Syntensbijeenkomst 9 september 2004

In de Waag Society in Amsterdam

Game Development in Nederland

De interactieve entertainment industrie staat aan het begin van een groeifase. Dit wordt versterkt door de nieuwe generatie consoles. Voor bedrijven uit de Nederlandse game-industrie is het echter moeilijk meeliften op de internationale groeimarkt. Investeerders zijn slechts mondjesmaat aanwezig, er is kennisgebrek bij overheidsinstellingen en goed opgeleide specialisten zijn moeilijk te vinden. De tijd lijkt aangebroken om de krachten te bundelen en een stap vooruit te zetten. Syntens organiseerde daarom 9 september een bijeenkomst waar de animo voor een branchevereniging werd gepeild.

Een hele rits aan kopstukken uit de Nederlandse game-industrie vergezeld door docenten en ambtenaren ontvingen een uitnodiging voor ‘Game Development in Nederland’ in de Waag in Amsterdam. Het feit dat de organisatoren van Syntens een paar dagen voor de bijeenkomst door een te grote opkomst een rondje moesten bellen met het verzoek per bedrijf slechts één gast naar deze avond te sturen, zegt genoeg over de aanwezige belangstelling voor een eventuele branchevereniging.

Het programma van de avond was niet alleen informatief maar ook gericht op ‘ontmoetingen’, ‘inspiratie’ en ‘het aanwakkeren van een verenigingsgevoel’. In de prachtige zaal van De Waag, waar vroeger het gilde chirurgijns voor de anatomische wetenschap lichamen van misdadigers opensneden, werd de groep ontvangen. Momenteel huist hier de Waag Society, die op het gebied van oude en nieuwe media onderzoek verricht en educatief materiaal ontwikkelt.

‘What’s Loose’ was na het warme welkom door Ruben van der Horst van Syntens het eerste programmaonderdeel, waarbij de stoelen aan de kant gingen. De zeer gevarieerde groep deelnemers reageerde op een aantal gewaagde stellingen en kon daarbij kiezen voor een van de vier gegeven antwoorden. Onderling kregen gelijkgestemden de tijd kennis te maken. Wat enthousiast gebeurde. Opvallend was het grote aantal deelnemers, dat bij de vraag wat er mist in de game-industrie, onder het bordje met het antwoord ‘Goede mensen’ ging staan.

 

 

 

 

 

 

Bij ‘Branche in beweging’ werden de aanwezigen in vier groepen verdeeld om per groep antwoorden te vinden op stellingen. Onder leiding van dagvoorzitter Jeroen van Mastrigt van het HKU, werden de resultaten van de groepen vergeleken zodat er conclusies getrokken konden worden.

 

 

 

 

 

1. Hoe zouden wij de Nederlandse game-industrie naar een hoger plan kunnen tillen?

Groep paars:

Groep rood:

Groep blauw:

Groep geel:

2. Wat zijn de verbeterpunten bij aansluiting tussen de kennisinfrastructuur en de gamesector?

Groep Paars:

Groep rood:

Groep blauw:

Groep geel:

3. Wat voor rol moet de overheid spelen bij het stimuleren van de games sector?

Groep paars:

Groep rood:

Groep blauw:

Groep geel:

4. Op welke punten zou een branchevereniging de gamesector kunnen ondersteunen?

Groep Paars:

Groep blauw:

Groep geel:

Alle groepen waren kwamen tot de conclusie dat een branchevereniging een positieve invloed kan hebben op de sector. Ook de Gele groep, bestaande uit mensen uit het onderwijs en overheidsinstellingen, zag absoluut het nut en de noodzaak van een vereniging in.

Branche inspanningen: Rogier Smit

Na het buffet, waar iedereen onder het genot van hartige taart en belegde broodjes contacten legde en opfriste, werd Rogier Smit, directeur Playlogic, uitgenodigd te vertellen over zijn visie op de toekomst van de branche en het oprichten van een Nederlandse tak van de TIGA. Rogier schetste eerst de problemen in de huidige Nederlandse game-industrie, zette de doelstellingen van een Nederlandse belangenvereniging op een rijtje, sprak de verwachting uit dat er nieuwe internationaal georiënteerde opleidingen ontstaan en hij vertelde over het marktonderzoek dat momenteel verricht wordt naar de vraag in de markt naar betere gameopleidingen. Hier volgt een samenvatting.


Huidige problemen
Game ontwikkeling en publishing in Nederland heeft een grote ontwikkeling ondergaan. Met deze groei vindt ook een professionalisering van de industrie plaats. Er zijn meer en meer studio’s en publishers die vechten voor een top 10 plaats. Het aanbod games groeit harder dan het aantal gamers, waardoor het aanbod groter is dan de vraag. Ook worden de projecten en de hiermee gepaard gaande investeringen en risico’s steeds groter.

Om de risico’s te minimaliseren en de overheid bewust te maken van de grootte van de game-industrie en de problemen die er spelen, is anderhalf jaar geleden het idee van een belangenvereniging ontstaan. Hermen Hulst van Guerilla en Martin de Ronde van Media Republic en Rogier Smit van Play Logic staken hierover de koppen bij elkaar.

Doelstellingen Nationale belangenvereniging, een Nederlandse TIGA

Aan de slag
Hermen Hulst heeft de aanvraag voor het oprichten van TIGA NL op zich genomen met als eerste leden Guerrilla, Engine Software en Playlogic. Directeur Fred Hasson van Tiga is erg enthousiast over de Nederlands Chapter die toegevoegd gaat worden aan Tiga. De Nederlandse belangenvereniging wordt de komende maanden opgericht. Uiteraard wordt iedereen in de Nederlandse industrie benaderd om deel te nemen. Een belangrijk gedeelte van de activiteiten zal zich richten op Den Haag. Willen we onze gezamenlijke doelstelling waarmaken, dan hebben we de bereidheid van de overheid nodig. De eerste stappen hierin zijn bewustwording, de spelers kenbaar maken en ze allemaal even wakker schudden daar in Den Haag.

Opleidingen

De industrie wordt volwassen en heeft behoefte aan degelijke industriebrede opleidingen die voldoen aan de vraag en behoeften van nu en van de toekomst. De opleiding zou internationaal georiënteerd moeten zijn, een internationaal erkende BBA/MBA structuur gezien het internationale karakter van de Game Industrie. Het curriculum moet worden aangepast, zodat de opleiding zich naast de technische en design kant ook richt op de publishing activiteiten, de juridische kant, marketing en management, project management, en trendanalyse. De docenten zouden industrieprofessionals moeten zijn. Er kan dan gebruik gemaakt worden van echte cases. Er zal een goede balans in het curriculum moeten komen van Theorie en praktijk. Ook stages bij de Nederlandse ontwikkelaars zijn een pre. Ze geven de studenten kans hun theoretische kennis in praktijk te brengen en bieden ontwikkelaars extra resources tegen aanzienlijk lagere overhead.

Onderzoek

Momenteel wordt marktonderzoek verricht naar de vraag in de markt naar betere games- opleidingen. Gemeente Breda neemt de kosten van markonderzoek op zich. Dit Onderzoek wordt geleid door Drs.Gert-Jan Remmers, Docent creatieve industries van de Internationale Hogeschool Breda, die een groep laatstejaars studenten inzet. Zij zullen vergelijkende onderzoeken van bestaande opleidingen in met name Amerika gaan analyseren. En er wordt gericht onderzoek verricht naar de wensen en inhoud van een dergelijke opleiding.

Conclusie
Uiteraard zal het succes van deze belangvereniging en het halen van de doelstellingen van deze vereniging vallen of staan met de input van de leden zelf. Zonder enige saamhorigheid en bundeling van onze krachten zal er niets bereikt worden en doen we als Nederlandse industrie een stap terug.

Op de vraag of de TIGA als belangenvereniging kan dienen, was Rogier van mening dat: "De TIGA kan fungeren als een lobbymachine voor de Nederlandse game-industrie naar het buitenland. Maar wij moeten ons onderling verenigen. De Tiga kan voor onze nationale vereniging lobbyen in het buitenland."

