Notitie Middellange termijn inzet resources MMC.
Van: Jaap Gordijn
Aan: MT-INF
Aanleiding
Recentelijk heeft
de OLC-IK de opleiding Informatiekunde omgevormd tot
een opleiding met een major/minor structuur waarbij de minors worden gevormd
door Bedrijfsinformatica (BI) en Multimedia & Cultuur (MMC) (zie ook
notulen OLCIk-2005-2 en de email van Hans Akkermans dd 29/03/2005 aan het MT-INF).
Het MT-INF heeft, via Guus Schreiber,
echter nog steeds zorgen geuit met betrekking tot de bemensing van de MMC
vakken op de middellange termijn, en daarom mij advies gevraagd inzake het pakket MMC-vakken dat
op de middellange termijn sustainable kan worden
gegeven.
De door het MT-INF aangegeven randvoorwaarden zijn:
In onderstaande
tekst wordt een onderscheid gemaakt voor het komende jaar (05/06), het jaar
06/07 en een steady state situatie. Het bijgevoegde spreadsheet geeft een mogelijke verdeling
van de vakken.
Jaar 05/06
Voor jaar 05/06
is het advies het programma zoals voorgesteld door Hans Akkermans
uit te voeren. Eventueel kan Music in Modern Society vervangen worden door
keuzevak, afhankelijk van de te benoemen opvolger voor Van der Veer. Het jaar
05/06 kan dan als overgangsjaar worden gezien, waarbij studenten de
mogelijkheid hebben bepaalde vakken nog éénmaal te volgen.
Jaar 06/07
Er kan helaas
alleen maar aan de randvoorwaarden van het MT-INF
worden voldaan als er significante aanpassingen in de het aangeboden
vakkenpakket plaatsvinden. Willen we echter een serieuze minor MMC kunnen
aanbieden, dan dient er voldoende substantie over te blijven in de sub-disciplines exploratory
design, multimedia technologie en scientific evaluation (zie notitie Multimeda
en Cultuur, Eliens, vWelie, Hoorn, vd Veer, http://www.cs.vu.nl/~eliens/multimedia/local/curriculum-mmc.pdf).
Daarnaast dient de cyclus Inleiding Multimedia, Multimedia Authoring
I en Multimedia design casus overeind te blijven.
Het advies is:
Van de sub-disciplines blijft dan beschikbaar:
Steady state
De steady state wordt gekenmerkt door een situatie waarin
Gerrit van der Veer niet meer beschikbaar is voor onderwijs. Er zijn twee
alternatieven: