information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print


  From: Hidde van Manen 
  To: Anton Eliëns 
  Subject: RE: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
  Date: Thu, 17 Dec 2009 10:16:57 +0100
  Importance: Normal
  
  Beste Anton=2C
  
  Ik zal zo goed mogelijk al je vragen proberen te beantwoorden. Echter wil i=
  k wel opmerken dat ik het nu nog onduidelijk vind=2C wat precies het "voors=
  tel" is. Is er al concreter te zeggen wat de OLC AI zou willen veranderen a=
  an het programmeeronderwijs=2C om dit beter aan te laten sluiten bij Java? =
  En hoe staat Processing in dit voorstel? Ik kreeg de indruk uit je mailtje =
  dat het een alternatief is voor Alice - is er [ook] de wens om het onderwij=
  s met Alice aan te passen of weg te halen?
  
  (1) Mijn ervaring bij het vak Probleem Oplossen met Alice was als volgt=3B =
  ik vond het een interessant en leuk opgezet vak=2C met weinig academisch ka=
  rakter. Het is een vak waar het practicum een groot deel van je tijd in bes=
  lag neemt en je actief aan het werk zet met de behandelde stof uit het hoor=
  college. Deze hoorcolleges volgde ik altijd en werden gegeven door een doce=
  nt die goed les kan geven=2C meneer Bhulai. Het was echter wel zo=2C dat al=
  s je de te behandelen stof zelf had doorgenomen=2C dat het hoorcollege vrij=
  wel niks nieuws bracht. Het practicum was interessant (de stof was voor mij=
   nieuw)=2C en het programma "Alice" erg toegankelijk. De learning curve is =
  vrij kort en niet stijl. Het grote nadeel van Alice is=2C dat het verschrik=
  kelijk vaak vastloopt en dit je werk nadelig beinvloedt. Dit is wederom de =
  meestgehoorde klacht over het practicum van eerstejaars studenten dit jaar.
  
  (2) Alice biedt een eerste stap richting de manier van denken=2C die benodi=
  gd is bij het programmeren. Het denken in methodes=2C het opbreken van prob=
  lemen in kleinere problemen en de kennismaking met bepaalde programma-struc=
  turen (loops=2C object-oriented programming) zijn essentieel. In mijn belev=
  ing was de basis die door het vak Probleem Oplossen met Alice gelegd werd=
  =2C ruimschoots voldoende voor het volgende programmeeronderwijs.
  
  (3) Jazeker. Het programmeeronderwijs wordt momenteel nog in een zeer verge=
  lijkbare vorm gegeven als vele jaren geleden. Het wordt nog gedoceerd op de=
  zelfde manier als dat het gebeurde toen studies zoals IMM en AI nog niet be=
  stonden. Er wordt in het programma weinig aandacht besteed aan het feit dat=
   studenten AI=2C IMM en INF anders omgaan met stof (en bijv. op een ander m=
  anier leren=2C maar ook andere zaken wel en niet moeilijk vinden). Het prog=
  rammeeronderwijs is zeer "saai"=2C er is nauwelijks tot geen aandacht voor =
  toepassing van het geleerde en een koppeling met de (bedrijfs)samenleving.=
  =20
  
  Over vraag 3 en 4 zou ik graag nog meer willen schrijven=2C maar helaas moe=
  t ik nu afbreken omwille van tijdnood.=20
  
  Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
  
  Groeten=2C
  
  Hidde van Manen
  
  PS. Een overstap bij het programmeeronderwijs zelf naar Alice lijkt mij ook=
   niet wenselijk - voor de duidelijkheid!
  
  
  
  > Date: Wed=2C 16 Dec 2009 00:20:37 +0100
  > From: eliens@cs.vu.nl
  > To: adn850@student.vu.nl=3B fonsduin@gmail.com=3B varsie@gmail.com=3B hid=
  devanmanen@hotmail.com
  > Subject: olc imm / opinion(s) -- java [alice & processing]
  >=20
  > hallo Varsha=2C Fons en Hidde
  >=20
  >=20
  > als jullie tijd hebben graag jullie mening over het onderstaande=2C
  > liefst zsm zodat ik ook in de discussies voorafgaand aan de olc vergaderi=
  ng
  > rekening kan houden met jullie ervaringen en ideeen.
  >=20
  > Vanuit de OLC AI is een discussie over het programmeeronderwijs in java=
  =2C=20
  > en is
  > het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bij
  > Probleemoplossen met Computers=2C en Alice. Ik heb mijn mening onder gege=
  ven=2C
  > en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebben opde volgende vrag=
  en:
  > 1) hoe was jullie ervaring met Probleemoplossen ...=2C en ihb Alice?
  > 2) denken jullie dat Alice een geschikte basis biedt voor het=20
  > programeeronderwijs?
  > 3) Is er reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te=20
  > veranderen?
  > 4) Wat is=2C als jullie daar zicht op hebben=2C jullie indruk van=20
  > processing? (zie onder).
  >=20
  > (wellicht vraagt 4 te veel tijd=2C en mag dan overgeslagen worden)
  >=20
  > mijn commentaar op alice vs processing:
  >=20
  > > Een overstap naar Alice lijkt me niet wenselijk=2C omdat voor zover ik=
  =20
  > > heb kunnen zien
  > > het programmeren voor een groot deel verstopt zit achter de visuele=20
  > > interface.
  > > Dat is bij Alice om goede redenen welbewust=2C nl om de syntax geen=20
  > > hinderpaal te laten
  > > zijn. De  boeken die ik heb gevonden  lijken dat te bevestigen=2C maat=
  =20
  > > misschien heeft Aniel
  > > meer informatie. zie bv=20
  > > www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0=2C3110=2C032=

