\documentclass[11pt]{article} %%%%%%%%%%% preambule %%%%%%%%%%%% \usepackage[dutch]{babel} \usepackage{graphicx} \usepackage{amsmath,amssymb} \setlength{\textheight}{22cm} \setlength{\topmargin}{-1.5cm} \setlength{\textwidth}{13cm} \newcommand{\half}{\frac{1}{2}} \title{\LaTeX} \author{Bob Planqu\'e} \date{\today} %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%% \begin{document} \selectlanguage{dutch} \maketitle \section{Vergelijkingen} Het maakt uit of je a als tekst of als $a$ wiskundig symbool gebruikt. Het package amssymb definieert bijvoorbeeld het symbool voor de re\"ele (let op het accent) getallen $\mathbb{R}$. In plaats van ``displaymath'' kun je met behulp van \emph{amsmath} ook \texttt{equation*} gebruiken voor een vergelijking zonder nummer: \begin{equation*} \frac{3}{6} = \half , \end{equation*} waarbij we het in de preambule ge\"{\i}ntroduceerde commando gebruikt hebben. Andere mogelijkheden zijn de integraal $\int_0^1 f(x) dx$ en de afgeleide $f'(x)$. De integraal ziet er trouwens anders uit in een ``display'': \begin{equation} \int_0^1 x \, dx. \label{e:intxdx} \end{equation} De uitkomst van de integraal (\ref{e:intxdx}) is $\half$. Nu nog een paragraaf met wat andere mogelijkheden, namelijk \[ \lim_{x\too y} \{x ( y + z) \} /4 < e^e \leq Q \qquad \text{mits voldaan is aan}\quad \sqrt{x^2} =|x|, \] %nog een mogelijkheid voor een vergelijking zonder nummer en de matrix \begin{equation} A_{ij} = \left( \begin{array}{cc} a& b \\ c&d \end{array} \right). \end{equation} \section{Lijsten} \subsection{Itemize} Een lijstje punten \begin{itemize} \item alpha $\alpha$ \item beta $\beta$ \item Gamma $\Gamma$ \item delta $\delta$ en Delta $\Delta$ \item epsilon $\epsilon$ en $\varepsilon$ \end{itemize} \subsection{Enumerate} Nog een paar voorbeelden in een genummerde lijst \begin{enumerate} \item Accenten \"e, \'e, \`e. \item Puntjes op de i: \"{\i}. \item De eerste afgeleide $f'(x)$ en de tweede afgeleide $f''(x)$. \item De ongelijkheid $a^2+b^2 \geq 2ab$ is waar voor alle $a$ en $b$. \end{enumerate} % En nog wat plaatjes \section{Plaatjes} In figuur~\ref{f:cirkel} staat een cirkel. \begin{figure} \includegraphics[width=4cm]{cirkel} \caption{Dit is een cirkel. De breedte van het plaatje is 4cm.} % Het label komt na de caption \label{f:cirkel} \end{figure} Die is natuurlijk rond. Let op waar dit plaatje terecht komt. In figuur \ref{f:cirkel2} staat hij nog een keer, maar nu platgedrukt, terwijl in figuur \ref{f:vierkant} een geroteerd vierkant staat. % \begin{figure} \centerline{\includegraphics[height=2cm,width=3cm]{cirkel}} \caption{Deze ellips is kleiner en staat in het midden.} \label{f:cirkel2} \end{figure} % \begin{figure} \centerline{\includegraphics[height=2cm,angle=30]{vierkant}} \caption{Gekanteld vierkant.} \label{f:vierkant} \end{figure} \end{document}