisering en knelpunten. Maarten zal daaraan voorafgaand overleg met Jaap hebben.
  5. afsluiting: 14.00 einde vergadering

PDF

item(s) -- curriculum onderwijsvernieuwing informatica

status

issue(s)

mail(s)

nav notulen 080122

Maarten (mail 080123):

Ik las net dat jullie "precies redeneren" uit het curriculum willen halen. Dit is m.i. een zeer slecht idee, omdat je hiermee werkelijk de meest elementaire wiskunde uit het curriculum haalt.

Derhalve zal ik genegen zijn om dit advies alleen dan over te nemen als dit door de OLC grondig onderbouwd wordt, en dat aangetoond kan worden dat er geen repercussies zijn voor vervolgonderwijs. Vooralsnog wordt het advies dus niet overgenomen.

Maarten geeft aan dat eventueel netwerken uit het programma IMM kan, omdat dat voor IMM wellicht te wiskundig is.

opinion(s) -- zie proposal: bachelor IMM (Otto)

Guus: er moet onderdeel modelleren (UML) komen

Anton: voorstel vak (3 ects): ICT Challenge(s), in het begin van het jaar

Aangaande 2e en 3e jaar heeft Anton met Otto gesproken. Anton bepleit de opname van Ontology Engineering in de bachelor IMM. Nadere evaluatie van de verschillende tracks, mogelijk langs de lijnen van Web, Business & Media is wenselijk/noodzakelijk.

repercussie(s)

uit notulen: ... de blokstructuur (is) een door ieder geaccepteerd uitgangspunt is

Hoe dan ook is 70% overlap wenselijk, en dient tezelfdertijd de identiteit versterkt te worden. De wens is zowel management te versterken, alsook multimedia.

voorstel Guus:


  1.  Business Administration in the Service Industry (FEWEB, 1ste jaar
      Bedrijfswetenschappen, blok 1, 3 ECTS)
  2.  Sociale Psychologie (Social Psychology) (FPP, jaar 1 Psychologie,
      6 ECTS, blok 2)
  

reaktie Jaap: Wat betreft het FEWEB vak: Wij kunnen geen vakken van Bedrijfswetenschappen afnemen. (alleen vakken in hogere jaren). In de Bedrijfswetenschappen hebben ze alle eerste en tweede jaars vakken zodanig qua werkvorm met elkaar verweven dat wij ze niet kunnen en mogen afnemen.


  FEWEB:
    Management en Organisatie, 3 cp, periode 1
    Marketing 1 en 2,  ieder 3 cp, resp perdiode 1 en 2
    Management Accounting 3 cp, periode 2
  Soc Wet: niet
  Letteren:
    Inleiding informatiewetenschap, periode 1, 5 cp
  
Opmerking: we hebben hier wel eens eerder over gesproken. Toen hebben we gezegd dat we in periode 1 onze studenten binnen (de fac) willen houden, zodat ze igg de afdeling/faculteit goed kunnen leren kennen.

voorstel Tom/Vincent (wordt nog aangevuld door Nadine), zie voorstel.


  periode 1:
    privacy en beveiliging 3 In
    probleemoplossen met computers 3 In
    Precies redeneren (verplicht bij wisk achterst) 3 In
    Management & organisatie 1.1 3 Ma
  periode 2:
    Management Accounting 1.2 3 Ma
    Multimedia authoring 6 Mu
  periode 3:
    Webtechnologie 6 In Mu
  periode 4:
    Programmeren 6 1
  periode 5: 1 1
    Project programmeren 3 In Ma
    Online informatiesystemen 6 In
    Algemene vorming 3
  periode 6:
    Project interactieve multimedia 6 Mu
  verdeling: In: 7, Mu: 3, Ma: 3
  totaal 51
  