  151209X=2C00.html=20
  > >
  > > en meer op: www.alice.org/index.php?page=3Ddocumentation

  > >
  > > Een alternatief=2C wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijkt=
  =20
  > > is processing=2C
  > > zie  processing.org

  > > processing heeft een eigen eenvoudige=2C maar goed bruikbare=2C IDE=20
  > > vanwaaruit zogeheten
  > > sketches gerund kunnen worden=2C en die toegang geeft tot veel nuttige=
  =20
  > > alsook mooie voorbeelden.
  > > Een bijkomend voordeel=2C met het ooh op HA/LI=2C is de mogelijkheid to=
  t=20
  > > physical processing=2C
  > > dwz de aansluiting van arduino board met rfid lezers en dergelijk.=20
  > > Ooit begonnen als
  > > prgrammeren voor designers is het uitgegroeid tot een volwaardig=20
  > > framework=2C met goed
  > > lesmateriaal en een levendige community.
  >=20
  > liefst een eerste antwoord voor vrijdag=2C dan bespreek ik het met=20
  > Annette=2C de voorzitter van de olc AI.
  > alvast bedankt voor jullie inspanning
  >=20
  > met groet
  >=20
  > Anton
  >=20
   		 	   		 =20
  _________________________________________________________________
  Het laatste nieuws=2C shownieuws en voetbalnieuws op MSN.nl
  nl.msn.com/=

  
  --_c908a045-8f10-4119-8df3-0e3efc274c7c_
  Content-Type: text/html; charset="iso-8859-1"
  Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
  
  
  
  
  
  
  Beste Anton=2C

Ik zal zo goed mogelijk al je vragen proberen te bean= twoorden. Echter wil ik wel opmerken dat ik het nu nog onduidelijk vind=2C = wat precies het "voorstel" is. Is er al concreter te zeggen wat de OLC AI z= ou willen veranderen aan het programmeeronderwijs=2C om dit beter aan te la= ten sluiten bij Java? En hoe staat Processing in dit voorstel? Ik kreeg de = indruk uit je mailtje dat het een alternatief is voor Alice - is er [ook] d= e wens om het onderwijs met Alice aan te passen of weg te halen?

(1)= Mijn ervaring bij het vak Probleem Oplossen met Alice was als volgt=3B ik = vond het een interessant en leuk opgezet vak=2C met weinig academisch karak= ter. Het is een vak waar het practicum een groot deel van je tijd in beslag= neemt en je actief aan het werk zet met de behandelde stof uit het hoorcol= lege. Deze hoorcolleges volgde ik altijd en werden gegeven door een docent = die goed les kan geven=2C meneer Bhulai. Het was echter wel zo=2C dat als j= e de te behandelen stof zelf had doorgenomen=2C dat het hoorcollege vrijwel= niks nieuws bracht. Het practicum was interessant (de stof was voor mij ni= euw)=2C en het programma "Alice" erg toegankelijk. De learning curve is vrij kort en niet stijl. Het grote nadeel van Alice is=2C dat het versc= hrikkelijk vaak vastloopt en dit je werk nadelig beinvloedt. Dit is wederom= de meestgehoorde klacht over het practicum van eerstejaars studenten dit j= aar.

(2) Alice biedt een eerste stap richting de manier van denken= =2C die benodigd is bij het programmeren. Het denken in methodes=2C het opb= reken van problemen in kleinere problemen en de kennismaking met bepaalde p= rogramma-structuren (loops=2C object-oriented programming) zijn essentieel.= In mijn beleving was de basis die door het vak Probleem Oplossen met Al= ice gelegd werd=2C ruimschoots voldoende voor het volgende programmeero= nderwijs.

(3) Jazeker. Het programmeeronderwijs wordt momenteel nog = in een zeer vergelijkbare vorm gegeven als vele jaren geleden. Het wordt no= g gedoceerd op dezelfde manier als dat het gebeurde toen studies zoals IMM = en AI nog niet bestonden. Er wordt in het programma weinig aandacht besteed= aan het feit dat studenten AI=2C IMM en INF anders omgaan met stof (en bij= v. op een ander manier leren=2C maar ook andere zaken wel en niet moeilijk = vinden). Het programmeeronderwijs is zeer "saai"=2C er is nauwelijks tot ge= en aandacht voor toepassing van het geleerde en een koppeling met de (bedri= jfs)samenleving.

