NOAG-i-thema Virtual Reality (VR)

 

Definitie:

Virtual Reality biedt 3D-computervisualisatie met de mogelijkheid van 3D-interactie binnen virtueel gemodelleerde omgevingen.

Essentiële kenmerken:

Voor diverse klassen van simulaties, met name 3D-toepassingen, kan beter inzicht worden verkregen indien simulatieresultaten worden gepresenteerd in een "immersive environment", d.w.z. een virtuele omgeving waarin de gebruiker kan bewegen en interactie kan plegen met 3D-informatie. De ervaring van "immersion" wordt bij VR opgewekt door het aanbieden van een stereobeeld via twee kleine monitoren in een bril of helm of via meer geavanceerde technieken zoals directe projectie in het oog (retinal scanning), doorzicht projectie (augmented reality) of wand projectie (CAVE, etc.). Door de directe aanpassing van beelden bij hoofd- en oogbewegingen (headtracking) wordt de ruimtelijke indruk bij het waarnemen en beoordelen van complexe ruimtelijke structuren aanzienlijk verbeterd. Naast visuele beeldvorming kunnen ook geluid, "force-feedback" en andere media de indruk van ruimtelijkheid en realisme versterken.

Belangrijke toepassingen van VR zijn:

• architectuur en planologie

• mechanische CAD

• trainingssimulaties

• entertainment

• medische beeldvorming

• scientific visualisation

• geografische informatiesystemen

Onderzoeksdoelstelling:

Het informatica-onderzoek binnen dit thema richt zich op de ontwikkeling van basistechnieken die de mogelijkheden van VR vergroten en vereenvoudigen. Het onderzoek moet nauw aansluiten bij de huidige beschikbare systemen, faciliteiten en expertise, juist omdat de integratie van verschillende technieken op systeemniveau een belangrijke voorwaarde is voor VR.

Relatie met andere thema’s:

Een duidelijke relatie is te leggen met het thema Computational Science.

Onderzoeksonderwerpen:

Onderzoeksonderwerpen zijn:

• Image based rendering en LOD-technieken.

Registratietechnieken en weergave van 3D-objecten en scenes door middel van video-input, compressie en beeldinterpolatie.

• Augmented reality.

Technieken voor matchen van CAD-databases en de waargenomen werkelijkheid al of niet met hulpmiddelen als markers, etc.

• Constraint-guided interaction.

Realtime constraints en collision-detection technieken voor het effectief kunnen manipuleren van objecten in een virtuele ruimte.