optie(s) -- notulen 071105


Uitgangspunt is dat zo'n 20% van het onderwijsaanbod, dwz 12 stp, onderscheidend de identiteit van IMM moet vertegenwoordigen. De daarvoor benodigde ruimte zal moeten komen uit het wiskunde onderwijs, dat voor Informatica zwaarder zal zijn dan voor IMM, en mogelijk vakken zoals Probleemoplossen met computers (3 stp) en Keuze Formele structuren / Precies redeneren (3 stp).
Voor een meer uitvoerige versie zie item: intern/item-curriculum-inf.html. Er zijn een drietal scenario's besproken:
  • scenario 1: zelf ontwikkelen:
    Bijvoorbeeld:
    1. cursus modelleren (3 stp) -- met nadruk op UML. Hoewel UML in veel vakken aan de orde komt lijkt het nergens, met uitzondering van BMRE gegeven te worden.
    2. informatiesystemen -- vergelijkgaar met Kaleidoskoop BI. Dit zou ook door IGV afgedekt kunnen/moeten (?) worden. Echter zie ook scenarrio 2.
  • scenario 2: afnemen van andere faculteiten:
    Bijvoorbeeld:
    1. Informatie systeme (3 stp, FEWEB, periode 1), dit vol lijkt qwa selectie van onderwerpen goed te voldoen.
    2. Sociale Psychologie. Vakken van FSW zijn (helaas?) niet mogelijk vanwege een totaal afwijkende roostering.
    Eventueel zou de begeleiding van zulke vakken aangevuld kunnen worden met extra begeleiding vanuit FEW.
  • scenario 3: volledige overname programma Informatica:
    Hierbij zou binnen de vakken een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen studenten Inf, IMM en AI. Een dergelijke oplossing wordt echter totaal onacceptabel gevonden, met name door de studenten. Belangrijk is dat in het eerste jaar de identiteit van IMM voldoende duidelijk wordt.
Samenvattend kan opgemerkt worden dat een vak modelleren in (de geest, dan wel naar de letter, van) UML een nuttig onderdeel lijkt, wellicht overigens ook voor Informatici, en dat bij exclusieve adoptie van scenario 2 niet alleen een kwuze van vakken gemaakt moet worden, maar ook roostertechnische problemen opgelost moeten worden. Wellicht is, bij voldoende menskracht een combinatie van scenario 1 en 2 het meest wenselijk.

extract(s) -- curriculum voorstel / old proposal


  JAAR 1 IMM
  Vakcode 	Vaknaam 	ECTS 	Periode
  400001	AI Kaleidoscoop	        6	1
  	Privacy en beveiliging	3	1
  	IMM specifiek vak	3	1
  	Verzamelingen en relaties voor IMM en AI-HA 	3	2
  	Pervasive Computing	6	2
  400475	Probleemoplossen	3	2
  400488	Webtechnologie	        6	3
  	Netwerken	        6	4
  	Programmeren	        6	4
  400146	Encyclopedie voor I/AI/IMM	3	5
  	Project programmeren	3	5
  	Online informatiesystemen	6	5
  	Project interactieve multimedia	6	6
  
  
  
  JAAR 2 IMM
  
  Vakcode 	Vaknaam 	      Stp. 	Periode 
  	Datastructuren en Algoritmen 	4 	1 
  400010 	Bedrijfsmodellering en requirements engineering	7 	1
  	Voortgezet programmeren	        6 	2 
  60121000 	Management Accounting 1.2 	3 	2 
  400432 	Human-Computer Interaction 	6 	2 
  400077 	Toegepaste statistiek 	        3 	4 
  400071 	Software Engineering 	        4 	4 
  400018 	Databases I 	                6 	4 
  400487 	Computernetwerken 	        6 	5 en 6 
  
  Algemene Vorming voor WenI 
  Alle studenten van de afdelingen W en I moeten kiezen
   tussen Wetenschapsgeschiedenis of Maatschappelijke aspecten van de wetenschap. 
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  400318 	Wetenschapsgeschiedenis 	3 	3 
  400305 	Maatschappelijke aspecten van wetenschap voor AI/BWI/I/IMM/W 	3 	3 
  
  
  
  
  
  
  
  JAAR 3 IMM
  
  	Verplichte vakken 
  
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  60211000 	Management Accounting 2.1 	3 	1 
  400058 	Project Informatiekunde 	9 	4, 5 en 6 
  400433 	Wijsbegeerte            	3 	5 
  
  
  De volgende vakken zijn verplicht Minor BI
  400195	Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 	5	1 en 2
  400014 	Capita Selecta Business Informatics 	4	4  
  
  
  
  6 sp te kiezen uit BI-mastervakken 
  400110 	E-Business Innovation 	              7 	1 and 2
  400435 	Information Retrieval 	              6 	2 
  400170 	Software Architecture 	              6 	2 and 3 
  400423 	Advanced Requirements Engineering 	3 	3 
  400290	Qualitative Research Methods for the Information Sciences	3	3
  400292 	Ontology Engineering     	3 	6 
  6 sp te kiezen uit bedrijfskunde, aanbevolen 
  61312020 	Business Intelligence 	6 	1 
  61321060 	Enterprise Systems 	6 	2 
  61331070 	E-Business 	        6 	4 
  
  
  Verplicht Minor Multimedia
  400440 	Multimedia Authoring 	6 	1 
  
  5 sp te kiezen uit 
  Vakcode 	Vaknaam 	Stp. 	Periode 
  400158 	Multimedia Casus 	6 	2 and 3 
  400147 	Visual Design    	6 	4 and 5 
  
  
  

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _