Er Was Eens ...

Begin aan het avontuur
Menu

Home

Wij zijn Rik Cramer en Marjolein de Ruiter, wij zitten in groep 17 en dit is onze portfolio

Sprookjes zijn een fenomeen die al generaties worden verteld door ouders aan kinderen. Er is met grote zekerheid te zeggen dat elk kind wel één of meerdere sprookjes heeft gehoord of gezien. Het mooie aan sprookjes is dat ze een boodschap bevatten die de kinderen dan mee kunnen nemen naar situaties in het ‘echte leven’. De ouders van de kinderen moeten steeds harder en vaker werken om rond te komen in deze moeilijke tijden. Hierdoor schiet de opvoeding van het kind er nog wel eens bij in, kinderopvang is vaak te duur en kostbaar. Sprookjes beginnen helaas in de vergetelheid te raken, waardoor kinderen niet meer de boodschappen/moralen meekrijgen. Het gevolg van deze situatie heeft te maken met ‘The Campaign Against Noise’. Kinderen worden slechter opgevoed en daar ergeren wij ons aan. Om de ouders te helpen met de opvoeding van het kind, hebben wij een interactieve video gemaakt voor ons project Interactieve Multimedia. Met de video koppelen wij de moralen uit de aan de werkelijkheid. Het kind kan hierdoor dus beter anticiperen op situaties die zich mogelijk gaan voordoen in zijn of haar leven. Een sterkere persoonlijkheid en verantwoordelijkheid is een van de vele positieve gevolgen die het kijken en spelen van onze video en minigame bijbrengen.

Story Graph

Hieronder is de story graph te vinden van ons concept. Elk sprookje wordt vergeleken met een situatie uit de werkelijkheid. Het sprookje en de situatie zijn gekoppeld aan elkaar doordat een bepaald moraal wordt uitgelicht in het sprookje en ongeveer dezelfde situatie wordt nagebootst in de werkelijkheid waardoor het kind twee keer dezelfde situatie ziet en daarop kan anticiperen. Na elke sprookje en een real life situatie dat het kind kiest kan hij of zij 4 keuzes maken. De keuzes staan beschreven in de story graph. Aan de hand van wat wij denken dat de beste handeling is worden punten toegekend. Bij een afwijkende haneling worden er punten van de totaalscore afgetrokken. Zo willen wij de kinderen activeren om de goede handeling te doen en daardoor een zo hoog mogelijke score te behalen.

Story graph

Scenario's

Door sprookjes te gebruiken als voorbeeld, willen we de samenleving van tegenwoordig wijzen op bepaalde situaties. Bijvoorbeeld: door het sprookje Belle en het Beest te gebruiken, willen we laten zien dat het niet om het uiterlijk gaat, maar om het innerlijk. Onze doelgroep is dus jonge kinderen, deze kunnen de lessen uit de sprookjes goed begrijpen en hierdoor op jonge leeftijd de lessen begrijpen.

We willen 4 sprookjes gebruiken, deze staan hieronder uitgelegd. Erbij staan de situaties waarmee we ze gaan vergelijken.



1. Belle en het Beest
In Belle en het Beest, komt Belle te wonen bij het Beest. In het begin is ze bang voor het beest en komt ze niet bij hem in de buurt. Pas als ze hem leert kennen, realiseert ze zich dat hij helemaal niet zo eng is.

In het echt vergelijken we dit met een meisje die op een bank zit, naast haar komt een ‘eng’ persoon zitten. Met dit sprookje in ons achterhoofd gaan we kijken naar de reactie van het meisje. We krijgen de keuze uit:

Het goede antwoord is uiteraard terug reageren, omdat we niemand op het uiterlijk mogen beoordelen. In het geval van de andere 2 keuzes, krijg je minpunten. In Nederland leeft het probleem van discriminatie nog steeds. De termen racisme en discriminatie lijken je om de oren te vliegen, te pas en te onpas. Om dit probleem aan te pakken op een jonge leeftijd hebben we het in de applicatie gestopt. Als we kinderen het op jonge leeftijd al duidelijk maken dat discriminatie niet mag, is er een grote kans dat ze dit als ze ouder zijn vast houden.



2. Robin Hood
In het verhaal van Robin Hood is er een valse koning op de troon, deze eist allerlei belastingen waardoor er veel armoede is. Robin Hood steelt van de rijken en geeft aan de armen. De belangrijke les hier is om te geven aan/om mensen die minder hebben dan jij. Dit verhaal vergelijken met een echte situatie was gemakkelijk neer te zetten. In het echt win je met een kraslot €500,- . wat doe je met dit geld? Verderop zit een arm persoon met een blikje voor geld, wat zou jij op dit moment doen?

In dit geval zijn er 2 opties goed. De beste is uiteraard alles weggeven, maar de helft wordt ook geaccepteerd. Het zelf houden is in dit geval niet het goede antwoord. Er is veel armoede in Nederland, meer dan 544.000 huishoudens leven in armoede. 1 op de 9 kinderen leeft in armoede, wat best veel is. Om de samenleving duidelijker te maken dat dit een probleem is, hebben we deze vergelijking in onze interactieve video gestopt. Als je iets meer hebt dan normaal, is het heel nobel om te delen met de minder rijken in ons land.



3. Dombo
In het sprookje Dombo wordt een olifantje geboren met hele grote oren. Hij wordt voor zijn oren belachelijk gemaakt en gepest. Uiteindelijk leert hij te vliegen met zijn oren en wordt hij wereldberoemd en geadoreerd. In het echt is het verband met pesten makkelijk te maken met dit sprookje. Dit is dan ook precies wat we hebben gedaan, in het ‘echte’ stukje wordt er iemand gepest en aan jou gevraagd hoe je hier mee om zou gaan.

Er is maar een goede keuze bij dit verhaal en dat is natuurlijk de pester aanspreken. We hopen door het pesten te laten zien, dat dit een impact heeft op de personen die het kijken. Pesten is een groot probleem in onze samenleving, niet alleen voor kinderen, maar bijvoorbeeld ook op de werkvloer. Er wordt al veel geprobeerd om de situatie te veranderen, maar alle beetjes helpen, waardoor wij ook op dit probleem ingaan.



4. Pinokkio
In het sprookje van Pinokkio is Pinokkio van hout en wil hij graag een echt jongetje worden. hij heeft geen geheugen, dus een krekel speelt voor zijn geheugen. Deze leert Pinokkio niet te liegen, elke keer dat hij liegt groeit zijn neus. De boodschap van dit sprookje is dus ook heel simpel, je mag niet liegen. In het echte leven baseren we dit door een kind zijn rapport op te laten halen, dit is slecht gemaakt, maar er moet wel een handtekening worden gezet. Als het kind thuiskomt wordt er aan hem gevraagd of hij zijn rapport al heeft, er zijn dan weer 2 keuzes.

Viral Clip





Interactieve Video


Klik voor de interactieve video

Klik voor de XIMPEL download

Essay's


Klik voor de essay van Marjolein

Klik voor de essay van Rik

  • Course Information: (Project) Interactive Multimedia
  • Resource(s) -- Support

    Group 17: Rik Cramer en Marjolein de Ruiter