PDF
\uwdatum{}
\uwkenmerk{}
\kenmerk{0709-informatie}
\datum{17/9/2007}
betreft:
aanvullende informatie Informatiekunde VU
Aan:
Algemene Rekenkamer\\
tnv Fons Gloerich\\
Postbus 20015
2500 EA Den Haag
LS, beste Fons
Allereerst excuus voor de vertraging in het aanleveren van de gevraagde gegevens.
Hoewel ik destijds zelf niet bij het proces betrokken ben geweest, heb ik
als beoogd voorzitter van de opleidingscie IK/IMM, per 1 oct 2007, de taak op me genomen
de informatie te verzamelen en op te sturen.
Allereerst, tav vraag 1, waarin gevraagd wordt naar het evaluatieproces voor de vakken:
- a. Taakanalyse en Webdesign (1e jaar) uit het studiejaar 03/04;
- b. Datastructuren theorie en practicum (2e jaar) uit het studiejaar 03/04;
- c. Software Architecture (Master) uit het studiejaar 03/04.
Het was destijds niet gebruikelijk dat de
opleidingscommissie alle evaluaties onder ogen kreeg.
De OLC kreeg toen alleen samenvattingen van de sectievergaderingen.
Mbt TAWD (Taakanalyse en Webdesign) is op te merken dat daar (bij uitzondering) uitgebreid in de OLC over is gesproken,
als onderdeel van de herstructurering
van MMC.
Dat hele proces staat uitgebreid in de notulen, die reeds in het bezit van de Rekenkamer zijn!
Wat de evaluatie verslagen van Datastructuren en Software Architectuur betreft. Hiervoor is de gebruikelijke
procedure gevolgd, dwz dat de betreffende verslagen in een bijeenkomst van de sectie verantwoordelijk
voor deze onderdelen, in beide gevallen de sectie IMSE (Information Management & Software Engineering),
besproken is. De gevraagde evaluaties van deze vakken hebben overigens niet plaats gevonden in
deze jaren. In de plaats daarvan zijn de evaluaties 05/06 in de bijlagen opgenomen, alsook een drietal besprekingen in respectievelijk de sectie IM&SE (2) en BI (1).
Ten aanzien van vraag 2, mbt de volgende verbeteracties/ knelpunten:
- a. Slechts 20\% van de studenten slaagt erin 80\% van de studiepunten te behalen.
De commissie beveelt aan om te blijven proberen om oorzaak en gevolg te analyseren:
wat zijn de bepalende factoren voor studiesucces? Zijn er voldoende beleidsmaatregelen
om een groter effect op het rendement te bereiken? (VSNU (2002), Informatiekunde, p. 50);
- b. De interne kwaliteitszorg voldoet aan de eisen, maar de streefdoelen zullen
nader moeten worden geëxpliciteerd (QANU (2004),
Additionele beoordeling Informatiekunde, deelrapport 5, p. 11);
- c. De beperkte omvang van de staf is een blijvend punt van aandacht. (QANU (2004),
Additionele beoordeling Informatiekunde, deelrapport 5, p. 10 en
Faculteit der Exacte Wetenschappen (2001) Zelfstudie informatica 2001, Ch. 8.5, p. 97-80).
kunnen wij het volgende opmerken:
- tav (a) rendement: uit onze gegevens blijkt dat een beperkt aantal vakken,
zoals ondermeer computer netwerken een struikelblok vormt voor IK studenten.
Wij streven ernaar, middels een curriculum evaluatie te achterhalen wat de redenen
daarvoor zijn. Daarbij willen we er zorg voor dragen dat het technische gehalte van het onderwijs niet daalt,
maar er wel voor zorgen dat in alle gevallen de relevantie van het vak voldoende duidelijk is, teneinde
de studenten optimaal te motiveren.
- tav b) streefdoelen: gezien de zorgwekkende terugloop van de instroomcijfers, de afgelopen jaren,
voor de Informatica, heeft de afdeling Informatica van de FEW
een gehele herziening van het opleidingenpakket van de afdeling in gang is gezet.
Met als bindend thema de genetwerkte wereld wordt voor alle informatica-gerelateerde
opleidingen, waaronder ook Informatiekunde valt, de eindtermen en doelstellingen herzien, ten einde de opleidingen beter
af te stemmen op de potentiele behoefte van zowel aankomende studenten als de arbeidsmarkt.
- tav c) beperkte omvang van de staf: daar zijn wij het geheel mee eens.
Deels proberen wij daar aan tegemoet te komen door, op basis van vrijwillige gastvrijheid,
collega-onderzoekers van ondermeer het CWI (Centrum voor Wiskunde en Informatica), ervaring te laten opdoen
met onderwijs. Op langere termijn hopen wij echter, wellicht mede na de herziening van het opleidingenpakket,
zoals opgemerkt onder b), een structurele verbetering daarin te bewerkstelligen.
In antwoord op vraag 3, of wij
een onderbouwde inschatting maken van de kosten die
uw opleiding maakt ten behoeve van de interne kwaliteitszorg (zo mogelijk in aantal uren per functie),
is ons (eerste) antwoord: nee dat kunnen wij niet.
In een eerder gesprek met u is daarover opgemerkt dat
die kosten niet apart te geven zijn, want ingebed (zijn) in het normale onderwijs.
Er vanuitgaand dat elke docent minimaal tweemaal per jaar een half dagdeel besteed aan het bespreken
van de resultaten, en maandelijks een half dagdeel aan het verbeteren van het onderwijs naar aanleiding
van die evaluaties, zou met groet terughoudendheid
een (ruwe) schatting van 1/20 fte per aangestelde medewerker gegeven kunnen worden.