Over vraag 3 en 4 zou ik graag nog meer willen sch= rijven=2C maar helaas moet ik nu afbreken omwille van tijdnood.

Ik = hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten=2C

Hidde van Manen
=
PS. Een overstap bij het programmeeronderwijs zelf naar Alice lijkt = mij ook niet wenselijk - voor de duidelijkheid!



>=3B D= ate: Wed=2C 16 Dec 2009 00:20:37 +0100
>=3B From: eliens@cs.vu.nl
&= gt=3B To: adn850@student.vu.nl=3B fonsduin@gmail.com=3B varsie@gmail.com=3B= hiddevanmanen@hotmail.com
>=3B Subject: olc imm / opinion(s) -- java = [alice &=3B processing]
>=3B
>=3B hallo Varsha=2C Fons en Hid= de
>=3B
>=3B
>=3B als jullie tijd hebben graag jullie meni= ng over het onderstaande=2C
>=3B liefst zsm zodat ik ook in de discuss= ies voorafgaand aan de olc vergadering
>=3B rekening kan houden met ju= llie ervaringen en ideeen.
>=3B
>=3B Vanuit de OLC AI is een dis= cussie over het programmeeronderwijs in java=2C
>=3B en is
>=3B = het voorstel gedaan om het programmeeronderwijs aan te laten sluiten bij>=3B Probleemoplossen met Computers=2C en Alice. Ik heb mijn mening onde= r gegeven=2C
>=3B en zou van jullie graag een antwoord of reaktie hebb= en opde volgende vragen:
>=3B 1) hoe was jullie ervaring met Probleemo= plossen ...=2C en ihb Alice?
>=3B 2) denken jullie dat Alice een gesch= ikte basis biedt voor het
>=3B programeeronderwijs?
>=3B 3) Is e= r reden of noodzaak het prgrammeronderwijs aan te passen of te
>=3B v= eranderen?
>=3B 4) Wat is=2C als jullie daar zicht op hebben=2C jullie= indruk van
>=3B processing? (zie onder).
>=3B
>=3B (welli= cht vraagt 4 te veel tijd=2C en mag dan overgeslagen worden)
>=3B
= >=3B mijn commentaar op alice vs processing:
>=3B
>=3B >=3B = Een overstap naar Alice lijkt me niet wenselijk=2C omdat voor zover ik
= >=3B >=3B heb kunnen zien
>=3B >=3B het programmeren voor een gr= oot deel verstopt zit achter de visuele
>=3B >=3B interface.
>= =3B >=3B Dat is bij Alice om goede redenen welbewust=2C nl om de syntax g= een
>=3B >=3B hinderpaal te laten
>=3B >=3B zijn. De boeken= die ik heb gevonden lijken dat te bevestigen=2C maat
>=3B >=3B mi= sschien heeft Aniel
>=3B >=3B meer informatie. zie bv
>=3B >= =3B www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0=2C3110=2C032= 151209X=2C00.html
>=3B >=3B
>=3B >=3B en meer op: www= .alice.org/index.php?page=3Ddocumentation
>=3B >=3B
>=3B >=3B= Een alternatief=2C wat mij daarentegen ook voor IMM zeer geschikt lijkt >=3B >=3B is processing=2C
>=3B >=3B zie processing.or= g
>=3B >=3B processing heeft een eigen eenvoudige=2C maar goed bruik= bare=2C IDE
>=3B >=3B vanwaaruit zogeheten
>=3B >=3B sketche= s gerund kunnen worden=2C en die toegang geeft tot veel nuttige
>=3B = >=3B alsook mooie voorbeelden.
>=3B >=3B Een bijkomend voordeel=2C= met het ooh op HA/LI=2C is de mogelijkheid tot
>=3B >=3B physical = processing=2C
>=3B >=3B dwz de aansluiting van arduino board met rfi= d lezers en dergelijk.
>=3B >=3B Ooit begonnen als
>=3B >=3B= prgrammeren voor designers is het uitgegroeid tot een volwaardig
>= =3B >=3B framework=2C met goed
>=3B >=3B lesmateriaal en een leven= dige community.
>=3B
>=3B liefst een eerste antwoord voor vrijda= g=2C dan bespreek ik het met
>=3B Annette=2C de voorzitter van de olc= AI.
>=3B alvast bedankt voor jullie inspanning
>=3B
>=3B m= et groet
>=3B
>=3B Anton
>=3B


D= eel je leukste foto's met je vrienden met Windows Live Photos = --_c908a045-8f10-4119-8df3-0e3efc274c7c_--

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _