information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print

Message-ID: <475D1A03.6050702@cs.vu.nl> Date: Mon, 10 Dec 2007 11:50:43 +0100 From: Guus Schreiber To: docteam-imm@few.vu.nl Subject: [docteam-imm] [Fwd: motivatie blokonderwijs] List-Id: docteam-imm.few.vu.nl Sender: docteam-imm-bounces@few.vu.nl Errors-To: docteam-imm-bounces@few.vu.nl -------- Original Message -------- Subject: motivatie blokonderwijs Date: Mon, 10 Dec 2007 07:38:54 +0100 (CET) From: maarten van steen To: guus@cs.vu.nl, gpierre@cs.vu.nl, tbosse@few.vu.nl CC: maarten van steen Beste Guus, Guillaume, Tibor, Zouden jullie onderstaande tekst kunnen verspreiden binnen jullie docteams? Alvast dank, maarten ACHTERGROND INVOERING BLOKSTRUCTUUR ONDERWIJS --------------------------------------------- Er is enige discussie over de invoering van het blokonderwijs binnen de bacheloropleidingen van de afdeling Informatica. Het idee is om alle vakken onder te brengen in een structuur van tweemaal 8-8-4 weken, zoals overeenkomt met de indeling van periodes over een studiejaar. Deze indeling is feitelijk al jaren geleden ingevoerd, maar eigenlijk nooit door de afdeling overgenomen. Het overgrote deel van onze vakken zijn tot op heden verspreid over 16 weken. In veel gevallen hebben we nauwelijks of geen onderwijs geroosterd in periodes 3 en 6 (die elk 4 weken beslaan). Afgezien van het uit de pas lopen met veel andere opleidingen, en zeker met die binnen onze faculteit, zijn er andere goede redenen om het onderwijs stricter volgens de periode-indeling te organiseren. 1. Uit onderzoek naar onderwijsrendementen is gebleken dat het zogeheten sequentieel programmeren een positief effect heeft op de studievoortgang. Sequentieel programmeren betekent dat zoveel mogelijk cursussen achter elkaar in plaats naast elkaar geroosterd worden. Dat betekent dat studenten minder vakken tegelijk dienen te volgen, en dus ook minder lang een vak aangeboden krijgen. Een zeer leesbaar rapport over onderwijsrendementen is te vinden op het Web: wikipedia.fsw.leidenuniv.nl:8080/IclonWiki/index.php?title=Onderwijsrendement Als tegenargument wordt genoemd dat bepaalde stof moet bezinken. Ik ben sterk van mening dat echte bezinking van stof ook niet of nauwelijks plaatsvindt binnen een periode van 16 weken, en dat een lange periode alleen maar leidt tot uitstelgedrag voor wat betreft het bestuderen van de stof. Echte bezinking zal plaatsvinden over een aantal jaren, en wellicht moeten we daarom veel meer dan tot nu toe aandacht besteden aan de relatie tussen vakken en de inhoudelijke leerdoelen die we aan onze curricula stellen. 2. Gerelateerd aan het voorgaande heeft een indeling in kortere periodes automatisch tot gevolg dat tentamens beter verspreid worden over een jaar. Ook hiervan is aangetoond dat dit de studeerbaarheid van een opleiding ten goede komt. Van gejaagdheid is geen sprake: juist omdat studenten meer dan voorheen gemotiveerd worden om de stof bij te houden ontstaat (hopelijk) een regelmatiger studiepatroon wat alleen maar ten gunste van de prestaties is. 3. Kortere periodes forceert ons na te denken over onze onderwijsvormen. Het is bijvoorbeeld uitgesloten dat een vak dat voorheen in de vorm van hoorcolleges in dezelfde vorm aangeboden kan worden in een periode van 4 weken. In veel gevallen zal 8 weken wel lukken, maar of dat ideaal is zal afhangen van het vak in kwestie. Ik verwacht door intensivering van ons onderwijs dat er creatiever omgegaan zal worden met de wijze waarop we de studenten prikkelen om de stof tot zich te nemen. Ook dit zal uiteindelijk een positief effect hebben op de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten. 4. Last but not least: de studenten geven zelf aan dat het studeren in periodes de voorkeur heeft. Dit is al een aantal malen ter sprake gekomen bij de FSR (facultaire studentenraad) alsook de studentvertegenwoordiging bij de OD (facultaire onderwijsdirectie). Ik realiseer me dat niet alle vakken in het 8-8-4 patroon passen. De belangrijkste tegenargumenten die ik tot nu toe heb gehoord hebben te maken met de tijdsduur van terugkoppeling op ingeleverd werk. Als bijvoorbeeld binnen een vak verscheidene opdrachten uitgedeeld worden waarbij het nakijken en terugkoppeling van resultaten van belang is voor het uitvoeren van een volgende opdracht, dan kan een periode van 8 weken de terugkoppellus behoorlijk onder druk zetten. In deze gevallen wil ik toch trachten tot het uiterste te gaan en te kijken hoe en in welke mate een vak aangepast kan worden voor het blokonderwijs, maar het is evident dat dit niet altijd zal slagen. Ook kunnen er praktische redenen zijn om niet tot intensivering over te gaan, zoals in het geval van vakken die door externe docenten verzorgd worden, of waar op andere wijze een sterke afhankelijkheid is van externe factoren (zoals bij het project Informatiekunde). Ook hier zal van geval tot geval bekeken worden wat de beste oplossing is. Maarten van Steen -- VU University Amsterdam, Computer Science De Boelelaan 1081a, 1081 HV Amsterdam, The Netherlands T: +31 20 598 7739/7718; F: +31 84 712 1446 Home page: www.cs.vu.nl/~guus/ _______________________________________________ docteam-imm mailing list docteam-imm@few.vu.nl mailman.few.vu.nl/mailman/listinfo/docteam-imm

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _