information, multimedia & management @ VU
[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _

talk show tell print


  
  Date: Wed, 02 Sep 2009 09:55:12 +0200
  From: Stefan Schlobach 
  User-Agent: Thunderbird 2.0.0.23 (Windows/20090812)
  MIME-Version: 1.0
  To: "A. Eliëns" 
  CC: maarten van steen , 
   Otto Schrofer ,
   Annette ten Teije , Lora Aroyo 
  Subject: Re: Information Retrieval
  
  Hoi Maarten, Anton, et al.
  
  ik vind Maarten's voorstel niet echt werkaar voor de cursus zoals die er 
  nu uitziet.
  De colleges zijn nu al behoorlijk technisch in vergelijking met de 
  opdrachten, die al redelijk
  zacht zijn (en toch al ingewikkeld voor de InformationScience Masters). 
  Als wij de opdrachten
  noch minder technisch maken kunnen wij beter ook andere colleges 
  verzorgen, anders blijft
  gewoon volgens mij geen coherent verhaal over, en geen goede relatie 
  tussen theorie en praktijk.
   
  De beste optie volgens mij is om op de lange termijn er inderdaad twee 
  aparte cursussen
  van te maken: een zachte "gebruik van IR technologie" en een technische 
  variant. Ik vind
  het leuk om daaraan mee te werken, maar dat gaat voor mij zeker niet 
  meer voor dit studiejaar
  lukken.
  
  Voor de korte termijn zie ik een andere oplossing: wij voegen voor de 
  3IMMers een
  werk-college per week toe, die volledig door studenten assistenten 
  worden verzorgt, en
  waarin alle technische inhouden op een hands-on manier uit gelegd en 
  geoefend kunnen worden.
  Als wij goede studentenassistenten kunnen vinden (wat het grootste 
  bottle-neck zou worden,
  denk ik), kan dat de problemen wel oplossen, en wij houden gewoon de 
  zelfde opdrachten.
  Er zat altijd diversiteit in het toetsen van die opdrachten, dus dat 
  kunnen wij nog steeds zo
  handhaven.
  
  Wat vinden jullie ervan?
  
  Groeten
  Stefan
  --
  
   
  
  
  
  A. Eliëns schrieb:
  > een werkbare optie, maar naar mijn smaak een met een aantal nadelen:
  >
  > 1) in mijn ervaring is het nuttig/wenselijk dat studenten uit 
  > verschillende disciplines
  > samenwerken, niet alleen voor complementariteit of kennisuitwisseling, 
  > maar ook
  > voor ervaring met het werken in een interdisciplinair team, en 
  > (nadrukkelijk) niet
  > alleen voor IMM studenten.
  > 2) een vak met twee namen levert verwarring op, en wellicht ook bij de 
  > docenten.
  > pet-wisseling is in de praktijk vaak moeilijker dan lijkt,
  > bovendien bouw je daarmee een onderscheid tussen een gewone en premium 
  > versie
  > in, hetgeen evenzeer onwenselijk is.
  > 3) ter afsluiting, de harde knip beoogt de studiekeuze explicieter te 
  > maken.
  > ik zie niet in waarom een vak in een richting niet een bachelor vak, 
  > en in een andere
  > richting een master vak kan zijn, maar weet overigens niet of zulke 
  > gevallen zich ook
  > daadwerkelijk voordoen bij andere (collecties) van studierichtingen.
  >
  > Samengevat, mijn oplossing een vak (naam en code), met differentiatie 
  > in de beoordeling
  > en mogelijk (deel)opdrachten afhankelijk van kennisniveau en ervaring 
  > van de
  > individuele student, met studierichting (slechts) als indicator.
  >
  > met groet
  >
  > Anton
  >
  > maarten van steen wrote:
  >> Beste mensen,
  >>
  >> Gezien het feit dat we afstevenen op een hardere knip tussen bachelor en
  >> mastervakken, is het niet meer geheel gepast om te spreken over grijze
  >> zone vakken. Wat mij betreft zouden die eigenlijk niet meer mogen
  >> bestaan. Zeker in dit geval waar we te maken hebben met 3de jaars IMM
  >> studenten versus 4de jaars technische AI studenten is er gewoon 
  >> sprake van
  >> een potentieel groot probleem.
  >>
  >> Dat information retrieval van belang is voor IMM studenten is helder. Ik
  >> wil daarom voorstellen om naar de volgende optie te kijken. Mijn
  >> uitgangspunt is dat we IR aanbieden in het 3de jaar van IMM (en niet in
  >> de masters).
  >>
  >> - De 3de jaars IMM en 4de jaars AI volgen hetzelfde hoorcollege
  >> - De 3de jaars IMM krijgen aangepaste assignments
  >>
  >> Daarmee wordt het vak voor IMMers anders, en dus moet het een andere 
  >> naam
  >> en vakcode krijgen.
  >>
  >> Is dit een werkbare optie?
  >>
  >> Met groet,
  >>
  >> - maarten
  >>
  >>> Zoals Anton eerder al heeft geschreven (zie attachment) is het vak 
  >>> door de OLC
  >>> van IMM in het programma opgenomen. Daarvoor was het ookal ter 
  >>> sprake gekomen
  >>> bij een brainstormsessie over het IMM programma met Guus Schreiber 
  >>> en Stefan
  >>> Schlobach.
  >>>
  >>> Groet,
  >>>
  >>> Otto
  >>>
  >>> maarten van steen schreef:
  >>> > Hoe kan een master vak verplicht zijn voor de bachelors? Is er iets
  >>> > verkeerds gegaan? De onderwijsvernieuwing is nog niet tot het 3de 
  >>> jaar
  >>> > doorgedrongen, dus hier moet iets mis gegaan zijn.
  >>> >
  >>> > Otto - heb jij verdere info?
  >>> >
  >>> > - maarten
  >>> >
  >>> >
  >>> > > Anton, Maarten,
  >>> > >
  >>> > > Ik was nogal verrast te zien dat in de studiegids het mastervak
  >>> > > "information
  >>> > > retrieval" (verplicht voor AI-master) nu een verplicht  
  >>> IMM-bachelor vak
  >>> > > (jaar
  >>> > > 3) geworden is. (Voorheen was "information retrieval"  een vak 
  >>> uit de
  >>> > > verplichte "keuze lijst" van IS-master).
  >>> > >
  >>> > > We krijgen hierdoor een populatie bestaande uit: sterkere 
  >>> technische
  >>> > > onderlegde master-studenten samen met minder technische derde jaars
  >>> > > bachelor
  >>> > > studenten.  Dit lijkt me een serieus probleem voor dit vak.
  >>> > >
  >>> > > Hoe kunnen we dit oplossen? Het vak wordt gegeven in periode 2.
  >>> > >
  >>> > > Groet,
  >>> > >    Annette
  >>> > >   (OLC AI)
  >>> > >
  >>> > >
  >>> > >
  >>> > >
  >>> >
  >>> > =====================================================================
  >>> > IMPORTANT NOTE: I receive an excessive amount of mail every day. All
  >>> > mail that has been only copied to me will be handled (if at all) with
  >>> > very low priority. If you want me to read or react to mail, you MUST
  >>> > send it to me with my e-mail address in the destination field.
  

register


[] readme new(s) agenda member(s) document(s) enquete(s) contact resource(s) _