Voor het vergaren en verwerken van de evaluatie gegevens zijn resp. het facultaire onderwijsbureau
verantwoordelijk, ca. 1 uur per week, en het centrale onderwijscentrum, waarvoor wij geen schatting
kunnen geven.
Ten overvloede wellicht, wil ik hier nogmaals benadrukken
dat wij kwaliteitszorg als een integraal onderdeel van
onderwijsontwikkeling zien, en zich, anders dan in reguliere
productie processen, slecht leent voor het definieren van
onafhankelijke meetpunten.
In antwoord op vraag 4, of wij
en onderbouwde inschatting maken van de kosten die uw opleiding maakt ten behoeve van de
externe kwaliteitszorg c.q. de accreditatie (zo mogelijk in aantal uren per functie)?, is ons antwoord eveneens,
dat dat afgezien van de kosten van het bezoek zelf zeer moeilijk te kwantificeren is,
want, zoals eerder opgemerkt, ingebed (zijn) in het normale onderwijs.
Een ruwe schatting, voor wat betreft het schrijven van de zelfstudie, is een periode van een a twee maanden voor
de redacteur van de zelfstudie, en een bijdrage die tenminste 8 halve dagdelen betreft van de
betrokken docenten/medewerkers, ten behoeve van bijdragen aan de zelfstudie en vergaderingen.
daarbij moet tevens het werk dat verricht diende te worden voor het aanleveren van de cijfers meegerekend
worden, wat naar schatting op een week uitkwam, ter rekening van het onderwijsbureau.
Al met al een klus van behoorlijke omvang, waarvan het uiteindelijke
nut voor de opleiding niet door iedereen onderschreven wordt!
Verder, mbt vraag 5, verwijs ik naar de bijlagen, waarin, zoals gevraagd, de volgende documenten zijn
opgenomen:
- Beleidsplan studiebegeleiding FEW, divisie W & I
- Evaluatieplan voor het bacheloronderwijs van FEW (9/12/04)
- Evaluatieplan voor het (bachelor-)onderwijs binnen FEW (opzet 13/2/04)
- Evaluatie schema 2005/06
- Inschrijvingen per opleiding 2000-2005
- Inschrijvingen en instroom 2006 per opleiding
- Toetshandleiding FEW (2001)
- Verslag van de vragenlijstafname -- Datastructuren (1e sem 04/05)
- Verslag van de vragenlijstafname -- Software Architecture (1e sem 05/06)
- Verslag van de vragenlijstafname -- Taakanalyse & Webdesign (1e sem 05/06)
- Evaluatie IMSE, bespreking 15-06 2005
- Evaluatie IMSE, bespreking 17-11 2005
- Evaluatie BI, bespreking 29-06 2005
- IS rendementen BaMa Cohorten
Hierbij wil ik u ook nog wijzen op een nieuwe
sitewww.few.vu.nl/onderwijs/toetsen-en-beoordelen over
toetsen en beoordelen, die in het kader van het
facultaire Zorgplan Kwaliteit is opgezet.
En tenslotte, voor wat betreft de hoeveelheid beschikbare fte, merk ik op dat het
onderwijs voor de verschillende opleidingen die de afdeling aanbiedt (in principe)
door de afdeling in zijn geheel wordt gedragen.
In de zelfstudie 2001, wordt als personele bezetting opgegeven:
HGL: 7.0, U(H)D 14.3, ov. WP 19.1, (A/O)IO 20.5, vacature(s) 4.
De huidige cijfers verschillen daar niet significant van.
Voor de opleiding IK was toen de sectie IM&SE
verantwoordelijk, en kwam de berekening mbt de onderwijslast
op:
fte onderwijsinzet 1.1
ingeschreven studenten 15
afgestudeerden 3
studenten per fte onderwijs 13.5
afgestudeerden per fte onderwijs 2.7
Nadien is de opleiding IK echter bij de nieuw opgerichte
sectie Bedrijfsinformatica (BI) ondergebracht,
en is daarmee een betere ondersteuning van de groeiende
instroom Ik studenten, nu Informatie, Multimedia & Management,
gegarandeerd.
De huidige bezetting van de sectie BIwww.cs.vu.nl/en/sec/bi/staff.html komt op: HGL: 2.2, U(H)D: 3, post-doc: 3.
Hierin zullen op korte termijn, zoals het zich nu laat aanzien,
geen significante veranderingen
te zien zijn.
gevraagd was:
- Evaluatieplan en eventuele andere documentatie over het intern kwaliteitszorgsysteem uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
- Jaarlijkse eindrapportage over uitgevoerde evaluaties uit het studiejaar 03/04 en de meeste recente eindrapportage;
- Bestuursconvenanten uit het studiejaar 03/04 en meest recente;
- Handleiding toetsen en beoordelen uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
- Beleidsdocument studiebegeleiding uit de studiejaren 03/04 en 06/07;
- Aantal ingeschreven studenten en aantal + fte docenten informatiekunde in de studiejaren 03/04 en 06/07;
- Propedeuserendement van het cohort ‘03/04 en indien mogelijk de latere cohorten.
Hopelijk voldoen de in deze brief gegeven antwoorden, en de bijgesloten bijlagen zoals boven aangegeven,
aan uw vraag naar informatie. Mochten wij echter naar uw inzicht daarin toch nog in
gebreke blijven, dan verzoek ik u direct contact met mij op te nemen, zodat wij een eventuele omissie
in deze kunnen corrigeren.