Edwin Suer van de BVD, was uitgenodigd om te praten over de branche vereniging in de Dance scène. Maar zijn speech kwam wegens persoonlijke omstandigheden te vervallen.

Het Lagerhuis

Voor het debat gingen de stoelen weer aan de kant om op bevlogen manier te kunnen discussiëren. Was je het eens met de geopperde stelling, dan moest je de groep die het oneens was zien te overtuigen.

Stelling 1: Is Game-development in Nederland innovatief?

Nee Ja

Alle vernieuwing komt uit Amerika

Er is een groeimarkt, we gebruiken nieuwe technieken

Wij zijn te druk bezig met overleven om vernieuwend bezig te kunnen zijn

Er is bv een game voor blinden ontwikkeld

In Nederland kiezen we voor veilig, degelijk.

The HUNT was een compleet vernieuwend multimedia concept

Uitslag: De grootste groep ging bij "Ja" staan.

Stelling 2: Een belangenvereniging is nuttig als lobbymachine naar de overheid.

Uitslag: Allen waren het eens!

Stelling 3: Er is een speciale gameopleiding nodig?

Nee Ja

Niet in een opleiding. Onderdelen van andere opleidingen.

Het zou de industrie stimuleren, er is een gebrek aan programmeurs.

Bestaande opleidingen moeten handen ineen slaan.

Diversiteit maakt het moeilijk.

Het referentiekader wordt te smal in een specialistische opleiding.

 

Uitslag: Iedereen was het aan het einde van deze discussie min of meer eens, dat er niet een specialistische gameopleiding in één gebouw moet ontstaan. De huidige opleidingen zouden meer kennis moeten uitwisselen en beter moeten inspelen op de vraag uit de markt.

Stelling 4: Zonder vereniging doen we een stap terug!

Uitslag: Iedereen was het eens over het feit dat een branchevereniging de game-industrie een stap verder helpt. En dat het moment is aangebroken deze stap te zetten. Maar ook zonder een vereniging is de game-industrie in Nederland een eind gekomen.

Stelling 5: Een Branche vereniging boekt alleen resultaat als het haantjesgedrag van bedrijven onderling aan de kant wordt gezet.

Nee Ja

Kritiek onderling maakt bedrijven sterker.

Fouten toegeven is goed. Openheid is goed.

Een sterke speler met een grote bek is ook goed voor de rest.

Bedrijven moeten niet op hun eigen eilandjes blijven zitten.

Industrie niet over een kam scheren. We moeten waken voor de eenheidsworst.

Onderling gekakel helpt ons niet verder.

Competitie goed voor de branche.

Een vereniging vertegenwoordigt iedereen.

Uitslag: Uiteindelijk kwam de groep tot de conclusie dat onderlinge concurrentie de kwaliteit van de games vergroot, maar naar bijvoorbeeld de overheid moet de Branchevereniging een stem en een gezicht tonen.

Resumé
Tijdens deze Syntens ondernemersavond bleek dat er binnen de Nederlandse game-industrie genoeg animo is voor een branchevereniging. Bij zowel de stellingen als het debat kwam duidelijk naar voren dat men de tijd rijp acht de handen ineen te slaan. Eén gezicht te vormen naar de overheid en publishers in het buitenland. Het is noodzakelijk nu de krachten te bundelen om de volgende sprong te maken.

 

 

 

 

 

 

 

The next level

Of men nu verder gaat op de plannen en reeds gezette stappen van Rogier Smit, Hermen Hulst en Martin de Ronde of een nieuwe opzet maakt, er is voldoende interesse. Dat werd nogmaals onderstreept door de grote hoeveelheid visitekaartjes, die dezelfde avond door organisatoren van Syntens verzameld werd. Met het inleveren van de visitekaartjes gaven de aanwezigen duidelijk aan actief mee te willen helpen met het opzetten van een branchevereniging voor de game-industrie in Nederland.

door Fokelien Hali

in opdracht van Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers

Ruben van der Horst

Irmine van der Geest

Antoinette Hoes