topical media & game development
print /
present
inleiding multimedia 2008
the aesthetics of our time
De tijden veranderen, en ook inleiding multimedia,
wat nu al voor de achte keer loopt is toe aan verandering,
al was het maar door de aankomende onderwijsvernieuwing.
Vanaf volgend jaar gaat het vak
project interactieve multimedia heten, en de inhoud wordt daarmee vrij
drastisch gewijzigd, en gaat meer richting praktische werkzaamheid en
reflectie op de context, ten koste van de wat meer theoretische benadering
bij inleiding multimedia. Tevens wordt het een vak van 6 ects,
met dus een zwaardere studie of werklast.

uitgebreide practicum opdracht 2008
De opdracht voor 2008 is zowel naar inhoud
als op te leveren producten iets uitgebreid:
opdracht 2008
- interactieve video applicatie -- over nader aan te geven onderwerp
- korte (1-2 min) clip -- op basis van interactieve video
applicatie

Toelichting: van een collectie van video materiaal moet
met behulp van het XIMPEL framework een (eenvoudige)
interactieve applicatie
gemaakt worden, eventueel (als optie) aangevuld met additionele
componenten, die met flex en actionscript gemaakt kunnen worden.
Uit het materiaal voor de interactieve video applicatie
moet vervolgens een korte clip gemaakt worden, die bijvoorbeeld
op youtube.com gezet kan worden.
begeleiding bij de practicum opdracht 2008
In tegenstelling tot eerdere jaren zal een groter deel
van de wekelijkse colleges aan de bespreking van de practicum
opdracht besteed worden, met daarin ook essentieel opgenomen
presentaties van studenten over zowel het concept
van de video applicatie, alsook de uitwerking
daarvan.
Tevens echter dienen studenten het concept, draaiboek, en
uiteindelijke uitwerking aan de studentassistenten,
die het practicum begeleiden
voor te leggen.

technische ondersteuning bij het practicum 2008
De realizatie van de interactieve video applicatie
geschiedt met behulp van XIMPEL.
Documentatie, alsook uitleg daarover wordt verzorgd door
de leden van het Clima Futura Lab:
Winoe Bhikharie
Marek van de Watering
Hugo Huurdeman
Om elk misverstand te vermijden, zij treden niet op als student
assistenten, en zijn dus niet verantwoordelijk voor de
dagelijkse begeleiding.

wat is XIMPEL?
XIMPEL is eenvoudig. Het staat voor
eXtensible Media Player for Entertainment and Learning, en is
een uitbreidbare
Flex
applicatie
voor de alom beschikbare flash plugin.
Met XIMPEL kun je, eenvoudigweg door het aanpassen van
XML configuratie files je eigen interactieve video
produceren, met eigen materiaal of videos van youtube.
Ook kun je, als je leert met flex en/of actionscript
om te gaan, de video player van XIMPEL eenvoudig aanpassen,
door extra animaties, mini-games, of informatie visualizaties
toe te voegen.
Voor het practicum 2008 is het echter niet verplicht zelf te
programmeren!

wat is er in inleiding multimedia 2008 veranderd?
In het kort:
- de opzet en structuur van het practicum is onveranderd,
- maar, de practicum opdracht is uitgebreid met een interactieve video
- de colleges sluiten (meer dan in voorgaande jaren) aan bij het practicum
- documentatie over de interactieve video, bij voorkeur in essay vorm, geeft vrijstelling voor het tentamen.
Ook in voorgaande jaren was er de mogelijkheid middels
een essay vrijstelling te krijgen voor het tentamen.
Van deze mogelijkheid werd gemiddeld door 20% van de studenten gebruik gemaakt.
In verband met de gewijzigde opzet wordt deze mogelijkheid dit
jaar als default aanbevolen.

is het nog mogelijk om het tentamen te doen?
Mede naar aanleiding van klachten van studenten dat het
college niet aansloot op het practicum is besloten
tot de hierboven beschreven gewijzigde opzet.
In het college zal de stof echter, in zeer verkorte vorm,
behandeld worden, en mede om technische redenen, is het ook
in 2008 mogelijk om het tentamen te doen, alsook een her-tentamen.
Dat betekent echter niet dat daarmee de practicum opdracht vervalt.
Met andere woorden, elke groep moet de interactieve video applicatie maken.
Echter voor degenen die een minimale applicatie maken, en geen essay
willen schrijven, is er de mogelijkheid op traditionele wijze tentamen
te doen.

wat is de inhoud van het practicum?
Het eindproduct van het practicum is een clip,
bv een game trailer, of promotie filmpje,
met waarin op de een of andere manier de volgende
topics aan de orde komen:
tag(s)
amsterdam
studeren
vrije universiteit
klimaat / exacte wetenschap
De interactieve video applicatie moet, uitgaand van
de clip nadere informatie over de deelonderwerpen geven.
De clip zelf echter moet pakkend zijn en als viral
element in een communicatie plan opgenomen kunnen worden.

waarom is gekozen voor interactieve video?
Gezien de overweldigende groei en het succes van youtube
en andere online video repositories is het evident dat video
een krachtig uitdrukkingsmiddel is.
Ook wordt het mogelijk, dankzij de populaire flash technologie,
video op een interactieve wijze aan te bieden, zoals
bv www.fabchannel.com doet.
Vooruitlopend op toekomstige ontwikkelingen gaan wij een stap verder,
en gebruiken een format voor interactieve video,
waarmee navigatie in de video zelf mogelijk wordt.
Overigens zijn deze navigatie links niet beperkt
tot slechts videos, maar kunnen op deze wijze ook animaties,
mini-games en text-based informatie toegankelijk gemaakt worden.

is er wederom een roundup?
In de jaarlijkse roundup werd steeds een selectie van
de clips getoond. Dat zal dit jaar weer het geval zijn.
Het thema voor dit jaar, zoals boven aangeduid onder tag(s)
is gekozen in overleg met:
Ilonka Coenraad
Bureau Marketing en Werving van de Beta Faculteiten
Eveline de Bruin
De beste clips, vanuit een communicatie gezichtspunt,
worden door het Bureau Marketing en Werving beloond met
een geldprijs, van nog nader te bepalen grootte.
Voor alle duidelijkheid, in de roundup worden alleen
de trailers of clips getoond.
De interactieve video applicaties vallen hierbuiten,
en worden afzonderlijk beoordeeld.

A. Eliëns, 10/3/08
(C) Æliens
21/08/2009
You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author or the publisher.
In case of other copyright issues, contact the author.